Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Effekttariff

Startet av oprytz, onsdag 09. januar 2019, klokken 19:13

« forrige - neste »

Wibla

Sitat fra: stefse på fredag 06. desember 2019, klokken 10:26
Sitat fra: eisa01 på torsdag 05. desember 2019, klokken 17:43
De nye nett-tariffene kan kanskje sammenlignes med dieselbil-situasjonen:
Hvis man fulgte med, så ville man skjønt at det måtte komme endringer (og det har vært varslet i noen år allerede) :)

Det er veldig fornuftig å endre hvordan nett-tariffene er utformet, for det er viktig å gi riktige insentiver slik at folk flytter forbruk.

Hvis man vil gjøre at ENØK-tiltak lønner seg mer, så kan man for eksempel øke elavgiften og gi ekstrainntektene tilbake i form av skattelette eller utbytte til alle
De nye nett-tariffene kan sammenlignes med situasjonen før og under utbyggingen av kraftnettet tilbake i etterkrigsårene. Folk måtte dele på kapasiteten som best de kunne.
Forskjellen var at da skjønte man at folk hadde behov for elkraft og at landet skulle bygges slik at det ble et godt land å bo i.
Nå er man mer opptatt av fakturering av kunder og bedriftsøkonomiske beregninger, gjerne utformet av byråkrater i overnasjonale organ.

Kunne ikke sagt det bedre selv.

Sitat fra: Orbit på fredag 06. desember 2019, klokken 11:44
Både effektavgift og kWh-pris bør variere gjennom døgnet. Effektavgiften kan være høy når det er faktisk høy belastning i nettet (og ikke for den som bruker mye effekt en varm sommerdag, slik dagens forslag legger opp til).

Med mer strømproduksjon fra vind/sol på sikt, vil også kraftprisene svinge mer gjennom døgnet, og være lavere i perioder med høy produksjon (som kan tilfeldigvis sammenfalle med perioder med høy effektavgift, dersom denne også blir dynamisk).

"Problemet" med variable kraftpriser i dag er at vi importerer billig strøm - og struper vannkraftverkene tilsvarende for å holde prisnivåene på et "fornuftig" nivå for kraftselskapene - med andre ord til ulempe for forbrukerne.

Man kan forholdsvis enkelt endre variabelleddet på effektavgiften slik at man blir premiert for å legge f.eks. elbillading til de tidene det er lavt forbruk og lav belastning i nettet ellers, men det virker det ikke som om NVE er noe interessert i. De fokuserer nå på å "ta" de som har gjort tiltak (solceller, enøk, varmepumpe m.m.), fordi de mener at de ikke betaler en rettferdig andel av regningen. Og da er vi tilbake til det øverste sitatet...
2018 Tesla Model S 75D

Kristian O

Slit virkelig med å sjå kva effektavgift gir, som ikkje kan ordnast med variabel kWh-pris. I tillegg har kWh-pris fordeler som:
- enklere å forholde seg til / forstå for forbrukere (mulig NVE ser på dette som en fordel for effektavgift)
- motiverer til å spare kWh gjennom heile døgnet
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

eisa01

Nå kommer vel ikke NVEs reviderte forslag ut før på nyåret, så det er ingen som vet om det blir effektavgift eller variabel kWh avgift avhengig av tid på døgnet.

Men tydelig at noen har ønske om å skyte ned det reviderte forslaget før det kommer på bordet, noe som er uheldig.

Vi skal faktisk være veldig glad for at NVE er på ballen og endrer dette før det blir tyske tilstander med galopperende priser for folk som ikke har solanlegg pga høye subsidier og færre å fordele nettkostnaden på.

turfsurf

Sitat fra: eisa01 på fredag 06. desember 2019, klokken 19:48
Vi skal faktisk være veldig glad for at NVE er på ballen og endrer dette før det blir tyske tilstander med galopperende priser for folk som ikke har solanlegg pga høye subsidier og færre å fordele nettkostnaden på.
Nve på ballen? De tar jo ikke til seg innspill og tilbakemeldinger over hodet...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lars C. Krogenæs

#64
NVE tok med seg såpass med innspill fra forrige høringsrunde at de la forslaget i søpla og startet på et nytt.

Det er ingen som vet hva det nye forslaget vil gå ut på.

All historikk i denne saken viser at NVE hører på tilbakemeldinger. Det er jo nettopp derfor de sender forslaget ut på høring.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

stefse

Vi får se hva som kommer, men jeg er nok redd hovedformålet (altså unngå å koste på nettoppgraderinger) består, og budskap og metoder pakkes inn i nytt papir. Men det kan selvsagt tolkes positivt at man etter årevis med kritikk, ser ut til å være villig til å gjøre justeringer.
Jeg håper på mye mer fokus på teknologi og mindre på faktureringsprinsipper. Som f.eks et moderne system som tar hensyn til faktiske lokale effektbegrensninger, og som kan sende utkoblingssignaler til ikke kritiske laster.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Lars C. Krogenæs

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

eisa01

Sitat fra: stefse på lørdag 07. desember 2019, klokken 19:03
Vi får se hva som kommer, men jeg er nok redd hovedformålet (altså unngå å koste på nettoppgraderinger) består, og budskap og metoder pakkes inn i nytt papir. Men det kan selvsagt tolkes positivt at man etter årevis med kritikk, ser ut til å være villig til å gjøre justeringer.
Jeg håper på mye mer fokus på teknologi og mindre på faktureringsprinsipper. Som f.eks et moderne system som tar hensyn til faktiske lokale effektbegrensninger, og som kan sende utkoblingssignaler til ikke kritiske laster.
Fokus er nok på å levere strøm til folk for en billigst mulig pris, noe so betyr at man bør gi markedssignaler slik at folk tilpasser forbruket sitt og vi unngår unødvendige investeringer i nettet lokalt, regionalt, og sentralt

Man kan selvfølgelig og kreve at varmepumper og varmtvanssberedere, panelovner, og elbillading skal koble ut ved høy belastning lokalt - men jeg vet ikke hvor godt det vil bli mottatt? Til sammenligning har kjøreforbud for dieselbiler ved høy luftforurensning ikke blitt godt mottatt.

Det er nok bedre at dette også blir løst ved markedssignaler, slik at man for eksempel får betalt for å gjøre det (implisitt via en form for effekttariff/differensiert prising på døgnet, eller eksplisitt via lokale markedsplasser: https://nodesmarket.com ) - det er ingenting som stopper nettselskapene til å ta i bruk slike virkemidler meg bekjent, og EU har drevet arbeidet med å legge til rette for dette i 4. energimarkedspakke som det sikkert snart kommer mye støy om i norske medier ;)

Vi er faktisk i en god situasjon i Norge som har så mye fleksibelt forbruk som kan styres, dette kan gjøre at vi f.eks. unngår situasjoner som Stockholm hvor forbrukerne må betale en kraftverksoppgradering til over 2 mrd SEK - de var nær ved å nekte nytt forbruk i hele Stockholmsområdet i høst: https://www.ellevio.se/om-oss/om-elmarknaden/kapacitetsbrist/

Ferry

Sitat fra: eisa01 på søndag 08. desember 2019, klokken 11:38
Man kan selvfølgelig og kreve at varmepumper og varmtvanssberedere, panelovner, og elbillading skal koble ut ved høy belastning lokalt - men jeg vet ikke hvor godt det vil bli mottatt?

Mange gjør nettopp dette frivillig allerede. Tibber styrer lading av elbil til billig periode. De har integrasjon med ymse andre systemer, så de kan styre varmepumper, elbiler, VVB, varmegulv osv. Gulrota er (litt) lavere strømpris.

Å flytte elbillading til natta er den enkleste ting i verden. De fleste biler har den funksjonen innebygget. Myndighetene kunne i det minste anmode de som kan om flytte forbruket. En del gjør det jo allerede bevisst for å få litt lunk i batteriet tett opptil kjøreturen neste morgen. Så det er smart av flere grunner. Det er elbilens svar på motorvarmer.

stefse

Sitat fra: eisa01 på søndag 08. desember 2019, klokken 11:38
Sitat fra: stefse på lørdag 07. desember 2019, klokken 19:03
Vi får se hva som kommer, men jeg er nok redd hovedformålet (altså unngå å koste på nettoppgraderinger) består, og budskap og metoder pakkes inn i nytt papir. Men det kan selvsagt tolkes positivt at man etter årevis med kritikk, ser ut til å være villig til å gjøre justeringer.
Jeg håper på mye mer fokus på teknologi og mindre på faktureringsprinsipper. Som f.eks et moderne system som tar hensyn til faktiske lokale effektbegrensninger, og som kan sende utkoblingssignaler til ikke kritiske laster.


Det er nok bedre at dette også blir løst ved markedssignaler, slik at man for eksempel får betalt for å gjøre det (implisitt via en form for effekttariff/differensiert prising på døgnet, eller eksplisitt via lokale markedsplasser: https://nodesmarket.com ) - det er ingenting som stopper nettselskapene til å ta i bruk slike virkemidler meg bekjent, og EU har drevet arbeidet med å legge til rette for dette i 4. energimarkedspakke som det sikkert snart kommer mye støy om i norske medier ;)


Jeg tror dette poenget med prismekansime overspilles på denne typen vare/tjeneste som strøm er. Til store forbrukere med et aktivt forhold til strømforbruket sitt, kan det være på sin plass, og er vel tildels det allerede, selv om tarifferingen fungerer uhensiktsmessig i en del tilfeller (som f.eks hurtigladere)

Men for de hjemme i stua bak en 50A hovedsikring blir dette bare et skremselsopplegg, som vil føre til frykt for legitimt strømforbruk, og føre til økt bruk av ved, gass og andre mindre miljøvennlige energikilder. Samt økt brannfare nattestid.
NVE er en samfunninstitusjon har som oppgave å holde folk med strøm på en forsvarlig måte, til nytte for samfunnet som helhet. Det er ikke helhetens interesse å skremme folk fra å bruke ren vannkraft, samt fakturere for strømforbruk på så sinnrike måter at folk gir opp energisparing.
Der det er reelt underskudd på kraft, må en heller gi folk belønning for å koble av  effekt (gjerne automatisk styrt), heller enn å straffe bredt utover med disse tariffene.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Lars C. Krogenæs

For elbiler har vi et enormt potensiale for å flytte normal-lading fra ettermiddag til kveld.

Jeg jobber med lading i borettslag og sameier for Circle K. Vi sitter da i prinsippet på en stor (og voksende) mengde biler som det er samfunnsmessig best at vi utsetter ladingen for og lar bilene lade på høy effekt på nattestid, i stedet for å gjør som sånn nå, med strupet jevn effekt gjennom hele døgnet for å unngå dyre topper og høy effektavgift. Nå er det viktigere at vi kommer i gang med ladingen så raskt som mulig etter at folket har kommet hjem fra jobben, slik at vi kan forlenge ladetiden så lenge som mulig, frem til morgenen.

Hvis vi får lov til å lade med høy effekt nattestid, kan vi godt "utsette oppstart" til midnatt. Så har vi f.eks muligheter for å legge inn "2-trykk" som kan gi prioritert lading, til de som trenger lading umiddelbart, og da kan betale en premium til borettslaget for dette.

Med stadig flere elbiler vil dette kunne være et godt bidrag til stabiliteten i nettet, hvis NVE/netteier ønsker det.
V2G løsnigner har jeg imidlertid liten tro på i Norge for borettslag/sameier.

For hurtiglading vil vi derimot ha et annet forbruksmønster. Her må ladingen skje når folk er på farten. Foreløpige tall viser at hurtigladetrafikken starter forsiktig ved 8-tiden på morgenene, og så har vi en jevn stigning utover dagen med en topp rundt kl 18.00. Vi unngår dermed peaken på morgenen, men har relativ høyt effekt-uttak på ettermiddagen, sammen med peaken ellers i nettet. Hvis det kommer en effektavgift som straffer høyt strømmuttak for hurtiglading på ettermiddagspeaken, kan vi i prinsippet bare pakke sammen og flytte aller hurtigladerne til stasjoner i øvrige land. Da blir det helt uinteressant å være ladeoperatør.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

stefse

Vil faktisk tro at NVE kommer poenget med høyt effektuttak når det er ledig i nettet litt mer i møte fremover.

Skal gi et konkret eksempel på hva jeg mener med teknologiske løsninger.
Elhub som snarlig vil ha tilnærmet sanntidsinfo om forbruket i nettet, burde vært brukt til å opprette en API, som alle med elbilladere kan koble seg på. Eieren av ladeboksen lar så netteier kontrollere ladeboksen, mot f.eks rimeligere nettleie. Dette er vinn/vinn for begge, da netteier får tilgang til "regulerkraft" eller regulerbart forbruk i dette tilfellet, og elbilen kan lades opp rimeligere, samtidig som infrastrukturen utnyttes best mulig.
Og det uten at elbileieren trenger å sjenke strømmåleren og eventuelt dagens tariffer så mye som en tanke. Sannsynligvis er det heller ikke så ofte at netteieren behøver å sende utkoblingssignaler, vil det kanskje vise seg...

Dernest kan det lages varmtvannstank "ladere" som fungerer på samme måte, og annet utstyr man nå måtte velge å la netteier kontrollere.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

turfsurf

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på søndag 08. desember 2019, klokken 10:48
Her svarer NVE på kritikk fra solenergi-gjengen:
Synes det svaret var vagt og lite konkret. Og så presterer han å lire av seg dette:

"Bruker du lite elektrisitet, får du dessuten lavere strømregning og betaler mindre i avgifter. Spørsmålet er om det er rimelig at du i tillegg skal slippe å betale for en infrastruktur du fremdeles gjør bruk av. Den enkelte får gjøre seg opp en mening om det."

Og hvorfor skal man betale nettleie for kraftproduksjon fra solceller, men ikke annen kraftproduksjon?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rævedilter

#73
Sitat fra: turfsurf på søndag 08. desember 2019, klokken 21:56
Og hvorfor skal man betale nettleie for kraftproduksjon fra solceller, men ikke annen kraftproduksjon?
Ein betaler da ikkje variabel nettleige for kraft ein leverer inn på nettet som plusskunde?
Fastavgift betaler ein, men ikkje for kraftproduksjonen.
At nettleiga pr. eining aukar når ein bruker lite straum er naturleg; slik er det med mykje av det ein kjøper, fastdelen av kostnaden vert delt på mengden ein kjøper.

turfsurf

Sitat fra: Rævedilter på mandag 09. desember 2019, klokken 07:29
Ein betaler da ikkje variabel nettleige for kraft ein leverer inn på nettet som plusskunde?

Man gjør ikke det nå, men det er det de sier man bør gjøre i sitt tilsvar linket tidligere:

"I dag får du en betydelig lavere nettleie om du investerer i solkraft, selv om du kanskje bruker nettet like mye som alle andre. Du bruker kanskje nettet til å selge overskuddsstrøm"

Altså definerer de salg av overskuddstrøm som bruk av nettet på lik linje med annen bruk. Da sier det seg selv at alle som da selger strøm må betale det samme.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA