Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jordfeilautomat vs jordfeilbryter ? Forskjell?

Startet av Sladd, mandag 29. oktober 2018, klokken 19:27

« forrige - neste »

Sladd

Hei,

la oss si man skal sette opp ett nytt kurs fra eksisterende skap.

Er det ikke nok å bruke jordfeilautomat med B karakteristikk og trekke kabel ut til en schuko f.eks?

Eller må man alltid bruke jordfeilbryter type B med en automatisikring i tillegg?

Lars C. Krogenæs

#1
En jordfeilautomat med B karakteristikk er vel det vi før kalte en treg sikring, i tillegg til at den slår ut på jordfeil (eller vekselstrøm på avveie) større enn 30mA.

En slik jordfeilbryter/jordfeilautomat slår ikke ut på likestrøm på avveie. Og ikke bare det: Dersom det er likestrøm på avveie, vil denne likestrømmen kunne blende, eller sette jordfeilbryteren ut av spill, slik at jordfeilbryteren ikke oppdager vekselstrøm på avveie.

En jordfeilbryter TypeB slår ut på likestrøm på avveie, i tillegg til vekselstrøm på avveie. Det er derfor det er påbudt med jordfeilbryter TypeB, eller DC-jordfeilvern, som man ofte finner i ladestasjoner.

Altså: vanlig jordfeilautomat oppdager kun vekselstrøm-feil, mens jordfeilbryter TypeB også oppdager likestrøm-feil.

Håper dette oppklarte litt.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

KjellG

Forvirrende. En vanlig jordfeilautomat er en sammenbygning av en sikring og en jordfeilbryter. Det vanligste pr nå er at en jfa er av karakteristikk B eller C. Dette bestemmer hvor rask, B, eller treg, C, sikringsdelen er. Jordfeilverndelen er per i dag vanligvis type A, dvs litt for dårlig dersom det er en likstrømskomponent i jordfeilen. Slik type jordfeil kan opptre dersom det oppstår en feil i likeretterdelen av laderen. Derfor trenger en en bedre jordfeildeteksjon, en jordfeilbryter type B.
Pr nå er det få (1?) jfa med type B, derfor separat jordfeilbryter.
Et alternativ er en likestrømsdeteksjon i ladeuttaket som stopper ladingen ved detektert likestrøm.

Nordlands

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 29. oktober 2018, klokken 19:32
En jordfeilautomat med B karakteristikk er vel det vi før kalte en treg sikring, i tillegg til at den slår ut på jordfeil (eller vekselstrøm på avveie) større enn 30mA.
Jfa med B karakteristikk er vanlig kvikk sikring, C karakteristikk er treg sikring.

Sikring karakteristikk = definisjon av overlast og kortslutnings-strøm som løser ut sikringen momentant
Jordfeilbryter type = definisjon av lekkasjestrøm som løser ut bryteren
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

pudderjagar

Eller ein kan velge ein kombiautomat med jfb type B innebyggd. Enklare og raskare å montere.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 20:39
Eller ein kan velge ein kombiautomat med jfb type B innebyggd. Enklare og raskare å montere.

Dyrere, og den passer uansett ikke på samleskinna så man må laske fra den. Forskjell i monteringstid kan neppe være så mye som 5 minutter. Med separate enheter kan automatsikringen stå på samleskinna.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pudderjagar

Treng ikkje laske den. Den settes på enden av skinna. Da er sjelden at da er meir enn 2 ladepunkt i eit hus!!!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 21:15
Treng ikkje laske den. Den settes på enden av skinna. Da er sjelden at da er meir enn 2 ladepunkt i eit hus!!!

Ja, hvis den passer på skinna som er der. Det er ofte litt forskjellig monteringshøyde på skinna mellom forskjellige fabrikater. Siden svært få produserer jordfeilautomat i B-type må man høyst sannsynlig velge et annet merke enn man har ellers i skapet. Med separate enheter velger man en automat av samme merke som man har og så settes jordfeilbryter hvor som helst i skapet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

EirikSor

Hei,

Jeg er litt forvirret ift. svarene ovenfor.

Jeg har nylig lagt opp ny kurs til elbil. Elektriker installerte en 10A sikring og en 63A/30mA jordfeilbryter type B foran denne. Kun materiell (sikring+jordfeilbryter) kom på den nette sum av 8.600,- (kabler og annet materiell i tillegg).

Jeg spurte elektrikeren hvorfor han ikke i steden hadde benyttet en jordfeilautomat type B som f.eks. denne: https://www.elektroimportoren.no/jordfeilautomat-2p-10ka-b-10-030-dpca100b10-030/1643901/Product.html?Event=pathlist, men jeg tror ikke han forstod spørsmålet så jeg fikk ikke egentlig ikke noe svar.

Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte om jordfeilautomaten i linken ville gjort samme jobb som kombinasjonen av 10A sikring og jordfeilbryter?

Hilsen Eirik

Oddaa

Jordfeilautomaten du linker til er ikke type B (som også tar DC jordfeil), men en vanlig type A jordfeilautomat med B-karakteristikk (som går på utløsekarakteristikken for overstrøm).

«Type B» og «B-karakteristikk» er altså helt forskjellige ting.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

TB

#10
Sitat fra: EirikSor på søndag 11. november 2018, klokken 13:02
Jeg har nylig lagt opp ny kurs til elbil. Elektriker installerte en 10A sikring og en 63A/30mA jordfeilbryter type B foran denne. Kun materiell (sikring+jordfeilbryter) kom på den nette sum av 8.600,- (kabler og annet materiell i tillegg).
Ref svar over er "B" brukt for ulike ting - så ikke rart folk blir forvirret.

Det som er uheldig at elektrikere ikke gir kunden bedre tips og forslag - som å montere en "ladeboks" med innebygget "jordfeilbryter type B" - eller tilsvarende. Ladeboks har en type 2 kontakt, eller fast leding og kan lade på mer enn 10A. En del ladebokser kan justeres i form av ladefart, ampere, manuelt, eller automatisk. Om effektavgiften blir innført om 2-3 år kan en slik løsning være ekstra nyttig.

(Med 10A vil gjerne ikke effektavgiften bety så mye, men belastningen kommer gjerne på toppen av annet forbruk.)

Ladeboks = En mer fremtidsrettet investering, enkel og praktisk å bruke. Ikke nødvendigvis nevneverdig dyrere.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

EirikSor

Takk for rask tilbakemelding og nyttig informasjon. Med andre ord, bortsett fra alternativet med en ladeboks, er eneste alternativ å sette en separat jordfeilbryter foran sikringen?

Hilsen Eirik

Nordlands

Garo har et alternativ, men det blir ikke billigere enn med CHNT jordfeilbryter type B så fremt det er plass i sikringsskap.
https://elby.no/jordfeilautomat-type-b-elbil-lader-10a-30ma-4mod-ga.html
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

KjellG

Garo er en kompakt løsning. Det er kanskje ikke usannsynlig at vanlige jfa endrer seg fra type A til type B på sikt jfr gamle dager da vanlig type A også var separat. Likestrømsfeil kan opptre i alt utstyr med likerettere, ikke bare elbillading.

elektrolux

Sitat fra: EirikSor på søndag 11. november 2018, klokken 13:02
Jeg har nylig lagt opp ny kurs til elbil. Elektriker installerte en 10A sikring og en 63A/30mA jordfeilbryter type B foran denne. Kun materiell (sikring+jordfeilbryter) kom på den nette sum av 8.600,- (kabler og annet materiell i tillegg).

Synd du ikke hørte med oss først. Vi selger tilsvarende varer ferdig innkapslet for kr 1500.-

https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/mode-2-koblingsboks-med-10a-sikring-og-b-vern?tm=annet-utstyr
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA