Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kona er død

Startet av Navl1, søndag 07. oktober 2018, klokken 18:05

« forrige - neste »

Stjerneglis

Kom det opp ett symbol av en bil med nøkkel da dette skjedde dere?
Dørene stod oppe i noen minutter og jeg kjørte setene fram og tilbake da jeg lette etter fruens øredobb, og nå er bilen død...
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

TB

Min bil tømte seg om batteri, var ikke til stede når det oppstod.

Mål spenning på 12 Volt batteriet. Er spenning under 12 Volt er trolig batteriet tømt.

For å starte kan et annet batteri eller starthjelp benyttes, eller en annen bil og startkabler.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Stjerneglis

#77
Det som irriterer meg inni skauen er at jeg ikke har rukket å få kjøpt meg ett startbooster som jeg faktisk har vurdert flere ganger.  >:(

Men dette har aldri skjedd før med denne bilen de 3 årene vi har hatt den, og jeg var vel litt optimist... Bilen var forøvrig nettopp på service og fikk diverse oppdateringer. Håper de ikke har innført nye bugs....

I tillegg hadde fruen klart å parkere bilen midt foran garasjen og sperret Teslaen inne slik at jeg kom ingen vei for å låne ett startbooster. Så da ble det å ringe Hyundai Assistanse  ::)

Veddet med henne at bilbergingsmannen ville bruke ett minutt på jobben med ett startbooster og jeg fikk rett.

Jeg prøvde å koble på batteriladeren før han kom men bilen var som nevnt tidligere i denne tråden i startmodus så den dro en masse ampere slik at jeg måtte koble fra før laderen brant opp.

En annen ting jeg obseverte på turen etter oppvekkingen var at "batteripleie" viste 0,0 kW under kjøring, og det med dårlig startbatteri?

2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

TB

Jeg er rimelig sikker på at batteripleie er batterivarme. Batteriet lades så lenge bilen er på, og når den står til lading.


Å bruke batterilader til å lade opp går nok bra det, utfordring eg opplevde var at bilen forsøkte å starte, gang etter gang. Tok ikke sjansen på det. Det vil ta lang tid og. Men, er enkelt å løse, ved å koble ifra batteriet, lade opp og koble batteriet til... Om en har god tid vil det gå å gjøre det slik.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Service 3 år / 45 000 km igår. Nevnte dette med at 12 V to ganger har tømt seg.
De sjekket, og byttet 12 V batteriet på garanti.

Ser batteri nå ligger på 12,7 V mot før 12,6 V uten lading.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Stjerneglis

Pokker ta! I dag skjedde det samme igjen da fruen skulle hjem fra matbutikken. Bilen ble ladet opp i går natt og jeg observerte at lampa i Hyundai-logoen lyste dagen før. Denne gangen hadde jeg anskaffet startbooster og vi fikk startet bilen med denne.

Hyundai kan vente seg en telefon i morgen...
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Mateusz

Anbefaller til alle vedlikehold lading av 12v batteriet en gang annehvermåned. En god teign på det at 12v batteriet har kritisk lav spenning er den lampa som lyser når hyundai lader 12v batteri. Problemet med hyundai at 12v batteriet blir lada for kort/lite og kanskje for seint.
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Vidar_S

Sitat fra: Mateusz på tirsdag 10. mai 2022, klokken 09:03
Anbefaller til alle vedlikehold lading av 12v batteriet en gang annehvermåned. En god teign på det at 12v batteriet har kritisk lav spenning er den lampa som lyser når hyundai lader 12v batteri. Problemet med hyundai at 12v batteriet blir lada for kort/lite og kanskje for seint.

Njaaa... Kan ikke si meg helt enig hverken i det du kaller for et tegn på kritisk lav spenning eller at det bør anbefales vedlikeholdslading annenhver måned. Lampen i logoeen på min bil lyser med ujevne mellomrom og det velger jeg heller å ta som et godt tegn på at ting fungerer som det skal. Har aldri hatt problemer med 12V på bilen siden jeg fikk den i 2019.

Det å ha en 12V-lader eller booster tilgjengelig skader selvsagt aldri, men ut over det er det jo en feilsituasjon om batteriet skulle gå tomt, enten det skyldes at de som tok service på bilen har "glemt" at de ikke bør tømme en kundes 12V-batteri mens de arbeider eller det er andre faktorer som spiller inn.

TB

Lampa på Hyundai KONA lyser i god tid før det er kritisk lav spenning. Jeg fikk nytt 12 V batteri i april. Ladingen foregår mye likt som før, men på noe høyere spenning. Se bilde under, fra igår, lading starter på 12,77 V.

Årsak til at batteri lades ut virker mer å være at bilens programvare som styrer ladingen ikke lader 12 V batteri i det hele om eksempelvis bakluken ikke er i lås. Om 12V batteri starter å bli svakt kan det gå svært raskt ned før batteriet er så lavt at bilen ikke kan startes.

At det skal ta så kort tid som å kjøre til matbutikken, handle og komme ut til død bil var svært raskt. Men, er 12V batteri svakt nok kan det skje.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Stjerneglis

Oppdatering: Min lokale Hyundaiforhandler tok inn bilen for testing iht garantiprosedyre fra fabrikken. Vi kjører fortsatt rundt i lånebil etter 5 dager.

Begynner å bli lei alle de lange verkstedsoppholdene med Konaen nå. De 3 første årene fungerte bilen 100% prikkfritt, men skifte av framdriftsbatteri, fiks av motorulyd og nå 12V-batteriet bare i løpet av det siste året. Hva kan jeg forvente når nybilsgarantien går ut?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Stjerneglis

Fikk endelig nytt 12V startbatteri på garanti idag. Det gamle hadde visst en indre skade, fant verkstedet ut. En kortslutning med andre ord.

Krysser fingrene på at ting roer seg nå. Kudos til BHN Vøyenenga for alltid proffesjonell og god kundebehandling i garantisaker.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

deep750

Kona er over tre år, og 12V-batteriet har tappet seg ved gjentatt småkjøring. Først på søndag og så igjen i dag. Sjeldent bilen kjøres mer enn 20 min sammenhengende.
BnH sier at bilen må leveres inn, for to dager, slik de kan feilsøke. Noen som vet, om det viser seg at 12V-batteriet er synderen (slitt el.), vil det dekkes på garanti eller ikke? Mener å ha lest et sted at 12V har tre års garanti som standard. Lite lysten på å betale flerfoldige tusen, om jeg kan løse det selv ved å bytte 12V-batteriet, selv.
Skuffende at en så ny bil skaper trøbbel. Fars 12 år gamle Citroën C4 diesel, har fortsatt originalt 12V-batteri.

TB

Jeg kan bare snakke for meg selv, jeg fikk byttet 12V batteri samtidig som bilen var på service. Slik jeg tolker dette er det en kjent sak, der 12V batteri trolig har en produksjonsfeil eller blir ladet for mye ut under transport. Dette reduserer kapasiteten og levetiden.

Ved å bytte til nytt 12V batteri løser det seg, men om bilen blir stående en tid uten bruk, eller med åpen bakluke eller dører kan batteri lades ut.

Har selv kjørt Citroën C4 diesel. Programvaren hindret utilsiktet utladning av 12V batteri. Ulempe var at en kunne ikke høre på radio mer enn ca 15 uten motor igang.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

deep750

Sitat fra: TB på fredag 21. oktober 2022, klokken 07:46
Jeg kan bare snakke for meg selv, jeg fikk byttet 12V batteri samtidig som bilen var på service. Slik jeg tolker dette er det en kjent sak, der 12V batteri trolig har en produksjonsfeil eller blir ladet for mye ut under transport. Dette reduserer kapasiteten og levetiden.

Ved å bytte til nytt 12V batteri løser det seg, men om bilen blir stående en tid uten bruk, eller med åpen bakluke eller dører kan batteri lades ut.

Har selv kjørt Citroën C4 diesel. Programvaren hindret utilsiktet utladning av 12V batteri. Ulempe var at en kunne ikke høre på radio mer enn ca 15 uten motor igang.
Hvor gammel var bilen da dette ble gjort?

TB

Sitat fra: deep750 på fredag 21. oktober 2022, klokken 16:23
Hvor gammel var bilen da dette ble gjort?
Bilen var ny august 2019 - batteri ble byttet april 2022 = ca 2,5 år
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA