Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

Tellus

Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 08. januar 2019, klokken 20:55
Sitat fra: z4rd på tirsdag 08. januar 2019, klokken 20:02
Ønsker meg en lignende test av e-tron/i-Pace vs X75, samt i-Pace vs e-tron. Det hadde vært veldig interessant.
Jeg håper at når vi kommer dit så har testerne litt mer fantasi enn å sette seg å halvsove en times tid på motorveien i 130...
Eksempelvis kjøre Bergen-Oslo, Oslo-Trondheim eller andre reelle turer i norsk trafikk.
Passe bortkasta å kjøre bilen tom for å finne ut hva den bruker flatt fram i 120, 130, 140?

Absolutt. Det har vel vært kjørt noen vintertester tidligere som har vært omtalt i media. Kunne vært interessant med alle de nye bilene som nå finnes med rimelig ok rekkevidde. Kunne jo testet lading i kulda også.

F.eks. et oppsett som Oslo-Bergen med lading på Gol. Alle biler starter fulladet (toppet med saktelading), forvarmet og klargjort etter alle kunstens regler. Hadde vært kult om samtlige modeller komme i to utgaver hvor ytterpunkter er representert (små/store hjul osv). Kanskje ikke så store forskjeller på de minste bilene, men for MX,MS,i-Pace og etron har det nok en god del å si.

Løve

Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 08. januar 2019, klokken 20:55
Sitat fra: z4rd på tirsdag 08. januar 2019, klokken 20:02
Ønsker meg en lignende test av e-tron/i-Pace vs X75, samt i-Pace vs e-tron. Det hadde vært veldig interessant.
Jeg håper at når vi kommer dit så har testerne litt mer fantasi enn å sette seg å halvsove en times tid på motorveien i 130...
Eksempelvis kjøre Bergen-Oslo, Oslo-Trondheim eller andre reelle turer i norsk trafikk.
Passe bortkasta å kjøre bilen tom for å finne ut hva den bruker flatt fram i 120, 130, 140?

Det er jo sånne tester Bjørn Nyland gjør. Han kjører jo ordentlige turer og gjør ordentlige målinger.

Tellus

Jeg snakker om å kjøre alle bilene samtidig i tog selvfølgelig. Eneste måten å teste på. Å kjøre samme rute på forskjellig tidspunkt og forhold er nesten bortkastet.

hemi

Imagine stiller med testbil snart, fått tak i noen i-pace og ymse andre også, regner med at e-tron og tm3 dukker opp ganske likt, så tar vi en dag og koser oss litt.

Orbit

 :+1:

Send meg en PM dersom dere vil ha med noen smårollinger også :)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Polo

Sitat fra: Løve på tirsdag 08. januar 2019, klokken 21:42
Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 08. januar 2019, klokken 20:55
Sitat fra: z4rd på tirsdag 08. januar 2019, klokken 20:02
Ønsker meg en lignende test av e-tron/i-Pace vs X75, samt i-Pace vs e-tron. Det hadde vært veldig interessant.
Jeg håper at når vi kommer dit så har testerne litt mer fantasi enn å sette seg å halvsove en times tid på motorveien i 130...
Eksempelvis kjøre Bergen-Oslo, Oslo-Trondheim eller andre reelle turer i norsk trafikk.
Passe bortkasta å kjøre bilen tom for å finne ut hva den bruker flatt fram i 120, 130, 140?

Det er jo sånne tester Bjørn Nyland gjør. Han kjører jo ordentlige turer og gjør ordentlige målinger.

Bjørn sine tester er med en og en bil. Det er ikke en ordentlig måling å kjøre en bil, noen ganger i medvind noen ganger i motvind, noen ganger i pluss 20, noen ganger i minus 20, og nesten alltid på flat E6 nord for Oslo. Slike rekkeviddetester er nærmest totalt verdiløse, hvis man ønsker å få informasjon hvilken forskjell det er mellom rekkevidden på bilene i markedet. Mye av den andre testingen han gjør omkring lading og praktisk EV-stuff er bra, men kanskje for spesielt interesserte. Håper noen av de som får tilgang til etron, tar med seg en Tesla (eller to) og en Ipace og kjører en runde på 25 mil eller mer samtidig, og at dette blir måten norsk motorjournalister tester rekkevidde på. At etron, ellers er meget bra, vet vi allerede fra timeslange videoreviews på nettet.

Taben

Sitat fra: Polo på onsdag 09. januar 2019, klokken 10:51
Sitat fra: Løve på tirsdag 08. januar 2019, klokken 21:42
Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 08. januar 2019, klokken 20:55
Sitat fra: z4rd på tirsdag 08. januar 2019, klokken 20:02
Ønsker meg en lignende test av e-tron/i-Pace vs X75, samt i-Pace vs e-tron. Det hadde vært veldig interessant.
Jeg håper at når vi kommer dit så har testerne litt mer fantasi enn å sette seg å halvsove en times tid på motorveien i 130...
Eksempelvis kjøre Bergen-Oslo, Oslo-Trondheim eller andre reelle turer i norsk trafikk.
Passe bortkasta å kjøre bilen tom for å finne ut hva den bruker flatt fram i 120, 130, 140?

Det er jo sånne tester Bjørn Nyland gjør. Han kjører jo ordentlige turer og gjør ordentlige målinger.

Bjørn sine tester er med en og en bil. Det er ikke en ordentlig måling å kjøre en bil, noen ganger i medvind noen ganger i motvind, noen ganger i pluss 20, noen ganger i minus 20, og nesten alltid på flat E6 nord for Oslo. Slike rekkeviddetester er nærmest totalt verdiløse, hvis man ønsker å få informasjon hvilken forskjell det er mellom rekkevidden på bilene i markedet. Mye av den andre testingen han gjør omkring lading og praktisk EV-stuff er bra, men kanskje for spesielt interesserte. Håper noen av de som får tilgang til etron, tar med seg en Tesla (eller to) og en Ipace og kjører en runde på 25 mil eller mer samtidig, og at dette blir måten norsk motorjournalister tester rekkevidde på. At etron, ellers er meget bra, vet vi allerede fra timeslange videoreviews på nettet.



Hei. Jeg har Model XP100D og I-pace i eie. Jeg har testet bilene mot hverandre på samme strekning og samme temperatur på utallige kjøreturer. 

I-Pace oppleves helt lik på rekkevidde som Model X75. Forventer at Audi e-tron vil ha lengre rekkevidde en I-Pace og Tesla X75. Iallfall har jeg tro på 10% bedre rekkevidde. Det vil tiden vise når bilene kommer på veiene. 

I-Pace har faktisk rekkevidde på 270-280 km ved 4 plussgrader.
I-Pace har faktisk rekkevidde på 240 km ved 5 minusgrader.
Ladetid 10-100%: 2 timer på 50kW hurtigladere. Pr idag finnes ikke 100kW ladere, finner kun 50kW sakteladere. 
Ladetid på 400v 16A 3 fas fra 10- 100%: ca 28 timer (I-Pace har ikke ombordlader som klarer mer)
Forvarme og starte med 100% på batteriet når bilen er tilkoplet 400v 16A 3 fas er vanskelig: Ladehastighet er null.


Tesla X 100D har rekkevidde på 420 km ved 4 plussgrader. 
Tesla X 100D har rekkevidde på 380 km ved 5 minusgrader.
Ladetid 10-100%: Under 1 time på Tesla hutigladere.
Ladetid på 400v 16A 3 fas fra 10- 100%: ca 10 timer 
Forvarme og starte med 100% på batteriet når bilen er tilkoplet 400v 16A 3 fas: Ladehastighet er fortsatt god 
   

Jeg venter ikke på at vinden skal avta, venter heller ikke på varmere vær, ligger heller ikke oppi baken på en trailer, kjører ikke under fartsgrense for å spare strøm, kjører ikke bare nedoverbakker, må nok av og til kjøre oppover også, kjører ikke på spareprogram, bruker også varmeapparat, klima og musikkanlegg. Ellers har jeg en normal aktiv kjørestil og jeg elsker å kjøre bil. Bilene kjøres som om det er en hvilken som helst tysk fossilbil.

For min familie er I-Pace er super bil nr2 og vi er fornøyde med både I-Pace og Tesla

---------------------------------------------------
Jaguar I-Pace, Oktober 2018
Tesla model X P100D, Oktober 2017

Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

samotholt

Om vi antar at MX75D har 75% av batterikapasiteten av en MX100D (dette er omtrent, men 75 veier vel litt mindre) så blir regnestykket: 420km x 0,75 = 315 km.

Når det da oppgis at I-Pace under samme betingelser klarer 270-280 km så blir da vitterlig rekkevidden på X75D bedre (faktisk mellom 3,5 til 4,5 mil)?
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Tellus

#69
Hvis vi snakker rekkvidde 270 km i 4 grader så er dette primær kjørt på motorvei. Det er på motorvei vi vil se den største forskjellen i favør av MX. På landevei vil forskjellene være mindre.

Har en rekkevidde på landevei på rundt 350 km i 4 grader. Mange andre rapporter tilsvarende tall. Hastigheten er alfa omega. Definerer da norsk landevei som en miks av alt fra 50-90 soner.

ok67

Sitat fra: Tellus på tirsdag 08. januar 2019, klokken 22:48
Jeg snakker om å kjøre alle bilene samtidig i tog selvfølgelig. Eneste måten å teste på. Å kjøre samme rute på forskjellig tidspunkt og forhold er nesten bortkastet.
Bør vel då bytte på kven som ligg i front og får mest luftmotstand.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Tellus

Er vel tilstrekkelig å å holde litt avstand  :)

Stikkkontakt

Sitat fra: samotholt på onsdag 09. januar 2019, klokken 23:46

Når det da oppgis at I-Pace under samme betingelser klarer 270-280 km så blir da vitterlig rekkevidden på X75D bedre (faktisk mellom 3,5 til 4,5 mil)?

Jeg bruker 40-45% av Soc til hytta og 35-40 hjem. Naboen med TMX 75 bruker minst 60% opp og 50-55 hjem. Dette er ved 0 +/-5 grader og 20 grader i bilen. ACC det meste av veien for min del. Forbruk t/r er 21-22.

stefse

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 10. januar 2019, klokken 18:58
Sitat fra: samotholt på onsdag 09. januar 2019, klokken 23:46

Når det da oppgis at I-Pace under samme betingelser klarer 270-280 km så blir da vitterlig rekkevidden på X75D bedre (faktisk mellom 3,5 til 4,5 mil)?

Jeg bruker 40-45% av Soc til hytta og 35-40 hjem. Naboen med TMX 75 bruker minst 60% opp og 50-55 hjem. Dette er ved 0 +/-5 grader og 20 grader i bilen. ACC det meste av veien for min del. Forbruk t/r er 21-22.
Er du nabo med naboen både på hytta og hjemme? :D
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

turfsurf

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 10. januar 2019, klokken 18:58


Jeg bruker 40-45% av Soc til hytta og 35-40 hjem. Naboen med TMX 75 bruker minst 60% opp og 50-55 hjem. Dette er ved 0 +/-5 grader og 20 grader i bilen. ACC det meste av veien for min del. Forbruk t/r er 21-22.

Kjører dere sammen, har dere like store felger? Samme dekk?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA