Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

e-tron charging service

Startet av elektro, onsdag 09. januar 2019, klokken 18:11

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: E-tron 50 på torsdag 07. mai 2020, klokken 11:07
Sitat fra: daktari på torsdag 07. mai 2020, klokken 10:47
Hva er DCS i avtalen over?

Ser i kartet at e.on på Sørlandet også dukker opp i tillegg til BKK, Circle K, GK og Ionity. Fortum dukker aldri opp. Men hvor ser du at BKK er partner?

Hvis man får lynlading hos BKK til 2,5,-/kWh er jo det en bra pris som er grovt underkommunisert.
Jeg tolker teksten over som at for de tilbydere som ikke har egen Audi-pris så får du pris skrevet på "pumpe".

DCS er selskapet bak e tron charging service. Utdrag under.
Jeg regner med at alle leverandører som dukker opp på kartet over ladere på charging service sine sider er partnere. Der dukker BKK på Stovner senter opp.
Fra vilkårene tolker jeg det som at avtaleprisen mellom meg og DCS gjelder overalt i Norge, med mindre annen pris er spesifisert slik som GK og Ionity har. Det betyr jo at hvilken pris andre leverandører har er irrelevant, da det er avtalen mellom meg og DCS som gjelder. Og den prisen er 2.50/ min for dc lading. Altså per minutt, ikke per kwh. Det er jo en uslåelig pris hvis du kan ta i mot 150 kw.

Hva er i så fall fordelen med abonnementet hvis du får samme pris som direkte hos tilbyder? Det kan jo ikke være slik du sier.
Enig i din tolkning ved nærmere lesning. Blir spennende. BKKs representant på forumet kan kommentere?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

chargedup

Mine tanker om Audi charging services fordeler, bortsett fra pris på ionity og kanskje BKK (litt utenfor, men siden det blir forespurt "Hva er i så fall fordelen med abonnementet hvis du får samme pris som direkte hos tilbyder" ):
Fordelen med ladeavtalen er for oss i Norge relativt liten, fordi vi har mange hurtigladere og relativt få tilbydere. På østlandet klarte jeg meg helt fint med konto hos Fortum med bmw i3 60Ah.
I andre europeiske land der det er mindre hurtigladetetthet er det ofte flere tilbydere som gjør at man må ha x antall kontoer/apper/brikker.
Fordelen både i Norge og EU er jo at man slipper å ha massevis av medlemsskap og etterhvert (hvis det ikke allerede er på plass) skal man vel også kunne bruke det ene kortet gjennom hele EU (ikke som idag hvor man på noen utenlandske tilbydere ikke får ladet fordi man mangler personnummer eller lignende).

For de fleste som sitter på forumet her, er ikke det å måtte ha 3-5 apper for å lade i Norge noe stress, men for Tom Hagen generasjonen (eldre garde) blir det vesentlig enklere. Jeg har anbefalt mine foreldre å ikke kjøpe elbil, da jeg vet de ikke klarer x apper eller brikker og rekkefølge på brikke vs plugging inn i bil osv på langturer. Hvis foreldrene mine skulle kjøpt E-tron hadde jeg sagt ifra at dette er et abonnement de MÅTTE ha. Ellers er Tesla eneste alternativ for de pga ekstrem enkel lading, men en bil som alt styres via trykkskjerm er heller ikke noe alternativ.

Ellers helt enig i din tolkning E-tron 50. Tipper teksten blir endret når du enten klager fordi du ikke fikk riktig pris eller Audi finner ut at de betaler mer for ladingen enn deg.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

janbanan

Min Oversikt over lading hos GK og Ionity i mars.
GK er her 50kW ladere.
All betaling har gått gjennom faktura fra Ionity.
Oversikten under Grønn Kontakt, er tall fra appen.
Oversikten under Ionity, er tall fra faktura.
Kjøp hos GK er gjort med Elbilforeningens brikke.
Med avtale hos Ionity, så blir GK ca 90 øre billigere pr kWh.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

jkirkebo

Sitat fra: chargedup på torsdag 07. mai 2020, klokken 11:54
Jeg har anbefalt mine foreldre å ikke kjøpe elbil, da jeg vet de ikke klarer x apper eller brikker og rekkefølge på brikke vs plugging inn i bil osv på langturer.

Rekkefølge? Jeg har aldri noensinne gjort noe annet enn å plugge i først. Finnes det faktisk hurtigladere (eller biler?) som krever noe annet? På sakteladere har jeg vært borti å måtte vise brikken først, da for at et lokk foran type 2 kontakten skal gå opp.

Om du registrerte elbilforeningens brikke hos alle de som støtter den for dine foreldre vil jeg tro de helt fint hadde klart seg med det. Tar vel 15-20 minutter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars_F

Jeg kan bekrefte at BKK har en partneravtale med DCS.
Jobber med hurtiglading i Eviny

E-tron 50

Sitat fra: Lars_F på torsdag 07. mai 2020, klokken 14:53
Jeg kan bekrefte at BKK har en partneravtale med DCS.
Kan du bekrefte at prisen er kr. 2.50/min ved dc-lading inntil 150kw for de som har transit abo hos DCS? Slik de fleste her tolker av avtalevilkårene for transit abo.

chargedup

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 07. mai 2020, klokken 12:51
Sitat fra: chargedup på torsdag 07. mai 2020, klokken 11:54
Jeg har anbefalt mine foreldre å ikke kjøpe elbil, da jeg vet de ikke klarer x apper eller brikker og rekkefølge på brikke vs plugging inn i bil osv på langturer.

Rekkefølge? Jeg har aldri noensinne gjort noe annet enn å plugge i først. Finnes det faktisk hurtigladere (eller biler?) som krever noe annet? På sakteladere har jeg vært borti å måtte vise brikken først, da for at et lokk foran type 2 kontakten skal gå opp.

Om du registrerte elbilforeningens brikke hos alle de som støtter den for dine foreldre vil jeg tro de helt fint hadde klart seg med det. Tar vel 15-20 minutter.
På ionity må man starte fra app før man plugger i bilen (måtte iaf sommer/høst 2019). Hvis man plugger i bilen først, skjer det ingenting. Det stod forklart på selve laderen, men jeg prøvde selvfølgelig 2 ganger før jeg ville lese instruksjonen (har da hurtigladet før ::)). I Ionitys begynnelse trakk de også 80kr pr gang en startet lading ifra app (ifølge forum), men da jeg prøvde ble jeg bare trukket for 1 lading selv om jeg startet 3 stk, så tydelig at de hadde blitt klar over "problemet" eller "annerledesheten". Om brikke kan brukes etter at man har plugget i bilen hos Ionity vet jeg ikke.

Poenget er altså at det er forskjeller som gjør det vanskeligere for eldre som har "mobiltelefon for å ringe med". Jo enklere og jo færre medlemsskap, jo større sjans er det for at de faktisk klarer overgangen fra fossilbil til elbil. Da er løsningen til Audi et godt steg på veien, selv om den helst ikke skulle hatt brikke/kort heller, og selvfølgelig bra for de som hurtiglader mye på Ionity og også BKK.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Lars_F

Sitat
Kan du bekrefte at prisen er kr. 2.50/min ved dc-lading inntil 150kw for de som har transit abo hos DCS? Slik de fleste her tolker av avtalevilkårene for transit abo.

Jeg kan ikke bekrefte noe på vegne av DCS. Hvilke priser de har mot sine sluttkunder er ikke noe vi har noe med. Så dette må DCS eventuelt Audi svare på.

DCS er en roaming- og MSP (mobility service provider) aktør som bl.a. har Audi på sin kundeliste.
Jobber med hurtiglading i Eviny

E-tron 50

Da må vi jo gå ut i fra at prisen er kr 2,50/min hos BKK. Hvis jeg lader på full effekt på etron 50 vil jo det tilsvare kr. 1,25/kwh, noe som gruser Ionity og alle andre leverandører. Da kan man jo faktisk vurdere å droppe hjemmelader.

Elmic82

Sitat fra: E-tron 50 på torsdag 07. mai 2020, klokken 16:01
Da må vi jo gå ut i fra at prisen er kr 2,50/min hos BKK. Hvis jeg lader på full effekt på etron 50 vil jo det tilsvare kr. 1,25/kwh, noe som gruser Ionity og alle andre leverandører. Da kan man jo faktisk vurdere å droppe hjemmelader.

Du sparer fort inn en lader ved å lade hjemme.

Brukte 31kr på lading av bilen forrige mnd (kraftleverandør) Med nettleie som da blir den totale kostnaden havner vi på 207 kr i "drivstoff" på en hel mnd.
(31kr fra kraftleverandør + (489kWh * 0,36 kr som da er nettleien her))

E-tron 50 AB 2020 Levert Mars

jkirkebo

Sitat fra: chargedup på torsdag 07. mai 2020, klokken 15:14
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 07. mai 2020, klokken 12:51
Sitat fra: chargedup på torsdag 07. mai 2020, klokken 11:54
Jeg har anbefalt mine foreldre å ikke kjøpe elbil, da jeg vet de ikke klarer x apper eller brikker og rekkefølge på brikke vs plugging inn i bil osv på langturer.

Rekkefølge? Jeg har aldri noensinne gjort noe annet enn å plugge i først. Finnes det faktisk hurtigladere (eller biler?) som krever noe annet? På sakteladere har jeg vært borti å måtte vise brikken først, da for at et lokk foran type 2 kontakten skal gå opp.

Om du registrerte elbilforeningens brikke hos alle de som støtter den for dine foreldre vil jeg tro de helt fint hadde klart seg med det. Tar vel 15-20 minutter.
På ionity må man starte fra app før man plugger i bilen (måtte iaf sommer/høst 2019). Hvis man plugger i bilen først, skjer det ingenting. Det stod forklart på selve laderen, men jeg prøvde selvfølgelig 2 ganger før jeg ville lese instruksjonen (har da hurtigladet før ::)). I Ionitys begynnelse trakk de også 80kr pr gang en startet lading ifra app (ifølge forum), men da jeg prøvde ble jeg bare trukket for 1 lading selv om jeg startet 3 stk, så tydelig at de hadde blitt klar over "problemet" eller "annerledesheten". Om brikke kan brukes etter at man har plugget i bilen hos Ionity vet jeg ikke.

Ok. Akkurat Ionity har jeg ikke sjekket, de er ikke aktuelle å bruke pga. prisen uansett. Kople og Supercharge unngår jeg også, siden de ikke støtter elbilforeningens ladebrikke. Her på østlandet er man uansett godt dekket med Fortum, GK og CK. Hos de fungerer det fint å plugge i først.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

E-tron 50

Sitat fra: chargedup på torsdag 07. mai 2020, klokken 11:54

Ellers helt enig i din tolkning E-tron 50. Tipper teksten blir endret når du enten klager fordi du ikke fikk riktig pris eller Audi finner ut at de betaler mer for ladingen enn deg.

Men hvorfor skulle de ikke gi meg prisen som er oppgitt? Hele poenget med tjenesten er vel at jeg skal slippe å forholde meg til de ulike prisingene leverandørene har. Jeg betaler kr 189,- pr. mnd. for tjenesten. Prisen som er oppgitt hos leverandør er uten betydning. Jeg belastes faste satser uansett hvem som leverer strømmen.
Etter min mening er derfor E-tron charging service ganske kraftig undervurdert. Du vil få tilgang til samme prisen for lynlading hos BKK med kr, 2,50 per minutt med et City abonnement. Eneste forskjellen jeg leser mellom City og Transit er vel prisen hos Ionity. For de som ferdes der BKK tilbyr lynlading er jo Transit fullstendig uinteressant.

Orbit

Jeg prøvde en BKK lynlader i dag, og prisen ble 12,50 for 5 min, altså 2,5 kr/min som antatt over. Startet lading med Audi-kortet, avsluttet ved å trykke på knappen ved ladeporten.

Det var ikke mulig å starte ladingen med Audi-app, da QR-koden på laderen ikke ble godtatt. BKK ser ut til å ha sine egne QR-koder, mens Audi-app forventer en Hubject-kode, eksempel nedenfor:
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Sitat fra: Orbit på søndag 10. mai 2020, klokken 17:33
Jeg prøvde en BKK lynlader i dag, og prisen ble 12,50 for 5 min, altså 2,5 kr/min som antatt over. Startet lading med Audi-kortet, avsluttet ved å trykke på knappen ved ladeporten.


Det er jo voldsomt gode nyheter! Enda en grunn til å holde seg unna Ionity.

BKK har følgende priser, og 10% bonus i tillegg:
Hurtiglading: NOK 1,25 per minutt + NOK 2,90 per kWh

Normallading: NOK 0,10 per minutt + NOK 2,50 per kWh

Man sparer da tids-tillegget i grove trekk med etron chatting service.
Synd man ikke kan kjøpe måneds-abo på "transit"
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

E-tron 50

#29
Sitat fra: daktari på søndag 10. mai 2020, klokken 18:46
Sitat fra: Orbit på søndag 10. mai 2020, klokken 17:33
Jeg prøvde en BKK lynlader i dag, og prisen ble 12,50 for 5 min, altså 2,5 kr/min som antatt over. Startet lading med Audi-kortet, avsluttet ved å trykke på knappen ved ladeporten.


Det er jo voldsomt gode nyheter! Enda en grunn til å holde seg unna Ionity.

BKK har følgende priser, og 10% bonus i tillegg:
Hurtiglading: NOK 1,25 per minutt + NOK 2,90 per kWh

Normallading: NOK 0,10 per minutt + NOK 2,50 per kWh

Man sparer da tids-tillegget i grove trekk med etron chatting service.
Synd man ikke kan kjøpe måneds-abo på "transit"
Du trenger ikke Transit. City har samme pris hos BKK.
Og dersom du lader fra f. eks. 10-70% på 120 kw effekt hele veien på en e-tron 50 så tilsvarer det kr. 1,25 per kwh. Så prisen er vanvittig mye bedre enn slik du nevner. Enda bedre pris hvis du har en e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA