Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?

Startet av Bjoris, onsdag 05. desember 2018, klokken 18:37

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 06. juni 2019, klokken 00:32Vil en ha mer praktisk og trygg bil med E-Niro eller vil en ha en raskere og mer avansert bil med Model 3.
Er vel ingenting som tilsier at e-Niro er tryggere. Model 3 er den tryggeste bilen noensinne utifra NHTSA krasjtestingen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

trykkertor

Tror han tenker "trygg" som i kvalitet, driftssikkerhet, verksted og deletilgang. (m.m.)
Altså trygt bilhold.

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 06. juni 2019, klokken 16:16
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 06. juni 2019, klokken 00:32Vil en ha mer praktisk og trygg bil med E-Niro eller vil en ha en raskere og mer avansert bil med Model 3.
Er vel ingenting som tilsier at e-Niro er tryggere. Model 3 er den tryggeste bilen noensinne utifra NHTSA krasjtestingen.
Trygg=driftsikker og mulig med raskt verksted

Edit:som trykkertor allerede så

Bjoris

#303
Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 06. juni 2019, klokken 00:13
Sedan er ikke populært, sikkert derfor det bare ble solgt 5-6000 TM3 i mars. Folk ville ikke ha TM3, de ble tvungne til å kjøpe, eller?
Ellers så er det rimeligere å selge Kia foe 420-430 og kjøpe TM3 SR+....faktisk mye rimeligere.....en TM3 SR+ uten henger og vinterdekk, standard farge koster ca 377......

Du skjønner poenget, folk velger TM3 fordi det pt ikke finnes reelle alternativer, når det så skjer kan det bli trangt i døra. En er ikke spesielt negativ når en tenker slik, det er to ting som drar andre veien, mva og at elbilmarkedet blir større og større for hver dag...

Men dersom sedan ikke er noe issue og en ikke er av type så bekymrer seg for problemer før de evt er der så er TM3 ett godt valg! Det er en spennende bil som er gøy å kjøre!

Kårepåsporet

Sitat fra: Bjoris på torsdag 06. juni 2019, klokken 18:04
Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 06. juni 2019, klokken 00:13
Sedan er ikke populært, sikkert derfor det bare ble solgt 5-6000 TM3 i mars. Folk ville ikke ha TM3, de ble tvungne til å kjøpe, eller?
Ellers så er det rimeligere å selge Kia foe 420-430 og kjøpe TM3 SR+....faktisk mye rimeligere.....en TM3 SR+ uten henger og vinterdekk, standard farge koster ca 377......

Du skjønner poenget, folk velger TM3 fordi det pt ikke finnes reelle alternativer, når det så skjer kan det bli trangt i døra. En er ikke spesielt negativ når en tenker slik, det er to ting som drar andre veien, mva og at elbilmarkedet blir større og større for hver dag...

Men dersom sedan ikke er noe issue og en ikke er av type så bekymrer seg for problemer før de evt er der så er TM3 ett godt valg! Det er en spennende bil som er gøy å kjøre!

Når jeg prøvekjørte e-Niro så var ikke forskjellen stor ift Ioniq, jeg synes vel at Ioniq EE mer tiltalende enn Kiaen.
Når det gjelder TM3 så glisa jeg rundt begge gangene jeg har prøvekjørt, samme med kona.
Så får vi krysse fingrene for at bilen blir grei å ha med å gjøre.
Endelig kjøper vi en bil jeg digger, har et en lang rekke med «fornuftige» biler, nå får vi en bil jeg trives med både før jeg setter meg innom bak rattet.

trykkertor

Her er en ok video /omtale av e-Niro gjort av et par som har kjørt Tesla lenge, og likevel klarer å se objektivt på ting.

https://youtu.be/uC7RrlA5qvU

Bjoris

Bra video, må si jeg blir imponert når ett ektepar, med små barn bruker tid på å teste elbiler :o

Mye bra vurderinger her, hadde ikke fått med meg «Max regen», har tenkt at det var det eneste som manglet på ett fantastisk regen system, veldig greit å kunne velge selv og ikke minst la bilen trille, av og til er det deilig å slappe av i foten uten å fikle med CC.


geear

Regen på e-Niro er kanskje det største irritasjonsmomentet for min del. Foretrekker å kjøre med regen som feks Tesla sin standardsetting eller VW sin B. e-Niro har knall regenkraft, men den er så brå at den blir ubehagelig å kjøre med. Så jeg skulle altså ønske meg level 3 kontinuerlig, men med en jevn overgang/gradvis innfasing, slik at det oppleves som en jevn oppbremsing. Nå er det som å gå fra gass til ganske hard oppbremsing på direkten.

Kårepåsporet

Sitat fra: gr på lørdag 08. juni 2019, klokken 10:10
Regen på e-Niro er kanskje det største irritasjonsmomentet for min del. Foretrekker å kjøre med regen som feks Tesla sin standardsetting eller VW sin B. e-Niro har knall regenkraft, men den er så brå at den blir ubehagelig å kjøre med. Så jeg skulle altså ønske meg level 3 kontinuerlig, men med en jevn overgang/gradvis innfasing, slik at det oppleves som en jevn oppbremsing. Nå er det som å gå fra gass til ganske hard oppbremsing på direkten.

Har ikke Kiaen flaps bak rattet slik som Ioniq? Har bare prøvekjørt en gang så jeg husker ikke.
Jeg synes Ioniq sin løsning var ganske ok, men det er nok en ting å holde på med når en kjører, det aller enkleste er å bruke fintfølende høyrefot når en styrer hastighet selv, og bruke ACC når en kan.

geear

Joda, men hendler for regen er meningsløst. Det er bare å ha en mye mer smooth regen, og enten kunne velge av eller på. Ikke noe man trenger å justere til stadighet.

En annen ting som irriterer er at det ikke går an å trykke på memoryknappene når man ikke er i drive. Har måttet stoppe og sette i park bare for å få tilbake mine innstillinger.

Kårepåsporet

Sitat fra: gr på lørdag 08. juni 2019, klokken 15:54
Joda, men hendler for regen er meningsløst. Det er bare å ha en mye mer smooth regen, og enten kunne velge av eller på. Ikke noe man trenger å justere til stadighet.

En annen ting som irriterer er at det ikke går an å trykke på memoryknappene når man ikke er i drive. Har måttet stoppe og sette i park bare for å få tilbake mine innstillinger.

Hvilke minneknapp? Sete? Tror du skal være glad for det, hvis feks du er 158 cm høy og feks din ektefelle er 1,95. Trykker en da på feil knapp når en omtrent ikke pedalene, eller motsatt så blir en klemt «flat».
Streng tatt burde mye av menyer osv være låst når bilen står i drive.
Men jeg synes Ioniq sin regenering er ok, antar den er sammenlignbar med Soul og Niro, for meg så kan ikke regenering bli kraftig nok, feks ned bratte vestlandsveier med hårnålssvinger.....
Du lan vel velge villet nivå på regenerering skal stå på ved start?

trykkertor

Sitat fra: gr på lørdag 08. juni 2019, klokken 15:54
Joda, men hendler for regen er meningsløst. Det er bare å ha en mye mer smooth regen, og enten kunne velge av eller på. Ikke noe man trenger å justere til stadighet.
Da har du sikkert bare ikke lært deg å bruke bilens regen-system til det fulle.
Mange savner hendlenes funksjoner etter å ha kjørt Kona Electric og e-Niro en stund, og kjører noe annet.

Counterpointer

Jeg hadde hendel på Ae, den savner jeg ikke.
Brukte en del seiling på Soul, det savner jeg heller ikke.
Det eneste jeg savner på Model 3 er at den ikke stopper helt med regen.

Både på Kona og E-Niro synes jeg det var mye innstillinger, men auto fungerte forholdsvis greit. Nå har jeg ikke hatt noen av disse lenge, så mulig det er en tilvenningsfase.

geear

Sitat fra: trykkertor på lørdag 08. juni 2019, klokken 18:37
Sitat fra: gr på lørdag 08. juni 2019, klokken 15:54
Joda, men hendler for regen er meningsløst. Det er bare å ha en mye mer smooth regen, og enten kunne velge av eller på. Ikke noe man trenger å justere til stadighet.
Da har du sikkert bare ikke lært deg å bruke bilens regen-system til det fulle.
Mange savner hendlenes funksjoner etter å ha kjørt Kona Electric og e-Niro en stund, og kjører noe annet.
Min påstand er motsatt - at de som har behov for hendler, og de som lager biler med hendler, ikke har forstått funksjonen, og hvor enkelt det kan gjøres. Det er unødvendig og dårlig design. Kjører man med regen så kan bilen kjøres kun med gasspedalen, forutsatt at regenovergangen er designet fornuftig, kjører man uten, så er det bare å bruke bremsepedalen, da også den gir regen frem til maks regen og bremsene tar over. Altså er hendler helt bortkastet. Juster regen enten med gasspedalen eller bremsepedalen.

geear

Sitat fra: Kårepåsporet på lørdag 08. juni 2019, klokken 16:34
Sitat fra: gr på lørdag 08. juni 2019, klokken 15:54
Joda, men hendler for regen er meningsløst. Det er bare å ha en mye mer smooth regen, og enten kunne velge av eller på. Ikke noe man trenger å justere til stadighet.

En annen ting som irriterer er at det ikke går an å trykke på memoryknappene når man ikke er i drive. Har måttet stoppe og sette i park bare for å få tilbake mine innstillinger.

Hvilke minneknapp? Sete? Tror du skal være glad for det, hvis feks du er 158 cm høy og feks din ektefelle er 1,95. Trykker en da på feil knapp når en omtrent ikke pedalene, eller motsatt så blir en klemt «flat».
Streng tatt burde mye av menyer osv være låst når bilen står i drive.
Men jeg synes Ioniq sin regenering er ok, antar den er sammenlignbar med Soul og Niro, for meg så kan ikke regenering bli kraftig nok, feks ned bratte vestlandsveier med hårnålssvinger.....
Du lan vel velge villet nivå på regenerering skal stå på ved start?
Det kan enkelt løses med at man må holde inne knappen under justering, til den har oppnådd satt posisjon.

Nå setter jeg meg gjerne inn i madammen sin innstilling (som ikke er veldig forskjellig fra min, siden hun bare er 3-4cm lavere enn meg), setter i drive og kjører før jeg finner ut at jeg må justere, og da må jeg stoppe bilen og sette den i park før jeg valgt min. En annen sak er at profilen burde være koblet mot nøkkelen, men har ikke funnet mulighet for det heller.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA