Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kia Soul EV & 12v batteri problemer

Startet av rmr, torsdag 03. januar 2019, klokken 17:29

« forrige - neste »

rmr

Heisann

Vet det er skrevet mye om dette , og har søkt endel.

Høst 2018 hadde jeg to stopp på min Kia Soul EV , begge gangene kickstartet Kia Veihjelp bilen og den funket igjen.

Viser seg at det var 12V batteriet som var tomt , som så mange andre Kia Soul`er.

I dag hadde jeg bilen inne hos BOS Bergen , og de sier at batteriet har en feil , og må skiftes , ikke garanti , kostnad 3000,- siden bilen er importert , og ikke kjøpt ny hos de.

Kan legge til at service er fulgt hos BOS.

Jeg sa da fikser jeg det selv og hentet bilen. Sikkert dumt , men ble litt provosert der og da.

Bilen er gått 17000 km , September 2016 modell , så akkurat over de 2 årene de sier batteriet har garanti selvsagt.

Jeg mener disse bilene har en svakhet , og ble fortalt av de jeg kjøpte den 100% ny hos , at den hadde samme garantier som en kjøpt ny i Norge.

Har sendt epost om reklamasjon til de jeg kjøpte bilen hos , så får vi se.

Noen som har råd , eller egne erfaringer vedr. dette? Så takker jeg for tips :)
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

zener

Har også problemer med 12V batteri. Senest i går måtte kona ha veihjelp da hun ikke fikk starte etter å ha vært på et kjøpesenter.

Jeg har også opplevd at bilen ikke har startet hjemme i garasjen etter å ha stått hele natten plugget i 32A lader. Veihjelp kom og startet den og vi fikk beskjed om å kjøre en lang tur slik at batteriet skulle blir ladet.

Er det slik at 12V batteries kun lades ved kjøring og ikke når man lader hovedbatteriet?

goev

12V batteriet lades når bilen er på, man lader eller når forvarming pågår.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

elekTrond

Det er vel fortsatt sånn at hovedlysene må skrus på for å få "nordisk" ladespenning? Lar du bilen stå på auto-kjørelys får du en ladespenning for langturer og sydligere strøk.
Søk og du skal finne. :+1:
'13 Mjau

zener

Sitat fra: goev på søndag 06. januar 2019, klokken 15:48
12V batteriet lades når bilen er på, man lader eller når forvarming pågår.

Da burde ikke 12V gå tom når den står på lading. Heller ikke gå tom så ofte når bilen stort sett plugges inn hver kveld, også for å være varm om morgen.

Cral

Tror det beste tipset er å gjøre som elekTrond sier. Du må vekk fra led lysene for å få sikkelig lading på batteriet.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

zener

Skal forsøke det. Fantastisk idiotisk løsning. Litt som å ha lyset på badet på varmtvannskrana på vasken.

Har Niro-EV samme greie? Da vurderer jeg heller å gå for M3 eller annen bil.

Fikk akkurat melding fra kona som står å venter på Viking igjen....

Roy Aasen

Hvis problemet løses med og bruke fulle lys og ikke LED-lysene så er det jo kurant. Bruk lys :-)
Personlig kjører jeg alltid med lys på hele døgnet.

cabrius

Sitat fra: elekTrond på søndag 06. januar 2019, klokken 18:30
Det er vel fortsatt sånn at hovedlysene må skrus på for å få "nordisk" ladespenning? Lar du bilen stå på auto-kjørelys får du en ladespenning for langturer og sydligere strøk.
Søk og du skal finne. :+1:
Stemmer dette? At den har to ladespenninger for 12v batteriet? Min står stort sett alltid på auto og det har gått bra.

Forrige eier har forøvrig fått montert en ekstra Defa batterilader, så jeg har i tillegg en sånn typisk motorvarmerkontakt. Selv har jeg aldri prøvd den, men det hender jeg får spørsmål om hvorfor elbilen min har "motorvarmer" (hvilket den altså ikke har).  ;)

elekTrond

Et gammalt jungelord lyder som sågar: "Det hender Hugo forlater elbilforumet, og kjører omkring i byen som en vanlig bilist".  :o 8)

Sitat fra: goggo på onsdag 06. juni 2018, klokken 19:12
Sitat fra: Usikker på onsdag 06. juni 2018, klokken 16:51
Litt usikker på hva som skjedde i dag.. starta bilen for å kjøre hjem fra jobben, alt normalt... lysbryter i auto så det var bare LED som lyste men... det sto 14.3 Volt på meteret i bilen... 
Skrudde over lysbryter en gang og tilbake til auto ikke noe skjedde dvs. fortsatt 14.3v

Sjekka strømforbruke i panelet, ikke noe unormalt, 0,48kW på elektronikk og 0,82kW på klima side AC starta for fult.
Ikke noe annet sto på

Etter å kjørt ca. 10 km datt den ned til 13.1 volt..      Et det 12V batteriet som begynner å tenke på å ta kvelden igjen og at ladern dytta på ekstra med strøm ?

Forresten noen av dere andre her som fortsatt har problemer ?

Har aldri hatt 12V problemer med min, den hadde gått 30000 km når jeg kjøpte den og 62000 km nå.
Jeg kjører alltid med lysbryteren i auto.

Jeg har en sånn Kina dings med Voltmeter og Temp måler i 12V uttaket, så følger med på spenningen der.
Normalt så bruker jeg bilen hver dag og Schukolader hver natt.
Med den ladesyklusen så har jeg normalt 13.2 Volt, men 14.3 Volt hvis hovedlysene står på. Jeg kan også framprovosere 14.3 Volt ved å skru på begge varmesetene foran, rattvarme og elektrisk bakrute.

Nå har jeg kjøpt meg en billig IMIEV som jeg bruker som "sommerbil"  (det drar på seg så jækla mange km på Soulen....), så Soulen blir lite brukt og sjelden ladet, og jeg parkerer den med 70-80% på batteriet. Jeg ser da at når jeg bruker Soulen etter at den har stått en ukes tid uten lading så hender det at den viser 14.3 Volt en liten stund før den går ned på 13.2 Volt igjen.

Så jeg antar at det du så (og som jeg ser noen ganger) er at bilen bestemmer seg for å lade 12V batteriet litt hvis den ikke har stått lenge nok på saktelading til å toppe opp 12V batteriet.  Har ikke på følelsen at dette er en direkte feil - bare sånn de har valgt å designe 12V ladingen.

mvh
Hugo

"Hard mot de harde." Så legg deg ned før du blir skada. :laugh:    Heldigvis er trillingene skjønne og velskapte, slik de er ment å  være.  :angel:

Derav "Søk og du skal finne :+1: "

Amen
'13 Mjau

zener

Sitat fra: Roy Aasen på mandag 07. januar 2019, klokken 21:04
Hvis problemet løses med og bruke fulle lys og ikke LED-lysene så er det jo kurant. Bruk lys :-)
Personlig kjører jeg alltid med lys på hele døgnet.

Ikke noe problemer å bruke lys. Men om lysbryteren må stå i en spesiell stilling for at 12V skal lade når bilen står til lading om natten så er det søkt.

Det er utrolig dårlig system design. Det burde vært et valg med valgbar ladespenning det er hva det er snakk om her, evt. et valg om at funksjonen var knyttet til lyset om noen mener dette er så viktig.

Skal selvsagt prøve samt høre med Kia hva de sier. Skal kontakte Kia og få de til å sjekke 12V batteri og evt. strømtyver.

Roy Aasen

Om bryteren må stå i en spesiell stilling når bilen er tilkoblet laderen er jo noe søkt.  Men kan ikke si at jeg har merket noe så langt. Bryteren står for det meste på "lys" hos meg og ikke auto.

(Jeg oppfattet problemet slik at det skjedde underveis.)

DBS


zener

Sitat fra: DBS på onsdag 09. januar 2019, klokken 18:44
Hvilken lader brukes i disse tilfellene?

Salto (32A type 2). Lader, elektriker og montering ble bestilt sammen med bilen hos Kia.

zener

Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 08. januar 2019, klokken 22:02
Om bryteren må stå i en spesiell stilling når bilen er tilkoblet laderen er jo noe søkt.  Men kan ikke si at jeg har merket noe så langt. Bryteren står for det meste på "lys" hos meg og ikke auto.

(Jeg oppfattet problemet slik at det skjedde underveis.)

Det har inntruffet både etter lading over natten og etter at bilen har blitt parkert etter kjøring. En gang var bilen bare parkert i noen minutter.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA