Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Toyota: "Hvor i h…… kan man selge en elbil?"

Startet av Philip Marlowe, tirsdag 16. oktober 2018, klokken 14:33

« forrige - neste »

Rollep

Sitat fra: StianSalG på onsdag 17. oktober 2018, klokken 12:47
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 17. oktober 2018, klokken 11:24
Toyota posisjonerer seg ikke for overgangen til batterielektrisk og vil gå nedenom og hjem, slik Kodak, Nokia og Blockbuster gjorde. Hydrogen blir som analog film, der man må innom en stasjon for å fylle/fremkalle filmen, mens du gjør det hjemme med digitalkameraet/batteribilen.

RIP Toyota.

Og hva vet du om det? Hvilke dybdeanalyser ligger bak? At noen selskaper tidligere har bukket under for radikale endringer innen teknologi?
Selvsagt, Toyota kan plutselig ende opp som Kodak en dag der ute i fremtiden. Men den dagen ligger langt der ute. Teknologiskiftet skjer ikke på ett år. Det skjer ikke på fem år. Kanskje innen ti år.

Se hvor elbil-landet Norge ligger an. Pr nå har (om vi jevner ut bilsalgene) rene elbiler en månedlig salgsandel på ca 33%. Joda, elbilandelen er økende. Helt klart. Og det vil den nok fortsette med.
Men hvordan ligger vi an i (verdensmålestokk) veldig lille Norge? Vi har blant verdens desidert høyeste avgifter og brukskostnader for biler som går på bensin og diesel. Vi har verdens desidert laveste avgifter og brukskostnader for biler som går 100% på elektrisitet. Vi har blant verdens aller laveste strømkostnader, godt hjulpet av en solid dekning fornybar energi. Vi har en temmelig god (og stadig bedrende) infrastruktur for lading av rene elbiler. Vi har et bosetningsmønster hvor hjemmelading i stor grad er mulig. Alt i alt et land som få, om ingen, andre kan måle seg med når det gjelder muligheter for elbilisme.

Så å bruke Norge som målestokk for å kunne bedømme store bilprodusenters kommende "Kodak moments" blir dermed totalt feil.
Hva med resten av verden?
Toyota, Honda, Renault, Ford, BMW, VW etc selger biler worldwide. Deres årsproduksjon ligger på millioner av biler. Hver. Nevnte Toyota produserer nesten 200 000 biler hver uke. Dvs mer enn hva Tesla hittil har produsert hvert år. Tesla er riktignok i sterk vekst, og vil fortsette å vokse sterkt. Men opp til de makter å dytte bort øvrige bilprodusenter, en etter en, er det en eviglang vei å gå.

Vi kan gjerne dra frem USA. Der har mange av borgerne i dag gode statlige incentiver for å velge elbil. Det er usikkert hvor lenge disse incentivene varer, men det ligger vel i kortene at det opprettholdes. Da ligger det an til at elbilene sakte men sikkert vinner noen prosentandeler. Men fremdeles; det er lenge før det blir aktuelt med konkurser for de som ikke lanserer rene elbiler.

Kina? Tesla kan meget mulig slå an der. Og andre elbilprodusenter. Kina har et sterkt behov for det da de i altfor mange år har latt eksosen vandre fritt i de største byene. Elektrifiseringen av motorsyklene/scooterne er for eksempel et godt steg i riktig retning. Bilene kommer etter. Her kan nok noen produsenter de kommende årene merke redusert salg. Men hvordan ligger det an med lademuligheter for bilene? Hvor mange av kinesiske bileiere har reelle, daglige lademuligheter?

Japan? Også et stort marked. Toyotas hjemmemarked. Fremdeles selger Toyota mer enn ti ganger så mange biler i sitt hjemmemarked, som hele Teslas globale salg. Riktignok vil nok dette temmelig sikkert falle til 7-8 gangen neste år, og kanskje ned i 4-5 gangen om et par år. Men noe Kodak moment for Toyota? Neppe.

La oss heller dra opp denne tråden om 5 år, så får vi se hvordan det ligger an i verden. Om Toyota har fått noe avkastning på faststoffbatteri-forskningen sin. Eller om hydrogen har slått litt mer an der ute i verden. Eller om Tesla fremdeles eksisterer...

Inntil da bør infrastrukturen mtp lademuligheter rundt om i verden, ressurstilgangen på batterier, prisene på elbiler, statlige incentiver, bedres betraktelig om Toyota skal gå inn i historiebøkene som tidenes "Kodak moment".

Og bare for å gjøre det klart: jeg "heier" selvsagt på elbilene.
Veldig bra innlegg, takkar!

Philip Marlowe

Vi må vel ikke glemme den kinesiske bilindustrien. Elbilproduksjonen deres er kraftig økende, kanskje utkonkurrerer de japanerne med både pris og teknologi.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

cyber

Kanskje noen fra dette forumet kunne kontakte Toyota-sjefen Didier Leroy og foreslå hvordan bedriften hans kan bli reddet fra Nokia / Kodak-syndromet - arme mann , han vet jo ikke oppskriften for å selge elbiler - det er bare å legge på bilprisene 40 % i form av avgifter, innføre 25% moms globalt og deretter fjerne  avgifter og moms fra elbiler - da selger de seg selv  ;)

Electrix

Sitat fra: cyber på søndag 21. oktober 2018, klokken 19:52
Kanskje noen fra dette forumet kunne kontakte Toyota-sjefen Didier Leroy og foreslå hvordan bedriften hans kan bli reddet fra Nokia / Kodak-syndromet - arme mann , han vet jo ikke oppskriften for å selge elbiler - det er bare å legge på bilprisene 40 % i form av avgifter, innføre 25% moms globalt og deretter fjerne  avgifter og moms fra elbiler - da selger de seg selv  ;)
Toyota trenger ikke sjekke dette forumet, eller 1000-vis av andre forum for å forstå at de henger etter på elbilutviklingen, de vet det inderlig godt selv, og har gjort store endringer for å henge med.

SitatAfter years of trash talking battery electric cars and promoting hydrogen fuel cells, Toyota is in the midst of a major strategy shift. The Japanese automaker is assembling a team to develop a mass-market electric car. Its choice of leader for that team indicates Toyota is taking the project very seriously.

CEO Akio Toyoda — who is also the grandson of company founder Kiichiro Toyoda — will personally lead the electric car team, a Toyota spokesperson told Reuters earlier this week. Toyoda's involvement is meant to speed up the development process of the company's first mass-market electric car, the spokesperson said.
https://www.digitaltrends.com/cars/toyota-ceo-will-lead-electric-car-division/

SitatTOKYO -- Toyota Motor Corp. today appointed its president to lead the company's newly formed electric car division, flagging its commitment to develop a technology that the automaker has been slow to embrace.
Akio Toyoda, grandson of the company's founder Kiichiro Toyoda, has been at the helm of the world's largest automaker since 2009. He will head the company's electric vehicle planning department along with Executive Vice Presidents Mitsuhisa Kato and Shigeki Terashi.
http://europe.autonews.com/article/20161130/ANE/161139997/toyota-president-akio-toyoda-will-head-ev-division

At denne Didier Leroy fortsetter oppgaven med å prate dritt om elbiler inntil de har ordentlige elbiler klar for produksjon er ikke overraskende. Det som ville vært overraskende var om de innrømte at elbiler var fremtiden mens bare konkurrentene kunne levere elbiler...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

SurSnasen

Sitat fra: Electrix på mandag 22. oktober 2018, klokken 10:39
At denne Didier Leroy fortsetter oppgaven med å prate dritt om elbiler inntil de har ordentlige elbiler klar for produksjon er ikke overraskende. Det som ville vært overraskende var om de innrømte at elbiler var fremtiden mens bare konkurrentene kunne levere elbiler...

Hvor pratet han dritt om elbiler?
Han kommer jo med en høyst relevant og gjeldende problemstilling. Ser vi bort fra lille Norge så er jo ikke akkurat elbiler noe som drar enorme markedsandeler. Tar vi bort alle subsidiene i diverse markeder, så blir elbiler noe som bare er forbeholdt ytterst få.

Hva er prosentandelen elbiler som selges i Kina? Japan? Australia? Sverige? Brasil? Marokko? Canada? USA? Danmark? Tyskland? Storbritannia? Italia?

Overgangen til elbilisme er ikke noe som skjer over natta. Hvor mange år har vi nå hatt ekstrem-fordeler til de som kjøper elbil? Og likevel er snittlig andel pr måned under 30%. Sant nok så kommer andelen til å stige utover med ankomsten av Model 3, eNiro, e-tron, i-Pace, flere Kona etc. Men det betinger jo at fordelene med avgiftsfritak, minst 50% rabatt på bompasseringer, opprettholdelse av parkerings- og ladingsincentiver etc.

Elektriske biler vil nok bli en betydelig del av hverdagen også for øvrige nasjoner i årene som kommer. Men det vil ta tid. Sannsynligvis minst 10 år. Å fullelektrifisere 1-2 millioner biler på verdensmarkedet kan ta kort tid. Å fullelektrifisere det mangedoble (for eksempel Toyota sine mer enn 10 millioner biler årlig) vil måtte bety svært betydelig infrastrukturoppdateringer (ladepunkter, hurtigladere, lynladere, hjemmeladere). Det vil også måtte bety svært store investeringer i batteriproduksjon. Og betydelig lavere produksjonskostnad for batterier. Og som Toyota-sjefen er inne på: vesentlige fremskritt i batteriteknologien. Inntil da må vi nok leve med lave markedsandeler for fullelektriske biler.

erikf

Sitat fra: StianSalG på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 11:11[...]Ser vi bort fra lille Norge så er jo ikke akkurat elbiler noe som drar enorme markedsandeler.
Jeg tror det er fordi bilprodusentene ikke fyller markedet med tilbudet. Folk vil faktisk ha elbil i hele verden. Det bare lages ikke nok å velge mellom. Klart de ikke drar enorme markedsandeler da.

Skjønner også at folk ikke velger elbil når incentivene ikke er på plass (se Danmark), så der har vi en utfordring med den store ansvarsfraskrivelsen, også kalt den svinaktige treenigheten Myndighetene, Bilprodusenten, Forbrukeren.

Bilprodusenten må aktivt bli med på dette, ikke tvinges over i fremtiden av myndighetene. Det går tydeligvis for sent. Myndighetene kan først hindre fossilbilsalg når bilprodusentene viser at det er mulig å produsere det folk trenger.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Amoss

Sitat fra: StianSalG på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 11:11
Han kommer jo med en høyst relevant og gjeldende problemstilling.

Nei. Som vi alt har vært inne på over her så er dette ikke en relevant problemstilling. Det er null problemer å selge elbiler i store kvanta over det meste av verden, problemet er å få solgt dem til overpris vs. de fossile alternativene og/eller med kort rekkevidde.

Dette problemet kan løses - slik det er gjort i Norge - med forskjellige incentiver fra myndighetene eller ved øke produksjonen av (i hovedsak) battericeller slik at prisen pr kWt blir lav nok til at elbilene blir konkurransedyktige. Eller en kombinasjon av de over. Noe prispremium over fossilalternativene vil nok markedet akseptere basert på lavere driftsutgifter.

Men altså, det krever at produsentene virkelig satser på elbiler, ikke bare dypper stortåa i vannet for å kjenne på temperaturen. Og ja, de første bilene må nødvendigvis selges med tap for å få opp volumet. Tesla solgte de første bilene av hver av seriene sine med tap før de fikk opp volumet tilstrekkelig til å tjene penger på produksjonen.

Hvorvidt det skal regnes som "å prate dritt" at man fremsetter falske påstander om hvor lett/vanskelig det er å selge elbiler blir ett definisjonsspørsmål. Selv vil jeg heller omtale det som "å snakke ned elbilene" (det høres litt bedre ut, men betyr egentlig akkurat det samme ;) )

Sitat fra: StianSalG på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 11:11
Hvor mange år har vi nå hatt ekstrem-fordeler til de som kjøper elbil? Og likevel er snittlig andel pr måned under 30%.

Som du er inne på selv så skyldes dette få tilgjengelige modeller og tildels kort rekkevidde på mange av de som finnes. Med tanke på dette så er andelen også her imponerende. Det viser at mange er villige til å inngå store kompromisser i valg av bil for å få en elektrisk drivlinje. Men ja, det er altså drevet av incentivene fra myndighetene i mangel av reell satsning fra produsentene. Med ett større utvalg av elektriske bilmodeller med god rekkevidde så vil denne andelen øke raskt så fremt incentivene ikke reduseres for mye eller blir borte - eller om produsentene klarer å redusere prisen slik at incentivene blir unødvendige.


Sitat fra: StianSalG på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 11:11
Elektriske biler vil nok bli en betydelig del av hverdagen også for øvrige nasjoner i årene som kommer. Men det vil ta tid. Sannsynligvis minst 10 år. Å fullelektrifisere 1-2 millioner biler på verdensmarkedet kan ta kort tid. Å fullelektrifisere det mangedoble (for eksempel Toyota sine mer enn 10 millioner biler årlig) vil måtte bety svært betydelig infrastrukturoppdateringer (ladepunkter, hurtigladere, lynladere, hjemmeladere). Det vil også måtte bety svært store investeringer i batteriproduksjon. Og betydelig lavere produksjonskostnad for batterier. Og som Toyota-sjefen er inne på: vesentlige fremskritt i batteriteknologien. Inntil da må vi nok leve med lave markedsandeler for fullelektriske biler.

Ja, det krever store investeringer i både batteriproduksjon og infrastrukturoppdateringer. Men nei, det *krever* ikke noen fremskritt i batteriteknologien, selv om slike evnt. fremskritt vil være både velkomment og hjelpende for å få til dette.

... og ja, det vil ta tid å full-elektrifisere all bilproduksjon. Derfor er det også viktig at de setter igang jo før jo heller...
Model S 85D

bno

Sitat fra: Electrix på mandag 22. oktober 2018, klokken 10:39
Sitat fra: cyber på søndag 21. oktober 2018, klokken 19:52
Kanskje noen fra dette forumet kunne kontakte Toyota-sjefen Didier Leroy og foreslå hvordan bedriften hans kan bli reddet fra Nokia / Kodak-syndromet - arme mann , han vet jo ikke oppskriften for å selge elbiler - det er bare å legge på bilprisene 40 % i form av avgifter, innføre 25% moms globalt og deretter fjerne  avgifter og moms fra elbiler - da selger de seg selv  ;)
Toyota trenger ikke sjekke dette forumet, eller 1000-vis av andre forum for å forstå at de henger etter på elbilutviklingen, de vet det inderlig godt selv, og har gjort store endringer for å henge med.

SitatAfter years of trash talking battery electric cars and promoting hydrogen fuel cells, Toyota is in the midst of a major strategy shift. The Japanese automaker is assembling a team to develop a mass-market electric car. Its choice of leader for that team indicates Toyota is taking the project very seriously.

CEO Akio Toyoda — who is also the grandson of company founder Kiichiro Toyoda — will personally lead the electric car team, a Toyota spokesperson told Reuters earlier this week. Toyoda's involvement is meant to speed up the development process of the company's first mass-market electric car, the spokesperson said.
https://www.digitaltrends.com/cars/toyota-ceo-will-lead-electric-car-division/

SitatTOKYO -- Toyota Motor Corp. today appointed its president to lead the company's newly formed electric car division, flagging its commitment to develop a technology that the automaker has been slow to embrace.
Akio Toyoda, grandson of the company's founder Kiichiro Toyoda, has been at the helm of the world's largest automaker since 2009. He will head the company's electric vehicle planning department along with Executive Vice Presidents Mitsuhisa Kato and Shigeki Terashi.
http://europe.autonews.com/article/20161130/ANE/161139997/toyota-president-akio-toyoda-will-head-ev-division

At denne Didier Leroy fortsetter oppgaven med å prate dritt om elbiler inntil de har ordentlige elbiler klar for produksjon er ikke overraskende. Det som ville vært overraskende var om de innrømte at elbiler var fremtiden mens bare konkurrentene kunne levere elbiler...

Bra oppsummering og jeg legger til at vi nærmer oss med stormskritt det punktet der produsenten ikke lengre kan snakke ned og sabotere elbilutviklingen. Kritisk masse mener jeg vil nås innen svært kort tid 3-5 år maks.

In 2017, over one million electric cars were sold around the world, a new record. The number of Teslas, Nissan Leafs and other EVs in circulation worldwide has now surpassed three million, an expansion of 50 percent from 2016. There were approximately 760,000 on American roads, along with a further 820,000 in Europe. Chinese drivers have gotten hugely enthusiastic about the technology in recent years and last year, China could boast the largest fleet of EVs in any country, 1.23 million.
Kilde:https://www.forbes.com/sites/niallmccarthy/2018/06/01/electric-car-sales-are-surging-in-china-infographic/

bno

@StianSalG
"Han kommer jo med en høyst relevant og gjeldende problemstilling. Ser vi bort fra lille Norge så er jo ikke akkurat elbiler noe som drar enorme markedsandeler. Tar vi bort alle subsidiene i diverse markeder, så blir elbiler noe som bare er forbeholdt ytterst få. "

Dette er for enkelt å si. Det hele er fake news for saken er da at produsenten har de siste 30 årene trenert og undergravd utviklingen av elbil. Den underliggende etterspørselen er enorm og et eksempel på det var tidlig bestilling av TM3 som fikk folket til å skjelve i buksene på et hvert styrerom. Demningen var i ferd med å briste og gullhøna vedlikehold av drittbilene sine er i ferd med å død.

bno

Sitat fra: erikf på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 13:09
Sitat fra: StianSalG på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 11:11[...]Ser vi bort fra lille Norge så er jo ikke akkurat elbiler noe som drar enorme markedsandeler.
Jeg tror det er fordi bilprodusentene ikke fyller markedet med tilbudet. Folk vil faktisk ha elbil i hele verden. Det bare lages ikke nok å velge mellom. Klart de ikke drar enorme markedsandeler da.

Skjønner også at folk ikke velger elbil når incentivene ikke er på plass (se Danmark), så der har vi en utfordring med den store ansvarsfraskrivelsen, også kalt den svinaktige treenigheten Myndighetene, Bilprodusenten, Forbrukeren.

Bilprodusenten må aktivt bli med på dette, ikke tvinges over i fremtiden av myndighetene. Det går tydeligvis for sent. Myndighetene kan først hindre fossilbilsalg når bilprodusentene viser at det er mulig å produsere det folk trenger.

At de ikke kan produsere er fake news og elbil vil være svært mye billigere å produsere når man når kritisk masse. Tesla har 32% avkastning på vher TM3 de produserer. Ikke dårlig.

Gordon Retriever

1964: Tokyo arrangerer sommer-OL og avduker høyhastighetstoget Shinkansen:



Tokyo arrangerer OL på nytt i 2020, og vil nok på ny bruke sjansen til å vise at de er teknologisk ledende. Toyota spiller en sentral rolle under arrangementet, og det blir interessant å se hvilken retning som velges for kjøretøyene som skal brukes:  Vil Toyota holde fast ved hydrogen og brenselceller, eller vil utviklingen av faststoffbatterier være kommet langt nok til at de gir oss en forsmak på dette?

Electrix

Her er et lite tillegg til debatten, fra Citron Research, en av short-sellerne av Tesla-aksjen. Her er deres egen raport om Tesla.

SitatAs much as you can't believe you are reading this, we can't believe we are writing this!   
The most challenging part of being a short seller is to constantly check your thesis to make sure nothing has changed.  You must let all predispositions and prejudices disappear and stay focused on only the facts.
It is in that spirit and with a great deal of analysis and due diligence that we can say for the first time, Citron is long Tesla as the Model 3 is a proven hit and many of the TSLA warning signs have proven not to be significant. 
It has been almost 5 years since Citron published the following line:

"By the time this product is even approaching market, there will be multiple other 200-mile range plug-ins that have been out for years."

Rumors of the Tesla killers have been as constant and unfounded as Bob Lutz's call for Tesla's bankruptcy.

While the media has been focused on Elon Musk's eccentric, outlandish and at times offensive behavior, it has failed to notice the legitimate disruption of the auto industry that is currently being DOMINATED by Tesla.
What has changed??
Plain and simple -- Tesla is destroying the competition.

https://citronresearch.com/wp-content/uploads/2018/10/Citron-reverses-opinion-on-Tesla-too-compelling-to-ignore.pdf
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

bno

#27
@Electrix

En fin link som viser sannheten i hvitauget. Dette sett i lys av følgende:

a) "Her om dagen så jeg en presentasjon av den nye Mercedes B klasse. En flott bil, men i intervju av representanten fra den norske importøren Bertel O. Steen presterer vedkommende å si at Mercedes har kommet med en nyvinning innen dieselmotoren som skulle være revolusjonerende"

b) "Det å kjøpe hybrider forsinker «retoolingen» av fossil-bilselskapene. Hybrider var alltid ment å forsinke batterielektriske biler (BEV)."


c) "Det som mer og mer fremstår som et faktum, er at det paradigmeskiftet som disse selskapene fremdeles motarbeider forblinder og skygger for en realitetsorientering der politiske interesser på makronivå har gjort sitt til at de tilsynelatende styrer mot et Kodak moment."


Oppsummert:
"BEV fra den første bølgen i 1997 kunne allerede på den tiden tilby 160 Km rekkevidde. Det er ikke behov for en bro når det ikke er en elv eller grop å krysse. Vi var allerede på den andre siden for 20 år siden!"

https://uploads.disquscdn.com/images/75eea25feabc31279bf6b6365d15700d1b98b4a01961ed5cabffa629417a2ae0.jpg

Og slik fortsetter dette for selskapene driver å graver sin egen grav og er i ferd med å tape hegemoniet uten at folkene i styrerommene er i stand til å innrømme sin egen manglende evne til en realitetsorientering.
Man er forblendet av tiår etter tiår å ha kunnet høste lavthengende frukt fra Gullhøna fra det det utrolig kostbare bilholdet fossilbilen representerer. Men man kan ikke skylde på folket forblindet som de også er etter tiår på tiår sløvet ned med indoktrinering om rådende teknologi som det eneste saliggjørende.

Om få år kan man bygge om garasjen for eks. til hybel  eller hobbyrom. Bileierskap vil være en saga blott for hvermansen. Det er selvfølgelig mye nyttigere ting å bruke pengene sine til enn å ha en bil til 500.000,-+ renter stående 95% av eierskap-tiden og de resterende 5% som kjøring gjennom bomringer hvor midlene brukes på alskens annet enn det man kunne forutsette de burde blitt brukt til.

Amatøren

Når man klamrer seg til fossil teknologi:
SitatPlain and simple -- Tesla is destroying the competition

Ville vel heller sagt at Tesla har staket ut en ny kurs.

Han burde vel heller sagt:
SitatKort og godt - Skal vi være med i konkurransen i fremtiden også, må også vi bytte kurs til fremtidens bilisme
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

bno

#29
Sitat fra: Amatøren på onsdag 24. oktober 2018, klokken 09:19
Når man klamrer seg til fossil teknologi:
SitatPlain and simple -- Tesla is destroying the competition

Ville vel heller sagt at Tesla har staket ut en ny kurs.

Han burde vel heller sagt:
SitatKort og godt - Skal vi være med i konkurransen i fremtiden også, må også vi bytte kurs til fremtidens bilisme
Noen liker Mora og noen liker dottera. Slik er det.
Staket ut ny kurs har da fossilprodusenten også gjort, men Hybrid er feil retning. Man kan ikke evig seile og navigere uten å ta hensyn til hvor man seiler og at skipet er slik konstruert for og tåler farvannet man seiler i. I stedet for å kjempe for det mest sannsynlige utfallet har man lobbet seg ut i villniset der bil industrien i stedet har kjøpt seg en billett til Titanic.

Denne industrien minner meg om hva Reinås gjorde ved å kjøpe opp alt av papirindustri i verdens tonangivende land for dette. Han må da også (les det har bilkonsernene så det holder tror jeg. Ingen tør å ta elbil i sin munn. Forstå meg rett.) ha hatt mange nikkere rundt styrebordet. Ikke mye igjen av Norske skog nå. Det er det som skjer og det er kanskje det beste alternative også i et helhetsperspektiv.

Denne videoen viser hvordan vi er lært opp til å tenke oss for hvordan en bil tradisjonelt SKAL være sett med fossilindustrien sine øyne og internalisert (preget) inn i folket. Der fossil industrien ikke har blitt tvunget til å tenke nytt overhodet, bare mer og mer av tull og tøys som de tjener penger (og som fordyrer bilholdet både ved innkjøp og drift) på og som vi egentlig (når man ser nyvininger fra Tesla som må tenke nytt) ikke strengt tatt trenger.

https://www.youtube.com/watch?v=jwcVkAv9JTo&feature=youtu.be&t=621

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA