Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av Model 3

Startet av Karma, onsdag 09. januar 2019, klokken 20:38

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: emurof på torsdag 10. januar 2019, klokken 12:49Dette blir jo som å levere en bensinbil, og så må man betale for en ekstra dings for å kunne fylle på bensinstasjoner. Schuko er jo kun tillatt som "nødlading", og skal man lade på de fleste ladestasjoner der ute så kreves Type 2.

Får håpe Tesla tar til vettet og ikke leverer bilen uten grunnleggende funksjonalitet.
Man kommer seg veldig langt med UMC og superlading... Hittil har jeg brukt Type 2 kabelen en gang, utover å sjekke at lading på Type 2 fungerte. Det er da på 58.000 km og flere langturer fra Kongsberg til blant annet Kroatia og Bodø.

Den ene gangen jeg brukte den var i Stockholm, da jeg tilfeldigvis oppdaget at parkeringshuset vi skulle parkere i nært hotellet hadde et par gratis ladestasjoner. Trengte egentlig ikke strømmen, men det var ganske tydelig at de var lite brukt, så jeg plugget like godt inn, slik at folk ser at de brukes, og ikke bare er til pynt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Sitat fra: emurof på torsdag 10. januar 2019, klokken 12:49
Schuko er jo kun tillatt som "nødlading"
Det er IKKE riktig!

Schuko er fullt ut lovlig løsning for daglig lading av elbil, men kursen må være satt opp med formål elbillading, akkurat som en ladestasjon for type 2 må være.

Kia tar betalt for type 2-kabel til e-Niro nå.

Handyman

Sendte en epost til Tesla med spørsmål om mer info om vekselstrømslading av Model 3
Fikk da denne teksten fra  "Technical Charging Specialist" i Tilburg.
Mye er jo kjent men tenker likevel at dette er interessant for flere.
Kommer til å sende noen tilleggsspørsmål tilbake.

Additionally I can inform you that the Tesla Wall Connector can be used for the Model 3 as for the S and X.

Is the charge cable input on Model 3 the same as on Model S and Model X?
No. Model 3 will come standard with a CCS Combo 2 charge port in Europe, which will open up additional third-party charging networks on top of Tesla's Supercharger & Destination charging networks.

Will Model 3 have access to the Supercharger network in Europe?
Yes, but a CCS connector is required to fast charge. Tesla will retrofit existing Supercharger stations with dual charge cables that are compatible with Combined Charging System Combo 2 and DC Type 2 connectors.

When will a Supercharger be retrofitted?
Tesla is pushing to complete the retrofit of the entire Supercharger network in Europe and Middle East. Completion of a retrofit is dependent on multiple factors, therefore Tesla cannot comment on timing of individual stalls. The navigation in the vehicle will show how many stalls with have a CCS cable for Model 3.

What happens when supercharging M3 with current type 2 cable?
The Model 3 cannot Supercharge with the existing Type 2 cable and requires a CCS cable. Supercharger posts with two stalls are identified with the label Model 3 priority.

How fast can I charge a Model 3?
Model 3 can charge at a maximum of 11 kW on 3-phase or 7.4 kW single phase with any AC charging solution. On a Supercharger, Model 3 can charge at a maximum of 120 kW. The charge rate on 3rd party networks using CCS is not yet confirmed.

Is the 11kW 3 phase AC charging confirmed for Model 3 or will there be an option to upgrade?
Model 3 will have a 3-phase 11 kW on-board charger as standard. There will be no option to upgrade.

Which charge cables can I use for Model 3?
Model 3 is compatible with Type 2 and can charge using the Wall Connector, Destination Charging and any other charging solution with a Type 2 plug, including Mobile Connector.

What charging equipment comes standard with the Tesla?
Model S, X and 3 comes standard with the following equipment:
-          Tesla Gen2 Mobile Connector, a cable that can be used for common outlets. The cable can be mounted with the following standard adapters:
-          An industrial adapter rated at 3.7kW (16A) for use with the so-called 'camping sockets'
-          A domestic adapter rated at 2.3 kW or 3.0kW for use with domestic sockets. The domestic adapter that comes as standard with your vehicle matches the standard domestic socket in your country.
-          A separate Type 2 charging cable for public stations

What charging equipment is optional for Tesla's in Europe?
·         The Italian adapter (2.3kW) for the Mobile Connector to charge at domestic outlets
·         The 7.4 kW (32A) blue adapter for the Mobile Connector to charge at industrial outlets
·         The Corded Mobile Connector with a red plug for 11 kW (red 16A, 3-phase) as a complete separate cable

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

pets

Veldig my god informasjon her!

Lurer på hvor mye Tesla vil ta for "rød" kabel?

bakskj

Sitat fra: pets på torsdag 17. januar 2019, klokken 07:21
Veldig my god informasjon her!

Lurer på hvor mye Tesla vil ta for "rød" kabel?

Corded koster 520 USD og Gen2 300 USD ser det ut som:
https://shop.tesla.com/us/en/category/charging.html

Selv trenger jeg rødt adapter for lading hjemme så må prøve å få kjøpt denne sammen med bilen for å slippe mva. Selger den medfølgende UMC på Finn så da blir forhåpentligvis ikke mellomlegget så stort :)
2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

Handyman

Sitat fra: bakskj på torsdag 17. januar 2019, klokken 09:19
Sitat fra: pets på torsdag 17. januar 2019, klokken 07:21
Veldig my god informasjon her!

Lurer på hvor mye Tesla vil ta for "rød" kabel?

Corded koster 520 USD og Gen2 300 USD ser det ut som:
https://shop.tesla.com/us/en/category/charging.html

Selv trenger jeg rødt adapter for lading hjemme så må prøve å få kjøpt denne sammen med bilen for å slippe mva. Selger den medfølgende UMC på Finn så da blir forhåpentligvis ikke mellomlegget så stort :)
Bare pass på å få adapter til riktig versjon av UMC. Usikker på om rødt adapter til gen 1 fremdeles er å få tak i hos Tesla.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Sga94

Lurte på det samme selv, tok kontakt med Tesla. Det viser seg at øverste del ikke er en type 2, dermed kan man ikke benytte seg av supercharger før de er oppdatert med CCS.

anrefsah

Sitat fra: Sga94 på fredag 18. januar 2019, klokken 16:46
Lurte på det samme selv, tok kontakt med Tesla. Det viser seg at øverste del ikke er en type 2, dermed kan man ikke benytte seg av supercharger før de er oppdatert med CCS.
Så vidt jeg vet, er den øverste kontakten på model 3 standard type 2. Men det Tesla bruker på superladerne, er en modifisert type 2 og passer ikke på biler med standard type 2 kontakt.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Handyman

Sitat fra: Sga94 på fredag 18. januar 2019, klokken 16:46
Lurte på det samme selv, tok kontakt med Tesla. Det viser seg at øverste del ikke er en type 2, dermed kan man ikke benytte seg av supercharger før de er oppdatert med CCS.
Les innlegget mitt litt lenger opp i tråden, der er det mye god info.
TM3 har CCS-kontakt, og det betyr at øverste del er standard Type 2 (for AC-lading) og at de to nederste pinnene i kontakten brukes til hurtigladen (DC) og at noen stolper på hver supercharger skal få montert CCS-plugg før TM3 ruller ut på veiene i Norge.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Pocoloco

Noen der ute som har sett/kjøpt/hørt om blå 32A adapter?
Tesla Model ≡ 06.04.19

plande

Hei

Jeg har noen spørsmål om lading av min nye TM3, les her:

https://elbilforum.no/index.php?topic=45080.0

Håper noen kan hjelpe...


ganton

Ladingen stoppet / gikk til 1A lading under tordenvær. Er det normal oppførsel? Måtte stoppe og starte ladingen igjen for å få 13A som jeg vanligvis bruker.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

jkirkebo

Sitat fra: ganton på fredag 14. juni 2019, klokken 10:42
Ladingen stoppet / gikk til 1A lading under tordenvær. Er det normal oppførsel? Måtte stoppe og starte ladingen igjen for å få 13A som jeg vanligvis bruker.

Ja, hvis det er mye spenningsvariasjoner på strømnettet vil den begrense eller stoppe ladingen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA