Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

Orbit

TeslaBjørn for også lov til å slippe de fleste av e-tron-videoene sine, starter i dag kl 11.
https://www.youtube.com/watch?v=Q5UEFdLMEmE
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Synes i utganspunktet forbruket ikke er avskrekkende, men det sies jo alt for lite om hvilke veier og hastigheter han kjørte i. Og så var det jo kun varme foran og eco modus. Snittfarten endte på 56km/h?

Synes dette var rart dog, kommer det av temperaturen tro:

«Audi har forresten bevisst valgt å ikke gi bilen veldig mye regenerering, selv om du har fire nivåer å velge mellom. De går fra ingen ting til nivå tre ved hjelp av hendler bak rattet. Men selv på det hardeste nivået er du ikke i nærheten av såkalt one-foot-driving, som mange er blitt vant til.»
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lappsokk

Sitat fra: Orbit på tirsdag 29. januar 2019, klokken 06:51
TeslaBjørn for også lov til å slippe de fleste av e-tron-videoene sine, starter i dag kl 11.
https://www.youtube.com/watch?v=Q5UEFdLMEmE


Men dessverre med begrensninger som er de mest relevante.... Ingen ting om prestasjoner, herunder da rekkevidde om han ikke klarer og kamuflere noe inn da:-)

SurSnasen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 29. januar 2019, klokken 07:02
«Audi har forresten bevisst valgt å ikke gi bilen veldig mye regenerering, selv om du har fire nivåer å velge mellom. De går fra ingen ting til nivå tre ved hjelp av hendler bak rattet. Men selv på det hardeste nivået er du ikke i nærheten av såkalt one-foot-driving, som mange er blitt vant til.»

Nei, det kommer av Audis bevisste valg. En bremsepedal er pedalen du skal forholde deg til for bremsing (stort sett), og gass-/wattpedalen er den som skal gi fremdrift. Og jeg er helt enig. Riktignok får du litt regenerering når du løfter foten fra gasspedalen på e-tron, men hovedsaklig skal du bruke bremsepedalen for å bremse farten. Litt for å unngå uheldige vinterlige episoder hvor kraftig regenerering umiddelbart sender bilen ut av kontroll, men også fordi man ikke skal glemme instinktet med å trykke inn bremsepedalen i kritiske situasjoner.

Regenereringen på e-tron skjer også ved bruk av bremsepedalen. Regenerering inntil 0,3G oppbremsing, og deretter kobles mekanisk brems inn, sømløst.

daktari

Sitat fra: StianSoppsan på tirsdag 29. januar 2019, klokken 08:00
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 29. januar 2019, klokken 07:02
«Audi har forresten bevisst valgt å ikke gi bilen veldig mye regenerering, selv om du har fire nivåer å velge mellom. De går fra ingen ting til nivå tre ved hjelp av hendler bak rattet. Men selv på det hardeste nivået er du ikke i nærheten av såkalt one-foot-driving, som mange er blitt vant til.»

Nei, det kommer av Audis bevisste valg. En bremsepedal er pedalen du skal forholde deg til for bremsing (stort sett), og gass-/wattpedalen er den som skal gi fremdrift. Og jeg er helt enig. Riktignok får du litt regenerering når du løfter foten fra gasspedalen på e-tron, men hovedsaklig skal du bruke bremsepedalen for å bremse farten. Litt for å unngå uheldige vinterlige episoder hvor kraftig regenerering umiddelbart sender bilen ut av kontroll, men også fordi man ikke skal glemme instinktet med å trykke inn bremsepedalen i kritiske situasjoner.

Regenereringen på e-tron skjer også ved bruk av bremsepedalen. Regenerering inntil 0,3G oppbremsing, og deretter kobles mekanisk brems inn, sømløst.
Beklager, dummeste jeg har hørt. Du vil vel helst ha turboforsinkelse og virtuelle girskift også?

Antisladdsystem tar seg av ustabilitet ved all brems, også regen. Regen funker ikke som et håndbrekk på bakhjulene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på tirsdag 29. januar 2019, klokken 08:05
Beklager, dummeste jeg har hørt. Du vil vel helst ha turboforsinkelse og virtuelle girskift også?
+1 for den.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

PF

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 29. januar 2019, klokken 08:11
Sitat fra: daktari på tirsdag 29. januar 2019, klokken 08:05
Beklager, dummeste jeg har hørt. Du vil vel helst ha turboforsinkelse og virtuelle girskift også?
+1 for den.

er vel mye bedre med ikke konsistent oppførsel? Audien bremser like mye uansett om batteri er varmt, kaldt, fullt osv.

turfsurf

Sitat fra: StianSoppsan på tirsdag 29. januar 2019, klokken 08:00
Nei, det kommer av Audis bevisste valg. En bremsepedal er pedalen du skal forholde deg til for bremsing (stort sett), og gass-/wattpedalen er den som skal gi fremdrift. Og jeg er helt enig.
Jeg må bare spørre, har du erfaring med biler med mulighet for enpedals kjøring (f.eks Tesla, i3 m.fl)? Og jeg mener over tid, ikke bare prøvekjørt. Utsagnet ditt er ellers bare pølsevev...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: PF på tirsdag 29. januar 2019, klokken 08:15
er vel mye bedre med ikke konsistent oppførsel? Audien bremser like mye uansett om batteri er varmt, kaldt, fullt osv.
Og det gjør i3 og. Den bruker mekanisk brems hvis batteriet er kaldt. Tesla gjør det ikke. Begge deler er totalt uproblematisk å forholde seg til, men foretrekker i3ens implementasjon. Å måtte bruke bremsepedalen uansett ved normal kjøring oppleves som ett gufs fra fossilverdenen. De som argumenterer for dette er typisk folk uten erfaring med enpedalskjøring.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SurSnasen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 29. januar 2019, klokken 08:18
Jeg må bare spørre, har du erfaring med biler med mulighet for enpedals kjøring (f.eks Tesla, i3 m.fl)? Og jeg mener over tid, ikke bare prøvekjørt. Utsagnet ditt er ellers bare pølsevev...

Da får du si HVA som er pølsevev.
Jeg kjører Passat GTE hvor det kan kjøres mye med en pedal (når batteriet er tilstrekkelig varmt for regenerering). Jeg har noen tusen kilometer tilsammen i diverse Model S og Model X, sommer som vinter. Jeg har en tidligere nabo som dro av veien med en 85D da han løftet foten fra gasspedalen for å bremse nedover en bakke, og han mistet kontrollen da regenereringen slo inn før han rakk å trykke inn bremsepedalen. Og han er ikke alene om uheldige episoder som følge av regenerering på vinterføre.

Jeg liker svært godt Audis tilnærming. Når regenerering varierer fra minutt til minutt, kjøretur til kjøretur, og man må føle seg frem på en-pedalskjøringen, er jeg selv av den oppfatning at det går utover sikkerheten. Selvsagt kan man bagatellisere dette, men tenk så på alle som vandrer rundt og sier at man bruker bremsene ufattelig lite på elbiler. Kjører man 4 år med stort sett en-pedalskjøring; hva skjer da den dagen man plutselig havner i en nødsituasjon hvor man brått må bruke bremsepedalen? Pedalbruk innlæres. Det sitter innstinktivt.

Men selvsagt; det er behagelig med en-pedalskjøring. Jeg FORETREKKER dog å benytte gasspedalen for fremdrift, og bremsepedalen for bremsing (om det så kommer av regenering eller bremseskivebruk). Så får du bare hevde så mye du vil at det er pølsevev.

turfsurf

Sitat fra: StianSoppsan på tirsdag 29. januar 2019, klokken 08:35
Da får du si HVA som er pølsevev.
Jeg skrev at hvis du ikke hadde erfaring med enpedalskjøring, så var utsagnet ditt pølsevev.

Jeg har selv kjørt noen tusen km med GTE, regen i den er rimelig begrenset så vidt jeg kan huske.

Å miste kontrollen på en S85D grunnet regen virker merkelig, all den tid den er AWD og har regen på alle fire hjul. Da kan han umulig hatt kontroll på føret.

Selv om man kjører enpedalskjøring til vanlig betyr ikke det at man aldri bruker bremsepedalen. Den blir brukt jevnlig på begge bilene våre. Opplever argumentet som oppkonstruert. Hadde man aldri brukt bremsepedalen så ja. Det er dog ikke tilfelle.

Ellers står du fritt til å mene hva du vil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

SitatJeg har en tidligere nabo som dro av veien med en 85D da han løftet foten fra gasspedalen for å bremse nedover en bakke, og han mistet kontrollen da regenereringen slo inn før han rakk å trykke inn bremsepedalen.
Det er ikke pga. regenerering "slår inn" men fordi han kjørte for fort og bremset for sent. Fint å skylde på bilen... Selv ikke Tesla er så dumme at de gir setter opp full regenerering på bare bakhjula

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Amatøren

#298
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Strøm Tycoon

Sitat fra: daktari på tirsdag 29. januar 2019, klokken 09:01
SitatJeg har en tidligere nabo som dro av veien med en 85D da han løftet foten fra gasspedalen for å bremse nedover en bakke, og han mistet kontrollen da regenereringen slo inn før han rakk å trykke inn bremsepedalen.
Det er ikke pga. regenerering "slår inn" men fordi han kjørte for fort og bremset for sent. Fint å skylde på bilen... Selv ikke Tesla er så dumme at de gir setter opp full regenerering på bare bakhjula

Såklart gjør de det, om bilen har bakhjulsdrift.

Når det er sagt, har kjørt elbil med bakhjulsdrift siden 2015, og har aldri opplevd at regenerering fører til at balansen i bilen blir forstyrret.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA