Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Wenche på torsdag 10. januar 2019, klokken 01:28

Tittel: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: Wenchetorsdag 10. januar 2019, klokken 01:28
Skjermbilde av Elons tweet:
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: nototorsdag 10. januar 2019, klokken 08:27
Da venter vi i spenning på neste skritt. Noterer at det blir stadig færre valgmuligheter.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: Jeronantorsdag 10. januar 2019, klokken 08:33
And then after they got a ton of orders from people, they release Model S/X standard range and Model S/X long range with the same battery packs. Just to streamline the naming with Model 3.  :laugh:
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: zbktorsdag 10. januar 2019, klokken 08:34
Overgang til 2170 battericeller på gang? Kanskje det blir 85/110 framover.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: Muffinmantorsdag 10. januar 2019, klokken 08:51
Tror dette er så enkelt at vi i første omgang vil kun se 100-pakke på menyen for S og X. Antagelig for å skape distanse mellom TMS og M3.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: aldatorsdag 10. januar 2019, klokken 09:06
Sitat fra: Muffinman på torsdag 10. januar 2019, klokken 08:51
Tror dette er så enkelt at vi i første omgang vil kun se 100-pakke på menyen for S og X. Antagelig for å skape distanse mellom TMS og M3.
+1 på den. Tror inte det kommer ny, större batteripakke på en god stund... Kanskje 2020?
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: GOStorsdag 10. januar 2019, klokken 09:17
Sitat fra: zbk på torsdag 10. januar 2019, klokken 08:34
Overgang til 2170 battericeller på gang? Kanskje det blir 85/110 framover.
Eller 85 og 115 netto utnyttbart på begge:-)
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: Klykkentorsdag 10. januar 2019, klokken 09:21
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/aecqgw/elon_starting_on_monday_tesla_will_no_longer_be/
Reddit-tråd om samme sak. Spekuleres i større batteri, ja...
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: nototorsdag 10. januar 2019, klokken 09:24
Sitat fra: alda på torsdag 10. januar 2019, klokken 09:06
Sitat fra: Muffinman på torsdag 10. januar 2019, klokken 08:51
Tror dette er så enkelt at vi i første omgang vil kun se 100-pakke på menyen for S og X. Antagelig for å skape distanse mellom TMS og M3.
+1 på den. Tror inte det kommer ny, större batteripakke på en god stund... Kanskje 2020?

Hvis det er riktig, og hvis prisen på 100-pakken ikke reduseres, kan det hende 75-biler blir mer attraktive på bruktmarkedet. I motsatt fall kan det motsatte bli tilfelle.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: emuroftorsdag 10. januar 2019, klokken 10:26
Hvis de ikke kommer med en billigere Model S så finnes det jo ikke noe alternativ for de som ikke vil betale for mye, men som trenger en større bil enn Model 3.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: turfsurftorsdag 10. januar 2019, klokken 10:33
Sitat fra: Muffinman på torsdag 10. januar 2019, klokken 08:51
Tror dette er så enkelt at vi i første omgang vil kun se 100-pakke på menyen for S og X.
For en kort periode ja. Så kommer nok LR og SR som plasserer seg litt over/under dagens 100 på rekkevidde fronten. Kanskje med en introdusering av P LR først. Vi kan jo lære av hva som skjedde med 60/85. Ble til 70/85, 75/90 og 75/100.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: nototorsdag 10. januar 2019, klokken 13:59
SR/LR i form av 90/115 hadde vært hyggelig, og ikke helt usannsynlig med innfasing ny batteritype.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: Jeronantorsdag 10. januar 2019, klokken 16:29
Sitat fra: noto på torsdag 10. januar 2019, klokken 09:24
Hvis det er riktig, og hvis prisen på 100-pakken ikke reduseres, kan det hende 75-biler blir mer attraktive på bruktmarkedet. I motsatt fall kan det motsatte bli tilfelle.

Yup! Good for us S/X 75D owners.  :+1:

As currently it's hefty 164k NOK premium for the 100D.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: Elbil fundamentalisttorsdag 10. januar 2019, klokken 17:03
Dette har jeg forventet skulle komme:  -fra mitt innlegg 10 april i 2018 https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38986.msg673140#msg673140
<<<<<<<<<<<
Om man vil ha 75 batteriet, så tror jeg det kan være lurt å følge med. Jeg tror (jeg kan ta fullstendig feil, har ingen kilder) at Tesla «løfter opp stigen» og fjerner 75 batteriet på S og X, for å skape distanse til model 3 og for å beholde S og X som mer eksklusiv. Om det samtidig blir noe oppdatert interiør og baklykter etc. skulle ikke forundre meg.
>>>>>>>>>>
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: JorEltorsdag 10. januar 2019, klokken 17:50
Godt tippet. Vil du tippe litt til for oss ;)
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: JorEltorsdag 10. januar 2019, klokken 17:57
Sitat fra: Jeronan på torsdag 10. januar 2019, klokken 16:29
Sitat fra: noto på torsdag 10. januar 2019, klokken 09:24
Hvis det er riktig, og hvis prisen på 100-pakken ikke reduseres, kan det hende 75-biler blir mer attraktive på bruktmarkedet. I motsatt fall kan det motsatte bli tilfelle.

Yup! Good for us S/X 75D owners.  :+1:

As currently it's hefty 164k NOK premium for the 100D.
Når jeg fikk høre nyheten, ble jeg litt mer glad i vår nye S75D. Om alle model S, blir dyrere så faller ikke S75Dène så fort i pris/bruktverdi...
Men etter å ha lest om alle fine ting som kan komme, som nye 2170batteripakker, driverk/motor fra TM3, nytt interiør,... :o  Trøsten får være at vi ikke hadde strekt oss lenger og at vi fikk en inventory av billigste sort. Fattigmanns-Tesla høres stygt ut, men økonomi-Tesla kanskje :o
Edit; min kone stemmer for limited edition ;)
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: Jeronantorsdag 10. januar 2019, klokken 19:53
Sitat fra: JorEl på torsdag 10. januar 2019, klokken 17:57
Sitat fra: Jeronan på torsdag 10. januar 2019, klokken 16:29
Sitat fra: noto på torsdag 10. januar 2019, klokken 09:24
Hvis det er riktig, og hvis prisen på 100-pakken ikke reduseres, kan det hende 75-biler blir mer attraktive på bruktmarkedet. I motsatt fall kan det motsatte bli tilfelle.

Yup! Good for us S/X 75D owners.  :+1:

As currently it's hefty 164k NOK premium for the 100D.
Når jeg fikk høre nyheten, ble jeg litt mer glad i vår nye S75D. Om alle model S, blir dyrere så faller ikke S75Dène så fort i pris/bruktverdi...
Men etter å ha lest om alle fine ting som kan komme, som nye 2170batteripakker, driverk/motor fra TM3, nytt interiør,... :o  Trøsten får være at vi ikke hadde strekt oss lenger og at vi fikk en inventory av billigste sort. Fattigmanns-Tesla høres stygt ut, men økonomi-Tesla kanskje :o
Edit; min kone stemmer for limited edition ;)

Cars always evolve. New models and iterations will always come. The current 75 packs are pretty good.
The 2170 batteries are not some new revolution. They are just a different size and slightly altered chemistry. Just like the S/X 75 and 100 packs have a slightly different chemistry compared to the older 85 and 90 packs.
They constantly try to tweak the battery chemistry to lower the % Lithium needed per cell, since it's an expensive rare earth material.
The ultimate goal is to get rid of using Lithium in batteries completely, which is what Tesla is working on and would significantly reduce the costs of battery packs.

The only thing we might have to worry about is when they switch the S and X to the 2170 cells, what the pack sizes are going to be and the new pricing of these updated cars.  ;)
But seeing the pricing of the current Long Range Model 3 (which is a 2170 cell 75kWh pack), I don't think Tesla is there yet to offer a 100 pack for the price of todays 75.
Giga Factory 1 will have to run at 100% capacity first, to reach enough economy of scale for one. As right now they can barely produce enough battery packs for the Model 3 and then we have the Model Y incoming on the horizon, which will also need the same 2170 packs. Since the Y will be on the same platform as the 3.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: nototorsdag 10. januar 2019, klokken 21:24
Kobolt fases ut. Litium er i oversupply og prisene har falt betydelig siste halvår tross at forbruket er økende.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: Jeronantorsdag 10. januar 2019, klokken 21:47
Sitat fra: noto på torsdag 10. januar 2019, klokken 21:24
Kobolt fases ut. Litium er i oversupply og prisene har falt betydelig siste halvår tross at forbruket er økende.

Lithium supply isn't the only factor. The battery manufacturers don't have the capacity either. LG Chem is struggling like hell to meet demand from Automotiv suppliers. Nissan's upcoming 3.0 60kW Leaf will use the new LG Chem packs and will only be able to deliver a handful of Leafs to Europe this year due to limited battery supply.

Kia and Hyundai have the same problem with the Niro and Kona EV. There is almost a 2 year wait now on new orders.  :o

Tesla faces the same problem with Giga Factory 1. It currently produces barely enough batteries for Model 3 production and then they going to announce the Model Y that will use the same battery packs as Model 3, since it will be on the same platform.

So I don't think Tesla is ready yet to switch the Model S and X to the new 2170 packs.

Things might change when the new Giga Factory in China becomes ready. Who knows.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: geearfredag 11. januar 2019, klokken 08:22
Sitat fra: Jeronan på torsdag 10. januar 2019, klokken 19:53
They constantly try to tweak the battery chemistry to lower the % Lithium needed per cell, since it's an expensive rare earth material.
The ultimate goal is to get rid of using Lithium in batteries completely, which is what Tesla is working on and would significantly reduce the costs of battery packs.
Er ingen batteriekspert, men såvidt jeg har fått med meg er lithium verken spesielt sjeldent, eller har stor innvirkning på prisen på cellene. Mengden er så liten at det blir tilnærmet ubetydelig i forhold til pris. Det er kobolt som er den store synderen, og andelen kobolt i 2170ene til Tesla er betydelig lavere enn hva de fleste andre har.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: Softbluefredag 11. januar 2019, klokken 08:55
Jeg mener å huske at etter 60Kw forsvant, så ble prisen på 75kw senket. Så, det er neppe noe stress for å bestille en "gammel" modell før søndag.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: aldafredag 11. januar 2019, klokken 09:03
Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 10. januar 2019, klokken 17:03
Dette har jeg forventet skulle komme:  -fra mitt innlegg 10 april i 2018 https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38986.msg673140#msg673140
<<<<<<<<<<<
Om man vil ha 75 batteriet, så tror jeg det kan være lurt å følge med. Jeg tror (jeg kan ta fullstendig feil, har ingen kilder) at Tesla «løfter opp stigen» og fjerner 75 batteriet på S og X, for å skape distanse til model 3 og for å beholde S og X som mer eksklusiv. Om det samtidig blir noe oppdatert interiør og baklykter etc. skulle ikke forundre meg.
>>>>>>>>>>
Good Call!  :+1:

Tror det blir fullt fokus på "global utrulling" av TM3 hos Tesla nu, får nog vänta länge på en TMS "under" 100-modellen - om den öht. kommer...
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: Diravifredag 11. januar 2019, klokken 09:40
Det kan hende Tesla også gjør dette for å opprettholde salget av de dyrere Model 3-modellene fremover. Det er ting som tyder på at de spiser opp ordrekatalogen sin fortere enn først ventet. Aksjemarkedet vil ikke se veldig positivt på det hvis etterspørselen etter Model 3 faller, men når de fjerner S75D så reduserer de risikoen for kannibalisering. Det er sannsynlig at flere da vil gå for Model 3 og akseptere ulempene med liten bakluke og visse ergonomiutfordringer.

Dette kan Tesla gjøre i 2019, hvor det fortsatt er relativt få konkurrenter i sjiktet omkring S75D/Model 3 LR Premium, i hvert fall konkurrenter som kan levere noe særlig produksjonsvolum. Den nærmeste er faktisk Jaguar ut fra størrelse, men den blir dyr når den utstyres som markedet forventer.

Men i 2020 har det sannsynligvis endret seg, og Tesla må differensiere bedre for å dekke markedet med attraktive modeller. Men da vil også Model Y være på plass. Model Y vil dekke behovet til en del av de kundene som idag finner at Model S 75D er det nærmeste de kommer en riktig bil for dem.

Jeg tror også på at Model S får en oppdatert batteripakke og kommer tilbake i en rimeligere variant, sannsynligvis samtidig med det nye interiøret, men jeg tror ikke det er rett rundt hjørnet, av ovenfornevnte årsaker. Muligens en lansering i løpet av siste halvdel av 2019.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: Joachim@sancon.nofredag 11. januar 2019, klokken 09:44
Hvordan vil salget av Tesla i norge bli om man fjerner 75 pakken?

Selv har jeg min andre Model S 75 nå, og jeg er i ferd med å selge den til fordel for en Model X. Om det blir sånn at 75 ikke lenger vil leveres og 100 er minste pakken, så tror jeg mange kjøpere faller bort. F.eks den X jeg ser på koster 843k, mens 100 utgaven koster 993.

Jeg hadde selv 2 Model 3 i reservasjon, men kansellerte begge. Det er rett og slett en for liten bil for en familie på 4.

Når jeg ser på hvilke biler som ruller i nabolaget, så er det INGEN som har 100 pakken, ALLE kjører 75.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: Runaraafredag 11. januar 2019, klokken 10:30
Sitter selv med en x75.

Min tanke når jeg kjøpte var at 75 pakken rett og slett er mer enn tilstrekkelig, og at hoppet opp til 100 som på det tidspunktet var ca 160.000,- så vidt jeg husker rett og slett ikke var verdt det i forhold til den ekstra rekkevidden jeg fikk ut av det.

Hva som skjer hvis 75 faller bort og man kun kan velge 100 eller ingenting er jo ikke lett å spå, vil tro noe reduksjon i salg jeg. Men en del av de som prefererer 75 pakken vil nok strekke seg til 100 pakken. Men hvis alt annet like og kun 75 faller bort både på S og X vil nok en del potensielle kjøpere trekke seg da totalprisen rett og slett blir ganske høy.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: notofredag 11. januar 2019, klokken 10:34
Model 3 er i Passat-klasse størrelsesmessig, men begrenses av formfaktoren for barnefamilier. Model Y bør derimot holde for de fleste. Trenger du større må du betale for det i ICE-segmentet også.

Edit: Forøvrig vil du fortsatt ha bruktmarkedet.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: hmafredag 11. januar 2019, klokken 10:45
Kjøpte Tesla sin siste inventory S75D (på impuls) rett før jul og er godt fornøyd  :)

Sammenlignet med min gamle "classic Model S85" går den kanskje omtrent like langt, kanskje litt lengre.
Dog ser jeg at min nye S75D lader med max 90-95kW, mens den gamle S85 ladet med 118kW.
Deilig med AWD sammenlignet med RWD.
Autopiloten er jeg ikke veldig imponert over, den er dårligere enn på nye Leaf. Årsaken er at bilen ikke leser fartsgrenser ved bruk av kamera, men i stedet bruker en ikke-oppdatert kartdatabase. For eksempel er det umulig å kjøre med autopilot langs den nye motorveien sør for Trondheim. Her bytter fartsgrensen mellom 80-90-100km/t, mens bilen insisterer på at det er 70km/t.


Om man tenker framover, hvilke nye modeller vil ta over, så kan man regne litt på eksisterende battericeller (18650) og nye battericeller (2170):

18650 har en energitetthet på 279,6Wh/kg, mens 2170 har 322,3Wh/kg. Dette er en økning i energitetthet på 15,3%. Ser man på energitettet i forhold til volum, er økningen den samme, dvs. 15,3%.

Uten å øke vekt eller volum på batteriet, kan Tesla oppgradere fra 75kWh til 86kWh-batteri eller fra 100kWh til 115kWh, ved å bruke 2170 celler i stedet for 18650 celler.

Så om Tesla vil tilby en erstatning for 75kWh, blir det kanskje som SR med 86kWh batteri. Rekkevidde fra ca 570km sommer til 420km vinter.
100kWh blir erstattet til LR med 115kWh batteri, med rekkevidde fra ca 760km sommer til 560km vinter.
Hva dette vil koste blir spennende å se.

Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: krister461fredag 11. januar 2019, klokken 11:07
Sitat fra: hma på fredag 11. januar 2019, klokken 10:45
Autopiloten er jeg ikke veldig imponert over, den er dårligere enn på nye Leaf. Årsaken er at bilen ikke leser fartsgrenser ved bruk av kamera, men i stedet bruker en ikke-oppdatert kartdatabase. For eksempel er det umulig å kjøre med autopilot langs den nye motorveien sør for Trondheim. Her bytter fartsgrensen mellom 80-90-100km/t, mens bilen insisterer på at det er 70km/t.
What? Leaf sin ProPilot er jo milevis bak Tesla sin Autopilot.

Enig at det er et problem at den tror fartsgrensen er lavere enn reellt. Har ikke vært bort i det så mye selv heldigvis rundt Bergen...
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: notofredag 11. januar 2019, klokken 11:35
Sitat fra: hma på fredag 11. januar 2019, klokken 10:45
Uten å øke vekt eller volum på batteriet, kan Tesla oppgradere fra 75kWh til 86kWh-batteri eller fra 100kWh til 115kWh, ved å bruke 2170 celler i stedet for 18650 celler.

2170 cellene har en annen formfaktor og batteriene som er basert på de har en annen oppbygging. Passer derfor etter alle solemerker ikke inn i Model S uten større modifikasjon. Antar det kan komme i løpet av året i forbindelse med en major upgrade av både S og X.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: Ørjan Stvfredag 11. januar 2019, klokken 11:45
Det er feil.. de er kun noen mm lengre!
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: Ørjan Stvfredag 11. januar 2019, klokken 12:00
Sitat fra: Ørjan Stv på fredag 11. januar 2019, klokken 11:45
Det er feil.. kan bygges slik at den kun blir noen mm lengre!
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: hmafredag 11. januar 2019, klokken 12:06
Sitat fra: noto på fredag 11. januar 2019, klokken 11:35
2170 cellene har en annen formfaktor og batteriene som er basert på de har en annen oppbygging. Passer derfor etter alle solemerker ikke inn i Model S uten større modifikasjon.
Usikker på hva du mener med annen formfaktor? Både 18650 og 2170 er sylindriske celler.
18650 er 18mm i diameter og 65mm høyde, mens 2170 er 21mm i diameter og 70mm i høyde.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: hmafredag 11. januar 2019, klokken 12:17
Sitat fra: krister461 på fredag 11. januar 2019, klokken 11:07
What? Leaf sin ProPilot er jo milevis bak Tesla sin Autopilot.
Har kjørt nye Leaf med ProPilot siden april 2018 og den er langt bedre enn Tesla med AP2.0/2.5 på deteksjon av fartsgrenser. Autostyr-funksjonen på Tesla er marginalt bedre enn ProPilot, dvs. Tesla'n vingler litt mindre enn på Leaf, men begge har problemer i kurver med enfelts vei, overganger fra 2 til 1 felt, påkjøringsfelt, osv.

Siden Tesla ikke leser fartsgrenser med kamera, men i stedet bruker en "statisk" kartdatabase, er den totalt ubrukelig på alle steder hvor fartsgrensen er endret, midlertidig eller permanent.
Eksemplet jeg kommer med er helt relevant. Langs ny firefelts E6 sør for Trondheim er Tesla sin autopilot totalt verdiløs, det er ikke noe poeng i å aktivere den langs denne strekningen. Enhver Leaf med ProPilot vil kjøre problemfritt igjennom. Leaf vil også alltid gi deg korrekt fartsgrense.
Hadde jeg valgt en Tesla uten autopilot, til 40'000kr mindre, ville jeg kunne kjørt strekningen sør for Trondheim på cruise uten problem.

Kan også legge til andre eksempel som viser åpenbare svakheter med Tesla sin autopilot (som eksempelvis Leaf ikke sliter med), som langs E39 fra Klett til Orkanger hvor bilen brått finner på å bremse på faste plasser i tunnelene.


Nå må du ikke mistolke kommentaren min. Jeg mener ikke oppriktig at Leaf er bedre totalt sett, men retter et velment spark til Tesla ved å påpeke at fartsgrenser MÅ avleses ved bruk av kamera. Model S AP 2.0/2.5 har så absolutt kapasitet og potensiale til å utføre denne operasjonen, så det er bare for Tesla å få ut fingeren.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: notofredag 11. januar 2019, klokken 12:36
Sitat fra: hma på fredag 11. januar 2019, klokken 12:06
Sitat fra: noto på fredag 11. januar 2019, klokken 11:35
2170 cellene har en annen formfaktor og batteriene som er basert på de har en annen oppbygging. Passer derfor etter alle solemerker ikke inn i Model S uten større modifikasjon.
Usikker på hva du mener med annen formfaktor? Både 18650 og 2170 er sylindriske celler.
18650 er 18mm i diameter og 65mm høyde, mens 2170 er 21mm i diameter og 70mm i høyde.

Mente nettopp det: At de som navnet antyder har andre ytre mål, og derfor ikke uten videre passer rett inn i batterihylsteret til Model S. Blir cellene montert stående i Model 3 og liggende i Model S? Mener å huske det, men ikke sikker. Forøvrig annet kjølesystem osv. Mulig det kan tilpasses, og mulig ikke.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: Jeronanfredag 11. januar 2019, klokken 13:12
Sitat fra: hma på fredag 11. januar 2019, klokken 12:06
Sitat fra: noto på fredag 11. januar 2019, klokken 11:35
2170 cellene har en annen formfaktor og batteriene som er basert på de har en annen oppbygging. Passer derfor etter alle solemerker ikke inn i Model S uten større modifikasjon.
Usikker på hva du mener med annen formfaktor? Både 18650 og 2170 er sylindriske celler.
18650 er 18mm i diameter og 65mm høyde, mens 2170 er 21mm i diameter og 70mm i høyde.

That 3mm extra diameter per cell is a big difference on total pack size. It means they cannot fit the same amount of cells in similar sized pack.
So no matter how you look at it, it will require modifications on the Model S and X to fit a battery pack with 2170 cells.
Unless they fit less cells, but then you won't gain any overall increase in kWh capacity.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: hmafredag 11. januar 2019, klokken 14:26
Sitat fra: Jeronan på fredag 11. januar 2019, klokken 13:12
That 3mm extra diameter per cell is a big difference on total pack size. It means they cannot fit the same amount of cells in similar sized pack.
So no matter how you look at it, it will require modifications on the Model S and X to fit a battery pack with 2170 cells.
Unless they fit less cells, but then you won't gain any overall increase in kWh capacity.
Energimengde per liter (Wh/l) er 15,3% høyere for 2170-cellene. Dvs. med samme volum batterikasse/boks, får man innplassert 15,3% mer energi (kWh) ved bruk av 2170.

Er helt enig med deg i at batterikassen på Model S/X må ombygges til en viss grad om man skal bytte celler, men jeg tror det i hovedsak handler om kjølekretsløp, sikringer, reléer (kontrollelektronikk) og kabler. Dette fordi 2170 skal kunne lades med høyere strøm/effekt enn 18650  :)
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: Jeronanfredag 11. januar 2019, klokken 14:32
Sitat fra: hma på fredag 11. januar 2019, klokken 14:26
Sitat fra: Jeronan på fredag 11. januar 2019, klokken 13:12
That 3mm extra diameter per cell is a big difference on total pack size. It means they cannot fit the same amount of cells in similar sized pack.
So no matter how you look at it, it will require modifications on the Model S and X to fit a battery pack with 2170 cells.
Unless they fit less cells, but then you won't gain any overall increase in kWh capacity.
Energimengde per liter (Wh/l) er 15,3% høyere for 2170-cellene. Dvs. med samme volum batterikasse/boks, får man innplassert 15,3% mer energi (kWh) ved bruk av 2170.

Er helt enig med deg i at batterikassen på Model S/X må ombygges til en viss grad om man skal bytte celler, men jeg tror det i hovedsak handler om kjølekretsløp, sikringer, reléer (kontrollelektronikk) og kabler. Dette fordi 2170 skal kunne lades med høyere strøm/effekt enn 18650  :)

I think you missed the part where I said the 2170 cells are 3 mm wider. That is 3 cm extra per 10 cells.
So that means for every 10x 2170 cells, you can fit 11x 18650.
Magnifying that over the entire pack and you can do the math. The extra energy density of the 2170 cells will be completely canceled out.

That is why the 2170 cells aren't really a revolution over the 18650 cells, since they are almost 14% wider in size.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: Magnus Hansenfredag 11. januar 2019, klokken 14:45
Sitat fra: Jeronan på fredag 11. januar 2019, klokken 14:32

I think you missed the part where I said the 2170 cells are 3 mm wider. That is 3 cm extra per 10 cells.
So that means for every 10x 2170 cells, you can fit 11x 18650.
Magnifying that over the entire pack and you can do the math. The extra energy density of the 2170 cells will practically be canceled out.

Nope.. Energitettheten til 2170 er høyere. Det er ikke slik at 2170 bare innholder mer energi fordi batteriet er større, men også fordi det lagrer mer energi per volumenhet
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: Jeronanfredag 11. januar 2019, klokken 14:50
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 11. januar 2019, klokken 14:45
Sitat fra: Jeronan på fredag 11. januar 2019, klokken 14:32

I think you missed the part where I said the 2170 cells are 3 mm wider. That is 3 cm extra per 10 cells.
So that means for every 10x 2170 cells, you can fit 11x 18650.
Magnifying that over the entire pack and you can do the math. The extra energy density of the 2170 cells will practically be canceled out.

Nope.. Energitettheten til 2170 er høyere. Det er ikke slik at 2170 bare innholder mer energi fordi batteriet er større, men også fordi det lagrer mer energi per volumenhet

I updated my post with % size differences.
The energy density increase in the 2170 cells is roughly 15%, but they are nearly 14% wider than the 18650 cells.
So over the same area you only get a 1% increase in capacity. That is neglible in my book.

The only advantage the new 2170 cells have what I have seen so far, is that the Model 3 75kW pack can charge at the same speed as the Model S 100 kW pack.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: geearfredag 11. januar 2019, klokken 14:51
Sitat fra: Jeronan på fredag 11. januar 2019, klokken 14:32
I think you missed the part where I said the 2170 cells are 3 mm wider. That is 3 cm extra per 10 cells.
So that means for every 10x 2170 cells, you can fit 11x 18650.
Magnifying that over the entire pack and you can do the math. The extra energy density of the 2170 cells will be completely canceled out.
Det er (heldigvis) du som ikke forstår dette, tetthet per liter har ingenting med størrelse på celler å gjøre.

Forsøk på forklaring: Hadde en av 18650-cellene byttet innhold til 2170-kjemi, så hadde den fått økt energimengden med 15,3%. Derfor vil hele batteripakken ha økt energikapasitet dersom cellene skiftes fra 18650 til 2170 selv om selve cellene er større.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: hmafredag 11. januar 2019, klokken 15:40
Jeg kan vise dette ved et regneeksempel.
En rundcelle har et volum som sylinder, men siden det vil bli luft mellom cellene ved pakking, kan vi regne volumet som kube.

18650-cellen måler 1,8cm (radius) x 6,5 cm høyde
Volum sylinder= 0,016540485 liter
Volum kube =0,02106 liter
En 18650 celle har 12,58Wh kapasitet. For å lage 75000Wh trengs da 5962 celler.
I cylindrisk (netto) volum blir det 98,6118 liter
I kubisk (brutto) volum blir det 125,5564 liter

2170-cellen måler 2,1cm (radius) x 7,0 cm høyde
Volum sylinder= 0,02424524 liter
Volum kube =0,03087 liter
En 2170 celle har 21,275Wh kapasitet. For å lage 75000Wh trengs da 3525 celler.
I cylindrisk (netto) volum blir det 85,47089 liter
I kubisk (brutto) volum blir det 108,8249 liter


Om man med dette antar at en 75kWh batteriboks med 18650-celler har 125,5564 liter til disposisjon, og i stedet ønsker å fylle den med 2170-celler (med 0,03087 liter kubisk bruttovolum per celle), får man plass til 4067 stk 2170-celler. Det blir en total kapasitet på 86,531kWh, altså 15,3% høyere energitetthet per volum-enhet (eller per kg).


Til sist, en unnskyldning til trådstarter for å ha gjort dette til en matematikktråd  ;)
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: mthoringfredag 11. januar 2019, klokken 17:59
Er vel i utgangspunktet bare batteripakken som må redesignes ja. Cellene er 5mm høyere, så hvis man ikke sparer inn (noe av) det på en annen måte så vil bilen få 5mm mindre bakkeklaring. Bør altså være en relativ enkel affære for Tesla dette, selv om at det kan godt hende at de gjør andre modifikasjoner samtidig.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: notofredag 11. januar 2019, klokken 18:15
Redesign av Model S og Model X MÅ komme. Det er gjort betydelige teknologiske fremskritt med Model 3 som er generaliserbare. Det gjelder ikke bare batteriet. Model 3 har f.eks. (ettersigende) bare halvparten så mye kabling. Mer effektive løsninger betyr lavere pris eller mer bil (les: større batteri) for de samme pengene, ..eller ev. høyere avanse til Tesla. Evt en kombinasjon.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: Jeronanfredag 11. januar 2019, klokken 22:59
Sitat fra: hma på fredag 11. januar 2019, klokken 15:40
Jeg kan vise dette ved et regneeksempel.
En rundcelle har et volum som sylinder, men siden det vil bli luft mellom cellene ved pakking, kan vi regne volumet som kube.

18650-cellen måler 1,8cm (radius) x 6,5 cm høyde
Volum sylinder= 0,016540485 liter
Volum kube =0,02106 liter
En 18650 celle har 12,58Wh kapasitet. For å lage 75000Wh trengs da 5962 celler.
I cylindrisk (netto) volum blir det 98,6118 liter
I kubisk (brutto) volum blir det 125,5564 liter

2170-cellen måler 2,1cm (radius) x 7,0 cm høyde
Volum sylinder= 0,02424524 liter
Volum kube =0,03087 liter
En 2170 celle har 21,275Wh kapasitet. For å lage 75000Wh trengs da 3525 celler.
I cylindrisk (netto) volum blir det 85,47089 liter
I kubisk (brutto) volum blir det 108,8249 liter


Om man med dette antar at en 75kWh batteriboks med 18650-celler har 125,5564 liter til disposisjon, og i stedet ønsker å fylle den med 2170-celler (med 0,03087 liter kubisk bruttovolum per celle), får man plass til 4067 stk 2170-celler. Det blir en total kapasitet på 86,531kWh, altså 15,3% høyere energitetthet per volum-enhet (eller per kg).


Til sist, en unnskyldning til trådstarter for å ha gjort dette til en matematikktråd  ;)

That makes more sense. Thanks.  :+1:  Since you show that a single 2170 cell actually has 60% more capacity than the 18650 cell. 21,275Wh vs 12,58Wh. That is a huge difference and then we get indeed much different numbers on total pack size.

I thought the 15,3% was based on capacity increase of a single 2170 cell compared to 18650 cell.  :laugh:
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: JorEllørdag 12. januar 2019, klokken 10:10
Virkelig spent hva som venter på mandag :-\ Her ventet jeg siden 2016 på min TM3 LR AWD og håpet på luftfjæring..men så kom det en inventory S75D som var "billig" + en ok renteavtale.
Har jeg i det hele tatt lov å føle meg snytt, om Tesla gjør vår S75D til en mindre attraktiv bil? Bilen blir jo ikke dårligere om noe annet blir bedre, men det kan jo svi litt ::)
Tradisjonelt har vel Tesla tatt vare på kundene sine, også de som har vært litt for hurtige på avtrekkeren?
Gratis Supercharging kunne jo vært et plaster på såret for stakkars meg :P
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: sfinxernlørdag 12. januar 2019, klokken 11:17
Alt i alt er MS en mye bedre bil enn M3. Så nei, du skal ikke føle deg snytt. Du tok jo valget om å velge MS foran M3.

Kos deg med bilen!
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: JorEllørdag 12. januar 2019, klokken 11:26
S75D er herlig. Alle i familien digger den, kone, 2 ungdommer og 4 småhunder. Hundene slipper bur i et lukket lokale, og ungene har veldig god plass. Kjørte foreldrene mine på flyplassen i dag, og de kunne hatt enda flere kofferter med seg ;)
Ja vi elsker...
Edit; Men spennende på mandag likevel..
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: Jeronanlørdag 12. januar 2019, klokken 12:55
Sitat fra: JorEl på lørdag 12. januar 2019, klokken 11:26
S75D er herlig. Alle i familien digger den, kone, 2 ungdommer og 4 småhunder. Hundene slipper bur i et lukket lokale, og ungene har veldig god plass. Kjørte foreldrene mine på flyplassen i dag, og de kunne hatt enda flere kofferter med seg ;)
Ja vi elsker...
Edit; Men spennende på mandag likevel..

Then you made the right choice. The Model 3 would have been too small for two teenagers and 2 small dogs.
The hatchback of the Model 3 would have made it impossible for dog cages in the back, unlike the open Sedan design with the Model S.  :+1:
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: bmw2002lørdag 12. januar 2019, klokken 15:44
Model S is a hatchback, Model 3 is a sedan.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: Jeronanlørdag 12. januar 2019, klokken 18:39
Sitat fra: bmw2002 på lørdag 12. januar 2019, klokken 15:44
Model S is a hatchback, Model 3 is a sedan.

Blame it on all the americans calllng the Model S a luxury Sedan everywhere.  :laugh:
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: Softbluelørdag 12. januar 2019, klokken 22:47
Antar S80 med 2170 celler blir lansert til uken.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: olavxxxsøndag 13. januar 2019, klokken 13:51
Sitat fra: Softblue på lørdag 12. januar 2019, klokken 22:47
Antar S80 med 2170 celler blir lansert til uken.
S80 blir nok ikke lansert uansett om batteriet skulle bli 80.
Da blir det nok en Model S MR eller Model S SR, de vil vekk fra batteristørrelser i benevnelsen.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: emmernsøndag 13. januar 2019, klokken 20:07
Uffda, det hadde jo vært fryyyyyktelig synd om min S75D skulle få batterifeil om et år fra nå... ;)
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: Muffinmansøndag 13. januar 2019, klokken 20:13
Vil vel neppe få inn ei pakke med de nye, høyere cellene uansett. Med mindre man har funnet en eller annen finurlig måte å arrangere cellene liggende må bilene redesignes.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: daggadsøndag 13. januar 2019, klokken 23:42
Sitat fra: olavxxx på søndag 13. januar 2019, klokken 13:51
S80 blir nok ikke lansert uansett om batteriet skulle bli 80.
Da blir det nok en Model S MR eller Model S SR, de vil vekk fra batteristørrelser i benevnelsen.

Aha..virker logisk og fornuftig  :+1:
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: JorElsøndag 13. januar 2019, klokken 23:54
420

419,418,416,415,414... :P
Blir litt skuffet om de ikke oppdaterer sidene sine kl00.01 :D
Tittel: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: Starksøndag 13. januar 2019, klokken 23:57
Vil vell ikke oppdateres midnatt norsk tid antar jeg, så nå vell vente noen timer til
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: Amossmandag 14. januar 2019, klokken 01:17
https://twitter.com/Tesla/status/1084591874210332672 (https://twitter.com/Tesla/status/1084591874210332672)
Sitat
Tesla @Tesla

Reminder that we stop accepting orders via http://Tesla.com  on the Model S and X 75D tomorrow at noon PST


Altså 12:00 i morgen California-tid. Det blir kl. 20:00 i morgen kveld det Norsk tid.

Edit: lagt til utfalt klokkeslett
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: sfinxernmandag 14. januar 2019, klokken 07:56
Sitat fra: Amoss på mandag 14. januar 2019, klokken 01:17
https://twitter.com/Tesla/status/1084591874210332672 (https://twitter.com/Tesla/status/1084591874210332672)
Sitat
Tesla @Tesla

Reminder that we stop accepting orders via http://Tesla.com  on the Model S and X 75D tomorrow at noon PST


Altså 12:00 i morgen California-tid. Det blir kl. i morgen kveld det Norsk tid.

Altså, ca. kl. 20:00 i kveld altså.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: OlaMmandag 14. januar 2019, klokken 08:07
Sitat fra: sfinxern på mandag 14. januar 2019, klokken 07:56
Sitat fra: Amoss på mandag 14. januar 2019, klokken 01:17
https://twitter.com/Tesla/status/1084591874210332672 (https://twitter.com/Tesla/status/1084591874210332672)
Sitat
Tesla @Tesla

Reminder that we stop accepting orders via http://Tesla.com  on the Model S and X 75D tomorrow at noon PST


Altså 12:00 i morgen California-tid. Det blir kl. i morgen kveld det Norsk tid.

Altså, ca. kl. 20:00 i kveld altså.

Ca 21, ni timer mellom PST og oss nå. Så kan man sikkert legge på et par Teslatimer...
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: Amossmandag 14. januar 2019, klokken 09:04
Sitat fra: sfinxern på mandag 14. januar 2019, klokken 07:56
Altså, ca. kl. 20:00 i kveld altså.

Ja, var sikker på at jeg hadde skrevet det, men ser at det har falt ut av innlegget mitt... 
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: What-a-wattmandag 14. januar 2019, klokken 09:06
Hva er det som det ventes på?
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: ToWalkOrDrivemandag 14. januar 2019, klokken 09:50
Sitat fra: Whatwatt på mandag 14. januar 2019, klokken 09:06
Hva er det som det ventes på?

De vil vel prøve å få mest mulig 75-ordrer før de lukker porten. Derfor var søndag siste hele dag de solgte 75. De skrev da på Twitter at 14.01. klokken 12:00 stenger de, og det tilsvarer vel klokken 21:00 i dag i Norge.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: What-a-wattmandag 14. januar 2019, klokken 10:27
Det har jeg skjønt. Men hva er det som er så interessant med tidspunktet? Hva tror man skjer annet enn at de nevnte biler forsvinner fra Design Studio?
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: OlaMmandag 14. januar 2019, klokken 10:32
Sitat fra: Whatwatt på mandag 14. januar 2019, klokken 10:27
Hva tror man skjer annet enn at de nevnte biler forsvinner fra Design Studio?

At noko vidunderlig skal skje.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: What-a-wattmandag 14. januar 2019, klokken 10:36
Personlig håper jeg på det hver eneste dag, men det er ikke så nøye med tidspunktet....
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: sfinxernmandag 14. januar 2019, klokken 10:40
Sitat fra: Whatwatt på mandag 14. januar 2019, klokken 10:27
Det har jeg skjønt. Men hva er det som er så interessant med tidspunktet? Hva tror man skjer annet enn at de nevnte biler forsvinner fra Design Studio?

I god Elon Musk ånd så er det jo nettopp dette som er så uforutsigbart. Vi aner egentlig ikke hva som skjer. Kanskje lanserer de noen nye batteripakker. Kanskje kommer det nye options på interiør, kanskje prisen på 100 dumpes og gir et salgsboost... eller kanskje bare 75 fjernes og det er det.

Tidspunktet er kommunisert, det er vel det eneste vi faktisk vet.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: ToWalkOrDrivemandag 14. januar 2019, klokken 11:01
Sitat fra: Whatwatt på mandag 14. januar 2019, klokken 10:27
Det har jeg skjønt. Men hva er det som er så interessant med tidspunktet? Hva tror man skjer annet enn at de nevnte biler forsvinner fra Design Studio?

Aha!
Enten er det for at de i åpningstiden kan si: "nå har du bare en time igjen til du må legge inn ordren"..... og ingenting annet skjer på en stund..

Eller så blir det to nye alternativer, ca 90kWh / 115kWh sånn ca, som hver koster 32.000 kroner mer enn dagens 75 / 100, sånn at de som bestilte 75 ikke skal føle seg lurt, samtidig som det skal bli oppnåelig for de fleste 75-folk å bestille 90, samt at en skaper en deal som gjør at ikke for mange kjøper Model 3 når de føler større verdi med Model S, siden rekkevidden blir bra på Model S 90 til en oppnåelig pris... Da bygger en og opp mot imaget til Model S at det er mer luksus, som de allerede har begynt med ved kun å kunne bestille med bra hifi/premium osv.

...hvis de ikke bare senker prisen på 100 litt, og sier at de vil forenkle produktvalgene nå som de har Model 3...

Satser en nepe på Alt 2.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: ruslebiffmandag 14. januar 2019, klokken 11:09
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 14. januar 2019, klokken 11:01
Sitat fra: Whatwatt på mandag 14. januar 2019, klokken 10:27
Det har jeg skjønt. Men hva er det som er så interessant med tidspunktet? Hva tror man skjer annet enn at de nevnte biler forsvinner fra Design Studio?

Aha!
Enten er det for at de i åpningstiden kan si: "nå har du bare en time igjen til du må legge inn ordren"..... og ingenting annet skjer på en stund..

Eller så blir det to nye alternativer, ca 90kWh / 115kWh sånn ca, som hver koster 32.000 kroner mer enn dagens 75 / 100, sånn at de som bestilte 75 ikke skal føle seg lurt, samtidig som det skal bli oppnåelig for de fleste 75-folk å bestille 90, samt at en skaper en deal som gjør at ikke for mange kjøper Model 3 når de føler større verdi med Model S, siden rekkevidden blir bra på Model S 90 til en oppnåelig pris... Da bygger en og opp mot imaget til Model S at det er mer luksus, som de allerede har begynt med ved kun å kunne bestille med bra hifi/premium osv.

...hvis de ikke bare senker prisen på 100 litt, og sier at de vil forenkle produktvalgene nå som de har Model 3...

Satser en nepe på Alt 2.

Tror mange ville følt seg lurt om de lanserer en ny innstegsmodell med bedre batteri (eg 90) til bare 30k mer, når de har reklamert aktivt for at folk kan bestille 75 den siste uka. Med mindre de gir muligheten til å avbestille da.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: jkirkebomandag 14. januar 2019, klokken 11:24
Sitat fra: ruslebiff på mandag 14. januar 2019, klokken 11:09
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 14. januar 2019, klokken 11:01
Sitat fra: Whatwatt på mandag 14. januar 2019, klokken 10:27
Det har jeg skjønt. Men hva er det som er så interessant med tidspunktet? Hva tror man skjer annet enn at de nevnte biler forsvinner fra Design Studio?

Aha!
Enten er det for at de i åpningstiden kan si: "nå har du bare en time igjen til du må legge inn ordren"..... og ingenting annet skjer på en stund..

Eller så blir det to nye alternativer, ca 90kWh / 115kWh sånn ca, som hver koster 32.000 kroner mer enn dagens 75 / 100, sånn at de som bestilte 75 ikke skal føle seg lurt, samtidig som det skal bli oppnåelig for de fleste 75-folk å bestille 90, samt at en skaper en deal som gjør at ikke for mange kjøper Model 3 når de føler større verdi med Model S, siden rekkevidden blir bra på Model S 90 til en oppnåelig pris... Da bygger en og opp mot imaget til Model S at det er mer luksus, som de allerede har begynt med ved kun å kunne bestille med bra hifi/premium osv.

...hvis de ikke bare senker prisen på 100 litt, og sier at de vil forenkle produktvalgene nå som de har Model 3...

Satser en nepe på Alt 2.

Tror mange ville følt seg lurt om de lanserer en ny innstegsmodell med bedre batteri (eg 90) til bare 30k mer, når de har reklamert aktivt for at folk kan bestille 75 den siste uka. Med mindre de gir muligheten til å avbestille da.

Jeg tipper de i så fall gir de som bestilte sist mulighet til å oppgradere om de ønsker.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: Sjøhyenemandag 14. januar 2019, klokken 13:27
Sitat fra: ruslebiff på mandag 14. januar 2019, klokken 11:09
Tror mange ville følt seg lurt om de lanserer en ny innstegsmodell med bedre batteri (eg 90) til bare 30k mer, når de har reklamert aktivt for at folk kan bestille 75 den siste uka. Med mindre de gir muligheten til å avbestille da.
Er vel sånn det har vært alle de andre titalls gangene de har endret noe. Men man får helt sikkert mulighet til å endre bestillingen ja mot et lite tillegg i pris.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: Jeronanmandag 14. januar 2019, klokken 14:33
I don't think we are going to see any new battery packs based on the 2170 cells any time soon, since Gigafactory 1 is not producing at a high enough capacity yet.

It's only producing Long Range battery packs yet for the Model 3 (Mid Range is most likely software limited) and will have to start producing the Standard Range packs as well when they finally reach 10.000 cars per week production rate.


Like someone else said, the main reason is likely due to the contract running out with Panasonic for the 18650 cells and Tesla stopping with the 75kW production first, as they have a higher margin on the 100kW pack.

Next to that, they might not be able to ramp up production for the Model 3 high enough for the Standard Range any time soon and have reached a saturation point with Long Range Model 3 sales and hope to increase orders for Model 3 LR AWD version by removing the 75 kW options from Model S and X, enticing people who can't afford the S or X 100D, to go for the Model 3 Long Range instead.

Elon Musk wouldn't be Elon Musk if he hasn't some secret strategy behind all this, as there is a lot of pressure on Tesla to keep on producing positive results from now on and Milking the sales of Long Range AWD Model 3's (higher profit margin) as long as possible will help with that.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: Amossmandag 14. januar 2019, klokken 15:42
Sitat fra: Jeronan på mandag 14. januar 2019, klokken 14:33
I don't think we are going to see any new battery packs based on the 2170 cells any time soon, since Gigafactory 1 is not producing at a high enough capacity yet.

Gigafactory 1 er nok ikke den eneste fabrikken som produserer 2170 celler. Og ved en stor ordre fra Tesla kan jeg tenke meg flere produsenter som nok vil vurdere å endre produksjonen fra 18065 celler. Mitt første tips vil da være en produsent som akkurat har mistet en stor ordre på slike celler og som har en lang historie med å samarbeide med Tesla...

Sitat fra: Jeronan på mandag 14. januar 2019, klokken 14:33
(Mid Range is most likely software limited)

Nei, det er det ikke. Joda, rett nok er selve batteripakken for MR og LR den samme, men med færre celler.
https://electrek.co/2018/10/25/tesla-model-3-mid-range-battery-pack-energy-capacity-production/ (https://electrek.co/2018/10/25/tesla-model-3-mid-range-battery-pack-energy-capacity-production/)
Sitat
The battery pack is the same as the Long Range pack, which was the only one in production for the Model 3, but it is equipped with fewer cells.

Sitat fra: Jeronan på mandag 14. januar 2019, klokken 14:33
... and will have to start producing the Standard Range packs as well when they finally reach 10.000 cars per week production rate.

7k -> 10k er grensene som har blitt oppgitt. Så vidt jeg vet har de i det minste nådd 7k nå, så da kan det teoretisk sett komme når som helst.


Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: mthoringmandag 14. januar 2019, klokken 16:04
Sitat fra: Jeronan på mandag 14. januar 2019, klokken 14:33
I don't think we are going to see any new battery packs based on the 2170 cells any time soon, since Gigafactory 1 is not producing at a high enough capacity yet.

Panasonic har planlagt økt produksjon på GA1 fra april. Å ha nok celler til 1500 (antallet biler med 75kwt batteri i dag?) til i uka bør være innenfor rekkevidde. Produksjonen holder jo til 5000 biler i uka i dag, riktignok en miks av 75kwt og 62kwt pakker.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: mthoringmandag 14. januar 2019, klokken 21:37
Ser ut som at eneste endringen foreløpig er at 75 er borte. Ellers likt.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: ToWalkOrDrivemandag 14. januar 2019, klokken 21:40
Sitat fra: mthoring på mandag 14. januar 2019, klokken 21:37
Ser ut som at eneste endringen foreløpig er at 75 er borte. Ellers likt.

Var det 94000 USD før og for 100D på USA-siden? Ser prisen er det nå. På den norske siden får jeg fremdeles opp 75D...?
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: What-a-wattmandag 14. januar 2019, klokken 21:46
Her:
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: kTeslamandag 14. januar 2019, klokken 22:03
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 14. januar 2019, klokken 21:40
Sitat fra: mthoring på mandag 14. januar 2019, klokken 21:37
Ser ut som at eneste endringen foreløpig er at 75 er borte. Ellers likt.

Var det 94000 USD før og for 100D på USA-siden? Ser prisen er det nå. På den norske siden får jeg fremdeles opp 75D...?

Ja, prisene på 100D er uendret både på norske og amerikanske sider. Pris etter incentiv i usa er 84750, og det er den prisen de markedsfører. Men selve prisen er fortsatt uendret på 94000 USD.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: Ørjan Stvmandag 14. januar 2019, klokken 22:09
Mitt tips: nå kommer det en haug med inventory 75. De blir oppsnakket som siste mulighet for «billig» varianten av S og X med nåværende rente kampanje.Tesla får tømt lageret og i neste kvartal kommer nyhetene
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: crealmandag 14. januar 2019, klokken 22:11
Kampanjerenten på 100D er også borte. Kan hende Tesla ønsker å gjøre seg ferdig med leveringene i 1. kvartal før det kommer endringer.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: Knut Erling Øenmandag 14. januar 2019, klokken 22:48
Ser at det spekuleres på en prisreduksjon på 100kW modellene tilsvarende ca NOK 100.000 og nye 120 kW modeller, på det amerikanske forumet
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: What-a-wattmandag 14. januar 2019, klokken 22:51
Det er ikke mangler på spekulasjoner, bare på fakta.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: crealmandag 14. januar 2019, klokken 22:54
Det er viktig å spekulere mens man kan. Når fakta er på plass er det for sent.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: JorElmandag 14. januar 2019, klokken 23:15
Sitat fra: creal på mandag 14. januar 2019, klokken 22:54
Det er viktig å spekulere mens man kan. Når fakta er på plass er det for sent.
:+1:  :)
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: Elninja1tirsdag 15. januar 2019, klokken 13:58
kommer nye batterier snart på x og s og v3 supercharging. blir noe helt annet enn det 75 kan levere. 75 blir prehistorisk etter endringen. se youtube sean Mitchell som forklarer dette
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: Skjøteledningtirsdag 15. januar 2019, klokken 15:09
Sitat fra: Elninja1 på tirsdag 15. januar 2019, klokken 13:58
kommer nye batterier snart på x og s og v3 supercharging. blir noe helt annet enn det 75 kan levere. 75 blir prehistorisk etter endringen. se youtube sean Mitchell som forklarer dette

Mange som lever fint med 75 batteriet. Har kjørt 110.000 i S70/75 og kommer
Til å kjøre mange hundretusen til uavhengig av hva som kommer. Mange som ikke har behov for å hurtiglade mye.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: sfinxerntirsdag 15. januar 2019, klokken 16:15
Sitat fra: Elninja1 på tirsdag 15. januar 2019, klokken 13:58
kommer nye batterier snart på x og s og v3 supercharging. blir noe helt annet enn det 75 kan levere. 75 blir prehistorisk etter endringen. se youtube sean Mitchell som forklarer dette

Kan hende det. Og flott med den raske utviklingen.

Men så må vi huske på at det som fungerer utmerket i dag, fungerer også utmerket i morgen.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: JorElonsdag 16. januar 2019, klokken 09:17
Tesal Time News om hvorfor S/X75D forsvinner;
https://youtu.be/9EUDATy2zc8?t=62
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: Jeronanonsdag 16. januar 2019, klokken 10:22
Sitat fra: sfinxern på tirsdag 15. januar 2019, klokken 16:15
Sitat fra: Elninja1 på tirsdag 15. januar 2019, klokken 13:58
kommer nye batterier snart på x og s og v3 supercharging. blir noe helt annet enn det 75 kan levere. 75 blir prehistorisk etter endringen. se youtube sean Mitchell som forklarer dette

Kan hende det. Og flott med den raske utviklingen.

Men så må vi huske på at det som fungerer utmerket i dag, fungerer også utmerket i morgen.

Exactly! The fact is, that the current 96 kW average fast charge speed with the 75D is good enough for majority of people, who only use the Supercharger on a few long trips a year.
You go from 20% to 80% in 20-25 mins, which is fast enough for Families that need more time going to toilet, buy drinks and/or eat lunch/dinner during the stop.

We have driven over 4000 km during our Summer Holiday last year and we never felt one moment that we had to wait for the car to finish charging. In fact, in most cases the car was already finished before we were finished and I had to move the car to normal park spot until we were all ready to continue again.

People often forget that when you drive in high season (summer and winter), that it's busy on the roads and the places you charge. You often stand in line for toilet, buying drinks or lunch/dinner and the 20 mins fly by before you wink your eye.

So what, if a new Model S comes with a new pack and charge at 200 kW on v3 Super charger next year? It would only mean I have to move the car over to a normal park spot twice a fast. The end result will still be the same. We won't reach our destination any faster.
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: Amossonsdag 16. januar 2019, klokken 13:19
Sitat fra: JorEl på onsdag 16. januar 2019, klokken 09:17
Tesal Time News om hvorfor S/X75D forsvinner;
...

I korte trekk: Tesla har mer profitt på 3P enn S/X75D, og at de derfor heller ser at de velger denne.

Hvor mange som ellers hadde valgt en S/X75D tror dere at ville valgt en 3P? Selv tror jeg svært få. Dersom de ikke egentlig trenger plassen i en S/X og derfor kunne ta TM3 istedet, så hadde de maks gått for 3LR, eller kanskje heller en 3MR eller 3SR. Og derved mindre omsetning og ikke noe høyere marginer.

Disse har ofte mange gode meningsytringer, men dette var på ingen måte deres beste. Frigjøring av en produksjonslinje til TM3 høres da i det minste mer sannsynlig ut, men kun dersom de hadde så lav inntjening på 75D at selv TM3SR ville gi mer inntjening. Altså etter mitt skjønn ikke så veldig sannsynlig dette heller...
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: What-a-wattonsdag 16. januar 2019, klokken 14:05
Leste at markedet på 3P og 3LR nærmest er mettet i USA, og 3MR var vel bare en midlertidig løsning. Derfor kunne de sende 3000 M3-biler (en halv måneds produksjon i desember) til Europa og Kina i begynnelsen av januar. Var vel også noen tusen usolgte M3 ved årsskifte i USA. Nå venter resten på den rimligste utgaven, men når kommer den?
Tittel: Sv: Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag
Skrevet av: notoonsdag 16. januar 2019, klokken 14:54
Enig med Amoss at dette var skivebom. Exit 75-batteri føyer seg inn i en serie innskrenkninger av valgmuligheter. Snart ingen alternativer utenom S eller X, og P eller ikke-P. Salget vil nødvendigvis falle dramatisk, ikke minst siden USA-subsidiene også er redusert. S og X som sådanne er definitivt ikke under avvikling. Eneste logiske forklaring er da at de forbereder en major upgrade.