Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: zotune på onsdag 12. desember 2018, klokken 19:28

Tittel: Spørsmål angående Model 3
Skrevet av: zotuneonsdag 12. desember 2018, klokken 19:28
- Han på telefon hos Tesla sa alle Model 3 kom med 15000km gratis Supercharging hvert år, stemmer det?
- Stemmer det at alle som bestiller før Januar 1 får i Februar? (reserverte dag 2 for ca 3 år siden).
- Hva tenker folk om dual motor, er det verdt pengene?
- Må man kjøpe vinterdekk utenom? Hva koster noe slikt?
- I forhold til Oppgradert Auto Pilot, er auto parkering osv klart i norge?

Må høre med banken så har ikke bestilt enda.
Tittel: Sv: Spørsmål angående Model 3
Skrevet av: SurSnasenonsdag 12. desember 2018, klokken 19:42
15000 km? Da tror jeg du har hørt feil...
Tittel: Sv: Spørsmål angående Model 3
Skrevet av: z4rdonsdag 12. desember 2018, klokken 19:53
Er det ikke 400kWh årlig som er inkludert? Eller er det helt fjernet for Model 3?
Tittel: Sv: Spørsmål angående Model 3
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 12. desember 2018, klokken 19:54
- Han på telefon hos Tesla sa alle Model 3 kom med 15000km gratis Supercharging hvert år, stemmer det?
Nei. Man kan kanskje få 6 måneder inkludert ubegrenset superlading, om man bestiller med henvisning, men etter det koster all lading. Prisen per i dag er 1,4 kr/kWh i Norge. (Dyrere i utlandet.)

- Stemmer det at alle som bestiller før Januar 1 får i Februar? (reserverte dag 2 for ca 3 år siden).
Februar/mars, om man bestiller nå, har jeg skjønt. Det kan skli lengre ut om man venter.

- Hva tenker folk om dual motor, er det verdt pengene?
Om det er verdt det kommer helt an på om man har behov for det eller lyst på det, og hva man ellers må forsake.

Den største forskjellen er nok på ytelsen. Liker man akselererasjon kan AWD være verdt det. I tillegg får man bedre egenskaper på regenerering. (RWD og regenerering betyr å bremse med bakhjulene, altså kan man lettere få sleng på vinterføre.) Og så vil det bedre fremkommeligheten noe, men da kan også kjettinger gjøre susen.

Den største ulempen er jo høyere forbruk, og så koster det jo penger.
- Må man kjøpe vinterdekk utenom? Hva koster noe slikt?
Regn noe i området av 20k. Skal visstnok være mulig å velge senere.
Tittel: Sv: Spørsmål angående Model 3
Skrevet av: zotuneonsdag 12. desember 2018, klokken 20:07
Takk for svar!

Mulig jeg har hørt feil angående 15000km, men jeg spurte han om igjen og sa at jeg ikke har funnet det på noen nettsteder. Han nevnte også at dette er mer enn de fleste bruker årlig (usikker på om han snakket kun om langkjøring)

La inn en bestilling slik at jeg ikke kom for langt bak i køen. Tror jeg skal uansett få lån gjennom Tesla. :)

Hvis bilen følger med CCS plug hva er da:
- Prisforskjellen mellom tesla supercharing og f.eks lading hos kjøpesenter
- Ladetidsforskjellen

Høres også ut som CCS plugen er uten adapter.

Har dere noen tanker om lånene til Tesla vs å ta det på boliglånet?

Ifølge Tesla på telefon:
3.79% rente om du har 35% egenkapital
4.26% effektiv rente om ikke
Tittel: Sv: Spørsmål angående Model 3
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 12. desember 2018, klokken 20:15
Hvis bilen følger med CCS plug hva er da:
- Prisforskjellen mellom tesla supercharing og f.eks lading hos kjøpesenter
- Tidsforskjellen

Høres også ut som CCS plugen er uten adapter.
Nå vil det variere hva annen lading koster, ettersom det er mange som tilbyr lading til forskjellige priser. Noen eksempler, med utgangspunkt i LR og Fortums priser:

Superlading: 10-60% på ca 20 minutter, 1,4 kr/kWh eller ca 50 kroner.
50 kW CCS: 10-60% på ca 50 minutter, 2,5 kr/min eller ca 125 kroner.
11 kW Type 2: 10-60% på ca 3 timer og 45 minutter, 1 kr/min eller ca 225 kroner.

(Bruker en 50% opplading som eksempel, fordi da får man stort sett maks effekt med hurtiglading.)
Tittel: Sv: Spørsmål angående Model 3
Skrevet av: S4eonsdag 12. desember 2018, klokken 22:42
Hvis bilen følger med CCS plug hva er da:
- Prisforskjellen mellom tesla supercharing og f.eks lading hos kjøpesenter
- Tidsforskjellen

Høres også ut som CCS plugen er uten adapter.
Nå vil det variere hva annen lading koster, ettersom det er mange som tilbyr lading til forskjellige priser. Noen eksempler, med utgangspunkt i LR og Fortums priser:

Superlading: 10-60% på ca 20 minutter, 1,4 kr/kWh eller ca 50 kroner.
50 kW CCS: 10-60% på ca 50 minutter, 2,5 kr/min eller ca 125 kroner.
11 kW Type 2: 10-60% på ca 3 timer og 45 minutter, 1 kr/min eller ca 225 kroner.

(Bruker en 50% opplading som eksempel, fordi da får man stort sett maks effekt med hurtiglading.)

Og lade hjemme (som utgjør over 90% for de fleste) til ca 1 kr/kWh med ventetid lik null (skjer når du sover) ;-)
Tittel: Sv: Spørsmål angående Model 3
Skrevet av: Geir Konsdag 12. desember 2018, klokken 23:00
Har ladestasjon for Renault Zoe hjemme, kan den brukes?
Tittel: Sv: Spørsmål angående Model 3
Skrevet av: sjokomelkonsdag 12. desember 2018, klokken 23:05
Har ladestasjon for Renault Zoe hjemme, kan den brukes?
Jepp! Bare å plugge inn ledningen. :+1:
Tittel: Sv: Spørsmål angående Model 3
Skrevet av: Geir Konsdag 12. desember 2018, klokken 23:07
Takker for svar. Veldig greit at infrastrukturen ligger der. Penger spart.
Tittel: Sv: Spørsmål angående Model 3
Skrevet av: zotuneonsdag 12. desember 2018, klokken 23:16
Hvis bilen følger med CCS plug hva er da:
- Prisforskjellen mellom tesla supercharing og f.eks lading hos kjøpesenter
- Tidsforskjellen

Høres også ut som CCS plugen er uten adapter.
Nå vil det variere hva annen lading koster, ettersom det er mange som tilbyr lading til forskjellige priser. Noen eksempler, med utgangspunkt i LR og Fortums priser:

Superlading: 10-60% på ca 20 minutter, 1,4 kr/kWh eller ca 50 kroner.
50 kW CCS: 10-60% på ca 50 minutter, 2,5 kr/min eller ca 125 kroner.
11 kW Type 2: 10-60% på ca 3 timer og 45 minutter, 1 kr/min eller ca 225 kroner.

(Bruker en 50% opplading som eksempel, fordi da får man stort sett maks effekt med hurtiglading.)

Og lade hjemme (som utgjør over 90% for de fleste) til ca 1 kr/kWh med ventetid lik null (skjer når du sover) ;-)

Så borte bra, men hjemme best med andre ord? https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/a5kjlq/this_is_the_new_eu_supercharger_stall_setup_for/
Tittel: Sv: Spørsmål angående Model 3
Skrevet av: sjokomelkonsdag 12. desember 2018, klokken 23:25
Så borte bra, men hjemme best med andre ord?
Helt rett! Gjelder forsåvidt alle elbiler. Alltid billigst og enklest å lade hjemme om natten mens du sover, sånn at du kommer til "full tank" hver morgen.
Tittel: Sv: Spørsmål angående Model 3
Skrevet av: eKramertorsdag 13. desember 2018, klokken 07:25
Så er det bare å trykke på forvarming 30 min før avgang( går fint med mindre) så ser du fort at Tesla sin forvarming er episk god  :+1:
Tittel: Sv: Spørsmål angående Model 3
Skrevet av: Autowindertorsdag 13. desember 2018, klokken 09:06
Eh, går det å legge dette automatisk i app'en?
Tittel: Sv: Spørsmål angående Model 3
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentorsdag 13. desember 2018, klokken 09:18
Eh, går det å legge dette automatisk i app'en?
Tesla har en funksjon som heter "smart preconditioning", som automatisk skal lære seg når man drar på jobb, og gjøre klar bilen til dette. Jeg har aldri prøvd funksjonen, så jeg kan ikke si hvor bra den fungerer.

Ellers finnes det også uoffisielle applikasjoner som teslafi og Visibletesla. Vet ikke hva som fungerer bra, jeg har ikke prøvd noen.
Tittel: Sv: Spørsmål angående Model 3
Skrevet av: Autowindertorsdag 13. desember 2018, klokken 09:24
Visibletesla er til mac, win eller på java, så det er tuklete. Får vel se om det er mulig å trene opp bilen, da...
Tittel: Sv: Spørsmål angående Model 3
Skrevet av: Klykkentorsdag 13. desember 2018, klokken 10:23
Ulempen med smart precondition er vel den dagen du ikke skal dra til samme tid, men bilen "tror det", og du ikke er tilkoblet lader. F.eks at du har ferie, etc..
Tittel: Sv: Spørsmål angående Model 3
Skrevet av: e-Stigtorsdag 13. desember 2018, klokken 14:43
Forvarming kommer helt sikkert, det er jo bare snakk om programmering. Vi har det på appen til e-Golfen. Vi har lagt inn faste tidspunkt hver morgen og ettermiddag alle arbeidsdager. Forvarmingen starter bare hvis ladekabelen er tilkoblet. Vi kan starte forvarming eller ruteoppvarming ellers også, men da får vi beskjed om at batteriet tappes.
Tittel: Sv: Spørsmål angående Model 3
Skrevet av: grtorsdag 13. desember 2018, klokken 15:02
Ulempen med smart precondition er vel den dagen du ikke skal dra til samme tid, men bilen "tror det", og du ikke er tilkoblet lader. F.eks at du har ferie, etc..
Det er vel egentlig ikke så forskjellig fra om man har fast schedule, e-Golfen vår prevarmer til 07:30 hver morgen enten den er i bruk eller ei. Må bruke hodet og slå av/på schedule/smart preconditioning etter behov enten man har den ene eller andre varianten.
Tittel: Sv: Spørsmål angående Model 3
Skrevet av: Autowindertorsdag 13. desember 2018, klokken 15:46
Ulempen med smart precondition er vel den dagen du ikke skal dra til samme tid, men bilen "tror det", og du ikke er tilkoblet lader. F.eks at du har ferie, etc..

Ja, slik er det jo med Aftenposten i postkassa under ferien også, må passe på noe selv ;)