Skrevet av Emne: Blått adapter bare 16A?  (Lest 4008 ganger)

Bolebo

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 28
    • Vis profil
Blått adapter bare 16A?
« på: onsdag 09. januar 2019, klokken 10:32 »
I følge Tesla sine sider https://www.tesla.com/no_NO/support/home-charging-installation så leveres UMC med blått adapter som kan lade med 17,5kmt. Dette skulle tilsvare 16A/230V. Såvidt jeg kan skjønne så gjelder dette både model S, X og 3.
Fra 2013 og så inntil veldig nylig har blått adapter vært 32A. Noen som har fått ny bil i det siste og kan sjekke om blått adapter leverer 16A eller 32A?

Kan det være ny UMC som bare kan levere 16A?
Kan man i såfall bruke gammel UMC til å lade ny bil med 32A?


jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13607
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Blått adapter bare 16A?
« Svar #1 på: onsdag 09. januar 2019, klokken 10:58 »
I følge Tesla sine sider https://www.tesla.com/no_NO/support/home-charging-installation så leveres UMC med blått adapter som kan lade med 17,5kmt. Dette skulle tilsvare 16A/230V. Såvidt jeg kan skjønne så gjelder dette både model S, X og 3.
Fra 2013 og så inntil veldig nylig har blått adapter vært 32A. Noen som har fått ny bil i det siste og kan sjekke om blått adapter leverer 16A eller 32A?

Kan det være ny UMC som bare kan levere 16A?
Kan man i såfall bruke gammel UMC til å lade ny bil med 32A?

Oj, dette var nytt ja. Ny UMC med mye tynnere kabel og støtte for maks 1-fase 16A. Ikke noe 3-fase og ikke noe 32A. Lurer på om denne blir standard på alle nye biler eller om den egentlig er for Model 3? Uansett er det en mye dårligere løsning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jlan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1336
    • Vis profil
Sv: Blått adapter bare 16A?
« Svar #2 på: onsdag 09. januar 2019, klokken 11:50 »
Det er vel et mindre blått støpsel også da? CEE 16A 1-fase ?
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Wibla

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 580
    • Vis profil
Sv: Blått adapter bare 16A?
« Svar #3 på: onsdag 09. januar 2019, klokken 12:04 »
Ny type UMC ja, glad jeg fikk den gamle...
2018 Tesla Model S 75D

mthoring

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 914
    • Vis profil
Sv: Blått adapter bare 16A?
« Svar #4 på: onsdag 09. januar 2019, klokken 20:49 »
Det var jammen fislete greier!
S75D - prod 27/8/17

Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2008
    • Vis profil
Sv: Blått adapter bare 16A?
« Svar #5 på: onsdag 09. januar 2019, klokken 22:10 »
Men er 13A på Schuko (som denne nye UMC-modellen ser ut til å tilby, ref 3kW) fremdeles innenfor reglene? De fleste andre elbiler har strupet dette ned til 10A, sågar 8A nå.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

automat

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1349
    • Vis profil
Sv: Blått adapter bare 16A?
« Svar #6 på: onsdag 09. januar 2019, klokken 22:55 »
Har ikke ladekladder ig UMC snart utspilt sin rolle? Kan ikke huske at jeg noen gang har hatt bruk for blått eller rødt adapter, og schuko er svært sjeldent i bruk. Det aller meste av lading skjer på type2 nå.

Skjønner at å kunne jakte på industrikontakter  (større enn 1-fas 16A) var viktig i den spede begynnelse, men i dag?
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13607
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Blått adapter bare 16A?
« Svar #7 på: torsdag 10. januar 2019, klokken 00:50 »
Men er 13A på Schuko (som denne nye UMC-modellen ser ut til å tilby, ref 3kW) fremdeles innenfor reglene? De fleste andre elbiler har strupet dette ned til 10A, sågar 8A nå.

Det er ingen regler som tilsier at man ikke kan trekke inntil 16A fra schuko for å lade elbil. Det er kun for varmtvannsberedere at det er spesielle krav (maks 1500W).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13607
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Blått adapter bare 16A?
« Svar #8 på: torsdag 10. januar 2019, klokken 00:52 »
Har ikke ladekladder ig UMC snart utspilt sin rolle? Kan ikke huske at jeg noen gang har hatt bruk for blått eller rødt adapter, og schuko er svært sjeldent i bruk. Det aller meste av lading skjer på type2 nå.

Skjønner at å kunne jakte på industrikontakter  (større enn 1-fas 16A) var viktig i den spede begynnelse, men i dag?

Tja, jeg lader en god del på schuko. Parkerer to forskjellige steder de få gangene jeg kjører på jobb, begge steder er det schuko som gjelder for lading. Samme gjelder på Gardermoen, når jeg skal ut og fly. På Nordby kjøpesenter lader jeg også innimellom, da bruker jeg det røde adapteret og lader med 11kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kim-

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 390
    • Vis profil
Sv: Blått adapter bare 16A?
« Svar #9 på: torsdag 10. januar 2019, klokken 08:21 »
Men er 13A på Schuko (som denne nye UMC-modellen ser ut til å tilby, ref 3kW) fremdeles innenfor reglene? De fleste andre elbiler har strupet dette ned til 10A, sågar 8A nå.

Det er ingen regler som tilsier at man ikke kan trekke inntil 16A fra schuko for å lade elbil. Det er kun for varmtvannsberedere at det er spesielle krav (maks 1500W).
Dersom en elektriker setter opp en stikkontakt utendørs for elbil lading skal denne sikres med 10A.

HKS

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 553
    • Vis profil
Sv: Blått adapter bare 16A?
« Svar #10 på: torsdag 10. januar 2019, klokken 09:00 »
Tja, jeg lader en god del på schuko. Parkerer to forskjellige steder de få gangene jeg kjører på jobb, begge steder er det schuko som gjelder for lading. Samme gjelder på Gardermoen, når jeg skal ut og fly. På Nordby kjøpesenter lader jeg også innimellom, da bruker jeg det røde adapteret og lader med 11kW.
På Gardermoen er alle CEE 16A kontaktene nå erstattet med type 2. Schuko er vekk innen 1. februar.
Tesla Model S 90D

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13607
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Blått adapter bare 16A?
« Svar #11 på: torsdag 10. januar 2019, klokken 09:09 »
Men er 13A på Schuko (som denne nye UMC-modellen ser ut til å tilby, ref 3kW) fremdeles innenfor reglene? De fleste andre elbiler har strupet dette ned til 10A, sågar 8A nå.

Det er ingen regler som tilsier at man ikke kan trekke inntil 16A fra schuko for å lade elbil. Det er kun for varmtvannsberedere at det er spesielle krav (maks 1500W).
Dersom en elektriker setter opp en stikkontakt utendørs for elbil lading skal denne sikres med 10A.

Det er helt korrekt. Men det begrenser på ingen måte hva man kan lade med fra eksisterende kontakter. Det finnes ladeuttak for elbil satt opp LENGE før dette kravet kom i 2015 og de er sikret med 16A. Jeg har faktisk aldri ladet fra schuko sikret med 10A tror jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13607
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Blått adapter bare 16A?
« Svar #12 på: torsdag 10. januar 2019, klokken 09:10 »
Tja, jeg lader en god del på schuko. Parkerer to forskjellige steder de få gangene jeg kjører på jobb, begge steder er det schuko som gjelder for lading. Samme gjelder på Gardermoen, når jeg skal ut og fly. På Nordby kjøpesenter lader jeg også innimellom, da bruker jeg det røde adapteret og lader med 11kW.
På Gardermoen er alle CEE 16A kontaktene nå erstattet med type 2. Schuko er vekk innen 1. februar.

Det gjelder nok bare Avinor sine plasser. Gardermoen Parkering har 100 ladeplasser med schuko og meg bekjent er det ingen oppgradering på gang der. Jeg parkerer alltid på GP siden jeg kan booke ladeplass og de dessuten er billigst.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7104
  • Sunnmøre
    • Vis profil
    • BTTF for Tesla
Sv: Blått adapter bare 16A?
« Svar #13 på: torsdag 10. januar 2019, klokken 09:14 »
Har ikke ladekladder ig UMC snart utspilt sin rolle?

På ingen måte. Jeg kjenner mange som bor langt nok unna nærmeste ladestasjon til at det er helt nødvendig å bruke UMC når man er på besøk. Synes ikke det er innafor å be dem installere type2 eller industristikk; det får jeg heller anbefale når de omsider bytter til elbil selv.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jlan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1336
    • Vis profil
Sv: Blått adapter bare 16A?
« Svar #14 på: torsdag 10. januar 2019, klokken 10:14 »
Blå CEE 16A enfase (3-pins) er mer og mer vanlig på campingplasser og ellers utendørs, så ut fra det er greit at ny UMC kan brukes der uten ekstra adaptere. 
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF