Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Blått adapter bare 16A?

Startet av Bolebo, onsdag 09. januar 2019, klokken 10:32

« forrige - neste »

Wibla

Sitat fra: Cherz på torsdag 10. januar 2019, klokken 17:37
Sitat fra: fredag på torsdag 10. januar 2019, klokken 10:53
Legg merke til at det ikke er noe rødt adapter. Denne ladekabelen vil dermed gi vesentlig lavere ladehastighet på TN trefase. En tredjedel av ladehastigheten til den gamle Tesla ladekabelen.
Oi...betyr det at de som har ny UMC faktisk ikke kan lade trefase med rødt adapter på 400V?

Hvordan vet man forresten om man har ny eller gammel UMC? Greit å vite forskjellen dersom man må på finn.no...

Det er riktig. Med ny UMC plugger man adapter til schuko/blått adapter rett i kladden, på gammel er det en plugg på kabelen man plugger de inn i.
2018 Tesla Model S 75D

Cherz

Sitat fra: Wibla på torsdag 10. januar 2019, klokken 17:39
Det er riktig. Med ny UMC plugger man adapter til schuko/blått adapter rett i kladden, på gammel er det en plugg på kabelen man plugger de inn i.

Oki -  da er det bare på jakte gammel UMC på finn.no. Har 16A trefase TN 400V (med jordfeilbryter B) som jeg gjerne kunne tenkte meg å nytte til lading om en stund...  ;)

Kjøpte nemlig rødt adapter på Tesla i desember sammen med ny bil, men der var det ingen som gav beskjed....
Bergen, Tesla Model S P882

Wibla

Med rødt stikk? Da er det bare å jakte på en UMC, men egentlig burde du jo bare skaffe deg en billig ladeboks og erstatte det stikket? Eller bruker du det til andre ting og?
2018 Tesla Model S 75D

Cherz

Det er på en hytte som brukes primært i helgene om vinteren, tenkte det var greit å spare noen lapper der...  ;)

Hjemme blir det TWC
Bergen, Tesla Model S P882

geear

Hvis kladden er merkbart billigere av å ikke støtte 3-fas, så syns jeg det er fornuftig valg av Tesla. Tror de færreste bruker den til annet enn schuko. Jeg har aldri brukt min til mer enn 13A schuko. De som trenger mer kan heller kjøpe kladd med 3-fas, i stedet for at veldig mange skal betale for noe de ikke trenger. Det samme tenker jeg egentlig om type 2-kabel.

GRS

#35
Kan man kjøpe ny/annen ladekladd som kan lade på 32a enfas industrikontakt?

Veldig dumt at dette ikke går med den som følger med, det har jeg i likhet med andre fått info om tidligere.

EDIT:
Vil ikke feks denne funke?
https://www.finn.no/68377107
TM3P sort/sort

Wibla

Sitat fra: GRS på torsdag 10. januar 2019, klokken 21:07
Kan man kjøpe ny/annen ladekladd som kan lade på 32a enfas industrikontakt?

Veldig dumt at dette ikke går med den som følger med, det har jeg i likhet med andre fått info om tidligere.

EDIT:
Vil ikke feks denne funke?
https://www.finn.no/68377107

Den vil nok fungere helt fint!
2018 Tesla Model S 75D

hgs

Sitat fra: gr på torsdag 10. januar 2019, klokken 20:46
Hvis kladden er merkbart billigere av å ikke støtte 3-fas, så syns jeg det er fornuftig valg av Tesla. Tror de færreste bruker den til annet enn schuko. Jeg har aldri brukt min til mer enn 13A schuko. De som trenger mer kan heller kjøpe kladd med 3-fas, i stedet for at veldig mange skal betale for noe de ikke trenger. Det samme tenker jeg egentlig om type 2-kabel.

Forsåvidt enig - men da kan de selge den gamle som en oppdatert variant for de av oss som bruker disse adapterene.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Cherz

Stakk ned i garasjen og sjekket på UMC'en som fulgte med X'en nå i desember, ser vitterlig ut som den støtter 3 fase 400 16A - har jeg fått med en "gammel" UMC?

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Bergen, Tesla Model S P882

hgs

Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Cherz

Bergen, Tesla Model S P882

geear

Det så for meg ut som den nye plugger adapterne (schuko/CEE) rett inn i kladden, mens de gamle som vi har, og som du har lagt inn bilde av, har koblingen på ledningen. I så fall enkelt å skille de...

Handyman

Sitat fra: gr på fredag 11. januar 2019, klokken 08:33
Det så for meg ut som den nye plugger adapterne (schuko/CEE) rett inn i kladden, mens de gamle som vi har, og som du har lagt inn bilde av, har koblingen på ledningen. I så fall enkelt å skille de...
Det stemmer, lett å google.
Det er også færre pinner i gen 2 kontakten, så det er ikke mulig med trefase.
Med en leder mindre er også kabelen tynnere.
Siden den også leveres med 16A CEE, er maks effekt på UMC gen 2 3.7kW.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Elektrolytt

Noen som vet om kabel-lengde er lik på gen1 og gen2?

Handyman

Sendte en epost til Tesla med spørsmål om mer info om vekselstrømslading av Model 3
Fikk bla denne teksten fra "Technical Charging Specialist" i Tilburg:

What charging equipment comes standard with the Tesla?
Model S, X and 3 comes standard with the following equipment:
-          Tesla Gen2 Mobile Connector, a cable that can be used for common outlets. The cable can be mounted with the following standard adapters:
-          An industrial adapter rated at 3.7kW (16A) for use with the so-called 'camping sockets'
-          A domestic adapter rated at 2.3 kW or 3.0kW for use with domestic sockets. The domestic adapter that comes as standard with your vehicle matches the standard domestic socket in your country.
-          A separate Type 2 charging cable for public stations

What charging equipment is optional for Tesla's in Europe?
·         The Italian adapter (2.3kW) for the Mobile Connector to charge at domestic outlets
·         The 7.4 kW (32A) blue adapter for the Mobile Connector to charge at industrial outlets
·         The Corded Mobile Connector with a red plug for 11 kW (red 16A, 3-phase) as a complete separate cable

Full tekst her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=43416.msg752048#new
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA