Elbilforum.no
Bilmerker => KIA => Kia Soul EV => Emne startet av: rmr på torsdag 03. januar 2019, klokken 17:29
Heisann
Vet det er skrevet mye om dette , og har søkt endel.
Høst 2018 hadde jeg to stopp på min Kia Soul EV , begge gangene kickstartet Kia Veihjelp bilen og den funket igjen.
Viser seg at det var 12V batteriet som var tomt , som så mange andre Kia Soul`er.
I dag hadde jeg bilen inne hos BOS Bergen , og de sier at batteriet har en feil , og må skiftes , ikke garanti , kostnad 3000,- siden bilen er importert , og ikke kjøpt ny hos de.
Kan legge til at service er fulgt hos BOS.
Jeg sa da fikser jeg det selv og hentet bilen. Sikkert dumt , men ble litt provosert der og da.
Bilen er gått 17000 km , September 2016 modell , så akkurat over de 2 årene de sier batteriet har garanti selvsagt.
Jeg mener disse bilene har en svakhet , og ble fortalt av de jeg kjøpte den 100% ny hos , at den hadde samme garantier som en kjøpt ny i Norge.
Har sendt epost om reklamasjon til de jeg kjøpte bilen hos , så får vi se.
Noen som har råd , eller egne erfaringer vedr. dette? Så takker jeg for tips :)
Har også problemer med 12V batteri. Senest i går måtte kona ha veihjelp da hun ikke fikk starte etter å ha vært på et kjøpesenter.
Jeg har også opplevd at bilen ikke har startet hjemme i garasjen etter å ha stått hele natten plugget i 32A lader. Veihjelp kom og startet den og vi fikk beskjed om å kjøre en lang tur slik at batteriet skulle blir ladet.
Er det slik at 12V batteries kun lades ved kjøring og ikke når man lader hovedbatteriet?
12V batteriet lades når bilen er på, man lader eller når forvarming pågår.
Det er vel fortsatt sånn at hovedlysene må skrus på for å få "nordisk" ladespenning? Lar du bilen stå på auto-kjørelys får du en ladespenning for langturer og sydligere strøk.
Søk og du skal finne. :+1:
Sitat fra: goev på søndag 06. januar 2019, klokken 15:48
12V batteriet lades når bilen er på, man lader eller når forvarming pågår.
Da burde ikke 12V gå tom når den står på lading. Heller ikke gå tom så ofte når bilen stort sett plugges inn hver kveld, også for å være varm om morgen.
Tror det beste tipset er å gjøre som elekTrond sier. Du må vekk fra led lysene for å få sikkelig lading på batteriet.
Skal forsøke det. Fantastisk idiotisk løsning. Litt som å ha lyset på badet på varmtvannskrana på vasken.
Har Niro-EV samme greie? Da vurderer jeg heller å gå for M3 eller annen bil.
Fikk akkurat melding fra kona som står å venter på Viking igjen....
Hvis problemet løses med og bruke fulle lys og ikke LED-lysene så er det jo kurant. Bruk lys :-)
Personlig kjører jeg alltid med lys på hele døgnet.
Sitat fra: elekTrond på søndag 06. januar 2019, klokken 18:30
Det er vel fortsatt sånn at hovedlysene må skrus på for å få "nordisk" ladespenning? Lar du bilen stå på auto-kjørelys får du en ladespenning for langturer og sydligere strøk.
Søk og du skal finne. :+1:
Stemmer dette? At den har to ladespenninger for 12v batteriet? Min står stort sett alltid på auto og det har gått bra.
Forrige eier har forøvrig fått montert en ekstra Defa batterilader, så jeg har i tillegg en sånn typisk motorvarmerkontakt. Selv har jeg aldri prøvd den, men det hender jeg får spørsmål om hvorfor elbilen min har "motorvarmer" (hvilket den altså ikke har). ;)
Et gammalt jungelord (http://fantometklubben.no/) lyder som sågar: "Det hender Hugo forlater elbilforumet, og kjører omkring i byen som en vanlig bilist". :o 8)
Sitat fra: goggo på onsdag 06. juni 2018, klokken 19:12
Sitat fra: Usikker på onsdag 06. juni 2018, klokken 16:51
Litt usikker på hva som skjedde i dag.. starta bilen for å kjøre hjem fra jobben, alt normalt... lysbryter i auto så det var bare LED som lyste men... det sto 14.3 Volt på meteret i bilen...
Skrudde over lysbryter en gang og tilbake til auto ikke noe skjedde dvs. fortsatt 14.3v
Sjekka strømforbruke i panelet, ikke noe unormalt, 0,48kW på elektronikk og 0,82kW på klima side AC starta for fult.
Ikke noe annet sto på
Etter å kjørt ca. 10 km datt den ned til 13.1 volt.. Et det 12V batteriet som begynner å tenke på å ta kvelden igjen og at ladern dytta på ekstra med strøm ?
Forresten noen av dere andre her som fortsatt har problemer ?
Har aldri hatt 12V problemer med min, den hadde gått 30000 km når jeg kjøpte den og 62000 km nå.
Jeg kjører alltid med lysbryteren i auto.
Jeg har en sånn Kina dings med Voltmeter og Temp måler i 12V uttaket, så følger med på spenningen der.
Normalt så bruker jeg bilen hver dag og Schukolader hver natt.
Med den ladesyklusen så har jeg normalt 13.2 Volt, men 14.3 Volt hvis hovedlysene står på. Jeg kan også framprovosere 14.3 Volt ved å skru på begge varmesetene foran, rattvarme og elektrisk bakrute.
Nå har jeg kjøpt meg en billig IMIEV som jeg bruker som "sommerbil" (det drar på seg så jækla mange km på Soulen....), så Soulen blir lite brukt og sjelden ladet, og jeg parkerer den med 70-80% på batteriet. Jeg ser da at når jeg bruker Soulen etter at den har stått en ukes tid uten lading så hender det at den viser 14.3 Volt en liten stund før den går ned på 13.2 Volt igjen.
Så jeg antar at det du så (og som jeg ser noen ganger) er at bilen bestemmer seg for å lade 12V batteriet litt hvis den ikke har stått lenge nok på saktelading til å toppe opp 12V batteriet. Har ikke på følelsen at dette er en direkte feil - bare sånn de har valgt å designe 12V ladingen.
mvh
Hugo
"Hard mot de harde." Så legg deg ned før du blir skada. :laugh: Heldigvis er trillingene skjønne og velskapte, slik de er ment å være. :angel:
Derav "Søk og du skal finne (http://bibel.no/) :+1: "
Amen
Sitat fra: Roy Aasen på mandag 07. januar 2019, klokken 21:04
Hvis problemet løses med og bruke fulle lys og ikke LED-lysene så er det jo kurant. Bruk lys :-)
Personlig kjører jeg alltid med lys på hele døgnet.
Ikke noe problemer å bruke lys. Men om lysbryteren må stå i en spesiell stilling for at 12V skal lade når bilen står til lading om natten så er det søkt.
Det er utrolig dårlig system design. Det burde vært et valg med valgbar ladespenning det er hva det er snakk om her, evt. et valg om at funksjonen var knyttet til lyset om noen mener dette er så viktig.
Skal selvsagt prøve samt høre med Kia hva de sier. Skal kontakte Kia og få de til å sjekke 12V batteri og evt. strømtyver.
Om bryteren må stå i en spesiell stilling når bilen er tilkoblet laderen er jo noe søkt. Men kan ikke si at jeg har merket noe så langt. Bryteren står for det meste på "lys" hos meg og ikke auto.
(Jeg oppfattet problemet slik at det skjedde underveis.)
Hvilken lader brukes i disse tilfellene?
Sitat fra: DBS på onsdag 09. januar 2019, klokken 18:44
Hvilken lader brukes i disse tilfellene?
Salto (32A type 2). Lader, elektriker og montering ble bestilt sammen med bilen hos Kia.
Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 08. januar 2019, klokken 22:02
Om bryteren må stå i en spesiell stilling når bilen er tilkoblet laderen er jo noe søkt. Men kan ikke si at jeg har merket noe så langt. Bryteren står for det meste på "lys" hos meg og ikke auto.
(Jeg oppfattet problemet slik at det skjedde underveis.)
Det har inntruffet både etter lading over natten og etter at bilen har blitt parkert etter kjøring. En gang var bilen bare parkert i noen minutter.
Da har jeg ikke en gang en dårlig ide å bidra med. Har lest om feil på 12v-batteriet, men det virker ikke som om det er tilfelle her.
Fasiten er likevel av stor interesse.
Når hovedbatteriet lader, eller forvarming pågår, så er ladespenningen på 12V-batteriet 14,2V. Med normalt batteri og ingen feil på anlegget, så tror jeg dette skal holde i massevis, selv om ladespenningen bare er på 13,1V når man kjører.
Problemet er at det mest sannsynlig er noe som trekker strøm. En dårlig kontakt, fukt eller noe.
Jeg kjøpte en slik for å følge med:
https://www.ebay.com/itm/QUICKLYNKS-12V-Vehicle-Battery-Monitor-BM2-Bluetooth-4-0-Device-For-iOS-Android/392112687781?hash=item5b4bbccaa5:g:PjAAAOSwU4FaS1VT:rk:2:pf:1 (https://www.ebay.com/itm/QUICKLYNKS-12V-Vehicle-Battery-Monitor-BM2-Bluetooth-4-0-Device-For-iOS-Android/392112687781?hash=item5b4bbccaa5:g:PjAAAOSwU4FaS1VT:rk:2:pf:1)
Sitat fra: rmr på torsdag 03. januar 2019, klokken 17:29
Heisann
Vet det er skrevet mye om dette , og har søkt endel.
Høst 2018 hadde jeg to stopp på min Kia Soul EV , begge gangene kickstartet Kia Veihjelp bilen og den funket igjen.
Viser seg at det var 12V batteriet som var tomt , som så mange andre Kia Soul`er.
I dag hadde jeg bilen inne hos BOS Bergen , og de sier at batteriet har en feil , og må skiftes , ikke garanti , kostnad 3000,- siden bilen er importert , og ikke kjøpt ny hos de.
Kan legge til at service er fulgt hos BOS.
Jeg sa da fikser jeg det selv og hentet bilen. Sikkert dumt , men ble litt provosert der og da.
Bilen er gått 17000 km , September 2016 modell , så akkurat over de 2 årene de sier batteriet har garanti selvsagt.
Jeg mener disse bilene har en svakhet , og ble fortalt av de jeg kjøpte den 100% ny hos , at den hadde samme garantier som en kjøpt ny i Norge.
Har sendt epost om reklamasjon til de jeg kjøpte bilen hos , så får vi se.
Noen som har råd , eller egne erfaringer vedr. dette? Så takker jeg for tips :)
Har import som du min e kjøpt hos Sandven.
Nevnte i forbindelse med 2 års service at 12 v ga feilmelding.
Det ble byttet av BOS Åsane kostnadsfritt.
Tror det var før 2 år riktignok.
Jeg fikk samme problem innledningsvis med Zappi, da den hele veien forespurte bilen om lading. Dette tappet 12v relativt fort.
Løsningen her var å endre compatibility mode fra standard antall sekund ventetid (25 sek eller 70 sek) til deaktivert. Da spør ikke lenger laderen bil om lading og 12v blir ikke aktivert for å svare på forespørselen.
Vet ikke om det er relevant for Salto?
Kan hende jeg snublet over en sannsynlig forklaring på variabel ladespenning i kommentarfeltet til en AvE-video (//http://) om batterilading: ::)
Sitat(https://yt3.ggpht.com/-FET83p04dd8/AAAAAAAAAAI/AAAAAAAAAAA/aBK4XYw6KVI/s28-c-k-no-mo-rj-c0xffffff/photo.jpg) Moon Moon (https://hooktube.com/channel/UCqClGXQacZj9Oubc03BHxsQ)Sat, 19 Jan 2019 09:18:06 GMTThe rental car I had a little while ago had a smart alternator in it. It would run the alternator at a low enough duty cycle that the vehicle voltage was 12.2v when driving, if you switched the lights on it would run at 13.8v, and occasionally it would spike up to a good 15.1v or so for periodic de-sulphating, because it was a sealed calcium battery. So it was constantly maintaining the battery as I drove. I thought that was kinda cool.tarfeltet til en AvE video:
Minner litt om PWM styring av bensinpumper, vannpumper og vifter.
Sitat fra: zener på tirsdag 08. januar 2019, klokken 21:36
Ikke noe problemer å bruke lys. Men om lysbryteren må stå i en spesiell stilling for at 12V skal lade når bilen står til lading om natten så er det søkt.
Tror det er en misforståelse her.... Når bilen er plugga i 220v lader spiller det ingen rolle hva lysbryteren står på... Den lader 12v batteriet en stund på 14.x volt før den detter ned til 13.x volt
For å ha høyest mulig spenning inn på batteriet når du kjører må du kjøre med vanlig hovedlys på... da ligger iallefall min på 14.1 til 14.3 volt... hvor mye strøm som går inn vet jeg ikke... har aldri fått rota meg til å måle strøm under kjøring.
Rene fossil biler har vanlig dynamo men i elbilen sitter det en omformer som tar spenning/strøm fra hovedbatteriet ned til et spiselig nivå for 12v batteriet. På minus polen sitter det en shunt som måler spenning/strøm inn/ut fra batteriet og det er bl. annet dette "signalet" elektronikken i bilen bruker for å bestemme strøm/spenning i 12v. anlegge på bilen.
På CAN bussen er det også mange andre signaler som brukes... f.eks. Bremselys, viskere, varmetråder i ruter/seter osv... alt dette går inn i elektronikk boksen som bestemmer spennig/strøm. Et varmsete f.eks, trenger ikke 14.3 volt for å virke, funker like fint på 13.1
Hvorfor den går opp til 14.x volt ved bruk av nærlys har jeg min enkle teori på at skyldes at siden de bruker glødepærer i hovedlysa får de best virkning ved høyere spenning, senker du spenninga med 1 volt på en glødepære har du reduset lyseffekt
Ang tomt batteri. Vi hadde det også et par ganger og fikk byttet totalt 2 batterier. Viste seg å være en løs ledning i forbindelse med sikringsboksen som førte til feilen. De fikset det og har ikke opplevd feilen siden.
@jim: Den var ny for meg. Er dette en kjent feil på Soul? Var det bare å stramme til noe eller verre enn som så? Har du utfyllende info, utskrift eller faktura med arbeidsbeskrivelse etc.?
Dersom du lader bilen med høy effekt, 6,6 kW, så blir ladetiden kort. Det betyr også kort tid for lading av 12V batteriet. Har du i tillegg hatt litt mye småkjøring, med bruk av setevarme, vifte, vindusvisker og radio, ja da blir kanskje forbruket større enn det du klarer å få ladet i løpet av 2-3 timer.
Skru ned på ladestrømmen så er det stor sjangs for å beholde et sunt og friskt 12V batteri.
Sitat fra: goev på torsdag 10. januar 2019, klokken 23:44
Jeg kjøpte en slik for å følge med:
https://www.ebay.com/itm/QUICKLYNKS-12V-Vehicle-Battery-Monitor-BM2-Bluetooth-4-0-Device-For-iOS-Android/392112687781?hash=item5b4bbccaa5:g:PjAAAOSwU4FaS1VT:rk:2:pf:1 (https://www.ebay.com/itm/QUICKLYNKS-12V-Vehicle-Battery-Monitor-BM2-Bluetooth-4-0-Device-For-iOS-Android/392112687781?hash=item5b4bbccaa5:g:PjAAAOSwU4FaS1VT:rk:2:pf:1)
Holder denne på loggen selv om du ikke er tilkobla med f.eks. telefon sånn at du kan laste den i etterkant ?
Burde finnes noe sånt for strøm måling også
Sitat fra: Usikker på mandag 11. mars 2019, klokken 18:41
Sitat fra: goev på torsdag 10. januar 2019, klokken 23:44
Jeg kjøpte en slik for å følge med:
https://www.ebay.com/itm/QUICKLYNKS-12V-Vehicle-Battery-Monitor-BM2-Bluetooth-4-0-Device-For-iOS-Android/392112687781?hash=item5b4bbccaa5:g:PjAAAOSwU4FaS1VT:rk:2:pf:1 (https://www.ebay.com/itm/QUICKLYNKS-12V-Vehicle-Battery-Monitor-BM2-Bluetooth-4-0-Device-For-iOS-Android/392112687781?hash=item5b4bbccaa5:g:PjAAAOSwU4FaS1VT:rk:2:pf:1)
Holder denne på loggen selv om du ikke er tilkobla med f.eks. telefon sånn at du kan laste den i etterkant ?
Burde finnes noe sånt for strøm måling også
Hvis du trykker på link ser du i pkt 7 at den lagrer i 35 dager.
Er til 207kr her:
https://www.ebay.com/itm/Car-12V-Battery-Tester-Analyzer-BM2-Bluetooth-4-0-Digital-Real-Time-Monitoring/232998932778?_trkparms=aid%3D555018%26algo%3DPL.SIM%26ao%3D1%26asc%3D20131003132420%26meid%3D8adef82d962742e3b7abf0e2e20c4ac6%26pid%3D100005%26rk%3D1%26rkt%3D12%26sd%3D153251408230%26itm%3D232998932778&_trksid=p2047675.c100005.m1851
Mitt bidrag til forvirring om 12V batteri:
Jeg hadde bilen stående stille i frostfri garasje itre mnd med lading til 80 % og oppvarming til 23 grader en gang i uka etter kloke råd fra noen. Da jeg kom hjem kjørte jeg tre korte (3 - 5 km) turer før 12V batteriet døde. BOS mente jeg burde kjøre en time for å lade batteriet etter en slik hvileperiode! Jeg ladet batteriet med en lader og nå funker det. Det virker jo helt usannsynlig at de ikke har klart å lade 12V samtidig som hovedbatteriet fikk vedlikeholdsladning?
12V batteriet lades ikke hele tiden under lading av hovedbatteriet, sjekk bilde så ser du en logg av min lading på 4 timer og 15minutter.
Dette har jeg spurt Kia om for lenge siden men fikk aldri noe svar
Ellers så anbefales det vel å slå av den gule bryteren i sik. boks når bilen skal stå lenge
Sitat fra: Usikker på mandag 25. mars 2019, klokken 21:13
Ellers så anbefales det vel å slå av den gule bryteren i sik. boks når bilen skal stå lenge
Den hadde jeg ikke fått med meg. Har du en referanse? Til instruksjonsbok eller noe? Hvilke systemer slår du egentlig av med den bryteren, og ikke minst: Hvor lenge er «lenge»?
Sitat fra: hanche på tirsdag 26. mars 2019, klokken 09:12
Sitat fra: Usikker på mandag 25. mars 2019, klokken 21:13
Ellers så anbefales det vel å slå av den gule bryteren i sik. boks når bilen skal stå lenge
Den hadde jeg ikke fått med meg. Har du en referanse? Til instruksjonsbok eller noe? Hvilke systemer slår du egentlig av med den bryteren, og ikke minst: Hvor lenge er «lenge»?
Fra brukermanualen/Owners manual. Regner med min digitale kopi er relativ lik papirversjonen i bilen. I så fall kan du finne det i kapittel 7, underside 54. (2016-modell). I fall vedlegget ikke kommer opp: "If you need to park your vehicle for prolonged periods more than 1 month, move the transportation fuse switch to the OFF position to prevent the battery being discharged."
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Hei,
Slik jeg ser det sparer Kia penger med å sette inn et lite 45A 12V blybatteri i elbilene sine. Det har liten kapasitet og bør lades med egen lader jevnlig med vanlige batteriladere. I min tidligere E-golf satt det til sammenligning et 105A AGM batteri.
Jeg ville kjøpt et skikkelig batteri til bilen og droppet de billige orginale blybatteriene. Det vil trolig løse det meste av problemene deres.
AGM og vanlig bly-syre skal ha ulike spenning på lading så det syns jeg var ett dårlig råd. Ett større bly-syre batteri derimot tror jeg er lurt.
Snakket med en ansatt på Kia. Han sa at 12 Volt batteriet som sitter i originalt er av dårlig kvalitet. Han anbefalte å kjøpe ett ordentlig kvalitetsbatteri,feks ett Sønnak 50 AH.
Kjøpte en Soul 2018 modell for en uke siden. Sjekket litt med multimeter på ladepoler,12 Volt batteri. Hvis feks man sitter i bilen å venter på kona i kjøpesenteret ;), så trykker man på "ON" ,start knappen 1 gang,uten å tråkke inn bremsepedalen,da "tappes" 12 Volt batteri,lades ikke av hovedbatteriet. Det samme skjer om man trykker enda en gang på "ON",start knappen uten å tråkke inn bremsepedalen,da får man bla lys i instrumenter og kan bruke klimaanlegget, men 12 Volt batteriet "tappes" for strøm! , det lades ikke av hovedbatteriet. Så det som må gjøres er å tråkke inn bremsepedalen og starte bilen,da lades 12 Volt batteriet av hovedbatteriet,målte da ca 14,4 Volt. Og som jeg skrev litt tidligere i denne tråden,bytt ut orginal 12 Volt batteriet,det er av dårlig kvalitet,fikk fortalt dette av en Kia ansatt.
Jeg har fått nytt batteri på garanti en gang til vår bil (levert des. 2014). Har vært inne på verksted en gang etter det ifm. tapping av 12V. Da husker jeg ikke hva de gjorde, men batteriet var ok stand, mente de, så jeg fikk ikke nytt den siste gangen. Nå tømmes igjen batteriet regelmessing, uten at jeg klarer å se noe mønster i det. Den lille Biltema-boosteren min har nå blitt brukt nesten daglig i flere uker, så i dag har jeg endelig fått summet meg til å bestille ny verkstedtime.
Men jeg er jo redd for at jeg bare får nytt batteri og så skjer det samme igjen om et halvt år eller så, så derfor bestilte jeg meg også en slik sak:
https://www.ebay.com/itm/LILEAD-Auto-Starter-Car-Battery-Controller-Battery-Protector-For-Jeep-Chevy/123741853817?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649
Den kutter batteriet når spenningen begynner å bli for lav (11,7V), og leveres med en membranknapp som kan teipes fast i frontruta på utsiden, som kobler til batteriet i 1 minutt når du trykker på den. Da rekker man fint å åpne døren og starte bilen. Når dingsen merker at spenningen er høy nok, altså at bilen lader batteriet, vil den ikke koble ut før den faller under 11,7V igjen. En mye mer praktisk løsning enn å måtte åpne panseret og koble til boosteren. Skal prøve å komme med mine erfaringer når jeg har fått boksen og testet den litt.
Hadde samme problemet med Soul 30Kw/2018 mod. De skiftet batteri på denne etter 2 års service da bilen ikke startet etter å ha stått i over 1 døgn..ingen feil på bilen ifg verkstedet...historien før verkstedbesøk var at displayet viste at RB dør indikerte at den var åpen og at sentrallåsen ikke funket...dette kom og gikk...etter en stund etter begynnere bilen slik igjen..når jeg målte batteriet var spenningen ofte rundt 4-5 Volt...satte bilen på verksted igjen ..den stod der et par døgn..og da fant de ut at RB dørlås tappet batteriet...dørlåsen ble byttet og nå fungerer den ok...Selv om batteriet sikkert er svekket etter utallige dyputladinger
Sent from my SM-G965F using Tapatalk
Ok, en liten endring i planen min. Et par dager etter bestilling fikk jeg medling fra selger om at portoen til Norge ville komme på 20USD ekstra. Jeg takket nei og begynte å lete etter en annen selger.
Da kom jeg over en annen interessant enhet: Stop Drain - https://www.ebay.com/itm/Smart-adjustable-Car-Battery-protecting-relay-nominal-12V-520-A-cut-off-switch/133014660092?hash=item1ef84aa3fc:g:CSYAAOSwIK9dRIme
Russiskprodusert, i en litt mer elegant pakning med en mer gjennomtenkt løsning. Enheten lar deg programmere hvilken spenning den skal kutte på, og den bruker en bevegelsessensor for å koble til batteriet. Dvs. et lite spark i dekket eller kanskje en liten dult i bilen i det man skal åpne døren er nok til at den kobler inn batteriet igjen.
Sitat fra: goev på torsdag 03. oktober 2019, klokken 14:33
[...] den bruker en bevegelsessensor for å koble til batteriet. Dvs. et lite spark i dekket eller kanskje en liten dult i bilen i det man skal åpne døren er nok til at den kobler inn batteriet igjen.
Er det derfor spesielt bilinteresserte driver og sparker i bildekk? Jeg har lenge lurt på det.
Sitat fra: hanche på torsdag 03. oktober 2019, klokken 20:31
Er det derfor spesielt bilinteresserte driver og sparker i bildekk? Jeg har lenge lurt på det.
Hehehe! Godt mulig :D
Enheten var forøvrig veldig godt bygget. Produsert i Sør Korea, og ikke i Russland.
Den var enkel å installere og reagerte veldig greit når jeg sparket litt i dekket, så den delen ser ut til å virke fint. Nå har jeg "dessverre" fått nytt batteri, så jeg får ikke testet resten av funksjonaliteten, men jeg har ingen grunn til å tvile på at gjør jobben.
Da har jeg allerede fått bruk for Stop Drain. I løpet av natten hadde bilen tappet batteriet ned til det nivået som Stop Drain-saken var innstilt på. Bilen hadde ikke forvarmet og jeg fikk ikke opp døra. Et lite spark i dekket var nok til at Stop Drain koblet til batteriet igjen og jeg fikk enkelt åpnet døra og startet bilen. Dette kan jeg fint leve med :)
Kan anbefales! :+1: