OBOS-versjon - hva må med?

Startet av Øyvind.h, tor 03. jan 2019, kl. 22:44

« forrige - neste »

Øyvind.h

Da er foreløpig konfig denne:
Vinterpakken
Hengerfeste
Sportsseter foran
Sort skinn/alcantara
Akustikk-glass foran
Speilpakke 1 som gir speil med minne og seter med minne
Mørke sideruter (pga barn i bilen)

Totalpris 770.000,-

Det eneste litt dyrere utstyr jeg savner da er kanskje BO anlegget og muligens matrix. Men lysene er de samme og like kraftige, bare ikke spotlys-funksjonen som matrix har. Flytter nok antakelig ledbar`en over på Audien for den gir lyseffekt standardlamper ikke kan matche på fjernlys.

Da mener jeg at jeg har klart å unngå brølere mtp bil og prisklasse. Dvs jeg får med takreiling, elektriske seter, adaptiv cruise, autopilot for motorvei (ser Bjørn bruker den i 120), avblendbare sidespeil, regnsensor, automatisk opplåsing og tilpasning til fører når man kommer bort til bilen, varme i forseter etc.

På den ene siden kan jeg være enig i at grunnpakken er en bra bil. Dvs greie ytelser, stort batteri, bra ladehastighet og god plass. Men fy søren så flinke Audi har vært til å skrape bilene sine for utstyr! Ikke vant med at man kan ende opp med en bil med store mangler om man ikke følge nøye med. Alternativet er å bare lesse på med pakker, noe Audi selvfølgelig gjerne vil. Men da får jeg masse utstyr jeg ikke vil ha og rabattene er mye mindre enn merkosten for utstyret jeg ikke vil ha.

Jaja. Får se når selger tar kontakt hva sluttsummen blir. Kanskje de kan hoste opp noe rabatt og tune prisen litt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kodax

Sitat fra: Øyvind.h på tor 07. feb 2019, kl. 10:15
...
...
Hvorfor? Så andre ikke skal se barna, eller så det ikke skal bli så sterkt lys på dem? Blir det ikke fort litt mørkt og kjedelig for dem å sitte der bak etterhvert som de blir eldre?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Chimp

Mørke vinduer har vel heller ingen solskjermingseffekt, for å få det må du ha solfilm. Da er det kanskje billigere å droppe mørke ruter og heller bruke pengene på solfilm hos et verksted. Så slipper du så mørke ruter som audien har også, solfilm kan justeres i styrke men gir like stor solskjermingseffekt uansett.

Øyvind.h

Sitat fra: Chimp på tor 07. feb 2019, kl. 10:37
Mørke vinduer har vel heller ingen solskjermingseffekt, for å få det må du ha solfilm. Da er det kanskje billigere å droppe mørke ruter og heller bruke pengene på solfilm hos et verksted. Så slipper du så mørke ruter som audien har også, solfilm kan justeres i styrke men gir like stor solskjermingseffekt uansett.

Hmm. Er det forskjell på dette? På de siste bilene mine har jeg hatt 35 på sidene og 20 bak (angir prosent lysinnslipp) lagt profesjonelt. På bilen jeg har nå var det fabrikktoning. Tipper det er ca 20% lysinnslipp. 

Mener du at Audis tonede ruter slipper inn alt lys? Høres merkelig ut at toning ikke skal ta noe lys? Hadde en Passat med tonede bakruter. Det hjalp på den også, men brukte i blant solgardinen i tillegg.

Sitat fra: kodax på tor 07. feb 2019, kl. 10:20
...
...
Hvorfor? Så andre ikke skal se barna, eller så det ikke skal bli så sterkt lys på dem? Blir det ikke fort litt mørkt og kjedelig for dem å sitte der bak etterhvert som de blir eldre?
For å redusere lys som treffer dem. Gjøre sol mindre skarp. Det er ikke snakk om full blokkering så jeg klarer ikke helt se at dette skal bli mørkt og kjedelig. Merker stor forskjell på sol inn utonet vindu vs tonet.
Hadde vi snakket sort taktrekk derimot ser jeg noe som gir mørk og dominerende effekt på interiøret.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

AJ82

Da er foreløpig konfig denne:
Vinterpakken
Hengerfeste
Sportsseter foran
Sort skinn/alcantara
Akustikk-glass foran
Speilpakke 1 som gir speil med minne og seter med minne

Totalpris 770.000,-

Det eneste litt dyrere utstyr jeg savner da er kanskje BO anlegget og muligens matrix. Men lysene er de samme og like kraftige, bare ikke spotlys-funksjonen som matrix har. Flytter nok antakelig ledbar`en over på Audien for den gir lyseffekt standardlamper ikke kan matche på fjernlys.

Da mener jeg at jeg har klart å unngå brølere mtp bil og prisklasse. Dvs jeg får med takreiling, elektriske seter, adaptiv cruise, autopilot for motorvei (ser Bjørn bruker den i 120), avblendbare sidespeil, regnsensor, automatisk opplåsing og tilpasning til fører når man kommer bort til bilen, varme i forseter etc.

På den ene siden kan jeg være enig i at grunnpakken er en bra bil. Dvs greie ytelser, stort batteri, bra ladehastighet og god plass. Men fy søren så flinke Audi har vært til å skrape bilene sine for utstyr! Ikke vant med at man kan ende opp med en bil med store mangler om man ikke følge nøye med. Alternativet er å bare lesse på med pakker, noe Audi selvfølgelig gjerne vil. Men da får jeg masse utstyr jeg ikke vil ha og rabattene er mye mindre enn merkosten for utstyret jeg ikke vil ha.

Jaja. Får se når selger tar kontakt hva sluttsummen blir. Kanskje de kan hoste opp noe rabatt og tune prisen litt.

Virker som et ryddig spec. Tror du blir ganske fornøyd med dette og litt avhengig av hva du er vant til fra før så tror jeg det originale anlegget og ledlys kommer til å holde lenge. Orginal anlegget er jo også litt oppgradert og veldig ofte kjører man på opplyst vei hvor ikke matrix nødvendigvis utgjør så stor forskjell.

A.J.
- 2024 Polestar 3
- 2022 Kia EV6
x 2022 Mercedes EQE 43 AMG
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Gitzern

Syns mørke bakruter gir litt mye varebilpreg, eller mangler liksom bare et hvitt kors på taket....

Øyvind.h

Det er derfor man gjerne toner litt på fremrutene også. Eks 50/35/20.
Hadde 35/35/20 på første S. Så veldig bra ut, men synes det tok for mye utsyn i mørket. Gikk opp til 50/35/20 på neste bil. Det ble bra. Lite visuell forskjell mellom frem og bakruter. Vi snakker jo ikke akkurat 0% lys og rånesoting så varebilutseende blir det ikke.
Toning fra fabrikk er svært vanlig nå. I hvert fall på dyrere biler.
VW ID4 GTX 2023

Chimp

Jeg klarte ikke finne dokumentasjon på det jeg skrev så det kan være feil. "privacy glass" har nok en solskjermingseffekt ja, men antakelig ikke like bra som en solfilm? Typ at barna bør ha solbriller allikevel.
Tror solfilm er bedre på å redusere varmeinnslipp også, står på div steder at det reduserer varmeinnslipp med 70 % uavhengig av toning.

Men uansett, synes audien er fin uten solskjerming og mener ikke det er et must have på en OBOS-versjon

Øyvind.h

Sitat fra: Chimp på tor 07. feb 2019, kl. 12:31
Men uansett, synes audien er fin uten solskjerming og mener ikke det er et must have på en OBOS-versjon
Enig i det. Solskjerming er eget ønske og behov og ikke noe jeg kan tenke meg at fører til at bilen faller igjennom brukt. Det kan jo uansett ettermonteres rimelig.
Solgardin er sånn sett kanskje et mer fornuftig valg mtp at det er tettere og ikke kan ettermonteres like lett. Sjekker pris :)

Edit: 2100 for solgardiner vs 4800 for toning.

Kom forresten på nå enda en årsak til at jeg gjør det - hund i bagasjerom. Derfor jeg har 20% toning på bakrute. Nå er bakluken i Etron hakket mer vertikal og derfor mindre problem med lys. Samtidig er gulvet høyere så hunden sitter høyere og nærmere ruta enn i bilen jeg har nå. Men spørs om ikke solgardiner er et bedre valg.
VW ID4 GTX 2023

terskaar

Øyvind.h, du har cirka lik config som meg. Men fikk lagt til Keyless m/sensor på bakluke i kontrakts møte. ca 8000,-
Tror jeg hadde tatt med det

Øyvind.h

På nettsiden koster det 14.080,- for følgende pakke (pakken heter komfortnøkkel):

Sensorstyrt opplåsing av bagasjerommet, tyverialarm, elektrisk åpning og lukking av bakluken.

Du fikk lagt til samme pakke for 8000,-?
VW ID4 GTX 2023

AJ82

Sitat fra: Øyvind.h på tor 07. feb 2019, kl. 13:50
På nettsiden koster det 14.080,- for følgende pakke (pakken heter komfortnøkkel):

Sensorstyrt opplåsing av bagasjerommet, tyverialarm, elektrisk åpning og lukking av bakluken.

Du fikk lagt til samme pakke for 8000,-?

Kan vel velge med eller uten alarm.

A.J.
- 2024 Polestar 3
- 2022 Kia EV6
x 2022 Mercedes EQE 43 AMG
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

terskaar

Hei
Ja, valgte uten alarm. Er nok det som heter komfort nøkkel ja

Øyvind.h

Hmm. Alarm kan være lurt ift forsikring. Samtidig vet jeg jo erfaringsmessig at jeg bruker den lite. Kan være greit så lenge den har glass sensor, tiltsensor og varsel til app. Er løsningen integrert med appen vil jeg ha alarm.
VW ID4 GTX 2023

kodax

Ang alarm: Vi har begynt å fable om å ta noen Europaturer med bilen, er det da kanskje ekstra lurt med alarm? Jeg innbiller meg at en slik bil vil være mer utsatt i andre land enn i Norge, men jeg tar kanskje feil?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA