Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Effekttariff

Startet av oprytz, onsdag 09. januar 2019, klokken 19:13

« forrige - neste »

elektrolux

Tror det kan være lurt som forbruker å forberede seg på at dette kommer.

- Kjøp stor VVB og bruk tidsur / Smart styring for å hindre at denne slår inn sammen med annet høyt forbruk
- Kjøp ladestasjon med mulighet for både smart og dynamisk ladestyring.
- Kjøp utstyr for å utnytte bilens batteri til å flate ut husets forbruk, eventuelt en Powerwall
- Finn en lovlig måte å varme huset på. Oljefyr er genialt, men selv med biodiesel er vel disse blitt ulovlige. Kanskje gass, eller ved er tingen.
 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: elektrolux på onsdag 04. desember 2019, klokken 06:52
Tror det kan være lurt som forbruker å forberede seg på at dette kommer.

- Kjøp stor VVB og bruk tidsur / Smart styring for å hindre at denne slår inn sammen med annet høyt forbruk
- Kjøp ladestasjon med mulighet for både smart og dynamisk ladestyring.
- Kjøp utstyr for å utnytte bilens batteri til å flate ut husets forbruk, eventuelt en Powerwall
- Finn en lovlig måte å varme huset på. Oljefyr er genialt, men selv med biodiesel er vel disse blitt ulovlige. Kanskje gass, eller ved er tingen.


Vær forsiktig med tidsur, type Biltema, på varmtvannstanker. Det er en grunn til at VVB skal monteres fast. Selv har jeg et "Fibaro hjem", og satt opp "Aeotec Heavy Duty Smart Switch" mot varmtvannstanken. Den varmer fra midnatt og utover, skrur seg av fra kl 07 for så å varme litt i billigperioden midt på dagen, og slås av igjen kl 16.00

Leafen starter lading kl 24.00 og er alltid fulladet til morgenen etter. Dette stilles inn i bilen.

Utstyr for å bruke bilens batteri til å ta toppene tror jeg ikke vil lønne seg, ei heller powerwall.

Fossil olje er historie, men det er lov med bio. Problemet med bio er dog at det er ferskvare og ikke tåler å bli stående på tanken lenge. Også endel andre problemer med bio.

Varmepumpe er en bedre løsning!
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

arthur

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 04. desember 2019, klokken 08:47
Sitat fra: elektrolux på onsdag 04. desember 2019, klokken 06:52
Tror det kan være lurt som forbruker å forberede seg på at dette kommer.

- Kjøp stor VVB og bruk tidsur / Smart styring for å hindre at denne slår inn sammen med annet høyt forbruk
- Kjøp ladestasjon med mulighet for både smart og dynamisk ladestyring.
- Kjøp utstyr for å utnytte bilens batteri til å flate ut husets forbruk, eventuelt en Powerwall
- Finn en lovlig måte å varme huset på. Oljefyr er genialt, men selv med biodiesel er vel disse blitt ulovlige. Kanskje gass, eller ved er tingen.

Varmepumpe er en bedre løsning!

Tja, kommer litt an på? Har nettopp hatt to selgere av varmepumpe på besøk hjemme og når man tar inn utgifter til elektriker, svskrivning over 15 år og renteutgifter så kom jeg til at det i beste fall gikk i pluss/minus null. Jeg la frem min vurdering/regnestykke for begge to, og de kunne ikke argumentere imot utover at det ville gi bedre komfort. Dette skyldes litt naturlig/mulig plassering i huset så andre vil helt sikkert komme frem til et annet resultat.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

elektrolux

Utrolige prisforskjeller på varmepumper. Vi har kjøpt 5 - 6 stk opp gjennom årene men aldri betalt mer enn 6000 kr.

Selvfølgelig montert selv. Har en vakuum pumpe er det ikke vanskelig.

Husk jordfeilautomat på kursen til varmepumpen, så blir det ikke styr ved eventuell inspeksjon.  ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

edyrli

Sitat fra: elektrolux på onsdag 04. desember 2019, klokken 09:33
Utrolige prisforskjeller på varmepumper. Vi har kjøpt 5 - 6 stk opp gjennom årene men aldri betalt mer enn 6000 kr.

Selvfølgelig montert selv. Har en vakuum pumpe er det ikke vanskelig.

Husk jordfeilautomat på kursen til varmepumpen, så blir det ikke styr ved eventuell inspeksjon.  ;D

Kan jo være greit å nevne at etter 01.03.2013 så ble det ulovlig for privatpersoner og montere varmepumpe selv. Men det er gjerne ikke noe kontrollorgan som holder styr på dette da.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Rævedilter

Eineste faktiske problemet med å montere sjølv er vel garanti/reklamasjon som ofte bortfalle uten F-gass godkjenning. (og så moralen for dei som har det)

elektrolux

Sitat fra: edyrli på onsdag 04. desember 2019, klokken 09:51
Sitat fra: elektrolux på onsdag 04. desember 2019, klokken 09:33
Utrolige prisforskjeller på varmepumper. Vi har kjøpt 5 - 6 stk opp gjennom årene men aldri betalt mer enn 6000 kr.

Selvfølgelig montert selv. Har en vakuum pumpe er det ikke vanskelig.

Husk jordfeilautomat på kursen til varmepumpen, så blir det ikke styr ved eventuell inspeksjon.  ;D

Kan jo være greit å nevne at etter 01.03.2013 så ble det ulovlig for privatpersoner og montere varmepumpe selv. Men det er gjerne ikke noe kontrollorgan som holder styr på dette da.

Våre er selvfølgelig montert før det.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

stefse

Sitat fra: Ferry på tirsdag 03. desember 2019, klokken 21:39
Dette blir som en rushtidsavgift som ikke er koblet til rushtid. Hvorfor ikke kunne benytte kapasitet i nettet når det er ledig? Det er først når en nærmer seg topplast at nettet har noen nytte av at forbrukerne skrur ned effekten. Det vil heller ikke være lik belastningsgrad over alt. Satt på spissen vil en her betale rushtidsavgift i Østerdalen i juni, fordi en trafo i Hallingdal har høy belastning i januar.

Dette har nå pågått siden 2015. Ekspertpaneler har konkludert, det har vært skrevet utallige innlegg, det har vært laget kronikker, sendt klager og kommentert side opp og ned om dette. Men fremdeles sitter NVE der som om ingenting har skjedd. De foretar seg rett og slett ingen verdens ting utover å forsvare foreldede konklusjoner, utarbeidet lenge før EL biler ble utbredt.

Det er på tide å gå politisk til verks og undersøke denne etaten, hva slags formål den skal tjene, og om den tjener disse formålene. Hele NVE-etaten synes å være i utakt med både folkets opinion og politikken som føres på stortinget.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Øystein16

Sitat fra: elektrolux på onsdag 04. desember 2019, klokken 06:52
Tror det kan være lurt som forbruker å forberede seg på at dette kommer.
- Kjøp stor VVB og bruk tidsur / Smart styring for å hindre at denne slår inn sammen med annet høyt forbruk
- Kjøp ladestasjon med mulighet for både smart og dynamisk ladestyring.
- Kjøp utstyr for å utnytte bilens batteri til å flate ut husets forbruk, eventuelt en Powerwall
- Finn en lovlig måte å varme huset på. Oljefyr er genialt, men selv med biodiesel er vel disse blitt ulovlige. Kanskje gass, eller ved er tingen.
Dette er vel kun tiltak for å betale meir i avgifter.

xyzzy

Sitat fra: Øystein16 på onsdag 04. desember 2019, klokken 12:45
Sitat fra: elektrolux på onsdag 04. desember 2019, klokken 06:52
Tror det kan være lurt som forbruker å forberede seg på at dette kommer.
- Kjøp stor VVB og bruk tidsur / Smart styring for å hindre at denne slår inn sammen med annet høyt forbruk
- Kjøp ladestasjon med mulighet for både smart og dynamisk ladestyring.
- Kjøp utstyr for å utnytte bilens batteri til å flate ut husets forbruk, eventuelt en Powerwall
- Finn en lovlig måte å varme huset på. Oljefyr er genialt, men selv med biodiesel er vel disse blitt ulovlige. Kanskje gass, eller ved er tingen.
Dette er vel kun tiltak for å betale meir i avgifter.

Nettleien er jo satt som faktisk kost pluss et bestemt påslag, så i utgangspunktet skulle man jo tro at avgiftsnivået ikke burde øke totalt sett - gitt samme utbyggingsnivå.


geear

Ja, er det ikke herlig. Har brukt millioner på å installere solcelleanlegg, totalrenovert hele huset opp til vippepunktet mellom C og B (uten en krone i tilskudd forøvrig), etterinstallert luft-vann VP og dobbeltmantlet bereder, vannbåren varme, kjøpt to elbiler som under lading gir høy peak, oppgradert inntak for å få 3-fas med mer kapasitet til raskere lading av bilene, og kunne kjøre 3-fas solcelleanlegg, så det er klart jeg skal straffes. Godt med motivasjon til å fortsette... eller ikke.

eisa01

De nye nett-tariffene kan kanskje sammenlignes med dieselbil-situasjonen:
Hvis man fulgte med, så ville man skjønt at det måtte komme endringer (og det har vært varslet i noen år allerede) :)

Det er veldig fornuftig å endre hvordan nett-tariffene er utformet, for det er viktig å gi riktige insentiver slik at folk flytter forbruk.

Hvis man vil gjøre at ENØK-tiltak lønner seg mer, så kan man for eksempel øke elavgiften og gi ekstrainntektene tilbake i form av skattelette eller utbytte til alle

stefse

Sitat fra: eisa01 på torsdag 05. desember 2019, klokken 17:43
De nye nett-tariffene kan kanskje sammenlignes med dieselbil-situasjonen:
Hvis man fulgte med, så ville man skjønt at det måtte komme endringer (og det har vært varslet i noen år allerede) :)

Det er veldig fornuftig å endre hvordan nett-tariffene er utformet, for det er viktig å gi riktige insentiver slik at folk flytter forbruk.

Hvis man vil gjøre at ENØK-tiltak lønner seg mer, så kan man for eksempel øke elavgiften og gi ekstrainntektene tilbake i form av skattelette eller utbytte til alle
De nye nett-tariffene kan sammenlignes med situasjonen før og under utbyggingen av kraftnettet tilbake i etterkrigsårene. Folk måtte dele på kapasiteten som best de kunne.
Forskjellen var at da skjønte man at folk hadde behov for elkraft og at landet skulle bygges slik at det ble et godt land å bo i.
Nå er man mer opptatt av fakturering av kunder og bedriftsøkonomiske beregninger, gjerne utformet av byråkrater i overnasjonale organ.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Kristian O

Sitat fra: eisa01 på torsdag 05. desember 2019, klokken 17:43
De nye nett-tariffene kan kanskje sammenlignes med dieselbil-situasjonen:
Hvis man fulgte med, så ville man skjønt at det måtte komme endringer (og det har vært varslet i noen år allerede) :)

Det er veldig fornuftig å endre hvordan nett-tariffene er utformet, for det er viktig å gi riktige insentiver slik at folk flytter forbruk.

Hvis man vil gjøre at ENØK-tiltak lønner seg mer, så kan man for eksempel øke elavgiften og gi ekstrainntektene tilbake i form av skattelette eller utbytte til alle
Er det ikkje bedre både for nettet og forbrukere med ulik kWh- pris til ulike tider på døgnet? Da får man igjen for å minimere forbruket i belastede deler av døgnet.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Orbit

Både effektavgift og kWh-pris bør variere gjennom døgnet. Effektavgiften kan være høy når det er faktisk høy belastning i nettet (og ikke for den som bruker mye effekt en varm sommerdag, slik dagens forslag legger opp til).

Med mer strømproduksjon fra vind/sol på sikt, vil også kraftprisene svinge mer gjennom døgnet, og være lavere i perioder med høy produksjon (som kan tilfeldigvis sammenfalle med perioder med høy effektavgift, dersom denne også blir dynamisk).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA