Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi e-tron - Tekniske løsninger

Startet av Amatøren, lørdag 20. oktober 2018, klokken 11:27

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: daktari på torsdag 25. oktober 2018, klokken 17:26
De må ha en ekstra varmekilde i tillegg, da 3 kW virker litt snaut totalt? Noe av det beste med Teslaen er jo den umiddelbare oppvarmingen som kommer fra 6 kW element og nok et for batterivarming?
e-Golf fra samme konsern har 5kW PTC heater, med eller uten VP, så tviler på e-Tron har noe mindre.

(PS: TMX med tredje seterad har dobbel klima og totalt 12kW varme kun til kupé, i tillegg til 6kW til batteripakken.)

Amatøren

Stilte spørsmøl til Møller om lading av e-tron på type 2 kontakten.

Her er svaret:

Sitat fra: Møller Bil Asker og BærumHei Xx.........

Ut i fra den informasjonen jeg har så kan den lade 7,3 kW på enfase 32 A ledestasjon.

Skal se om jeg kan sende deg mer informasjon i løpet av kort tid.

Mvh
Yy.....
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

e-max

Hva er egentlig Audi E-Etron, Jaguar I-pace, MB EQC?
For meg ser det ut som et amatørforsøk, hvor store summer er lagt ned i teknologi og hypet til å være en revolusjon fra disse tre bilkjempene.
Men legg merke til:
1. Alle har batterier fra LG Chem (som leverer lignende, men færre celler til VW, Kona, Niro, E-Ampera og Bolt)
2. Ser ut som samme motor fra LG som leverer til Kona, Niro, E-Ampera og Bolt (påstand med forbehold) 204 Hk, bare to stk (=408 Hk)
3. Hva er da forskjellen? Motorstyring? Tja den kan være 2 x fra LG også. Understell? Ja, men LG leverer det også til Kona, Niro, E-Ampera og Bolt. Kan være at det som er originalt fra Europerne, men likt deres forbrenningssøstre (Q8, GLC, E-Pace)?
Nå har jo LG store problemer med å klare å lage battericeller til alle sine kunder.
Tror ikke på noen Europeisk orginalitet på elbiler før kanskje ekte masseproduksjon starter feks med VW ID i 2021.
Det ser ut som det ikke akkurat er rocket science fra Europa, men heller fra Sør Korea...
Neste er vel en "muskelbil" fra MB med 4 motorer og 816 Hk  :)
Tesla 3 RWD 2020
Peugeot ION 2011
E-Max el scooter 2009

SurSnasen

Sitat fra: e-max på fredag 30. november 2018, klokken 12:55
2. Ser ut som samme motor fra LG som leverer til Kona, Niro, E-Ampera og Bolt (påstand med forbehold) 204 Hk, bare to stk (=408 Hk)

Audi har vel egen motorfabrikk som lager motorene til e-tron.

Håvar

2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

e-max

Og vi er sikre på at motorene som produseres der er for E-Tron...? Snodig at effekten til alle disse tre premiumbilene er på 2 x Kona motorer?
Tesla 3 RWD 2020
Peugeot ION 2011
E-Max el scooter 2009

Håvar

#51
Ifølge den logikken har alle dieselmotorer på 140 hk samme produsent da?

Dreiemoment for Kona og e-Niro er 395 Nm, e-tron har 665 Nm.

Edit: e-tron er spesifisert med 300 kW, det er ca 402 hk (402,31) hvis en bruker metriske hk
Kona oppgis med 150 kW
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

4Matic Fanatic

Jaguar har utviklet motorene til i-Pace selv.

Blade Runner

Sitat fra: e-max på fredag 30. november 2018, klokken 12:55
Hva er egentlig Audi E-Etron, Jaguar I-pace, MB EQC?
For meg ser det ut som et amatørforsøk, hvor store summer er lagt ned i teknologi og hypet til å være en revolusjon fra disse tre bilkjempene.
Men legg merke til:
1. Alle har batterier fra LG Chem (som leverer lignende, men færre celler til VW, Kona, Niro, E-Ampera og Bolt)
2. Ser ut som samme motor fra LG som leverer til Kona, Niro, E-Ampera og Bolt (påstand med forbehold) 204 Hk, bare to stk (=408 Hk)
3. Hva er da forskjellen? Motorstyring? Tja den kan være 2 x fra LG også. Understell? Ja, men LG leverer det også til Kona, Niro, E-Ampera og Bolt. Kan være at det som er originalt fra Europerne, men likt deres forbrenningssøstre (Q8, GLC, E-Pace)?
Nå har jo LG store problemer med å klare å lage battericeller til alle sine kunder.
Tror ikke på noen Europeisk orginalitet på elbiler før kanskje ekte masseproduksjon starter feks med VW ID i 2021.
Det ser ut som det ikke akkurat er rocket science fra Europa, men heller fra Sør Korea...
Neste er vel en "muskelbil" fra MB med 4 motorer og 816 Hk  :)


Dette har du åpenbart skikkelig peiling på. Skal tipse produsentene om din kompetanse. De trenger åpenbart din hjelp her  :laugh:

Snart-i3

Jeg har hatt radiostyrt bil og der var utviklingen

  • Elektronisk fartsregulator (mye mer effektiv)
  • Overgang til børsteløse motorer (mye større effektiv)
  • Ut med NiCa-batterier og innføring av LI-versjon (mye større lagringstetthet)
Lag dette i stor versjon, legg på effektiv kjøling (her er det forskjeller), så har du drivlinja i en el-bil

VW, Jaguar, Audi eller Tesla har ingen orginalitet på drivlinja. Alle enkeltkomponenter er optimalisert og teknologien tilbys i markedet. Også i dette markedet henger pris og kvalitet sammen. Utviklingen ligger i batteriene, og her må det forventes at store produsenter er senere ute eller tilbyr små serier pga risiko (ref Wankel-motoren hos Audi NSU Auto-union AG (nå Audi AG)). I tillegg gir en god sammensetning av kjent teknologi mer effektive løsninger. Der er det ennå forskjeller, men de dårligste vil lære av de beste.

Tesla er sterk på hvordan bilen er digitalisert, Audi er sterk på byggekvalitet inkl detaljer som noen verdsetter høyt og andre ikke legger merke til. De tilbyr utstyr som forventes i premium-klassen, men som familieklassen synes er høyt priset (termisk kamera,  matrix-lys, 4-hjulstyring(?)). I tillegg er det forskjeller på materialvalg, der de dyrere bilene har mer aluminium/kompositter og bedre materialer i innredning.

Største forskjellen på drivlinja ligger i kjøling og derav evne til å trekke tilhenger og levere effekt over tid. Effekt (som i vognkortet) er effekten som kan leveres kontinuerlig (sjekket biler på Finn).

  • 2016 Tesla X 90D 79 kW
  • 2017 BMW i3 75 kW
  • 2013 Nissan Leaf 80 kW
  • 2019 Audi e-tron ? kW

Samtidig er mer effekt over kortere perioder morsomt, og derav boost-funksjoner. Audi har ofte tidligere levert en
gradvis økning av effekt fra 0 km for å redusere belastningen på drivverket, kan virke som om de gjør det her også. Det blir spennende å se hva som blir endelige verdier på e-tron!
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

Polo

#55
Sitat fra: StianSalG på fredag 30. november 2018, klokken 13:36
Sitat fra: e-max på fredag 30. november 2018, klokken 12:55
2. Ser ut som samme motor fra LG som leverer til Kona, Niro, E-Ampera og Bolt (påstand med forbehold) 204 Hk, bare to stk (=408 Hk)

Audi har vel egen motorfabrikk som lager motorene til e-tron.

Stemmer. Innlegget til Tesla fyren ( e Max) må være noe av det verste fjaset som er skrevet på elbilforum.no. Tror du på noe av dette når du får tenkt deg om :-)

Ove

Nå må vi ikke glemme at det kun er Tesla som kan lage bil. Derfor er det viktig å følge med i alle merkeforum for å stanse alle forsøk på å skrive noe fordelaktig om et annet merke. Frykten for at andre kan like noe annet enn Tesla er stor. BTW jeg liker Tesla og har vært på nippet til å handle et par ganger. Det ligger nok an til at det sannsynligvis blir e-tron. Hadde litt høyere forvetninger til pris/utstyr, så jeg får se når all info er klar.
e-Golf
i3s 120 Ah
+ noen fosile til sitt bruk

Sandvika

Sitat fra: Polo på lørdag 01. desember 2018, klokken 12:39
Sitat fra: StianSalG på fredag 30. november 2018, klokken 13:36
Sitat fra: e-max på fredag 30. november 2018, klokken 12:55
2. Ser ut som samme motor fra LG som leverer til Kona, Niro, E-Ampera og Bolt (påstand med forbehold) 204 Hk, bare to stk (=408 Hk)

Audi har vel egen motorfabrikk som lager motorene til e-tron.

Stemmer. Innlegget til Tesla fyren ( e Max) må være noe av det verste fjaset som er skrevet på elbilforum.no. Tror du på noe av dette når du får tenkt deg om :-)
Signaturen hans sier Think og Volvo, men det passer kanskje ikke fordommene dine?

Polo

Fyren har jo postet samme greia i "Årets bil 2019. Morsom type :-)

Håvar

Sitat fra: Snart-i3 på lørdag 01. desember 2018, klokken 10:06

Største forskjellen på drivlinja ligger i kjøling og derav evne til å trekke tilhenger og levere effekt over tid. Effekt (som i vognkortet) er effekten som kan leveres kontinuerlig (sjekket biler på Finn).

  • 2016 Tesla X 90D 79 kW
  • 2017 BMW i3 75 kW
  • 2013 Nissan Leaf 80 kW
  • 2019 Audi e-tron ? kW



Stemmer dette? Virker rart om en bil på 2,5 tonn ikke kan levere mer enn 79 kW kontinuerig.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA