Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Blått adapter bare 16A?

Startet av Bolebo, onsdag 09. januar 2019, klokken 10:32

« forrige - neste »

Bolebo

I følge Tesla sine sider https://www.tesla.com/no_NO/support/home-charging-installation så leveres UMC med blått adapter som kan lade med 17,5kmt. Dette skulle tilsvare 16A/230V. Såvidt jeg kan skjønne så gjelder dette både model S, X og 3.
Fra 2013 og så inntil veldig nylig har blått adapter vært 32A. Noen som har fått ny bil i det siste og kan sjekke om blått adapter leverer 16A eller 32A?

Kan det være ny UMC som bare kan levere 16A?
Kan man i såfall bruke gammel UMC til å lade ny bil med 32A?


jkirkebo

Sitat fra: Bolebo på onsdag 09. januar 2019, klokken 10:32
I følge Tesla sine sider https://www.tesla.com/no_NO/support/home-charging-installation så leveres UMC med blått adapter som kan lade med 17,5kmt. Dette skulle tilsvare 16A/230V. Såvidt jeg kan skjønne så gjelder dette både model S, X og 3.
Fra 2013 og så inntil veldig nylig har blått adapter vært 32A. Noen som har fått ny bil i det siste og kan sjekke om blått adapter leverer 16A eller 32A?

Kan det være ny UMC som bare kan levere 16A?
Kan man i såfall bruke gammel UMC til å lade ny bil med 32A?

Oj, dette var nytt ja. Ny UMC med mye tynnere kabel og støtte for maks 1-fase 16A. Ikke noe 3-fase og ikke noe 32A. Lurer på om denne blir standard på alle nye biler eller om den egentlig er for Model 3? Uansett er det en mye dårligere løsning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jlan

Det er vel et mindre blått støpsel også da? CEE 16A 1-fase ?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Wibla

Ny type UMC ja, glad jeg fikk den gamle...
2018 Tesla Model S 75D

mthoring

S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Orbit

Men er 13A på Schuko (som denne nye UMC-modellen ser ut til å tilby, ref 3kW) fremdeles innenfor reglene? De fleste andre elbiler har strupet dette ned til 10A, sågar 8A nå.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

automat

Har ikke ladekladder ig UMC snart utspilt sin rolle? Kan ikke huske at jeg noen gang har hatt bruk for blått eller rødt adapter, og schuko er svært sjeldent i bruk. Det aller meste av lading skjer på type2 nå.

Skjønner at å kunne jakte på industrikontakter  (større enn 1-fas 16A) var viktig i den spede begynnelse, men i dag?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

Sitat fra: Orbit på onsdag 09. januar 2019, klokken 22:10
Men er 13A på Schuko (som denne nye UMC-modellen ser ut til å tilby, ref 3kW) fremdeles innenfor reglene? De fleste andre elbiler har strupet dette ned til 10A, sågar 8A nå.

Det er ingen regler som tilsier at man ikke kan trekke inntil 16A fra schuko for å lade elbil. Det er kun for varmtvannsberedere at det er spesielle krav (maks 1500W).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: automat på onsdag 09. januar 2019, klokken 22:55
Har ikke ladekladder ig UMC snart utspilt sin rolle? Kan ikke huske at jeg noen gang har hatt bruk for blått eller rødt adapter, og schuko er svært sjeldent i bruk. Det aller meste av lading skjer på type2 nå.

Skjønner at å kunne jakte på industrikontakter  (større enn 1-fas 16A) var viktig i den spede begynnelse, men i dag?

Tja, jeg lader en god del på schuko. Parkerer to forskjellige steder de få gangene jeg kjører på jobb, begge steder er det schuko som gjelder for lading. Samme gjelder på Gardermoen, når jeg skal ut og fly. På Nordby kjøpesenter lader jeg også innimellom, da bruker jeg det røde adapteret og lader med 11kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kim-

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 10. januar 2019, klokken 00:50
Sitat fra: Orbit på onsdag 09. januar 2019, klokken 22:10
Men er 13A på Schuko (som denne nye UMC-modellen ser ut til å tilby, ref 3kW) fremdeles innenfor reglene? De fleste andre elbiler har strupet dette ned til 10A, sågar 8A nå.

Det er ingen regler som tilsier at man ikke kan trekke inntil 16A fra schuko for å lade elbil. Det er kun for varmtvannsberedere at det er spesielle krav (maks 1500W).
Dersom en elektriker setter opp en stikkontakt utendørs for elbil lading skal denne sikres med 10A.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

HKS

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 10. januar 2019, klokken 00:52
Tja, jeg lader en god del på schuko. Parkerer to forskjellige steder de få gangene jeg kjører på jobb, begge steder er det schuko som gjelder for lading. Samme gjelder på Gardermoen, når jeg skal ut og fly. På Nordby kjøpesenter lader jeg også innimellom, da bruker jeg det røde adapteret og lader med 11kW.
På Gardermoen er alle CEE 16A kontaktene nå erstattet med type 2. Schuko er vekk innen 1. februar.
Tesla Model 3 Long Range

jkirkebo

Sitat fra: Kim- på torsdag 10. januar 2019, klokken 08:21
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 10. januar 2019, klokken 00:50
Sitat fra: Orbit på onsdag 09. januar 2019, klokken 22:10
Men er 13A på Schuko (som denne nye UMC-modellen ser ut til å tilby, ref 3kW) fremdeles innenfor reglene? De fleste andre elbiler har strupet dette ned til 10A, sågar 8A nå.

Det er ingen regler som tilsier at man ikke kan trekke inntil 16A fra schuko for å lade elbil. Det er kun for varmtvannsberedere at det er spesielle krav (maks 1500W).
Dersom en elektriker setter opp en stikkontakt utendørs for elbil lading skal denne sikres med 10A.

Det er helt korrekt. Men det begrenser på ingen måte hva man kan lade med fra eksisterende kontakter. Det finnes ladeuttak for elbil satt opp LENGE før dette kravet kom i 2015 og de er sikret med 16A. Jeg har faktisk aldri ladet fra schuko sikret med 10A tror jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: HKS på torsdag 10. januar 2019, klokken 09:00
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 10. januar 2019, klokken 00:52
Tja, jeg lader en god del på schuko. Parkerer to forskjellige steder de få gangene jeg kjører på jobb, begge steder er det schuko som gjelder for lading. Samme gjelder på Gardermoen, når jeg skal ut og fly. På Nordby kjøpesenter lader jeg også innimellom, da bruker jeg det røde adapteret og lader med 11kW.
På Gardermoen er alle CEE 16A kontaktene nå erstattet med type 2. Schuko er vekk innen 1. februar.

Det gjelder nok bare Avinor sine plasser. Gardermoen Parkering har 100 ladeplasser med schuko og meg bekjent er det ingen oppgradering på gang der. Jeg parkerer alltid på GP siden jeg kan booke ladeplass og de dessuten er billigst.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: automat på onsdag 09. januar 2019, klokken 22:55
Har ikke ladekladder ig UMC snart utspilt sin rolle?

På ingen måte. Jeg kjenner mange som bor langt nok unna nærmeste ladestasjon til at det er helt nødvendig å bruke UMC når man er på besøk. Synes ikke det er innafor å be dem installere type2 eller industristikk; det får jeg heller anbefale når de omsider bytter til elbil selv.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jlan

Blå CEE 16A enfase (3-pins) er mer og mer vanlig på campingplasser og ellers utendørs, så ut fra det er greit at ny UMC kan brukes der uten ekstra adaptere. 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA