Elbilforum.no
Bilmerker => Hjul, dekk og felg. => Tesla => TM3 Hjul, dekk og felg. => Emne startet av: eadie på lørdag 08. desember 2018, klokken 09:01
Sjekk bildene.. dette er fryktelig vanskelig valg. Synes 19 metallisk kler blå bil bedre, men 18 mørke felger gir bedre komfort og «added benefits» av ca 4% bedre range på langtur hvis man klasker på aero caps.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181208/ad6e602991db4e9b05c7b93cecd3cdcf.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181208/744521219353e384b7f52c1ef21f10e6.jpg)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Enkelt: Hvis forfengeligheten overstyrer andre faktorer; velg 19. Vil du ha dekk som er mer komfortable, mer slitesterke, har lengre rekkevidde og er rimeligere å bytte; velg 18.
Støtter den, Fonberg. Tror jeg endrer bestillingen min til 18 og dropper capsene for all annen kjøring enn skikkelige langkjøringer (og knapt nok da).
Kjøper vel et wheelcap kit for 18 på webshoppen til 50 USD også.
https://shop.tesla.com/ca/en/product/vehicle-accessories/model-3-aero-wheel-cap-kit.html
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg endra bestillingen min til 18" aero. Vil trolig prøve å få dem omlakkert. Utslagsgivende for det valget var denne (https://youtu.be/qjJybT773nw?t=104) videoen som sammenligner støynivå. 2-4 dB forskjell er betydelig. 3dB forskjell betyr en dobling i effekt. På våre grove norske veier hadde det ikke overrasket meg om forskjellene i støynivå viser seg å være enda større. Men mindre slitasje, mykere fjæring, økt energieffektivitet, økt rekkevidde og billigere dekkbytte betyr også noe.
Sitat fra: snakkesalig på lørdag 08. desember 2018, klokken 12:07
Har jeg forstått det rett at aero-kapslene kun har effekt i motorveihastighetet? Slik at forbruk i norske landeveishastigheter (70-80) bare er marginalt forskjellig med og uten?
Aerokapslenes funksjon er å redusere luftmotstand. Luftmotstand har du ved alle hastigheter, men den øker eksponensielt ved økt hastighet. Så en økning i hastighet fra 100-110 km/t gir deg mer økt luftmostand enn en økning fra 60-70 km/t f.eks. Det sies at aerohjulene med kapsler kan redusere forbruket, og derav altså øke rekkevidden, med 4-5%, men jeg tror det er i forhold til 19" sportshjulene. Hvor mye av det som skyldes hjulkapslene og hvor mye som skyldes forskjell i dimensjoner på felger og dekk er jeg usikker på. Ved lavere hastigheter enn motorveihastigheter tipper jeg forskjellen med kapsler på/av vil nærme seg neglisjerbar, men det vil altså alltid være noe.
Det er litt pussig da, fordi for oss som har drevet med landeveissykling, så er regelen at stivere sykler betyr bedre energiutnyttelse. Mindre energi går med til å vugge sykkelen fram og tilbake, og mer går til fremdrift. Overført til Model 3 så vil jo det tilsi at 19" sportsfelgene skulle vært mer energieffektive (sett bortifra hjulkapsler og luftmotstand), siden dekkene der har tynnere sidevegger som gir en stivere kjøretur. ???
For landeveissykkelen er det to effekter av stivheten. Rammens stivhet påvirker kraftoverføringen til drivverket. Lavere stivhet gir mer fleksing av rammen som gir økt tap.
Stivhet i dekkene, f.eks. ved økt trykk i dekket, senker rullemotstanden. Men her kommer en ekstra effekt inn, at små ujevnheter i veien bedre utjevnes ved lavere trykk. Her finnes det altså et optimalt punkt avhengig av hvor store ujevnhetene er. Det brukes nå litt lavere trykk i dekkene i proffsykling som følge av dette.
For biler er ikke rammestivhet et tema på samme måte, mens lufttrykk og stivhet i hjul har en effekt på samme måte. I tillegg har større felger mer roterende masse som gjør at det kreves mer energi å sette disse i bevegelse sammenlignet med mindre felger.
Om en ser på forskjellen på LRD med 18" standard felger og LRD Performance så er det jo bare 14 km i forskjell. Altså mindre enn 3%. Da tenker jeg at kapslene kan ikke bety mye, ei heller det å øke til 19" felger. Det må jo da bety mye mindre enn de 4-5% du snakker om.
Sitat fra: GOS på søndag 09. desember 2018, klokken 10:00
Om en ser på forskjellen på LRD med 18" standard felger og LRD Performance så er det jo bare 14 km i forskjell. Altså mindre enn 3%. Da tenker jeg at kapslene kan ikke bety mye, ei heller det å øke til 19" felger. Det må jo da bety mye mindre enn de 4-5% du snakker om.
Forskjell i lufttrykk,. Det er vel samme footprint, 235mm på både 18 og 19, men det er vel 45 psi som standard på 18, og 42 på 19, med de dekkene som kommer standard med bilen.
Er vel Michelin Primacy MXM4 på 18 toms, og Continental ProContact RX på 19 toms, tror jeg. Iallefall i USA.
En ting er jo range, men om man får 540 eller 530 km ut av kjerra på en god dag med 20 grader og null vind er vel neppe avgjørende for de fleste. For de fleste er veigrep, og støy, det viktigste.
18 toms har mere gummi, men med høyre standardisert lufttrykk (Teslas måte å optimalisere range på), så kan det godt hende at den opplevde støyen på norske veier ikke er vesentlig forskjell fra det man vil få med 19 toms med standard lufttrykk.
Jeg er veldig i tvil. 19 ser jo mye bedre ut, og på f.eks en blå bil er metalliske felger mye finere enn mørke. Men støy er en viktig faktor for meg. Hvis man kan forvente rundt 3 dB forskjell på typiske norske veier er det en dealbreaker i forhold til 19.
Går det å bruke model s sine 19' tro?
Sitat fra: eadie på søndag 09. desember 2018, klokken 10:23
Er vel Michelin Primacy MXM4 på 18 toms, og Continental ProContact RX på 19 toms, tror jeg. Iallefall i USA.
Hvis det er forskjellig dekk fabrikant og mønster på 18 og 19 tommers testen, så er vel ikke de 3 db forskjellen så mye å stole på
I det "daglige" ville jeg nok valgt 18 tommere. Komfort/pris/slitestyrke er avgjørende i hvertfall hvis en kjører litt. For egen del var det at performance pakka ble standard på performance eneste grunn til å velge bort performance... Hadde 19 tommere på Model S og priset meg lykkelig for det. Kjørte 100 000 km før dekkskift (fordelt på sommerdekk og vinterdekk) før jeg skiftet. Husker alle som var misfornøyd med slitestyrke og støy på 21 tommerene for en 4-5 år siden
Har 19 tommere på min Model S også, men brukes mest til matpakkekjøring. Kun kjørt 47000 på 4,5 år. Nesten flaut.
Uansett, Goodyear Eagle på sommerdekk, som er harde og støyer en del, men veldig slitesterke.
Pirelli Sottozero på vinter her egentlig helt krise på snø og is. Bra på våte veier, som det ofte er her i Bergens-området der jeg kjører.
Men får man snø/slaps er Sottozero helt krise. Rene kjelken.
Så, når jeg får min Model 3 skal jeg ikke ha SottoZero på vinter. Da blir det vel CVC7, tenker jeg.
På sommer får man vel servert Michelin Primacy MXM4 som standard, vil jeg tro. Håper man får muligheten til å velge noe annet når man nærmer seg levering, da dette dekket vel også er et helårsdekk. Slik vil jeg ikke ha...
Sitat fra: jog på søndag 09. desember 2018, klokken 10:31
Går det å bruke model s sine 19' tro?
Nei, feil boltsirkel. Ikke X heller.
For de som diskuterer luftmotstand og landeveissykling, så må dere huske på at det er høyere lufthastighet over hjulene enn på selve kjøretøyet, og det er nok en av grunnene til at platehjul på sykkel utgjør en betydelig forskjell, og man kan dra paralleller til aerohjul på bil også.
Forsøkte å få tak i aero vinterfelger til min model s uten hell. Noe mer bortkastet tid enn å skrubbe felger på vinteren skal man lete lenge etter. Aero er perfekt vinterstid i forhold til rengjøring og rekkevidde. Mindre lyd som bonus, lavere pris på felger og dekk og mer komfortabelt også? Hmmm... så vanskelig å velge. Vurderer å lakke alle felger jeg har svarte. Det er så mye fetere uansett hvor ren eller skitten bilen er.
Sitat fra: Balrog på mandag 10. desember 2018, klokken 01:33
Forsøkte å få tak i aero vinterfelger til min model s uten hell. Noe mer bortkastet tid enn å skrubbe felger på vinteren skal man lete lenge etter. Aero er perfekt vinterstid i forhold til rengjøring og rekkevidde. Mindre lyd som bonus, lavere pris på felger og dekk og mer komfortabelt også? Hmmm... så vanskelig å velge. Vurderer å lakke alle felger jeg har svarte. Det er så mye fetere uansett hvor ren eller skitten bilen er.
Her er det 4stk aero til S til salgs for 1800kr. Koste på noen tusen i pynt av skader også så er det et bra kjøp:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=123833367 (https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=123833367)
Det er vel ikke samme boltsirkel på M3 og S?
Hva mener dere med «aero caps»? Er ikke de standard 18»-tommerne lettmetallfelger? Høres ut som dere snakker om 18»- stålfelger med plastkapsler som heter aero....
Sitat fra: mthoring på mandag 10. desember 2018, klokken 12:15
Sitat fra: Balrog på mandag 10. desember 2018, klokken 01:33
Forsøkte å få tak i aero vinterfelger til min model s uten hell. Noe mer bortkastet tid enn å skrubbe felger på vinteren skal man lete lenge etter. Aero er perfekt vinterstid i forhold til rengjøring og rekkevidde. Mindre lyd som bonus, lavere pris på felger og dekk og mer komfortabelt også? Hmmm... så vanskelig å velge. Vurderer å lakke alle felger jeg har svarte. Det er så mye fetere uansett hvor ren eller skitten bilen er.
Her er det 4stk aero til S til salgs for 1800kr. Koste på noen tusen i pynt av skader også så er det et bra kjøp:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=123833367 (https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=123833367)
1800,- er pr felg, hvis du leser annonsen. Snikete prising.
Hah! Den var utspekulert ja. Da er det en heller dårlig deal ja. Pleier å ta en "rapporter annonse" når jeg ser slike kreative pek, bare kjedelig at selger ikke taper penger på at annonser på torget blir slettet.
Sitat fra: GreenEyez på mandag 10. desember 2018, klokken 18:05
Hva mener dere med «aero caps»? Er ikke de standard 18»-tommerne lettmetallfelger? Høres ut som dere snakker om 18»- stålfelger med plastkapsler som heter aero....
Det er plastdeksler som kan tas av. Men det er lettmetallfelger bak...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Å? Hvordan ser lettmetallfelgene ut?
Sitat fra: Balrog på mandag 10. desember 2018, klokken 20:50
Å? Hvordan ser lettmetallfelgene ut?
Som på første bildet fra trådstarter.
Sitat fra: eadie på lørdag 08. desember 2018, klokken 09:14
Støtter den, Fonberg. Tror jeg endrer bestillingen min til 18 og dropper capsene for all annen kjøring enn skikkelige langkjøringer (og knapt nok da).
Kjøper vel et wheelcap kit for 18 på webshoppen til 50 USD også.
https://shop.tesla.com/ca/en/product/vehicle-accessories/model-3-aero-wheel-cap-kit.html
Hva er egentlig dette? Deksel som man setter utenpå når man har tatt av aerodekselet?
Sitat fra: Eirik Kristensen på tirsdag 11. desember 2018, klokken 20:25
Sitat fra: eadie på lørdag 08. desember 2018, klokken 09:14
Støtter den, Fonberg. Tror jeg endrer bestillingen min til 18 og dropper capsene for all annen kjøring enn skikkelige langkjøringer (og knapt nok da).
Kjøper vel et wheelcap kit for 18 på webshoppen til 50 USD også.
https://shop.tesla.com/ca/en/product/vehicle-accessories/model-3-aero-wheel-cap-kit.html
Hva er egentlig dette? Deksel som man setter utenpå når man har tatt av aerodekselet?
Senterdeksel og deksel over hjulmutre står det, samt verktøy for å ta av dekslene over hjulmutrene.
Sitat fra: eadie på lørdag 08. desember 2018, klokken 09:14
Støtter den, Fonberg. Tror jeg endrer bestillingen min til 18 og dropper capsene for all annen kjøring enn skikkelige langkjøringer (og knapt nok da).
Kjøper vel et wheelcap kit for 18 på webshoppen til 50 USD også.
https://shop.tesla.com/ca/en/product/vehicle-accessories/model-3-aero-wheel-cap-kit.html
Sent from my iPhone using Tapatalk
Stilig, dette må man ha.
Vet ikke om de selger dette direkte fra Tesla i Norge?
Jeg får opp pris på 65$, men når jeg skal bestille så er jeg tvunget til Canada? er det min bruker som er satt feil tro..
Sitat fra: hawK på onsdag 12. desember 2018, klokken 13:05
Sitat fra: eadie på lørdag 08. desember 2018, klokken 09:14
Støtter den, Fonberg. Tror jeg endrer bestillingen min til 18 og dropper capsene for all annen kjøring enn skikkelige langkjøringer (og knapt nok da).
Kjøper vel et wheelcap kit for 18 på webshoppen til 50 USD også.
https://shop.tesla.com/ca/en/product/vehicle-accessories/model-3-aero-wheel-cap-kit.html
Sent from my iPhone using Tapatalk
Stilig, dette må man ha.
Vet ikke om de selger dette direkte fra Tesla i Norge?
Jeg får opp pris på 65$, men når jeg skal bestille så er jeg tvunget til Canada? er det min bruker som er satt feil tro..
Tipper at Tesla rigger til den norske nettbutikken så den er klar til de starter utlevering av 3-ere.
Selger hos Tesla sa på tlf. til meg i dag at wheelcap kit fulgte med ved kjøp av aero-felger.
Sitat fra: JIB på onsdag 12. desember 2018, klokken 13:13
Selger hos Tesla sa på tlf. til meg i dag at wheelcap kit fulgte med ved kjøp av aero-felger.
Det er i så fall helt uventede og gode nyheter!
Sitat fra: Vesel link=topic=42844.msg738869#msg738869
Det er litt pussig da, fordi for oss som har drevet med landeveissykling, så er regelen at stivere sykler betyr bedre energiutnyttelse. Mindre energi går med til å vugge sykkelen fram og tilbake, og mer går til fremdrift. Overført til Model 3 så vil jo det tilsi at 19" sportsfelgene skulle vært mer energieffektive (sett bortifra hjulkapsler og luftmotstand), siden dekkene der har tynnere sidevegger som gir en stivere kjøretur. ???
For oss som følger med på landeveissykling i dag er det ikke pussig. De siste årene har nemlig dekkdimensjonene (både bredde og høyde) økt med 30-40%, i takt med erkjennelsen av at dette reduserer rullemotstanden. Mens man på 90-tallet kjørte med 19-21mm dekk, er dagens peloton typisk satt opp med 24-28mm. Eksempelvis kommer Sagans Specialized Venge (den på reklamebildet av takstativet til TM3) satt opp med 26mm dekk.
Enkelt valg.
Lekker blå model 3 bil er mest stilig med 18" mørke lettmetallfelger. (uten caps)
I tillegg til alle positive momenter nevnt tidligere I denne tråden som bla støy , pris, comfort med mere.
Lykke til!!
Sitat fra: Yngve på søndag 09. desember 2018, klokken 00:00
For landeveissykkelen er det to effekter av stivheten. Rammens stivhet påvirker kraftoverføringen til drivverket. Lavere stivhet gir mer fleksing av rammen som gir økt tap.
Stivhet i dekkene, f.eks. ved økt trykk i dekket, senker rullemotstanden. Men her kommer en ekstra effekt inn, at små ujevnheter i veien bedre utjevnes ved lavere trykk. Her finnes det altså et optimalt punkt avhengig av hvor store ujevnhetene er. Det brukes nå litt lavere trykk i dekkene i proffsykling som følge av dette.
For biler er ikke rammestivhet et tema på samme måte, mens lufttrykk og stivhet i hjul har en effekt på samme måte. I tillegg har større felger mer roterende masse som gjør at det kreves mer energi å sette disse i bevegelse sammenlignet med mindre felger.
Kjøper man veldig bra 20" felger, kan de ha mindre masse enn villige 18".
Kan ikke bare se på vekt alene. Avstanden massen har fra senter hjul har mye å si på massetregheten, avstanden må kvadreres.
Sitat fra: Kris_TM3 på onsdag 02. januar 2019, klokken 15:47
Kan ikke bare se på vekt alene. Avstanden massen har fra senter hjul har mye å si på massetregheten, avstanden må kvadreres.
Billige felger kan veie dobbelt. Mesteparten av vekten til felgene ligger antageligvis mot senter av felgen? Samt et spørsmål er hvordan samme dekk veier med lavere profil og samme bredde.
Uansett er det mest rullemotstand som spiller inn her. I USA leveres 18" med M+S
her er en som har lakka aero cover i sølv
(http://www.xautoworld.com/wp-content/uploads/2018/05/silver-aero-wheel-hd-768x768.jpg)
Wheelcap kit antakelig ikke inkl. ved kjøp at model 3.
Korrigering av mitt tidl. innlegg:
"Selger hos Tesla sa på tlf. til meg i dag at wheelcap kit fulgte med ved kjøp av
aero-felger."
Når Tesla ringte meg opp nå nylig ang. vinterdekk/finansiering osv. dobbeltsjekket jeg om wheelcap kit fulgte med bilen. Da sa de at det ikke fulgte, men at jeg kunne kjøpe det i butikken hos Tesla senere. :-1:
Altså ikke alltid helt presis info. fra disse selgerne dessverre. (Jeg beskrev ganske grundig til selgerne at spørsmålet gjaldt wheelcap kit'et og ikke "aero-plast-dekslene" for å unngå misforståelse.)
Sitat fra: JIB på fredag 25. januar 2019, klokken 10:29
Wheelcap kit antakelig ikke inkl. ved kjøp at model 3.
Jeg har fått beskjed pr e-post at Wheel cap kit IKKE FØLGER MED og må kjøpes på Servicesenter ja