Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Aero-hjulkapsler: Smak eller vane?

Startet av HCO, torsdag 10. januar 2019, klokken 13:29

« forrige - neste »

DeepFu

MED Aerodekslene ser ikke hjulene ut i måneskinn, UTEN synes jeg det er de peneste av Tesla-felgene. PH Turbin er kjedelige og "klumpete".
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

jkirkebo

Sitat fra: Supersvein på søndag 03. februar 2019, klokken 09:37
Jeg er ikke ute etter en elbil som prøver å se ut som en bensinbil. Av alle tilgjengelige alternativene så synes jeg det er aero-kapslene som gir det kuleste uttrykket. Alt er smak og behag selvfølgelig.

100% enig i dette. Om det blir Model 3 på oss kommer vi til å kjøpe 18" aero på både sommer- og vinterhjul og beholde kapslene på til enhver tid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tom

Eneste minuset jeg har sett med aero kapslene er at di gnager på lakken på felgen..

Bmwi3

Sitat fra: DeepFu på søndag 03. februar 2019, klokken 09:52
MED Aerodekslene ser ikke hjulene ut i måneskinn, UTEN synes jeg det er de peneste av Tesla-felgene. PH Turbin er kjedelige og "klumpete".
:+1:
TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

Supersvein

Jeg synes rett og slett at tradisjonelle felger ser utdaterte ut på en moderne bil som en model 3.


MooCow

Sitat fra: Supersvein på søndag 03. februar 2019, klokken 09:37
Jeg er ikke ute etter en elbil som prøver å se ut som en bensinbil. Av alle tilgjengelige alternativene så synes jeg det er aero-kapslene som gir det kuleste uttrykket. Alt er smak og behag selvfølgelig.

Ikkje for å vera frekk (OK, litt då  ;) ), er du fan av første leaf og i3 og då fordi dei ikkje ser ut som bensinbilar flest? :)

RuneW

Sitat fra: HCO på onsdag 06. mars 2019, klokken 06:07
https://www.tu.no/artikler/de-utviklet-nye-felger-til-tesla-forbruket-gikk-ned-10-prosent/459658

Jeg har bare skumlest artikkelen, men kan det virkelig være tilfelle at (det totale) forbruket gikk ned 10%? Det høres ekstremt mye ut. Kan det være luftmotstanden fra selve felgene som gikk ned 10%?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Stikkkontakt

Sitat fra: RuneW på onsdag 06. mars 2019, klokken 08:57
Sitat fra: HCO på onsdag 06. mars 2019, klokken 06:07
https://www.tu.no/artikler/de-utviklet-nye-felger-til-tesla-forbruket-gikk-ned-10-prosent/459658

Jeg har bare skumlest artikkelen, men kan det virkelig være tilfelle at (det totale) forbruket gikk ned 10%? Det høres ekstremt mye ut. Kan det være luftmotstanden fra selve felgene som gikk ned 10%?

Det høres uasannsynlig ut ja.
Men kombinasjonen ULRR-dekk og fjærelette felger med aerodynamisk design kan fort redusere forbruket med 10% sammenlignet med "dårlige" dekk og tunge felger i samme dimensjon.

DagfinnN

Ja nesten ikke til å tro. To sykler bak øker luftmotstanden med ca 12 prosent. Dette er målt av meg på en S85D
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

jkirkebo

Sitat fra: MooCow på onsdag 06. mars 2019, klokken 08:01
Sitat fra: Supersvein på søndag 03. februar 2019, klokken 09:37
Jeg er ikke ute etter en elbil som prøver å se ut som en bensinbil. Av alle tilgjengelige alternativene så synes jeg det er aero-kapslene som gir det kuleste uttrykket. Alt er smak og behag selvfølgelig.

Ikkje for å vera frekk (OK, litt då  ;) ), er du fan av første leaf og i3 og då fordi dei ikkje ser ut som bensinbilar flest? :)

Det er jeg ihvertfall. Liker begge to veldig godt mhp. utseende. Nyeste Leaf har blitt en kjedelig generisk japse-bil uten særpreg. i3 er den desidert kuleste BMWen ved siden av i8.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MooCow

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 06. mars 2019, klokken 09:56
Sitat fra: MooCow på onsdag 06. mars 2019, klokken 08:01
Sitat fra: Supersvein på søndag 03. februar 2019, klokken 09:37
Jeg er ikke ute etter en elbil som prøver å se ut som en bensinbil. Av alle tilgjengelige alternativene så synes jeg det er aero-kapslene som gir det kuleste uttrykket. Alt er smak og behag selvfølgelig.

Ikkje for å vera frekk (OK, litt då  ;) ), er du fan av første leaf og i3 og då fordi dei ikkje ser ut som bensinbilar flest? :)

Det er jeg ihvertfall. Liker begge to veldig godt mhp. utseende. Nyeste Leaf har blitt en kjedelig generisk japse-bil uten særpreg. i3 er den desidert kuleste BMWen ved siden av i8.

Smaken er forskjellig heldigvis, ellers hadde alle køyrt same bil  :)

HCO

Sitat fra: RuneW på onsdag 06. mars 2019, klokken 08:57
Sitat fra: HCO på onsdag 06. mars 2019, klokken 06:07
https://www.tu.no/artikler/de-utviklet-nye-felger-til-tesla-forbruket-gikk-ned-10-prosent/459658

Jeg har bare skumlest artikkelen, men kan det virkelig være tilfelle at (det totale) forbruket gikk ned 10%? Det høres ekstremt mye ut. Kan det være luftmotstanden fra selve felgene som gikk ned 10%?

Du har helt rett, det er mismatch mellom overskriften og innholdet i artikkelen. Luftmotstanden gikk ned ca. 10%, mens forbruket sank med ca. 5%.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

ohowl

Var skeptisk til aero men jeg synes faktisk de var fine i person, annerledes enn på bilder. Mulig det er snakk om sunk money syndrome.
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

Tunk

Tesla hevder selv at aero kapslene kan bedre effektiviteten med 10%. I mitt hode er det 10% bedre rekkevidde. For min del blir det å kjøre med kapslene på. Har aldri vært spesielt glad i å stå og lade. Skal være så ærlig at jeg synes felgene under kapslene ser litt bedre ut, men man blir kanskje vant til kapslene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA