Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

18 toms uten aero eller 19 toms?

Startet av eadie, lørdag 08. desember 2018, klokken 09:01

« forrige - neste »

eadie

Sjekk bildene.. dette er fryktelig vanskelig valg. Synes 19 metallisk kler blå bil bedre, men 18 mørke felger gir bedre komfort og «added benefits» av ca 4% bedre range på langtur hvis man klasker på aero caps.




Sent from my iPhone using Tapatalk
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

fonberg

Enkelt: Hvis forfengeligheten overstyrer andre faktorer; velg 19. Vil du ha dekk som er mer komfortable, mer slitesterke, har lengre rekkevidde og er rimeligere å bytte; velg 18.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

eadie

Støtter den, Fonberg. Tror jeg endrer bestillingen min til 18 og dropper capsene for all annen kjøring enn skikkelige langkjøringer (og knapt nok da).

Kjøper vel et wheelcap kit for 18 på webshoppen til 50 USD også.

https://shop.tesla.com/ca/en/product/vehicle-accessories/model-3-aero-wheel-cap-kit.html




Sent from my iPhone using Tapatalk
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Vesel

#3
Jeg endra bestillingen min til 18" aero. Vil trolig prøve å få dem omlakkert. Utslagsgivende for det valget var denne videoen som sammenligner støynivå. 2-4 dB forskjell er betydelig. 3dB forskjell betyr en dobling i effekt. På våre grove norske veier hadde det ikke overrasket meg om forskjellene i støynivå viser seg å være enda større. Men mindre slitasje, mykere fjæring, økt energieffektivitet, økt rekkevidde og billigere dekkbytte betyr også noe.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Vesel

#4
Sitat fra: snakkesalig på lørdag 08. desember 2018, klokken 12:07
Har jeg forstått det rett at aero-kapslene kun har effekt i motorveihastighetet? Slik at forbruk i norske landeveishastigheter (70-80) bare er marginalt forskjellig med og uten?
Aerokapslenes funksjon er å redusere luftmotstand. Luftmotstand har du ved alle hastigheter, men den øker eksponensielt ved økt hastighet. Så en økning i hastighet fra 100-110 km/t gir deg mer økt luftmostand enn en økning fra 60-70 km/t f.eks. Det sies at aerohjulene med kapsler kan redusere forbruket, og derav altså øke rekkevidden, med 4-5%, men jeg tror det er i forhold til 19" sportshjulene. Hvor mye av det som skyldes hjulkapslene og hvor mye som skyldes forskjell i dimensjoner på felger og dekk er jeg usikker på. Ved lavere hastigheter enn motorveihastigheter tipper jeg forskjellen med kapsler på/av vil nærme seg neglisjerbar, men det vil altså alltid være noe.

Det er litt pussig da, fordi for oss som har drevet med landeveissykling, så er regelen at stivere sykler betyr bedre energiutnyttelse. Mindre energi går med til å vugge sykkelen fram og tilbake, og mer går til fremdrift. Overført til Model 3 så vil jo det tilsi at 19" sportsfelgene skulle vært mer energieffektive (sett bortifra hjulkapsler og luftmotstand), siden dekkene der har tynnere sidevegger som gir en stivere kjøretur.  ???
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Yngve

For landeveissykkelen er det to effekter av stivheten. Rammens stivhet påvirker kraftoverføringen til drivverket. Lavere stivhet gir mer fleksing av rammen som gir økt tap.

Stivhet i dekkene, f.eks. ved økt trykk i dekket, senker rullemotstanden. Men her kommer en ekstra effekt inn, at små ujevnheter i veien bedre utjevnes ved lavere trykk. Her finnes det altså et optimalt punkt avhengig av hvor store ujevnhetene er. Det brukes nå litt lavere trykk i dekkene i proffsykling som følge av dette.

For biler er ikke rammestivhet et tema på samme måte, mens lufttrykk og stivhet i hjul har en effekt på samme måte. I tillegg har større felger mer roterende masse som gjør at det kreves mer energi å sette disse i bevegelse sammenlignet med mindre felger.

GOS

Om en ser på forskjellen på LRD med 18" standard felger og LRD Performance så er det jo bare 14 km i forskjell. Altså mindre enn 3%. Da tenker jeg at kapslene kan ikke bety mye, ei heller det å øke til 19" felger. Det må jo da bety mye mindre enn de 4-5% du snakker om.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

eadie

Sitat fra: GOS på søndag 09. desember 2018, klokken 10:00
Om en ser på forskjellen på LRD med 18" standard felger og LRD Performance så er det jo bare 14 km i forskjell. Altså mindre enn 3%. Da tenker jeg at kapslene kan ikke bety mye, ei heller det å øke til 19" felger. Det må jo da bety mye mindre enn de 4-5% du snakker om.

Forskjell i lufttrykk,. Det er vel samme footprint, 235mm på både 18 og 19, men det er vel 45 psi som standard på 18, og 42 på 19, med de dekkene som kommer standard med bilen.
Er vel Michelin Primacy MXM4 på 18 toms, og Continental ProContact RX på 19 toms, tror jeg. Iallefall i USA.

En ting er jo range, men om man får 540 eller 530 km ut av kjerra på en god dag med 20 grader og null vind er vel neppe avgjørende for de fleste. For de fleste er veigrep, og støy, det viktigste.

18 toms har mere gummi, men med høyre standardisert lufttrykk (Teslas måte å optimalisere range på), så kan det godt hende at den opplevde støyen på norske veier ikke er vesentlig forskjell fra det man vil få med 19 toms med standard lufttrykk.

Jeg er veldig i tvil. 19 ser jo mye bedre ut, og på f.eks en blå bil er metalliske felger mye finere enn mørke. Men støy er en viktig faktor for meg. Hvis man kan forvente rundt 3 dB forskjell på typiske norske veier er det en dealbreaker i forhold til 19.


----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

jog

Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

magnetic

Sitat fra: eadie på søndag 09. desember 2018, klokken 10:23

Er vel Michelin Primacy MXM4 på 18 toms, og Continental ProContact RX på 19 toms, tror jeg. Iallefall i USA.

Hvis det er forskjellig dekk fabrikant og mønster på 18 og 19 tommers testen, så er vel ikke de 3 db forskjellen så mye å stole på

jberge

#10
I det "daglige" ville jeg nok valgt 18 tommere. Komfort/pris/slitestyrke er avgjørende i hvertfall hvis en kjører litt. For egen del var det at performance pakka ble standard på performance eneste grunn til å velge bort performance... Hadde 19 tommere på Model S og priset meg lykkelig for det. Kjørte 100 000 km før dekkskift (fordelt på sommerdekk og vinterdekk) før jeg skiftet. Husker alle som var misfornøyd med slitestyrke og støy på 21 tommerene for en 4-5 år siden
#P2765 P85 levert 9/11

eadie

Har 19 tommere på min Model S også, men brukes mest til matpakkekjøring. Kun kjørt 47000 på 4,5 år. Nesten flaut.
Uansett, Goodyear Eagle på sommerdekk, som er harde og støyer en del, men veldig slitesterke.
Pirelli Sottozero på vinter her egentlig helt krise på snø og is. Bra på våte veier, som det ofte er her i Bergens-området der jeg kjører.
Men får man snø/slaps er Sottozero helt krise. Rene kjelken.

Så, når jeg får min Model 3 skal jeg ikke ha SottoZero på vinter. Da blir det vel CVC7, tenker jeg.
På sommer får man vel servert Michelin Primacy MXM4 som standard, vil jeg tro. Håper man får muligheten til å velge noe annet når man nærmer seg levering, da dette dekket vel også er et helårsdekk. Slik vil jeg ikke ha...
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

geear

#12
Sitat fra: jog på søndag 09. desember 2018, klokken 10:31
Går det å bruke model s sine 19' tro?
Nei, feil boltsirkel. Ikke X heller.

For de som diskuterer luftmotstand og landeveissykling, så må dere huske på at det er høyere lufthastighet over hjulene enn på selve kjøretøyet, og det er nok en av grunnene til at platehjul på sykkel utgjør en betydelig forskjell, og man kan dra paralleller til aerohjul på bil også.

Balrog

Forsøkte å få tak i aero vinterfelger til min model s uten hell. Noe mer bortkastet tid enn å skrubbe felger på vinteren skal man lete lenge etter. Aero er perfekt vinterstid i forhold til rengjøring og rekkevidde. Mindre lyd som bonus, lavere pris på felger og dekk og mer komfortabelt også? Hmmm... så vanskelig å velge. Vurderer å lakke alle felger jeg har svarte. Det er så mye fetere uansett hvor ren eller skitten bilen er.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

mthoring

Sitat fra: Balrog på mandag 10. desember 2018, klokken 01:33
Forsøkte å få tak i aero vinterfelger til min model s uten hell. Noe mer bortkastet tid enn å skrubbe felger på vinteren skal man lete lenge etter. Aero er perfekt vinterstid i forhold til rengjøring og rekkevidde. Mindre lyd som bonus, lavere pris på felger og dekk og mer komfortabelt også? Hmmm... så vanskelig å velge. Vurderer å lakke alle felger jeg har svarte. Det er så mye fetere uansett hvor ren eller skitten bilen er.

Her er det 4stk aero til S til salgs for 1800kr. Koste på noen tusen i pynt av skader også så er det et bra kjøp:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=123833367
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA