Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag

Startet av Wenche, torsdag 10. januar 2019, klokken 01:28

« forrige - neste »

JorEl

#15
Sitat fra: Jeronan på torsdag 10. januar 2019, klokken 16:29
Sitat fra: noto på torsdag 10. januar 2019, klokken 09:24
Hvis det er riktig, og hvis prisen på 100-pakken ikke reduseres, kan det hende 75-biler blir mer attraktive på bruktmarkedet. I motsatt fall kan det motsatte bli tilfelle.

Yup! Good for us S/X 75D owners.  :+1:

As currently it's hefty 164k NOK premium for the 100D.
Når jeg fikk høre nyheten, ble jeg litt mer glad i vår nye S75D. Om alle model S, blir dyrere så faller ikke S75Dène så fort i pris/bruktverdi...
Men etter å ha lest om alle fine ting som kan komme, som nye 2170batteripakker, driverk/motor fra TM3, nytt interiør,... :o  Trøsten får være at vi ikke hadde strekt oss lenger og at vi fikk en inventory av billigste sort. Fattigmanns-Tesla høres stygt ut, men økonomi-Tesla kanskje :o
Edit; min kone stemmer for limited edition ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Jeronan

#16
Sitat fra: JorEl på torsdag 10. januar 2019, klokken 17:57
Sitat fra: Jeronan på torsdag 10. januar 2019, klokken 16:29
Sitat fra: noto på torsdag 10. januar 2019, klokken 09:24
Hvis det er riktig, og hvis prisen på 100-pakken ikke reduseres, kan det hende 75-biler blir mer attraktive på bruktmarkedet. I motsatt fall kan det motsatte bli tilfelle.

Yup! Good for us S/X 75D owners.  :+1:

As currently it's hefty 164k NOK premium for the 100D.
Når jeg fikk høre nyheten, ble jeg litt mer glad i vår nye S75D. Om alle model S, blir dyrere så faller ikke S75Dène så fort i pris/bruktverdi...
Men etter å ha lest om alle fine ting som kan komme, som nye 2170batteripakker, driverk/motor fra TM3, nytt interiør,... :o  Trøsten får være at vi ikke hadde strekt oss lenger og at vi fikk en inventory av billigste sort. Fattigmanns-Tesla høres stygt ut, men økonomi-Tesla kanskje :o
Edit; min kone stemmer for limited edition ;)

Cars always evolve. New models and iterations will always come. The current 75 packs are pretty good.
The 2170 batteries are not some new revolution. They are just a different size and slightly altered chemistry. Just like the S/X 75 and 100 packs have a slightly different chemistry compared to the older 85 and 90 packs.
They constantly try to tweak the battery chemistry to lower the % Lithium needed per cell, since it's an expensive rare earth material.
The ultimate goal is to get rid of using Lithium in batteries completely, which is what Tesla is working on and would significantly reduce the costs of battery packs.

The only thing we might have to worry about is when they switch the S and X to the 2170 cells, what the pack sizes are going to be and the new pricing of these updated cars.  ;)
But seeing the pricing of the current Long Range Model 3 (which is a 2170 cell 75kWh pack), I don't think Tesla is there yet to offer a 100 pack for the price of todays 75.
Giga Factory 1 will have to run at 100% capacity first, to reach enough economy of scale for one. As right now they can barely produce enough battery packs for the Model 3 and then we have the Model Y incoming on the horizon, which will also need the same 2170 packs. Since the Y will be on the same platform as the 3.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

noto

Kobolt fases ut. Litium er i oversupply og prisene har falt betydelig siste halvår tross at forbruket er økende.

Jeronan

Sitat fra: noto på torsdag 10. januar 2019, klokken 21:24
Kobolt fases ut. Litium er i oversupply og prisene har falt betydelig siste halvår tross at forbruket er økende.

Lithium supply isn't the only factor. The battery manufacturers don't have the capacity either. LG Chem is struggling like hell to meet demand from Automotiv suppliers. Nissan's upcoming 3.0 60kW Leaf will use the new LG Chem packs and will only be able to deliver a handful of Leafs to Europe this year due to limited battery supply.

Kia and Hyundai have the same problem with the Niro and Kona EV. There is almost a 2 year wait now on new orders.  :o

Tesla faces the same problem with Giga Factory 1. It currently produces barely enough batteries for Model 3 production and then they going to announce the Model Y that will use the same battery packs as Model 3, since it will be on the same platform.

So I don't think Tesla is ready yet to switch the Model S and X to the new 2170 packs.

Things might change when the new Giga Factory in China becomes ready. Who knows.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Sitat fra: Jeronan på torsdag 10. januar 2019, klokken 19:53
They constantly try to tweak the battery chemistry to lower the % Lithium needed per cell, since it's an expensive rare earth material.
The ultimate goal is to get rid of using Lithium in batteries completely, which is what Tesla is working on and would significantly reduce the costs of battery packs.
Er ingen batteriekspert, men såvidt jeg har fått med meg er lithium verken spesielt sjeldent, eller har stor innvirkning på prisen på cellene. Mengden er så liten at det blir tilnærmet ubetydelig i forhold til pris. Det er kobolt som er den store synderen, og andelen kobolt i 2170ene til Tesla er betydelig lavere enn hva de fleste andre har.

Softblue

Jeg mener å huske at etter 60Kw forsvant, så ble prisen på 75kw senket. Så, det er neppe noe stress for å bestille en "gammel" modell før søndag.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

alda

Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 10. januar 2019, klokken 17:03
Dette har jeg forventet skulle komme:  -fra mitt innlegg 10 april i 2018 https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38986.msg673140#msg673140
<<<<<<<<<<<
Om man vil ha 75 batteriet, så tror jeg det kan være lurt å følge med. Jeg tror (jeg kan ta fullstendig feil, har ingen kilder) at Tesla «løfter opp stigen» og fjerner 75 batteriet på S og X, for å skape distanse til model 3 og for å beholde S og X som mer eksklusiv. Om det samtidig blir noe oppdatert interiør og baklykter etc. skulle ikke forundre meg.
>>>>>>>>>>
Good Call!  :+1:

Tror det blir fullt fokus på "global utrulling" av TM3 hos Tesla nu, får nog vänta länge på en TMS "under" 100-modellen - om den öht. kommer...
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Diravi

#22
Det kan hende Tesla også gjør dette for å opprettholde salget av de dyrere Model 3-modellene fremover. Det er ting som tyder på at de spiser opp ordrekatalogen sin fortere enn først ventet. Aksjemarkedet vil ikke se veldig positivt på det hvis etterspørselen etter Model 3 faller, men når de fjerner S75D så reduserer de risikoen for kannibalisering. Det er sannsynlig at flere da vil gå for Model 3 og akseptere ulempene med liten bakluke og visse ergonomiutfordringer.

Dette kan Tesla gjøre i 2019, hvor det fortsatt er relativt få konkurrenter i sjiktet omkring S75D/Model 3 LR Premium, i hvert fall konkurrenter som kan levere noe særlig produksjonsvolum. Den nærmeste er faktisk Jaguar ut fra størrelse, men den blir dyr når den utstyres som markedet forventer.

Men i 2020 har det sannsynligvis endret seg, og Tesla må differensiere bedre for å dekke markedet med attraktive modeller. Men da vil også Model Y være på plass. Model Y vil dekke behovet til en del av de kundene som idag finner at Model S 75D er det nærmeste de kommer en riktig bil for dem.

Jeg tror også på at Model S får en oppdatert batteripakke og kommer tilbake i en rimeligere variant, sannsynligvis samtidig med det nye interiøret, men jeg tror ikke det er rett rundt hjørnet, av ovenfornevnte årsaker. Muligens en lansering i løpet av siste halvdel av 2019.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Joachim@sancon.no

Hvordan vil salget av Tesla i norge bli om man fjerner 75 pakken?

Selv har jeg min andre Model S 75 nå, og jeg er i ferd med å selge den til fordel for en Model X. Om det blir sånn at 75 ikke lenger vil leveres og 100 er minste pakken, så tror jeg mange kjøpere faller bort. F.eks den X jeg ser på koster 843k, mens 100 utgaven koster 993.

Jeg hadde selv 2 Model 3 i reservasjon, men kansellerte begge. Det er rett og slett en for liten bil for en familie på 4.

Når jeg ser på hvilke biler som ruller i nabolaget, så er det INGEN som har 100 pakken, ALLE kjører 75.

Runaraa

Sitter selv med en x75.

Min tanke når jeg kjøpte var at 75 pakken rett og slett er mer enn tilstrekkelig, og at hoppet opp til 100 som på det tidspunktet var ca 160.000,- så vidt jeg husker rett og slett ikke var verdt det i forhold til den ekstra rekkevidden jeg fikk ut av det.

Hva som skjer hvis 75 faller bort og man kun kan velge 100 eller ingenting er jo ikke lett å spå, vil tro noe reduksjon i salg jeg. Men en del av de som prefererer 75 pakken vil nok strekke seg til 100 pakken. Men hvis alt annet like og kun 75 faller bort både på S og X vil nok en del potensielle kjøpere trekke seg da totalprisen rett og slett blir ganske høy.

noto

#25
Model 3 er i Passat-klasse størrelsesmessig, men begrenses av formfaktoren for barnefamilier. Model Y bør derimot holde for de fleste. Trenger du større må du betale for det i ICE-segmentet også.

Edit: Forøvrig vil du fortsatt ha bruktmarkedet.

hma

Kjøpte Tesla sin siste inventory S75D (på impuls) rett før jul og er godt fornøyd  :)

Sammenlignet med min gamle "classic Model S85" går den kanskje omtrent like langt, kanskje litt lengre.
Dog ser jeg at min nye S75D lader med max 90-95kW, mens den gamle S85 ladet med 118kW.
Deilig med AWD sammenlignet med RWD.
Autopiloten er jeg ikke veldig imponert over, den er dårligere enn på nye Leaf. Årsaken er at bilen ikke leser fartsgrenser ved bruk av kamera, men i stedet bruker en ikke-oppdatert kartdatabase. For eksempel er det umulig å kjøre med autopilot langs den nye motorveien sør for Trondheim. Her bytter fartsgrensen mellom 80-90-100km/t, mens bilen insisterer på at det er 70km/t.


Om man tenker framover, hvilke nye modeller vil ta over, så kan man regne litt på eksisterende battericeller (18650) og nye battericeller (2170):

18650 har en energitetthet på 279,6Wh/kg, mens 2170 har 322,3Wh/kg. Dette er en økning i energitetthet på 15,3%. Ser man på energitettet i forhold til volum, er økningen den samme, dvs. 15,3%.

Uten å øke vekt eller volum på batteriet, kan Tesla oppgradere fra 75kWh til 86kWh-batteri eller fra 100kWh til 115kWh, ved å bruke 2170 celler i stedet for 18650 celler.

Så om Tesla vil tilby en erstatning for 75kWh, blir det kanskje som SR med 86kWh batteri. Rekkevidde fra ca 570km sommer til 420km vinter.
100kWh blir erstattet til LR med 115kWh batteri, med rekkevidde fra ca 760km sommer til 560km vinter.
Hva dette vil koste blir spennende å se.

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

krister461

Sitat fra: hma på fredag 11. januar 2019, klokken 10:45
Autopiloten er jeg ikke veldig imponert over, den er dårligere enn på nye Leaf. Årsaken er at bilen ikke leser fartsgrenser ved bruk av kamera, men i stedet bruker en ikke-oppdatert kartdatabase. For eksempel er det umulig å kjøre med autopilot langs den nye motorveien sør for Trondheim. Her bytter fartsgrensen mellom 80-90-100km/t, mens bilen insisterer på at det er 70km/t.
What? Leaf sin ProPilot er jo milevis bak Tesla sin Autopilot.

Enig at det er et problem at den tror fartsgrensen er lavere enn reellt. Har ikke vært bort i det så mye selv heldigvis rundt Bergen...

noto

Sitat fra: hma på fredag 11. januar 2019, klokken 10:45
Uten å øke vekt eller volum på batteriet, kan Tesla oppgradere fra 75kWh til 86kWh-batteri eller fra 100kWh til 115kWh, ved å bruke 2170 celler i stedet for 18650 celler.

2170 cellene har en annen formfaktor og batteriene som er basert på de har en annen oppbygging. Passer derfor etter alle solemerker ikke inn i Model S uten større modifikasjon. Antar det kan komme i løpet av året i forbindelse med en major upgrade av både S og X.

Ørjan Stv


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA