Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det noen som er kontaktet for kontraktskrivning? Noen rabatter?

Startet av setlerd, mandag 12. november 2018, klokken 19:54

« forrige - neste »

lirekassa

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 15. januar 2019, klokken 11:54
Synes de burde komme med informasjon om når hver enkelt kan forvente å få sin bil - alle på listen
fra nr. 1 til nr. 6000. Dette tullet de har drevet med nå så langt må de slutte med og få frem fakta her.

KIA Norge har tidligere sagt at de ønsket bedre kommunikasjon med fabrikken ift. akkurat dette. Blir ikke noe bedre å love noe de ikke kan holde.

Hvorfor Norge har valgt å spesialbestille 'FE' istedenfor å følge de andre landene som kjører to til tre ulike modeller, stusser jeg derimot litt over. Vi hadde kanskje hatt flere biler her til lands om BOS hadde valgt en annen strategi ift. akkurat dette?

Cral

FE strategien gikk vel ut på at de trodde de skulle få minst 1000 biler i 2018, uten å ha kontrakter klare. Så da spurte de hva folk ville ha, uten å måtte binde seg, i den tro at de 1000 første bilene ville ankomme "rett" etter at de gikk ut med pris. På denne måten håpet de at de ville ha en ca fordeling av biler utifra hvordan kundene ønsket dem, selv om det ville bli noe frafall av kjøpere.

Det har vel i ettertid vist seg at strategien ikke funket...
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

zbk

Bra imponert over at jeg ikke har hørt noenting i det hele tatt fra selger. Står fortsatt med nr rett i overkant av 100.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

navyelsen

Tatt ut fra Kia.no sin informasjonsside:

De første e-Niro er nå på båt fra Korea og ankommer Norge i midten av desember. Bilene på den første sendingen går som demonstrasjonsbiler til våre forhandlere. Neste sending med ca. 100 biler ankommer tidlig i januar, og vil bli klare for utlevering til de første kundene i løpet av januar.

Dette er vel helt feil hvis båten ankommer 29. januar med påfølgende utlevering i februar. Og finnes det noe konkret informasjon om at det kommer 100 biler, eller er dette basert på gjetting?
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

setlerd

Har skrevet kontrakt. Fikk levering i februar av forhandler. Er ca nr 20 i køen på e niro.

svingen

Sms info fra kia

Nå starter snart utlevering av de første e-Niro.

De første kundene på reservasjonslisten har nå skrevet kontrakt, og utlevering av disse bilene starter i månedsskiftet januar / februar, og videre utover i februar.

Vi er glade for å melde at vi har klart å få en bra tildeling av e-Niro i starten av året. Her er de neste forsendelsene vi har oversikt over med ankomst Drammen: (Fra ankomst tar det fra 1-3 uker til bilene er ute hos forhandler, avhengig av hvor i landet de sendes)

29. januar ankommer det 83 biler
9. februar ankommer det 24 biler
23. februar ankommer det 249 biler

I disse forsendelsene er det biler med hele 9 eksteriørfarger og 2 interiørfarger. Dette avviker altså fra de fargene vi i utgangspunktet har satt opp for «First Edition».

I løpet av januar kontakter vi de neste kundene på listen, 50-100 om gangen, for tildeling av bil. De velger bil og skriver kontrakt med sin forhandler. Om farge man opprinnelig valgte ikke er på denne leveringen, vil man kunne velge en annen farge, eller vente til neste forsendelse.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

ProsjektX

Artig med mer fargeutvalg, men tilbakemeldingene våre hadde åpenbart ingenting å si da...

Noen som har sett noen bilder av det andre interiøret..? Antar at det svarte/mørkegrå er som på demobiler

Rykker stadig fremover i køen også ser jeg. rundt 20 plasser på en uke nå
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

geear

Fikk også den SMSen, og det som slår meg hardest er: HERREGUD så lite kontroll de har over produktene de bestiller på våre vegne! Er det Casino? La oss se hva som finnes bak luke nummer tre?!

Når de ikke engang klarer å bestille og motta bilene vi har konfigurert for syv måneder siden, hvordan i alle dager klarer de å behandle innspill og spørsmål rundt produktet? Dette forklarer iallfall forferdelig mye rundt hengerfeste og app!

Kårepåsporet

Det er helt på trynet GR. Det ser ut til at Kia Norge har vunnet tildeling av biler på Bingo.
Noe av det jeg syntes var kjipest med FE, var å kun kunne velge mellom Fifty fucking shades of grey!
Og nå dukker det opp hele 9 «farger»! Sannheten er vel en blånyanse, rødnyanse se og resten noe greier ispedd mer eller mindre grått.

Sliter fortsatt med å finne argumentet for å dytte penger inn i BOS(S) konsernet!

Limodriver

Det kan virke som det er større sannsynlighet for å oppnå ønsket resultat ved å bruke beløpet tiltenkt eNiro til å kjøpe lotto enn å stole på at BOS sørger for at det de har kommunisert vil skje.

trykkertor

Tja......BOS er da flinkere til å administrere en kø enn hva Hyundai er/var med Kona Electric.
BOS har gitt oss et rimelig oppdatert køsystem.
De har gitt oss tilbud å skifte farge og om takluke eller ikke for å få bil tidlig.

Det scenarioet BOS har nå med at det kommer biler på vei, og en del av de har andre farger enn de 4 (5) vi kunne velge mellom hadde Hyundai håndtert på følgende måte.

"-Oi....de første 100 har valgt mellom sort, hvit, mørk eller lysegrå. Men vi har 150 biler på vei med andre farger.
Vel, alle har fått et fast oppsett, og må pent vente på sin bil. Vi lar de 100 første vente på senere leveranser, og så lar vi de langt bak i køen få komme frem og få en bil med farge på. Vi kan ikke tukle med rekkefølgen på biler i forhold til vårt excelark hvor hver bil er knytt opp til kunde 2år! før den faktisk er produsert."

BOS lar i det minste de tidlige i køen skifte spec for å få bil tidlig om de ønsker det, eller de kan vente til rett farge kommer.
Og igjen, de har et åpent og synlig køsystem som forteller deg noe om faktisk køplass til envher tid.
Den dag i dag er det mange i Kona Electric kø som ikke aner sitt reeller kønummer innenfor et par tusen engang. Og det har ikke noe å si, for de har ikke kø lenger heller. De deler ut biler litt i hytt og gevær, og det er STRENGT forbrudt å ombestemme seg på farge. I så tilfelle må du helt bakerst i 2års køen igjen.

Jeg prøver ikke å si at BOS gjør alt riktig. Men de klarer jobben pokker så mye bedre enn Hyundai klarer å håndtere køen.
Bare det at de faktisk går ut og gir oss nøyaktig antall biler på båter som kommer nå, og spiller med åpne kort rundt det at biler er på vei som de faktisk ikke har bestilt, sier noe om en litt annen kommunikasjon ovenfor kundene.
Så gjenstår det å se om de blir like taus som Hyundai ble, straks første kundebil var utlevert....

Limodriver

Jeg må forsåvidt gi deg rett i at BOS administrerer køen bedre enn Hyundai der det virker noe vilkårlig når bilen kommer avhengig av spec. Dette burde ha vært kommunisert langt tidligere slik at de som f eks ønsket stoffinteriør kunne velge bort dette og få bilen langt tidligere. Slik jeg ser det er Hyundai sitt største problem at biler er knyttet opp i mot kontrakt på et tidlig tidspunkt og at de deretter gjør produksjonsplanlegging der de venter en god stund med å produsere biler med f eks stoffinteriør.

Det som er mest frustrerende med BOS er at de er veldig trege med å kommunisere og går tilbake på det som allerede er kommunisert. First edition bilene som kun kom i hvit, sølv, grå og sort med eller uten takluke. Dette valget måtte en ta tidlig, det kunne ikke endres og dersom en ønsket annen konfigurasjon ville en komme bak de 1000 første bilene. Deretter kunne en gjøre dette vaget på nytt og i går kom det nok en mulig forandring. Isolert sett til det bedre, men det kan være fint å ikke kommunisere mer enn en vet og det en vet så tidlig som mulig.

Mulighetene til å velge i forhold til kønummer er definitivt en fordel og ikke minst at en kø er en kø skal de ha ros for.

navyelsen

De kunne med fordel droppet alle valgene man gjorde tidlig i prosessen. Valgene hadde tydeligvis INGENTING å si for hvilke biler som ble sendt fra Korea. Det virker som bilene som kommer er helt tilfeldig produsert og sendt.

Hva med å forholde seg til kølisten, og bare kontakte kunden når det er din tur i køen. Så legger du frem alternativene kunden har, f.eks.
- Vi har nå en båtlast med 50 biler. Fargene er sånn og sånn, enkelte kan fås med soltak, og noen med lyst interiør. Hva ønsker du?

Jeg har f.eks. hele tiden ønsket meg en blå bil, men endte opp med å reservere grå.
Hva skjer nå? Er det muligheter å bytte til blå siden det kommer hele 9 farger? Eller er jeg låst til grå fordi det tilfeldigvis ver en grå ledig? Hva hvis jeg hadde valgt svart, men ingen tilgjengelige? Kunne jeg da heller valgt blå i stedet? Hele opplegget fremstår bare som et rot, og jeg lurer på hvor låst jeg er til de velgene jeg gjorde tidlig i prosessen.

Prøvde å ringe og snakke med Kia kundesenter. De visste tydeligvis ingenting, og sa at dette var det Kia Bil Norge som administrerte. HALLOO!!! jeg ringte jo til Kia!
Tydeligvis er Kia Bil Norge og Kia kundesenter to forskjellige organisasjoner som ikke snakker sammen i det hele tatt!
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Olemann

Det som garantert ville funket var om ingen ville  ha bilene som kommer til gitt pris og med gitt utstyr.
Da måtte importør og forhandler gått i tenkeboksen, finne ut hvordan i alle dager de skulle bli kvitt bilene. Strukket seg, spurt sine kunder, tilpasset seg både her og der.

Men; det er liten grunn til å tro at dette skjer, tvert imot, køen er lang, og mange venter utenfør køen.  Det er selgers marked, og de blir kvitt bilene, enten det er fifty shades of gray, med/uten hengerfeste, med/uten app, soltak, Pirrelli, Nexan, gummimatter, Mercansol, uinformerte selgere, rotete kølister, dårlig rabatt for liksom-bønder uten traktor og gummistøvler osv osv.

Fin posisjon å være i for selger dette :D

lirekassa

Noen som har skrevet kontrakt som har fått prutet noe? F. eks. på vinterpakka...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA