Lading med Ionity

Startet av krl, onsdag 21. november 2018, klokken 21:02

« forrige - neste »

krl

Ionity-stasjonen i Lillesand er nå åpnet. Har dere noen erfaringer med tanke på ladehastighet og bilens oppførsel under lading? Kan dørene låses uten at lading stopper etc.?

Jeg fikk testet litt i dag (ikke min bil), men lading avbrøt gjentatte ganger -- uten noen fornuftig årsak. Effektmessig så var bilen oppe i 90 kW maksimalt, men det ble en dårlig test pga. lading stopper etter kort tid.

daktari

Spennende. Hva var SOC da du  startet?
Jeg vil tippe Ionity er interessert i tilbakemeldinger.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

JohnPGriff

Hei har du sw v14.2 installert? Jeg har prøvd 2 ganger siden jeg fikk min bil opgradert til v14.2 å få ladet på Circle K Kjellstad E18 Lier. De har en Superhurtiglader 120kW en CCS og en Chademo 2 biler kan lade samtidig. SOC var rundt 52 % når lading begynt. Max jeg fikk når lading begyntt var 48kW etter 11 minutter var ned til 44.7kW og SOC var 63%

Jeg ringt til Grønn Kontakt hjelp og de bekreftet at lader var OK ingen feil.
Polestar 2 LRDM Performance Levert juni 2024
Citroen e-C4 Levert august 2023
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022 (Solgt)
MG ZS EV Levert nov 2020 (Solgt)
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

Tellus

Sitat fra: JohnPGriff på onsdag 21. november 2018, klokken 22:26
Hei har du sw v14.2 installert? Jeg har prøvd 2 ganger siden jeg fikk min bil opgradert til v14.2 å få ladet på Circle K Kjellstad E18 Lier. De har en Superhurtiglader 120kW en CCS og en Chademo 2 biler kan lade samtidig. SOC var rundt 52 % når lading begynt. Max jeg fikk når lading begyntt var 48kW etter 11 minutter var ned til 44.7kW og SOC var 63%

Det er såpass mange som har ladet med 80+ kWh så jeg er ganske sikker på at her er det laderen og ikke bilen det er noe problem med. Noen som har forsøkt å lade Kona der ? Den skal vel også kunne lades med opp til 100kWh.

Orbit

Hvor lenge hadde du kjørt da du testet? Jeg var innom to ganger på prøvekjøring. Hadde 20 min normalkjøring før første lading, og da ble det bare 67kW. Etter en halvtime T/R Sande med mye akselerasjon og regen, fikk jeg 81kW. Dette var i september, med ca +15C i lufta. Batteriet trenger nok både forhåndsvarming og mye (evt hard) kjøring for å få nok temperatur til å lade på raskeste nivå.

Start med fullt og forvarmet batteri, kjør en tur på 200+ km med motorveikjøring, før du kommer til hurtigladeren. Da bør det være maksimal effekt av hva bilen klarer.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

krl

Sitat fra: JohnPGriff på onsdag 21. november 2018, klokken 22:26

Jeg antar at nyeste SW er installert, i alle fall påstod bilselgeren dette. Så med mindre det har skjedd noe siste uken, så..

Basert på samtale med Ionity-operatør, så skal ikke noe være begrenset fra laderen -- men operatøren fortalte også at systemet var såpass nytt at hun ikke kunne garantere dette 100%. De hadde lite erfaring foreløpig.

krl

Sitat fra: daktari på onsdag 21. november 2018, klokken 21:58
Spennende. Hva var SOC da du  startet?
Jeg vil tippe Ionity er interessert i tilbakemeldinger.
Rundt 30-35 % hvis jeg ikke husker helt feil. Bilen var ladet noe med saktelading på forhånd, og det er noen mil til ladestasjonen, så jeg antar at det var OK temperatur på batteriet også. I alle fall ville det vært langt nok til å oppnå god ladehastighet med Tesla-en.

Varmer iPace batteriet aktivt på noe vis?

daktari

Sitat fra: krl på torsdag 22. november 2018, klokken 09:47
Ja, det gjør den. Men mye tyder på at det går sakte og koster mye energi.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Tellus

Sitat fra: daktari på torsdag 22. november 2018, klokken 10:08
Sitat fra: krl på torsdag 22. november 2018, klokken 09:47
Ja, det gjør den. Men mye tyder på at det går sakte og koster mye energi.

Slik jeg forstår det vil batteriet varmes under forvarming kun når du står tilkoblet. Hvis du ikke er tilkoblet vil kun kupeen varmes. Utover det vil nok batteriets kun holdes innenfor sikkerhetsmarginer slik at det verken tar skade for høy eller lav temperatur. Med andre ord. Står du nedfrosset og ikke tilkoblet blir det tungt å få god temperatur i batteriet. Ladefarten blir da begrenset. Forvarmer du tilkoblet og kjører avgårde bør batteriet kunne holde grei arbeidstemperatur med mindre du kjører veldig sakte og/eller det er veldig kaldt.

fantonsen

Sitat fra: krl på torsdag 22. november 2018, klokken 09:45
Jeg antar at nyeste SW er installert, i alle fall påstod bilselgeren dette. Så med mindre det har skjedd noe siste uken, så..

Dette sjekker du enkelt selv.
- Trykk på tannhjulene i menyen.
- Velg generelle innstillinger (eller noe slikt)
- Velg Programvareoppdateringer
- Rull ned til bunnen, og velg siste variant av "Sjekk oppdatering".
Da ser du om du har siste versjon (14.2), eller den forrige som er 13.2
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

krl

14.2 på iPace-en ja..

Jeg var innom på superladeren med Tesla-en i går. Det var flere iPace innom på ionity-laderen, men tilsynelatende fikk ingen ladet ordentlig. I alle fall byttet flere av bilene ladestolpe to-tre ganger.

Forøvrig så var Tesla-laderen nede på 50-60 kW i går pga. en eller annen feil (i følge Tesla kundeservice). Hvis det er noe galt på trafo-siden, så kan det sånn sett kanskje være relatert til problemene med ionity-laderen. Det ligger sannsynligvis inne en form for lastbalansering her -- og muligens også mellom ionity og Tesla..?

Tilgjengelig effekt på trafoen er rundt 6 MW, hvis ryktene stemmer, men det er neppe nok til maksimalt uttak på samtlige ladepunkter.

geear

Ionity fikk konsesjon fra NVE til:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Tesla søkte iallfall om:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Antar det er Tesla du lurte på om hadde nok til å makse alle laderne? Tesla kjører to og to ladere i par, men antar du vet det, eller at kundeservice eventuelt opplyste om det?

krl

Hvis det er separate trafoer, så kan det vel fremdeles ligge inne styring av hvor mye det er OK å trekke fra høgspentsiden.

Men i utgangspunktet ser det ut til å være mer enn nok tilgjengelig effekt her hvis vi ser på trafo-dataene du legger ved. Jeg har ikke regnet så mye på slikt, men power factor for superladere ligger antageligvis rundt 0.9, slik at vi havner rett rundt 4 MW tilgjengelig her?

Jeg kjenner til denne delingen på Tesla-superladerene ja. Det var ingen bil på b-laderen. Og generelt få biler, godt under halvpartene av plassene var i bruk. Så et eller annet fungerte ikke som det skulle. 50 kW er uvanlig lav effekt.

Har ionity tilsvarende deling på to og to ladere?

geear

Info så langt tilsier at de ikke deler effekt, men er ikke sikker.

Til syvende og sist så er det kundene som må betale for den voldsomme infrastrukturen og effektavgiften som kreves for å levere 175kW på alle samtidig, og sjansen for at så høyt strømtrekk vil forekomme de nærmeste 5-10 årene er minimal. Delingen er egentlig ikke en ulempe, og fungerer veldig bra med ett unntak, og det er at inndelingen er rotete på en del ladere. Man må rett og slett kjøre en runde og sjekke noen steder. Skjermen kunne opplyst om/guidet til hvilken lader man skulle velge. Vanskelig å få til med Ionity, men mulig med Tesla, siden de har kontroll på alle bilene. Ionity kunne løst det med lys/merking på laderne. Tesla får samme problem hvis de åpnes for alle merker.

Nordlands

Ionity kan kansje justere maks samtidig lading ned noe i måneder med lite trafikk og/eller om vinteren, ser Agder Energi tar ~8 øre/kW/mnd mai-okt og ~50 øre/kW/mnd nov-apr. Så vidt jeg har skjønt settes effektavgift av nettselskap, det virker da merkelig om ikke ladeselskap kan forhandle om betingelser som tar hensyn til at effektuttaket mesteparten av tiden vil være lavt, ev. med vilkår om at nettselskap kan justere ned total effekt ved behov?
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA