Har bedt elektriker om tilbud og fått et der de legger inn en zappi + jordfeilbryter type B og 32A sikring. I tillegg foreslår de å endre sikringsskap der de bytter eksisterende kurser til jordfeilautomater og legger inn overspenningsvern. Bør jeg si ja til begge deler (blir en del penger)? (Har vippesikringer I dag så er ikke såå gammelt).
Vil ikke ny jordfeilbryter gjelde for resten? Har jo jordfeilbryter I dag - men det er ikke nok??? Synes dette er fryktelig komplisert...
Ja, du bør rehabilitere skapet så du får jordfeilautomater på hver kurs. Dette har mye å si både for sikkerhet og verdien på huset. Dessuten er det krav om overspenningsvern i skapet når man monterer ladekurser.
Min erfaring er dessverre at få bryr seg særlig om hva som er i sikringsskapet så lenge det virker. Selv valgte jeg å bytte til jordfeilautomater da jeg bare hadde jordfeilvarsler(!) fra før utenom bad. Fikk også et godt tilbud på 650,- per kurs ferdig montert med ABB materiell når jeg tok det samtidig med installasjon av lader.
Dede, jordfeilbryter til elbillader skal være separat. Merk også at om du bare har én jordfeilbryter fra før som dekker alle kursene så vil du miste strøm overalt ved jordfeil, mens med jordfeilautomater går bare den kursen hvor det er jordfeil. Et vanlig eksempel er da at om du får jordfeil på varmtvannsberederen mens du er på ferie vil du slippe at fryseren tiner.