Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterdekk Model 3

Startet av jberge, torsdag 06. desember 2018, klokken 09:18

« forrige - neste »

Cobos

Sitat fra: ganton på fredag 07. desember 2018, klokken 08:38
Men det er vel 0% mva på elbiler inkl. dekk man kjøper med. Kjøper man dette seinere er det 25% mva til staten, altså mindre for pengene.
Det er formelt riktig det du sier, men tidligere har Tesla (som mange andre bilselgere) tatt seg grovt overbetalt for felger og dekk slik at summen du betaler er lavere fra en billig dekksjappe med MVA enn hos Tesla uten.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Øyvind.h

Sitat fra: RuneW på fredag 07. desember 2018, klokken 00:05
Jeg tenkte selvsagt på vinterdekk istedenfor sommerdekk... Planen hadde i såfall vært å kjøre med 18" på vinterdekk det som var igjen av vinteren og så kjøpe et pent 19" hjulsett (ikke-originalt) med sommerdekk på vårparten.

Da er det jo rent bortkastet å få med sommerdekkene fra fabrikken. Men jeg forstår jo at bilene må rulle på ett eller annet før de kommer til Norge... ::)
Alternativet ville vært å shippe titusenvis av vinterdekk til fabrikken og legge om der. Men det tror jeg ikke Tesla er spesielt interessert i hverken logistikkmessig eller kostnadsmessig.

Sitat fra: ganton på fredag 07. desember 2018, klokken 08:38
Men det er vel 0% mva på elbiler inkl. dekk man kjøper med. Kjøper man dette seinere er det 25% mva til staten, altså mindre for pengene.
Som Cobos påpeker er Teslas hjulpakker grovt overpriset.
Til Model X kan du eksempelvis bedre felger og bedre egnede vinterdekk til 16.990,- inkl.mva. Istedenfor å betale Tesla 27.840,- eks. mva.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Handyman

#17
Sitat fra: RuneW på fredag 07. desember 2018, klokken 00:05
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 06. desember 2018, klokken 20:17
Sitat fra: RuneW på torsdag 06. desember 2018, klokken 20:06
Sitat fra: HermanGatevold på torsdag 06. desember 2018, klokken 18:31
Snakket med salgsavdelingen på telefon. De sa man kunne velge å kjøpe et sett med vinterdekk til bilen ved utlevering. Koster ca 20.000 kr.

Synes det er rart det ikke er et valg man får når man bestiller bilen via konfiguratoren.

Kan man virkelig ikke velge å få på vinterdekk på bilen om man har utlevering i februar?
Klart du kan? Forutsatt at du kjøper vinterdekk naturligvis. Bilen kommer fra fabrikk på sommerdekk. Salg av vinterdekk gjøres i Norge og legges om i Norge.

Jeg tenkte selvsagt på vinterdekk istedenfor sommerdekk... Planen hadde i såfall vært å kjøre med 18" på vinterdekk det som var igjen av vinteren og så kjøpe et pent 19" hjulsett (ikke-originalt) med sommerdekk på vårparten.

Da er det jo rent bortkastet å få med sommerdekkene fra fabrikken. Men jeg forstår jo at bilene må rulle på ett eller annet før de kommer til Norge... ::)

Snakket med Tesla i går, og for å være pirkete, så kommer bilen med "All season tyres"  som jo ikke er det samme som gode sommerdekk. Er selv spent på egenskapene til disse dekkene. Som vinterdekk duger de garantert ikke.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Sjøhyene

Sitat fra: Handyman på fredag 07. desember 2018, klokken 09:31
Snakket med Tesla i går, og for å være pirkete, så kommer bilen med "All season tyres"  som jo ikke er det samme som gode sommerdekk. Er selv spent på egenskapene til disse dekkene.

Sånn til info så er det akkurat samme info man fikk med model S for ca 5 år siden. Mange var skeptiske da (meg selv inkludert), men de dekkene (Goodyear RS ett eller annet) synes jeg har oppført seg som veldig gode sommerdekk. Godt grep på våt og tør asfalt og god holdbarhet mtp slitasje. Men de må så klart aldri brukes som vinterdekk i norge, det ville vært galskap.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Jarv!s

Kan man ikke gå inn for en "større" bestilling sammen?

Må da være interessant for noen dekkforhandlere med sikre kjøpere, f.eks nå til en model 3. Selvom alle kanskje ikke vil ha samme dekktype, kan man likevel forhandle utifra hvilke dekktype man vil ha. Noen liker Nokian andre continental osv. Er jo bare å lage en innkjøpsliste via en input form, og se hvem som skal ha hva. Deretter forhandle pris.
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

RuneW

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 07. desember 2018, klokken 09:42
Sitat fra: Handyman på fredag 07. desember 2018, klokken 09:31
Snakket med Tesla i går, og for å være pirkete, så kommer bilen med "All season tyres"  som jo ikke er det samme som gode sommerdekk. Er selv spent på egenskapene til disse dekkene.

Sånn til info så er det akkurat samme info man fikk med model S for ca 5 år siden. Mange var skeptiske da (meg selv inkludert), men de dekkene (Goodyear RS ett eller annet) synes jeg har oppført seg som veldig gode sommerdekk. Godt grep på våt og tør asfalt og god holdbarhet mtp slitasje. Men de må så klart aldri brukes som vinterdekk i norge, det ville vært galskap.

Jeg har veldig lite lyst til å kjøpe vinterdekk av Tesla. Da regner jeg med at alternativet er å lirke seg hjem på disse "all seasons"-dekkene og få lagt om hjemme? Nå får jeg sikkert ikke min før i mars så med mindre jeg har uflaks så skal vel dette gå greit.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

noto

Jeg planlegger å kjøre innom nærmeste dekksjappe og ta av originaldekkene til fordel for R3 eller CVC7. Neppe mange hundre meter for de fleste utleveringssteder. Bergen Minde er det f.eks. en Dekk1 vegg i vegg.

Sjøhyene

Det å kjøre noen få km med all-season dekk på snø skal ikke være noe problem bare man kjører sakte og rolig  :+1:
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

RuneW

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 07. desember 2018, klokken 12:35
Det å kjøre noen få km med all-season dekk på snø skal ikke være noe problem bare man kjører sakte og rolig  :+1:

Regner med Oslo - Sarpsborg går greit i mars :)  Ja, for det er vel i Oslo bilene blir utlevert for Østlendinger, med mindre Tesla "bygger på" mot disse kanter innen den tid.

Plan B: Om det er bart og fint ved utlevering og det holder seg slik utover litt, satser jeg på å kjøre "no seasons"-dekkene hele sommeren og legge om på høsten på de samme felgene. Og da handle inn "sommer-hjulsett" neste vår

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

noto

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 07. desember 2018, klokken 12:35
Det å kjøre noen få km med all-season dekk på snø skal ikke være noe problem bare man kjører sakte og rolig  :+1:

Hvis det likevel, mot all formodning, skjer noe, f.eks. en fotgjenger som plutselig hopper ut i veien, ser det ikke bra ut for å si det sånn. Uansett om det ikke er din skyld objektivt.

Sjøhyene

Sitat fra: noto på fredag 07. desember 2018, klokken 12:59
Sitat fra: Sjøhyene på fredag 07. desember 2018, klokken 12:35
Det å kjøre noen få km med all-season dekk på snø skal ikke være noe problem bare man kjører sakte og rolig  :+1:

Hvis det likevel, mot all formodning, skjer noe, f.eks. en fotgjenger som plutselig hopper ut i veien, ser det ikke bra ut for å si det sånn. Uansett om det ikke er din skyld objektivt.

sant nok, får være opp til hver og en hvor risiko avers man er  :-X
Men jeg tenker at kjører man passivt nok så skal det vel veldig mye til at det blir ansett som uaktsomt nesten uansett hva som måtte skje. Er jo heller ikke sommerdekk, men "all-season" som vel er litt bedre. ;)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Counterpointer

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 07. desember 2018, klokken 13:21
Sitat fra: noto på fredag 07. desember 2018, klokken 12:59
Sitat fra: Sjøhyene på fredag 07. desember 2018, klokken 12:35
Det å kjøre noen få km med all-season dekk på snø skal ikke være noe problem bare man kjører sakte og rolig  :+1:

Hvis det likevel, mot all formodning, skjer noe, f.eks. en fotgjenger som plutselig hopper ut i veien, ser det ikke bra ut for å si det sånn. Uansett om det ikke er din skyld objektivt.

sant nok, får være opp til hver og en hvor risiko avers man er  :-X
Men jeg tenker at kjører man passivt nok så skal det vel veldig mye til at det blir ansett som uaktsomt nesten uansett hva som måtte skje. Er jo heller ikke sommerdekk, men "all-season" som vel er litt bedre. ;)
Du kan bli dømt for å kjøre for dårlig skodd med piggdekk også om det er kjettingføre. Forhold må vurderes mot utstyr og evner. Petter Solberg ville sikkert ha vært tryggere enn meg uansett dekk.......

Sjåføren har ansvaret. Men jeg støtter at er farten lav nok skal det mye til på M+S dekk ikke skal gå i mars

Glan

Går det ann å bruke 17'' vinterdekk eller blir de for små i forhold til bremseskiver?
Hvilken bredde og profil vil i såfall passe?

eadie

Teslas M3 webshop i USA selger 18 toms vinterhjulsett til 2000 usd.


Sent from my iPhone using Tapatalk
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Vesel

#29
Helårsdekk er bedritent.  :-1:
Kan ikke tro vi får det levert som standard her. Blir mange "launches" på meg i såfall, så jeg får slitt dem ned og bytta til ordentlige dekk så fort som mulig...
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA