Garantivilkår for BMW i3

Startet av Trond.m, fredag 19. oktober 2018, klokken 08:42

« forrige - neste »

Trond.m

Jeg sjekket tilfeldigvis garantibestemmelsene for i3. Ble litt overrasket over at det fortsatt står at batteriet er garantert bare til 100.000 km. Den skulle jo være endret til 160.000, men hvor står det ?

https://www.bmw.no/content/dam/bmw/marketNO/bmw_no/downloads/Kataloger/aftersales/BMW-Garantivilkar-i8-i3-4s.pdf.asset.1522075332214.pdf

bobakka

Fra dokumentet punkt 8:
a) BMW i Batterigaranti for høyvoltsbatteriet, får anvendelse på de første kjørte 100 000* km, og utløper, uavhengig av den faktisk kjørte distanse, 8 – åtte – år etter første registrering av kjøretøyet.
*) For BMW i3 94 Ah registrert fra og med januar 2017 gjelder batterigarantien i 160 000 km, og utløper, uavhengig av den faktisk kjørte distanse, 8 – åtte – år etter første registrering av kjøretøyet.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Jarv!s

Hva koster egentlig bytte av batteri hvis noe skjer? Og evt elmotor. Hvis man er utenfor garantien.

Bare nysgjerrig!
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

Viks

Sitat fra: Jarv!s på fredag 19. oktober 2018, klokken 10:53
Hva koster egentlig bytte av batteri hvis noe skjer? Og evt elmotor. Hvis man er utenfor garantien.

Bare nysgjerrig!

Lurer nesten på om ikke summen av alt kommer til å være tilsvarende nypris av en ferske i3

Strøm Tycoon

Sitat fra: Viks på fredag 19. oktober 2018, klokken 14:22
Sitat fra: Jarv!s på fredag 19. oktober 2018, klokken 10:53
Hva koster egentlig bytte av batteri hvis noe skjer? Og evt elmotor. Hvis man er utenfor garantien.

Bare nysgjerrig!

Lurer nesten på om ikke summen av alt kommer til å være tilsvarende nypris av en ferske i3

Batteriet liggger vel på ~100K + mva om jeg ikke tar helt feil. Etter 160000km begynner vel besparelsen på bilen og drift bli så stor at det ikke ser så ille ut i realiteten likevel?

Trond.m

Sitat fra: bobakka på fredag 19. oktober 2018, klokken 09:28
Fra dokumentet punkt 8:
a) BMW i Batterigaranti for høyvoltsbatteriet, får anvendelse på de første kjørte 100 000* km, og utløper, uavhengig av den faktisk kjørte distanse, 8 – åtte – år etter første registrering av kjøretøyet.
*) For BMW i3 94 Ah registrert fra og med januar 2017 gjelder batterigarantien i 160 000 km, og utløper, uavhengig av den faktisk kjørte distanse, 8 – åtte – år etter første registrering av kjøretøyet.
Regner med at de inkluderer 120 Ah. Ville vært bra hvis de økte garantien til 200.000 km. Det blir jo færre ladesykluser med 120 Ah.

Trond.m

Sitat fra: model3citizen på fredag 19. oktober 2018, klokken 14:34
Batteriet liggger vel på ~100K + mva om jeg ikke tar helt feil. Etter 160000km begynner vel besparelsen på bilen og drift bli så stor at det ikke ser så ille ut i realiteten likevel?
Tja, det blir jo kr 6,25 pr mil. Da betyr det at besparelsen i drivstoff elimineres, så vi får håpe at normal levetid er minst 300.000 km

Amigakongen

Ellers så venter man på at noen vraker sin i3. Så havner delene til salgs hos høggern. Så ett 94ah batteri tilsalgs for 30k. :)
2015 BMW I3 - 11800km

bobakka

Sitat fra: Amigakongen på fredag 19. oktober 2018, klokken 22:57
Ellers så venter man på at noen vraker sin i3. Så havner delene til salgs hos høggern. Så ett 94ah batteri tilsalgs for 30k. :)
Vil det være mulig å sette et 120Ah batteri på en 94 Ah bil?
Jeg vet noen prøvde fra 60Ah til 94Ah, men det var ikke rett frem.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Ingeniøren

Sitat fra: bobakka på lørdag 20. oktober 2018, klokken 08:11
Sitat fra: Amigakongen på fredag 19. oktober 2018, klokken 22:57
Ellers så venter man på at noen vraker sin i3. Så havner delene til salgs hos høggern. Så ett 94ah batteri tilsalgs for 30k. :)
Vil det være mulig å sette et 120Ah batteri på en 94 Ah bil?
Jeg vet noen prøvde fra 60Ah til 94Ah, men det var ikke rett frem.

Neppe noe for hobby mekker'n nei og ikke noe man driver med så lenge bilen har garanti, men det var vel en som fikk gjort det på verksted til selvkost og kom ganske rimelig ut av det. Det gamle lå ute til salg på Finn for en grei pris.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA