Er Kia e-niro feil priset?

Startet av Elbilbjorn, onsdag 19. desember 2018, klokken 23:59

« forrige - neste »

Kårepåsporet

Sitat fra: TM på lørdag 22. desember 2018, klokken 20:05
Tja, Tesla skal ha 100.000 (476 med metallic) mer for sin premium AWD. Da får man en veldig amerikansk bil med tvilsom byggekvalitet og et serviceapparat det er grunn til å stille spørsmålstegn ved. De fleste trenger ikke AWD, og 100.000 kr er tross alt så mye penger at de fleste nok vil velge Kia. Det er også en mer praktisk og tidsriktig biltype (crossover) sammenliknet med en sportkupe som M3 vel må regnes som.

De fleste trenger ikke AWD nei, sikkert derfor ingen kjøper BMW X, Volvo XC  osv....

Prisen på M3 er vel 460+, Kia 380+, begge pluss met lakk.

Jon65

Sitat fra: TM på lørdag 22. desember 2018, klokken 20:05
De fleste trenger ikke AWD, og 100.000 kr er tross alt så mye penger at de fleste nok vil velge Kia.
Her jeg bor i Oslo sentrum er det iallefall slitsomt å ikke ha AWD. På vinterstid blir det i perioder en brøytekant mellom kjørebanen og parkeringsplassene det er vanskelig å forsere uten AWD. Men kommer jo i god form da når man hele tiden er nødt til å spa bilen inn på parkeringplassen på ettermiddagen og ut igjen neste morgen.

jkirkebo

Sitat fra: Kårepåsporet på lørdag 22. desember 2018, klokken 20:47
Sitat fra: TM på lørdag 22. desember 2018, klokken 20:05
Tja, Tesla skal ha 100.000 (476 med metallic) mer for sin premium AWD. Da får man en veldig amerikansk bil med tvilsom byggekvalitet og et serviceapparat det er grunn til å stille spørsmålstegn ved. De fleste trenger ikke AWD, og 100.000 kr er tross alt så mye penger at de fleste nok vil velge Kia. Det er også en mer praktisk og tidsriktig biltype (crossover) sammenliknet med en sportkupe som M3 vel må regnes som.

De fleste trenger ikke AWD nei, sikkert derfor ingen kjøper BMW X, Volvo XC  osv....

Prisen på M3 er vel 460+, Kia 380+, begge pluss met lakk.

AWD blir nok et stort "selling point" for TM3 ja, AWD-andelen av personbilsalget er nå oppe på nesten 40%, og eneste grunnen til at det ikke er godt over 50% er at det er få elbiler å få med AWD ennå.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: Jon65 på lørdag 22. desember 2018, klokken 21:03
Sitat fra: TM på lørdag 22. desember 2018, klokken 20:05
De fleste trenger ikke AWD, og 100.000 kr er tross alt så mye penger at de fleste nok vil velge Kia.
Her jeg bor i Oslo sentrum er det iallefall slitsomt å ikke ha AWD. På vinterstid blir det i perioder en brøytekant mellom kjørebanen og parkeringsplassene det er vanskelig å forsere uten AWD. Men kommer jo i god form da når man hele tiden er nødt til å spa bilen inn på parkeringplassen på ettermiddagen og ut igjen neste morgen.

For evt. nye kjøpere av Kia er forskjellen langt mindre siden de vil kunne få en Model 3 SR mye tidligere enn en Kona. SR AWD blir nok rimeligere enn Kona, og med tilnærmet samme rekkevidde.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Trond.m

Sitat fra: Kårepåsporet på lørdag 22. desember 2018, klokken 20:47
De fleste trenger ikke AWD nei, sikkert derfor ingen kjøper BMW X, Volvo XC 
OT, men det har vel også noe med at mange ønsker seg en fin bil og at man forsvarer det for seg selv med at de trenger 4WD. At de fleste som kjøper BMW velger 4WD skyldes også de nesten kontinuerlige kampanseprisene på 9900 kr for X-drive som faktisk er en subsidiert pris (pristillegget er mindre enn avgiftsøkningen alene)
Selv har jeg hytte 1100 moh med ca 7 % stigning som jeg drar til ca 20 ganger i året. Gikk bort fra 4WD for flere år siden, og har hittil ikke hatt noen problemer med å komme fram. Gode dekk og BMW traction kontroll gjør nytten. Har snøsokker for sikkerhets skuld, men de ligger ubrukt i bagasjerommet.

Når det gjelder M3 så koster den 476.500 med metallic og rimeligste felger.
e-Niro koster 383.000 med metallic. Det gir en differanse på 93.500 kr.

turfsurf

Sitat fra: TM på søndag 23. desember 2018, klokken 07:46
OT, men det har vel også noe med at mange ønsker seg en fin bil og at man forsvarer det for seg selv med at de trenger 4WD.
Det er vel heller slik at de som kjøper dyre biler forventer AWD. Å påstå at man ikke behøver AWD i Norge blir litt tullete. Det er mye man ikke behøver. Skulle man fulgt den argumentasjonen hadde vi alle kjørt rund i en av trillingene eller en twizy.

AWD gir (spesielt om vinteren) klare og store fordeler, selv om man kan greie seg uten. Få ting har vel større nytteverdi av ekstrautstyr enn det.

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

En av «fordelene» ser ut til å være at de som kjører dem tror at fysiske lover er opphevet og derfor har vesentlig flere skader enn andre bilister på glatt føre 8)
https://www.tv2.no/a/9108490/

Men det har egentlig ikke noe med saken å gjøre. Kia e-Niro er riktig priset i markedet når kundene står i kø for å ville kjøpe den. Med en Euro kurs på 10 kr og USD på 8,80 får folk vurdere om de heller vil importere selv. Tviler på at man kommer rimeligere fra det, men man kan jo få bilen tidligere.

arthur

En stor studie fra det svenske forsikringsselskapet Folksam viser nemlig at biler med firehjulstrekk har betydelig høyere ulykkesrisiko enn andre biler.

Folksam har analysert 35.000 ulykker, mellom 2003 og 2015. Så har de sammenlignet bilmodeller, i praksis samme modell, med og uten 4x4.

Ut fra dette materialet har de gjort interessante funn. Det viser seg nemlig at biler med firehjulstrekk har 20-30 prosent høyere risiko for ulykker på is eller snø, altså vinterføre.


https://www.tv2.no/a/9108490/

Normdenn bare "må" ha det og har råd til det. Trenger de det og gir det økt sikkerhet?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021 solgt
Polestar2 -desember 2022
Toyota Urban Cruiser - juni 2026

turfsurf

Sitat fra: TM på søndag 23. desember 2018, klokken 08:47
En av «fordelene» ser ut til å være at de som kjører dem tror at fysiske lover er opphevet og derfor har vesentlig flere skader enn andre bilister på glatt føre 8)
https://www.tv2.no/a/9108490/
Dette har jo ikke noe med AWDs egenskaper å gjøre, men hvordan folk er skrudd sammen.

I tillegg er dette statistikk med huller, de som kjøper biler med AWD er og ofte de som har behov for det. Dvs de kjører mere under utfordrende forhold, og vil da naturlig nok være mere utsatt for ulykker.

Ellers så må jeg si meg enig i at Niro ikke er overpriset så lenge de får solgt det de kan. Men samtidig er de ikke tvil om at den er høyt priset i.f.h.t. konkurrentene og prisene i andre land. Tipper salget går greit en stund fremover, helt til biler som Model 3 SR, eTense, ID Neo m.fl. kan bestilles. Da må nok BOS redusere prisene noe skal de opprettholde salg.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: arthur på søndag 23. desember 2018, klokken 08:49
Normdenn bare "må" ha det og har råd til det. Trenger de det og gir det økt sikkerhet?
Trenger er ikke enten eller. Alle her kjenner behovspyramiden. Når det gjelder bil i sin helhet er ikke det noe man trenger i det hele tatt.

Teknisk sett gir det både økt komfort og sikkerhet, men dessverre er mange uerfarne eller dumme nok til å ikke ta la seg lure.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kårepåsporet

Trenger en A/C? Trenger en varme i seter og ratt? Ja: trenger en egentlig 2-3 biler???
Jeg må ha en bil for å utføre jobben min, men kunne strengt tatt klar den biten med en trilling, vil jeg det? Nei.

arthur

Utgangspunktet er ikke om man skal ha en bil, eller ikke, men påstander om at man trenger awd, eller ikke. Statistikken er rimelig klar mht at awd har negativ statistikk, koster en god del mer i kjøp og trolig også i vedlikehold/reparasjoner. Har jeg savnet å ha awd på noen av mine biler noen gang? Nei, har ikke det. Ja, ser noen fordeler ved å ha det, eksempelvis ved bruk av båt på henger og ved opptrekk, men har gått fint i tyve år det også uten awd.
Og for min del kan folk mene at de trenger hva som helst og bruker penger på det og så gjør jeg mine valg.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021 solgt
Polestar2 -desember 2022
Toyota Urban Cruiser - juni 2026

Øyvind.h

Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 23. desember 2018, klokken 10:18
Trenger en A/C? Trenger en varme i seter og ratt? Ja: trenger en egentlig 2-3 biler???
Jeg må ha en bil for å utføre jobben min, men kunne strengt tatt klar den biten med en trilling, vil jeg det? Nei.
Akkurat slik jeg føler det med 4wd. Det er ikke slik at jeg MÅ ha det for å komme frem. Jeg kan alltids jobbe meg frem med 2wd. Men etter noen år med 4wd frister det jo ikke. Forskjellen er enorm.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arthur

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 23. desember 2018, klokken 11:12
Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 23. desember 2018, klokken 10:18
Trenger en A/C? Trenger en varme i seter og ratt? Ja: trenger en egentlig 2-3 biler???
Jeg må ha en bil for å utføre jobben min, men kunne strengt tatt klar den biten med en trilling, vil jeg det? Nei.
Jeg kan alltids jobbe meg frem med 2wd.

Vet ikke om jeg helt skjønner hva som ligger i det uttrykket med mindre du har spesielt vanskelig kjøreforhold der du bor/ferdes.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021 solgt
Polestar2 -desember 2022
Toyota Urban Cruiser - juni 2026

elKona

Vi er på fjellet, 1000 meter over havet, 15-20 helger iløpet vinteren. Jeg har aldri hatt 4WD, men hører konstant at vi som er så mye på fjellet må jo ha 4WD. Har lagt på kjetting 4-5 ganger. Aldri sittet fast, eller savnet 4wd.

Vi har et ekstremt kunstig behov for 4WD i Norge, noe som helt sikkert kommer fra aggressiv markedsføring.

Ulykkesstatistikken tror jeg absolutt slår uheldig ut for 4WD, ettersom folk får en falsk følelse av kontroll ettersom bilen tillater deg å bruke mer kraft på glatt føre.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA