Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kia Soul EV & 12v batteri problemer

Startet av rmr, torsdag 03. januar 2019, klokken 17:29

« forrige - neste »

jantoret

Hei,
Slik jeg ser det sparer Kia penger med å sette inn et lite 45A 12V blybatteri i elbilene sine. Det har liten kapasitet og bør lades med egen lader jevnlig med vanlige batteriladere. I min tidligere E-golf satt det til sammenligning et 105A AGM batteri.
Jeg ville kjøpt et skikkelig batteri til bilen og droppet de billige orginale blybatteriene. Det vil trolig løse det meste av problemene deres.

Balaklava

AGM og vanlig bly-syre skal ha ulike spenning på lading så det syns jeg var ett dårlig råd. Ett større bly-syre batteri derimot tror jeg er lurt.

vannmann

Snakket med en ansatt på Kia. Han sa at 12 Volt batteriet som sitter i originalt er av dårlig kvalitet. Han anbefalte å kjøpe ett ordentlig kvalitetsbatteri,feks ett Sønnak 50 AH.

vannmann

Kjøpte en Soul 2018 modell for en uke siden. Sjekket litt med multimeter på ladepoler,12 Volt batteri. Hvis feks man sitter i bilen å venter på kona i kjøpesenteret ;), så trykker man på "ON" ,start knappen 1 gang,uten å tråkke inn bremsepedalen,da "tappes" 12 Volt batteri,lades ikke av hovedbatteriet. Det samme skjer om man trykker enda en gang på "ON",start knappen uten å tråkke inn bremsepedalen,da får man bla lys i instrumenter og kan bruke klimaanlegget, men 12 Volt batteriet "tappes" for strøm! , det lades ikke av hovedbatteriet. Så det som må gjøres er å tråkke inn bremsepedalen og starte bilen,da lades 12 Volt batteriet av hovedbatteriet,målte da ca 14,4 Volt. Og som jeg skrev litt tidligere i denne tråden,bytt ut orginal 12 Volt batteriet,det er av dårlig kvalitet,fikk fortalt dette av en Kia ansatt.

goev

Jeg har fått nytt batteri på garanti en gang til vår bil (levert des. 2014). Har vært inne på verksted en gang etter det ifm. tapping av 12V. Da husker jeg ikke hva de gjorde, men batteriet var ok stand, mente de, så jeg fikk ikke nytt den siste gangen. Nå tømmes igjen batteriet regelmessing, uten at jeg klarer å se noe mønster i det. Den lille Biltema-boosteren min har nå blitt brukt nesten daglig i flere uker, så i dag har jeg endelig fått summet meg til å bestille ny verkstedtime.
Men jeg er jo redd for at jeg bare får nytt batteri og så skjer det samme igjen om et halvt år eller så, så derfor bestilte jeg meg også en slik sak:

https://www.ebay.com/itm/LILEAD-Auto-Starter-Car-Battery-Controller-Battery-Protector-For-Jeep-Chevy/123741853817?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

Den kutter batteriet når spenningen begynner å bli for lav (11,7V), og leveres med en membranknapp som kan teipes fast i frontruta på utsiden, som kobler til batteriet i 1 minutt når du trykker på den. Da rekker man fint å åpne døren og starte bilen. Når dingsen merker at spenningen er høy nok, altså at bilen lader batteriet, vil den ikke koble ut før den faller under 11,7V igjen. En mye mer praktisk løsning enn å måtte åpne panseret og koble til boosteren. Skal prøve å komme med mine erfaringer når jeg har fått boksen og testet den litt.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

_OE_

Hadde samme problemet med Soul 30Kw/2018 mod. De skiftet batteri på denne etter 2 års service da bilen ikke startet etter å ha stått i over 1 døgn..ingen feil på bilen ifg verkstedet...historien før verkstedbesøk var at displayet viste at RB dør indikerte at den var åpen og at sentrallåsen ikke funket...dette kom og gikk...etter en stund etter begynnere bilen slik igjen..når jeg målte batteriet var spenningen ofte rundt 4-5 Volt...satte  bilen på verksted igjen ..den stod der et par døgn..og da fant de ut at RB dørlås tappet batteriet...dørlåsen ble byttet og nå fungerer den ok...Selv om batteriet sikkert er svekket etter utallige dyputladinger




Sent from my SM-G965F using Tapatalk


goev

Ok, en liten endring i planen min. Et par dager etter bestilling fikk jeg medling fra selger om at portoen til Norge ville komme på 20USD ekstra. Jeg takket nei og begynte å lete etter en annen selger.

Da kom jeg over en annen interessant enhet:  Stop Drain -  https://www.ebay.com/itm/Smart-adjustable-Car-Battery-protecting-relay-nominal-12V-520-A-cut-off-switch/133014660092?hash=item1ef84aa3fc:g:CSYAAOSwIK9dRIme

Russiskprodusert, i en litt mer elegant pakning med en mer gjennomtenkt løsning. Enheten lar deg programmere hvilken spenning den skal kutte på, og den bruker en bevegelsessensor for å koble til batteriet. Dvs. et lite spark i dekket eller kanskje en liten dult i bilen i det man skal åpne døren er nok til at den kobler inn batteriet igjen.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

hanche

Sitat fra: goev på torsdag 03. oktober 2019, klokken 14:33
[...] den bruker en bevegelsessensor for å koble til batteriet. Dvs. et lite spark i dekket eller kanskje en liten dult i bilen i det man skal åpne døren er nok til at den kobler inn batteriet igjen.
Er det derfor spesielt bilinteresserte driver og sparker i bildekk? Jeg har lenge lurt på det.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

goev

Sitat fra: hanche på torsdag 03. oktober 2019, klokken 20:31
Er det derfor spesielt bilinteresserte driver og sparker i bildekk? Jeg har lenge lurt på det.
Hehehe! Godt mulig :D

Enheten var forøvrig veldig godt bygget. Produsert i Sør Korea, og ikke i Russland.
Den var enkel å installere og reagerte veldig greit når jeg sparket litt i dekket, så den delen ser ut til å virke fint. Nå har jeg "dessverre" fått nytt batteri, så jeg får ikke testet resten av funksjonaliteten, men jeg har ingen grunn til å tvile på at gjør jobben.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

goev

Da har jeg allerede fått bruk for Stop Drain. I løpet av natten hadde bilen tappet batteriet ned til det nivået som Stop Drain-saken var innstilt på. Bilen hadde ikke forvarmet og jeg fikk ikke opp døra. Et lite spark i dekket var nok til at Stop Drain koblet til batteriet igjen og jeg fikk enkelt åpnet døra og startet bilen. Dette kan jeg fint leve med :)
Kan anbefales! :+1:
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA