Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Spørsmål angående Model 3

Startet av zotune, onsdag 12. desember 2018, klokken 19:28

« forrige - neste »

zotune

- Han på telefon hos Tesla sa alle Model 3 kom med 15000km gratis Supercharging hvert år, stemmer det?
- Stemmer det at alle som bestiller før Januar 1 får i Februar? (reserverte dag 2 for ca 3 år siden).
- Hva tenker folk om dual motor, er det verdt pengene?
- Må man kjøpe vinterdekk utenom? Hva koster noe slikt?
- I forhold til Oppgradert Auto Pilot, er auto parkering osv klart i norge?

Må høre med banken så har ikke bestilt enda.

SurSnasen

15000 km? Da tror jeg du har hørt feil...

z4rd

#2
Er det ikke 400kWh årlig som er inkludert? Eller er det helt fjernet for Model 3?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Espen Hugaas Andersen

#3
Sitat fra: zotune på onsdag 12. desember 2018, klokken 19:28- Han på telefon hos Tesla sa alle Model 3 kom med 15000km gratis Supercharging hvert år, stemmer det?
Nei. Man kan kanskje få 6 måneder inkludert ubegrenset superlading, om man bestiller med henvisning, men etter det koster all lading. Prisen per i dag er 1,4 kr/kWh i Norge. (Dyrere i utlandet.)

Sitat fra: zotune på onsdag 12. desember 2018, klokken 19:28- Stemmer det at alle som bestiller før Januar 1 får i Februar? (reserverte dag 2 for ca 3 år siden).
Februar/mars, om man bestiller nå, har jeg skjønt. Det kan skli lengre ut om man venter.

Sitat fra: zotune på onsdag 12. desember 2018, klokken 19:28- Hva tenker folk om dual motor, er det verdt pengene?
Om det er verdt det kommer helt an på om man har behov for det eller lyst på det, og hva man ellers må forsake.

Den største forskjellen er nok på ytelsen. Liker man akselererasjon kan AWD være verdt det. I tillegg får man bedre egenskaper på regenerering. (RWD og regenerering betyr å bremse med bakhjulene, altså kan man lettere få sleng på vinterføre.) Og så vil det bedre fremkommeligheten noe, men da kan også kjettinger gjøre susen.

Den største ulempen er jo høyere forbruk, og så koster det jo penger.
Sitat fra: zotune på onsdag 12. desember 2018, klokken 19:28- Må man kjøpe vinterdekk utenom? Hva koster noe slikt?
Regn noe i området av 20k. Skal visstnok være mulig å velge senere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

zotune

#4
Takk for svar!

Mulig jeg har hørt feil angående 15000km, men jeg spurte han om igjen og sa at jeg ikke har funnet det på noen nettsteder. Han nevnte også at dette er mer enn de fleste bruker årlig (usikker på om han snakket kun om langkjøring)

La inn en bestilling slik at jeg ikke kom for langt bak i køen. Tror jeg skal uansett få lån gjennom Tesla. :)

Hvis bilen følger med CCS plug hva er da:
- Prisforskjellen mellom tesla supercharing og f.eks lading hos kjøpesenter
- Ladetidsforskjellen

Høres også ut som CCS plugen er uten adapter.

Har dere noen tanker om lånene til Tesla vs å ta det på boliglånet?

Ifølge Tesla på telefon:
3.79% rente om du har 35% egenkapital
4.26% effektiv rente om ikke

Espen Hugaas Andersen

#5
Sitat fra: zotune på onsdag 12. desember 2018, klokken 20:07Hvis bilen følger med CCS plug hva er da:
- Prisforskjellen mellom tesla supercharing og f.eks lading hos kjøpesenter
- Tidsforskjellen

Høres også ut som CCS plugen er uten adapter.
Nå vil det variere hva annen lading koster, ettersom det er mange som tilbyr lading til forskjellige priser. Noen eksempler, med utgangspunkt i LR og Fortums priser:

Superlading: 10-60% på ca 20 minutter, 1,4 kr/kWh eller ca 50 kroner.
50 kW CCS: 10-60% på ca 50 minutter, 2,5 kr/min eller ca 125 kroner.
11 kW Type 2: 10-60% på ca 3 timer og 45 minutter, 1 kr/min eller ca 225 kroner.

(Bruker en 50% opplading som eksempel, fordi da får man stort sett maks effekt med hurtiglading.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

S4e

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 12. desember 2018, klokken 20:15
Sitat fra: zotune på onsdag 12. desember 2018, klokken 20:07Hvis bilen følger med CCS plug hva er da:
- Prisforskjellen mellom tesla supercharing og f.eks lading hos kjøpesenter
- Tidsforskjellen

Høres også ut som CCS plugen er uten adapter.
Nå vil det variere hva annen lading koster, ettersom det er mange som tilbyr lading til forskjellige priser. Noen eksempler, med utgangspunkt i LR og Fortums priser:

Superlading: 10-60% på ca 20 minutter, 1,4 kr/kWh eller ca 50 kroner.
50 kW CCS: 10-60% på ca 50 minutter, 2,5 kr/min eller ca 125 kroner.
11 kW Type 2: 10-60% på ca 3 timer og 45 minutter, 1 kr/min eller ca 225 kroner.

(Bruker en 50% opplading som eksempel, fordi da får man stort sett maks effekt med hurtiglading.)

Og lade hjemme (som utgjør over 90% for de fleste) til ca 1 kr/kWh med ventetid lik null (skjer når du sover) ;-)
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Geir K

Har ladestasjon for Renault Zoe hjemme, kan den brukes?

sjokomelk

Sitat fra: Geir K på onsdag 12. desember 2018, klokken 23:00
Har ladestasjon for Renault Zoe hjemme, kan den brukes?
Jepp! Bare å plugge inn ledningen. :+1:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Geir K

Takker for svar. Veldig greit at infrastrukturen ligger der. Penger spart.

zotune

Sitat fra: S4e på onsdag 12. desember 2018, klokken 22:42
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 12. desember 2018, klokken 20:15
Sitat fra: zotune på onsdag 12. desember 2018, klokken 20:07Hvis bilen følger med CCS plug hva er da:
- Prisforskjellen mellom tesla supercharing og f.eks lading hos kjøpesenter
- Tidsforskjellen

Høres også ut som CCS plugen er uten adapter.
Nå vil det variere hva annen lading koster, ettersom det er mange som tilbyr lading til forskjellige priser. Noen eksempler, med utgangspunkt i LR og Fortums priser:

Superlading: 10-60% på ca 20 minutter, 1,4 kr/kWh eller ca 50 kroner.
50 kW CCS: 10-60% på ca 50 minutter, 2,5 kr/min eller ca 125 kroner.
11 kW Type 2: 10-60% på ca 3 timer og 45 minutter, 1 kr/min eller ca 225 kroner.

(Bruker en 50% opplading som eksempel, fordi da får man stort sett maks effekt med hurtiglading.)

Og lade hjemme (som utgjør over 90% for de fleste) til ca 1 kr/kWh med ventetid lik null (skjer når du sover) ;-)

Så borte bra, men hjemme best med andre ord? https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/a5kjlq/this_is_the_new_eu_supercharger_stall_setup_for/

sjokomelk

Sitat fra: zotune på onsdag 12. desember 2018, klokken 23:16
Så borte bra, men hjemme best med andre ord?
Helt rett! Gjelder forsåvidt alle elbiler. Alltid billigst og enklest å lade hjemme om natten mens du sover, sånn at du kommer til "full tank" hver morgen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Kramzz

Så er det bare å trykke på forvarming 30 min før avgang( går fint med mindre) så ser du fort at Tesla sin forvarming er episk god  :+1:
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

Autowinder

Eh, går det å legge dette automatisk i app'en?
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Espen Hugaas Andersen

#14
Sitat fra: Autowinder på torsdag 13. desember 2018, klokken 09:06Eh, går det å legge dette automatisk i app'en?
Tesla har en funksjon som heter "smart preconditioning", som automatisk skal lære seg når man drar på jobb, og gjøre klar bilen til dette. Jeg har aldri prøvd funksjonen, så jeg kan ikke si hvor bra den fungerer.

Ellers finnes det også uoffisielle applikasjoner som teslafi og Visibletesla. Vet ikke hva som fungerer bra, jeg har ikke prøvd noen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA