Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå skal alle taxiene i Oslo bli grønne

Startet av Amatøren, torsdag 22. november 2018, klokken 17:16

« forrige - neste »

Amatøren

Sitat fra: NRKNå skal alle taxiene i Oslo bli grønne

Over 1700 taxier i Oslo skal byttes til nullutslippsbiler hvis byrådet får det som de vil, men Stortinget kan sette en stopper for det.

.....

– Det betyr at totalt 1800 drosjer skal lades i hvert fall én gang om dagen, i minst én time for å få nok strøm på batteriene. Det krever ganske mange ladeplasser dedikert til taxi. Vi kan ikke konkurrere med privatmarkedet og sloss om ladeplassene.


Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
VW e-Golf 11.2018
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Reservert Audi e-tron (XX.2019?)
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Hansi

Fantastisk, jeg håper de får det til :)
Jeg bruker ytterst sjelden taxi selv, men irriterer meg over å passere taxiholdeplasser med en haug biler som står og går på tomgang..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

krl

Dette er svært gode signaler, satser på at bransjen også følger opp.

Det aller beste med dette er at Mercedes etc. blir tvunget til å lage biler med god rekkevidde dersom trenden brer seg til andre land. Til nå er det vel stort sett Norge og Nederland som er gode på e-drosjer...

Vollis47

Sitat fra: Amatøren på torsdag 22. november 2018, klokken 17:16
Sitat fra: NRKNå skal alle taxiene i Oslo bli grønne

Over 1700 taxier i Oslo skal byttes til nullutslippsbiler hvis byrådet får det som de vil, men Stortinget kan sette en stopper for det.

.....

– Det betyr at totalt 1800 drosjer skal lades i hvert fall én gang om dagen, i minst én time for å få nok strøm på batteriene. Det krever ganske mange ladeplasser dedikert til taxi. Vi kan ikke konkurrere med privatmarkedet og sloss om ladeplassene.


Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
VW e-Golf 11.2018
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Reservert Audi e-tron (XX.2019?)

Drosjene i Oslo kjører ikke mer enn ca 200 km per dage i gjennomsnitt, så antallet hurtigladere som trengs er ikke på langt nær så stort som noen drosje-eiere liker å gi inntrykk av. Det er bare noe de bruker for å argumentere mot skiftet til elbil.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Øyvind.h

Men det er viktig å tilby rask lading der de tar pauser eller venter på kunder.
Jeg kan ikke tenke meg at ladebehovet for disse bilene er dekket per i dag.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

gak

Sitat fra: Vollis47 på fredag 23. november 2018, klokken 12:08
Sitat fra: Amatøren på torsdag 22. november 2018, klokken 17:16
Sitat fra: NRKNå skal alle taxiene i Oslo bli grønne

Over 1700 taxier i Oslo skal byttes til nullutslippsbiler hvis byrådet får det som de vil, men Stortinget kan sette en stopper for det.

.....

– Det betyr at totalt 1800 drosjer skal lades i hvert fall én gang om dagen, i minst én time for å få nok strøm på batteriene. Det krever ganske mange ladeplasser dedikert til taxi. Vi kan ikke konkurrere med privatmarkedet og sloss om ladeplassene.


Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
VW e-Golf 11.2018
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Reservert Audi e-tron (XX.2019?)

Drosjene i Oslo kjører ikke mer enn ca 200 km per dage i gjennomsnitt, så antallet hurtigladere som trengs er ikke på langt nær så stort som noen drosje-eiere liker å gi inntrykk av. Det er bare noe de bruker for å argumentere mot skiftet til elbil.
Taxi er jo dyrt nok fra før. De får avgiftslette, men på el-biler er det ingen avgift. Antall hurtigladere er en skandale. Kjørte fra nittedal til moss uten å finne en lader som var ledig eller fungerte. Vil tro at el-bilmarkedet er mettet for en stund.
Polo 2.5

jkirkebo

Sitat fra: gak på lørdag 24. november 2018, klokken 21:18
Antall hurtigladere er en skandale. Kjørte fra nittedal til moss uten å finne en lader som var ledig eller fungerte.

Da kan du ikke ha lett veldig godt? Det er ihvertfall 7 forskjellige hurtigladesteder på den veien med til sammen minst 20 hurtigladere. Bl.a 6 stk. på Shell Mortensrud.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gak

Jeg tror du kan utelukke halvparten av de. Jeg kan ikke hurtiglade på mortensrud. Når jeg passerer alle hurtigladerne på mortensrud har jeg 80% på batteriet. Deretter er det hurtigladere på Vinterbro og Ski. Vestby osv.  De i Vestby har jeg helt sluttet å bruke.
Polo 2.5

automat

Sitat fra: gak på lørdag 24. november 2018, klokken 22:14
Jeg tror du kan utelukke halvparten av de. Jeg kan ikke hurtiglade på mortensrud. Når jeg passerer alle hurtigladerne på mortensrud har jeg 80% på batteriet. Deretter er det hurtigladere på Vinterbro og Ski. Vestby osv.  De i Vestby har jeg helt sluttet å bruke.

Hurtigladere i Vestby er av relativt begrenset interesse for taxier i Oslo, så hvorfor drar du frem dette? Det er klart det må bygges dedikerte ladestasjoner for taxi. Spørsmålet er hvor mange, og skal det bygges hurtigladere eller ac-ladere. Hvor skal de plasseres, pausesteder eller sentrale holdeplasser? Hvor stor andel skal være tilskudd, og hvor stor del skal taxinæringen betale selv? Skal det ytes tilskudd til hjemmelading for drosjer som står nattparkert?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

gak

Polo 2.5

jkirkebo

Sitat fra: gak på lørdag 24. november 2018, klokken 22:14
Jeg tror du kan utelukke halvparten av de. Jeg kan ikke hurtiglade på mortensrud. Når jeg passerer alle hurtigladerne på mortensrud har jeg 80% på batteriet. Deretter er det hurtigladere på Vinterbro og Ski. Vestby osv.  De i Vestby har jeg helt sluttet å bruke.

Hva er galt med de på Vestby? De to på McDonalds er som regel opptatt, men de på andre siden av E6 (GK sine) samt Fortum sine på Shell ved Vestby syd er som regel ledige. I tillegg har vel BKK overtatt de gamle til Arctic Roads utenfor gamle Marché tror jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arthur

Kan ikke eierne av disse eltaxiene gjøre som oss andre; lade hjemme mens vi sover?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Burger

Klart de kan. Glen Tuxen har jo til og med løsninga i artikkelen

"Tuxen sier sjåførene trenger biler som klarer rundt 400 kilometer på én lading, året rundt, for at det skal være lønnsomt."

Så om man utsetter kjøpet til man må, dvs ila 2022, så tror jeg ikke det blir noe problem. Glen Tuxen klarer ikke å se framover, eller er smart og skjønner han representerer en gruppe som er ekstremt lite endringsvillig.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Ingeniøren

Sitat fra: arthur på søndag 25. november 2018, klokken 07:59
Kan ikke eierne av disse eltaxiene gjøre som oss andre; lade hjemme mens vi sover?

Mao betale drivstoffet av egen lomme... Videre kjører vel en taxi for 10 ganger en personbil i året ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Øyvind.h

Hva med taxiene som går i døgnkontinuerlig drift?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA