Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kona er død

Startet av Navl1, søndag 07. oktober 2018, klokken 18:05

« forrige - neste »

Navl1

Tittelen sier alt, i dag var bilen helt dau når jeg skulle bruke den. Mest sannsynlig flatt 12v, eller noe verre.

Aux lader ble slått på når bilen ble hentet hos forhandler, og det var ca 60% igjen på hivedbatteriet. Bilen har stått siden onsdag kveld.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

TB

Sjekk spenning på 12V batteriet. Har du en 12V lader kan du også lade det opp igjen.

Eller - bestille redningsbil - og taue bilen til forhandler.

Rart at elbiler skal være så plaget med 12V problemer..  :o
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

hELgenen

Rart ikke alle elbiler også lader 12V batteri.

Navl1

I dag kom salgssjef hos forhandler med booster, vi fikk start på bilen. Nå står den på verksted for diagnosetester osv.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

Biff

Får håpe kona kommer seg fort slik at du kan kjøre på igjen

Trekkoppbil

Rådet mitt er å ha med en liten booster i lommeformat og startkabler i bilen. Har man en sånn i perioder hvor 12V-batteriet er dårlig, så kan man redde seg, og man kan prøve å lade det opp over natta når det er tomt, og etterhvert kan det gå seg til igjen.

Det er mange ting som kan være årsak til tomt batteri. Man kan lade opp over natta, gjerne med en intelligent lader, og ikke gjøre så mye styr ut av det om det skje en eller noen få ganger. Det er bare sånne ting man må beherske når man har bil, og erfaringen min er at som regel tar batteriene seg opp igjen.

Blybatteri kan etter min erfaring være litt dårlig etter oversjøisk transport.
Kona mi 1.0 fikk en gang en oversjøisk 2 år gammel Leaf hvor batteriet stadig var tomt og det måtte lades opp, så jeg konkluderte med at batteriet måtte byttes, og jeg kjøpte nytt. Jeg somla litt med å bytte, og etterhvert var det ikke behov for å bytte, da det gamle fungerte bra etterhvert og det holdt i 2 år til, inntill vi solgte bilen.

I 2014 hadde jeg 2012-modell hvor 12V batteriet fungerte bra helt til vinteren kom. Det jeg tomt et par gnger, bla. hvis jeg var bortreist 3-4 uker, og jeg lurte på om jeg skulle kjøpe nytt, men jeg bare lada det opp av og til i løpet av vinteren, og det gamle batteriet sitter i bilen fortsatt og det har fungert bra lenge nå.

På den andre sida har jeg også bytta ett batteri som var noen få måneder gammelt, da butikken mente det feila på testen, og de gav meg nytt.

TorT

Jeg har merket på min KONA at man må ta i litt for å lukke bakluka når alle dører ellers er lukket.
Kan bilen ha stått med halvlåst bakluke, og lyser på i bagasjerom?

pofeet

#7
Fantastisk at man egentlig trenger et dedikert 12V batteri i en elbil
Enda mer fantastisk er at hvis det er flatt så virker ikke bilen.

Til og med modelflyene mine får 5V strøm via en BEC fra hovedbatteriet på 48V.

Småfly

Sitat fra: pofeet på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 13:24
Fantastisk at man egentlig trenger et dedikert 12V batteri i en elbil
Enda mer fantastisk er at hvis det er flatt så virker ikke bilen.

Til og med modelflyene mine får 5V strøm via en BEC fra hovedbatteriet på 48V.

Nå står vel ikke flyene dine koblet til hovedbatteriet hele tiden? Ville tro BEC'en ville tømme batteriet ganske kjapt da.
I prinsippet kunne man sikkert gjort det med en elbil også og la DC-DC konverteren gå hele tiden og på den måten eliminert behovet for 12V batteri. Vet ikke hvor mye en typisk konverter på en elbil har i tap, men antagelig ville hovedbatteriet tappet seg fortere enn noen ville sette pris på med en slik løsning.
Slik jeg forstår det har 12V batteriet en funksjon for og minimere energibruk når bilen er avslått, samtidig trenger  bilen 12V for å fyre i gang konverteren igjen når bilen skal brukes (i tillegg til 12V til telemetri, dørlåser, kupelys og alt annet).
Men at elbiler har ett problem med utlading av 12V batteriet burde ikke skje da det i utgangspunktet kan lades når som helst av bilen selv.

Orbit

Det er mange grunner til at det fremdeles er et 12V-batteri i elbilene, og noen av dem er også gode (se f.eks. annen tråd). Men det mange bilmerker utelater er å lage en "bootstrap" som gjør at en kan komme i gang med lading selv fra helt tomt batteri (12V + hovedbatteri). For i3 (vet ikke om noen andre har tilsvarende løsninger) er det en innebygd "booster" som lader 12V-batteriet fra ladekontakten når alt annet er dødt. Så lenge ladekabel er med, og en har tilgang til strøm, kan en derfor få igang selv en helt utladet bil.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: pofeet på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 13:24
Fantastisk at man egentlig trenger et dedikert 12V batteri i en elbil
Enda mer fantastisk er at hvis det er flatt så virker ikke bilen.

Til og med modelflyene mine får 5V strøm via en BEC fra hovedbatteriet på 48V.

Hovedbatteriet må kunne kobles fra med kontaktor. Da trenger man en strømkilde til å drive styringssystemer og kontaktoren. De fleste har løst det med separat 12V batteri som lades via DC-DC. Tesla har gått vekk fra det i Model 3, der har de integrert DC-DC, kontaktor og styringen i hovedbatteriet slik at man får både 350V (eller hva nå batterispenningen er) og 12V ut fra hovedbatteriet.

Er det en ting Tesla er gode på i forhold til konkurrentene så er det å pakke komponenter effektivt sammen. Det ser man fort om man åpner f.eks panseret.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Navl1

Bilen er hentet ut fra verksted, de har gjort alt de kan av tester, uten å finne årsaken. Jeg er inneforstått med at vi som får de første bilene (kønummer 317) er delvis testpiloter, så er forberedt på at det kan skje i igjen. Booster er bestilt, så jeg er klar til neste gang :)

Til tross av dette, svært fornøyd med bil og forhandler. Vi får se om noen måneder når det er -14 grader, om jeg er like fornøyd  :blank:
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

Kårepåsporet

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 08. oktober 2018, klokken 19:43
Rådet mitt er å ha med en liten booster i lommeformat og startkabler i bilen. Har man en sånn i perioder hvor 12V-batteriet er dårlig, så kan man redde seg, og man kan prøve å lade det opp over natta når det er tomt, og etterhvert kan det gå seg til igjen.

Det er mange ting som kan være årsak til tomt batteri. Man kan lade opp over natta, gjerne med en intelligent lader, og ikke gjøre så mye styr ut av det om det skje en eller noen få ganger. Det er bare sånne ting man må beherske når man har bil, og erfaringen min er at som regel tar batteriene seg opp igjen.

Blybatteri kan etter min erfaring være litt dårlig etter oversjøisk transport.
Kona mi 1.0 fikk en gang en oversjøisk 2 år gammel Leaf hvor batteriet stadig var tomt og det måtte lades opp, så jeg konkluderte med at batteriet måtte byttes, og jeg kjøpte nytt. Jeg somla litt med å bytte, og etterhvert var det ikke behov for å bytte, da det gamle fungerte bra etterhvert og det holdt i 2 år til, inntill vi solgte bilen.

I 2014 hadde jeg 2012-modell hvor 12V batteriet fungerte bra helt til vinteren kom. Det jeg tomt et par gnger, bla. hvis jeg var bortreist 3-4 uker, og jeg lurte på om jeg skulle kjøpe nytt, men jeg bare lada det opp av og til i løpet av vinteren, og det gamle batteriet sitter i bilen fortsatt og det har fungert bra lenge nå.

På den andre sida har jeg også bytta ett batteri som var noen få måneder gammelt, da butikken mente det feila på testen, og de gav meg nytt.

Når en har ny elbil er det åpenbart at en må beherske å kunne lade batteri, ha smart batterilader, sørge for å ha en starthjelper ,som til enhver tid er oppladet, tilgjengelig når den nye bilen ikke vil starte. En må også sette seg inn i hvordan en kommer seg inn i bilen når 12 volts batteriet er utladet.

Det var enklere før med bensin- og dieselbiler, hadde aldri slike problemer da. Aldri. Ikke en gang med mine første biler fra 70-tallet....

Hvis det er slik at en er avhengig av starthjelper, ja da må da for pokker forhandleren levere med det når en kjøper bilen!  ;)

TorT

Innlegget ditt her er vel om alle nye biler.

Det er ikke bare elbiler som er sånn.  :o

navyelsen

Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 10. oktober 2018, klokken 09:10
Det var enklere før med bensin- og dieselbiler, hadde aldri slike problemer da.

Utdyp gjerne hvordan du får start på en bensin eller dieselbil uten strøm på batteriet?
Ja, vet at eldre biler kunne "dyttes" i gang med flatt batteri, men dette er ikke like lett på moderne biler fulle av elektronikk eller automatgir. Kanskje vi skal gå tilbake til startsveiv?
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA