Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?

Startet av Bjoris, ons 05. des 2018, kl. 18:37

« forrige - neste »

Kårepåsporet

Sitat fra: Ioniq-ev på man 28. jan 2019, kl. 12:53
Blitt lei av å vente på e-Niro og hengerfeste som kanskje kommer, eller kanskje ikke, så da ble det bestilling av Model 3 i helgen.
Beholder kønr. på drøyt 100-tallet (pr. nå) en stund til, og det er mulig e-Niro blir kjøpt om den kommer med hengerfeste, men det frister egentlig ikke å handle fra BOS lenger.

Bortsett fra at jeg ikke har bestilt Model 3, ennå, så kunne det vært meg. Egentlig frister verken BOS eller Niro, men med hengerfeste er det eneste alternativet prismessig, selv om jeg er i tenkeboksen mtp fossilbil med hengerfeste.....feks beholde Ioniq og kjøpe en fossilbil i tillegg.....

Trond.m

Sitat fra: Ioniq-ev på man 28. jan 2019, kl. 12:53
Blitt lei av å vente på e-Niro og hengerfeste som kanskje kommer, eller kanskje ikke, så da ble det bestilling av Model 3 i helgen.
Hvilken mnd estimerte de levering. Fortsatt mars ?

Ioniq-ev

Fortsatt mars oppgitt som levering ja.
Ved oppfølgingstlf. i dag ble det bekreftet at bilen skulle være klar for utlevering i mars.
Long range - ikke Perf. da jeg snart har en attenåring med ferskt førerkort i hus

trykkertor

bjornskj

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på søn 16. des 2018, kl. 13:05
Med BOS sin «forakt» for kundene på kort sikt med e-Niro lanseringen; lanseringspris og lovnader i sommer og høst som de ikke holder, ble det enkelt når Model 3 muligheten kom som en stor overraskelse med tilsynelatende både evne og vilje til å levere.
Ser flere refererer til "BOS sin forakt for kundene" men er ganske usikker på hva dette egentlig er. Mistenker at mye av misnøyen er meldinger fra BOS om "mulige men ikke bekreftede" løsninger, slik som app og hengerfeste, sammen med "ønskdrømmer" som fort ble sett på som bekreftet i diverse fora. Når det gjelder prisen, som mange klager over, så er de tydeligvis ikke alene etter å ha sett prisen på nye Leaf.

At Tesla klarer å levere flere elbiler enn Kia bør vel ikke overraske noen da Tesla faktisk kun produserer akkurat dette og har full kontroll på sin verdikjede.

Angående tema i tråden så heller jeg også mot Tesla nå men bestemmer meg først når jeg får se den, vet ikke om jeg er klar til å gå tilbake til 80 tallet og kjøre sedan igjen...

navyelsen

Forakten går vel på flere ting, bl.a. pris, leveringstid, ekstrautstyr og ubekreftelser:

• Pris var forespeilet fra ca. 350.000 av selgere i tidlig fase. pris ble vesentlig høyere.
  • Levering av første kundebiler var først anslått til november 2018. Biler kommer nå i februar 2019
  • Tidlig fikk man 4 fargevalg. Senere viser det seg at alle disse alternativene var mot tillegg i pris
  • BOS skryter på seg en toppspekket First Edition, men fjerner vesentlig utstyr som gummimatter og ladekabel
  • Hengerfeste er fortsatt ubekreftet
  • Samt mangelen på lavere utstyrte modeller som er tilgjengelig i alle våre naboland
  • Og sist, men ikke mist, leveringstid. Tidlige estimat på 6000 biler i 2019 var visst en ønskedrøm...
En og annen nedtur kan man forvente, men summen av alt dette gjør at mange kunder snur og ser seg om etter alternativer.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Kårepåsporet

Helt enig @navyelsen!

Første nedtur var i sommer hvor vi som hadde stått å banket på døren i måneder og år får «tilbud om» Fifty shades.....
Jeg er alt annet enn grå.....
Så var det levering.....november? Hvilket år?!?!!
Hengerfeste trodde jeg på når importør går ut og sier det jobber med saken.
Hvor vanskelig er det å ta en beslutning? Det er ikke snakk om en Tesla som skal i bane rundt jorda, det er snakk om en bil med 64 kWt batteri med 204 hestekrefter som skal trekke en tilhenger!

BOS er det skrevet side opp og side ned om, brettiget synes jeg.
Jeg har mistet lysten både på Kia og bil fra BOS.
Derfor utgår bla DS, selv om bilen slett ikke er uinteressant.

Leif Nilsen

Har Kia Soul, og den er fin vente-bil til Kia Niro, Skal vente på den, om det tar 12 mnd å vente på  med apps, er helt greit,
Jeg har hørt så mye omtaler om Tesla at det ikke frister meg hele tatt.

geear

Sitat fra: Leif Nilsen på tir 29. jan 2019, kl. 17:10
Har Kia Soul, og den er fin vente-bil til Kia Niro, Skal vente på den, om det tar 12 mnd å vente på  med apps, er helt greit,
Jeg har hørt så mye omtaler om Tesla at det ikke frister meg hele tatt.
Syns slike kommentarer er utrolig triste. At man lar seg påvirke av FUD i media og ellers bare ser negativiteten på nettet, som er et sted de fleste kommer nettopp for problemløsning og feilsøking, og kanskje til og med søker ekkokammer. Hadde jeg latt meg påvirke så hadde jeg gått glipp av den kjekkeste bilen jeg har eid. Da jeg fikk den lurte jeg bare på én ting, og det var hvordan det kunne ha tatt så mange år før jeg oppdaget Tesla, og hva jeg hadde gått glipp av på den tiden.

Se heller på undersøkelsen til Elbilforeningen:

https://elbil.no/samme-bilmerke-%C2%AD-men-elbilistene-er-mest-fornoyd/

Du har Kia i dag, og venter på ny Kia, og det er altså 69% som er "svært fornøyd" med sin Kia Soul. 80% av Tesla-eierne er "svært fornøyd". Du kan også legge merke til at det er færre som er "svært misfornøyd" med Tesla (4%?), enn med Kia Soul (6 eller 7%?).

Det går ikke an å bruke nettet som et grunnlag for å bedømme fornøydhet eller kvalitet hos et bilmerke. Tipper også en større andel Tesla-eiere er på nett, og det er også et mye større antall Teslaer i Norge, derfor blir aktiviteten stor. En skal heller ikke glemme at det nok er flere som misliker Tesla enn Kia Soul. Jeg har venner på Facebook som stadig deler all dritten de kan finne om Tesla. Årsak kan en bare spekulere i. Det som iallfall er sikkert er at Tesla vil verden mye bedre enn hva Kia vil, og den utslippssvindelen de har holdt på med. Er din Soul en av bilene som har blitt "bruktimportert" én dag gammel fra Tyskland, så har den telt med i utslippskvoten til Kia i EU, og latt de selge mer fossilt utslipp der, samtidig som den har blitt eksportert på direkten og solgt i Norge som nybil. KANSKJE lovlig, men etisk forkastelig.

tuono

Leif Nilsen har nok gjort seg opp sin mening på eget grunnlag.
At folk benekter at eierskap av Tesla tildels kan medføre store utfordringer for endel eiere er ikke noe nytt. men jeg tror dette vil være noe man ser mindre av etterhvert som Hvermannsen etterhvert blir majoriteten av kundegruppen. Og at de som på mange måter kan kalles pionerene (eller fanbasen) etterhvert blir i mindretall
https://www.tv2.no/broom/10380870/

MikkeBoomBoom

Fantastisk godt oppsummert! Cleantechnica har en flott oversiktig, tror det er et ukentlig fenomen, hvor de går gjennom overskrifter / saker og ser andel negativ kontra positiv. Det er en klar overvekt negativ de fleste uker og enkelte mediehus er helt ekstreme. Hvis det er noe negativt å skrive om så skal man selvfølgelig skrive om det, men når Forbes en uke hadde 12 artikler hvorav 11 var negative så sier det sitt, samme uke hadde CNBC en 60% 40% fordeling.

bjornskj

Er enig at diskusjon rundt Tesla ofte blir svart/hvit - enten er det bare dritt eller så er det helt fantastisk der Tesla, og Musk, skal redde hele verden. Er nok ikke tvil om at sannheten er et sted i midten og at Tesla har hatt en del oppstartsproblem både med finish og serviceapparat. Personlig håper jeg det bedrer seg da jeg virkelig ønsker at Tesla skal lykkes.

Uansett "fanboyism" er ganske tydlig blandt Teslaeiere. Du ser ikke akkurat mye lovprising av Kia i Tesla fora men i forum dedikert Kia er det jo nesten daglige poster med "skryt" av Teslas fortreffelighet...

Kårepåsporet

Noen som har ide om det er mulig å montere hengerfeste for sykkelstativ på 3?
Det er viktig for oss, aller helst kunne trekke henger, men bare for sykkelstativ hadde også vært supert!

Ellers så produseres det greit med biler:

https://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-tracker/

turfsurf

Sitat fra: bjornskj på ons 30. jan 2019, kl. 11:21
Uansett "fanboyism" er ganske tydlig blandt Teslaeiere. Du ser ikke akkurat mye lovprising av Kia i Tesla fora men i forum dedikert Kia er det jo nesten daglige poster med "skryt" av Teslas fortreffelighet...
Synes ikke det er noe værre med Tesla enn med andre merker som er mere rettet mot entusiaster. De som ikke er opptatt av bil som annet enn transportmiddel er opptatt av pris, praktiske egenskaper og holdbarhet, og tiltrekkes av merker som leverer dette.

De som er opptatt av bilen som en ting i seg selv, og kjøreegenskaper, teknologi, premium opplevelse o.s.v. har en tendens til å engasjere seg sterkere i diskusjoner rundt merkene, og noen blir av en eller annen grunn opptatt av å forsvare "eget" merke og rakke ned på alle andre. Dette ser man går igjen til en viss grad på Audi, BMW, MB, Tesla Volvo og VW forum. Men stort sett er dette noen få, de fleste er bare interessert i å vite mest mulig om egen bil og å sammenligne mellom merkene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: bjornskj på ons 30. jan 2019, kl. 11:21
Tesla har lagt listen for elbiler, både med tanke på leveringsdyktighet, ytelser, rekkevidde, teknikk, og da er det ikke så rart at andre biler blir sammenlignet opp mot Tesla. Dessuten syns jeg nok at det ofte er nettopp andre enn Tesla-eiere som begynner å nevne Tesla i andre underforum, i en del tilfeller i negative ordelag, som ender med at noen som eier Tesla føler det er feilaktige opplysninger som bør korrigeres. Så får Tesla-eieren kjeft for å være OT...

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA