Elbilforum.no

Bilmerker => Hyundai => Hyundai KONA => Emne startet av: Navl1 på søndag 07. oktober 2018, klokken 18:05

Tittel: Kona er død
Skrevet av: Navl1søndag 07. oktober 2018, klokken 18:05
Tittelen sier alt, i dag var bilen helt dau når jeg skulle bruke den. Mest sannsynlig flatt 12v, eller noe verre.

Aux lader ble slått på når bilen ble hentet hos forhandler, og det var ca 60% igjen på hivedbatteriet. Bilen har stått siden onsdag kveld.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: TBsøndag 07. oktober 2018, klokken 18:47
Sjekk spenning på 12V batteriet. Har du en 12V lader kan du også lade det opp igjen.

Eller - bestille redningsbil - og taue bilen til forhandler.

Rart at elbiler skal være så plaget med 12V problemer..  :o
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: hELgenensøndag 07. oktober 2018, klokken 19:28
Rart ikke alle elbiler også lader 12V batteri.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Navl1mandag 08. oktober 2018, klokken 14:45
I dag kom salgssjef hos forhandler med booster, vi fikk start på bilen. Nå står den på verksted for diagnosetester osv.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Biffmandag 08. oktober 2018, klokken 17:25
Får håpe kona kommer seg fort slik at du kan kjøre på igjen
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Trekkoppbilmandag 08. oktober 2018, klokken 19:43
Rådet mitt er å ha med en liten booster i lommeformat og startkabler i bilen. Har man en sånn i perioder hvor 12V-batteriet er dårlig, så kan man redde seg, og man kan prøve å lade det opp over natta når det er tomt, og etterhvert kan det gå seg til igjen.

Det er mange ting som kan være årsak til tomt batteri. Man kan lade opp over natta, gjerne med en intelligent lader, og ikke gjøre så mye styr ut av det om det skje en eller noen få ganger. Det er bare sånne ting man må beherske når man har bil, og erfaringen min er at som regel tar batteriene seg opp igjen.

Blybatteri kan etter min erfaring være litt dårlig etter oversjøisk transport.
Kona mi 1.0 fikk en gang en oversjøisk 2 år gammel Leaf hvor batteriet stadig var tomt og det måtte lades opp, så jeg konkluderte med at batteriet måtte byttes, og jeg kjøpte nytt. Jeg somla litt med å bytte, og etterhvert var det ikke behov for å bytte, da det gamle fungerte bra etterhvert og det holdt i 2 år til, inntill vi solgte bilen.

I 2014 hadde jeg 2012-modell hvor 12V batteriet fungerte bra helt til vinteren kom. Det jeg tomt et par gnger, bla. hvis jeg var bortreist 3-4 uker, og jeg lurte på om jeg skulle kjøpe nytt, men jeg bare lada det opp av og til i løpet av vinteren, og det gamle batteriet sitter i bilen fortsatt og det har fungert bra lenge nå.

På den andre sida har jeg også bytta ett batteri som var noen få måneder gammelt, da butikken mente det feila på testen, og de gav meg nytt.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: TorTmandag 08. oktober 2018, klokken 23:12
Jeg har merket på min KONA at man må ta i litt for å lukke bakluka når alle dører ellers er lukket.
Kan bilen ha stått med halvlåst bakluke, og lyser på i bagasjerom?
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: pofeettirsdag 09. oktober 2018, klokken 13:24
Fantastisk at man egentlig trenger et dedikert 12V batteri i en elbil
Enda mer fantastisk er at hvis det er flatt så virker ikke bilen.

Til og med modelflyene mine får 5V strøm via en BEC fra hovedbatteriet på 48V.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Småflytirsdag 09. oktober 2018, klokken 14:23
Sitat fra: pofeet på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 13:24
Fantastisk at man egentlig trenger et dedikert 12V batteri i en elbil
Enda mer fantastisk er at hvis det er flatt så virker ikke bilen.

Til og med modelflyene mine får 5V strøm via en BEC fra hovedbatteriet på 48V.

Nå står vel ikke flyene dine koblet til hovedbatteriet hele tiden? Ville tro BEC'en ville tømme batteriet ganske kjapt da.
I prinsippet kunne man sikkert gjort det med en elbil også og la DC-DC konverteren gå hele tiden og på den måten eliminert behovet for 12V batteri. Vet ikke hvor mye en typisk konverter på en elbil har i tap, men antagelig ville hovedbatteriet tappet seg fortere enn noen ville sette pris på med en slik løsning.
Slik jeg forstår det har 12V batteriet en funksjon for og minimere energibruk når bilen er avslått, samtidig trenger  bilen 12V for å fyre i gang konverteren igjen når bilen skal brukes (i tillegg til 12V til telemetri, dørlåser, kupelys og alt annet).
Men at elbiler har ett problem med utlading av 12V batteriet burde ikke skje da det i utgangspunktet kan lades når som helst av bilen selv.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Orbittirsdag 09. oktober 2018, klokken 14:26
Det er mange grunner til at det fremdeles er et 12V-batteri i elbilene, og noen av dem er også gode (se f.eks. annen tråd (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39785.msg685681#msg685681)). Men det mange bilmerker utelater er å lage en "bootstrap" som gjør at en kan komme i gang med lading selv fra helt tomt batteri (12V + hovedbatteri). For i3 (vet ikke om noen andre har tilsvarende løsninger) er det en innebygd "booster" som lader 12V-batteriet fra ladekontakten når alt annet er dødt. Så lenge ladekabel er med, og en har tilgang til strøm, kan en derfor få igang selv en helt utladet bil.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: jkirkebotirsdag 09. oktober 2018, klokken 17:15
Sitat fra: pofeet på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 13:24
Fantastisk at man egentlig trenger et dedikert 12V batteri i en elbil
Enda mer fantastisk er at hvis det er flatt så virker ikke bilen.

Til og med modelflyene mine får 5V strøm via en BEC fra hovedbatteriet på 48V.

Hovedbatteriet må kunne kobles fra med kontaktor. Da trenger man en strømkilde til å drive styringssystemer og kontaktoren. De fleste har løst det med separat 12V batteri som lades via DC-DC. Tesla har gått vekk fra det i Model 3, der har de integrert DC-DC, kontaktor og styringen i hovedbatteriet slik at man får både 350V (eller hva nå batterispenningen er) og 12V ut fra hovedbatteriet.

Er det en ting Tesla er gode på i forhold til konkurrentene så er det å pakke komponenter effektivt sammen. Det ser man fort om man åpner f.eks panseret.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Navl1onsdag 10. oktober 2018, klokken 08:17
Bilen er hentet ut fra verksted, de har gjort alt de kan av tester, uten å finne årsaken. Jeg er inneforstått med at vi som får de første bilene (kønummer 317) er delvis testpiloter, så er forberedt på at det kan skje i igjen. Booster er bestilt, så jeg er klar til neste gang :)

Til tross av dette, svært fornøyd med bil og forhandler. Vi får se om noen måneder når det er -14 grader, om jeg er like fornøyd  :blank:
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Kårepåsporetonsdag 10. oktober 2018, klokken 09:10
Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 08. oktober 2018, klokken 19:43
Rådet mitt er å ha med en liten booster i lommeformat og startkabler i bilen. Har man en sånn i perioder hvor 12V-batteriet er dårlig, så kan man redde seg, og man kan prøve å lade det opp over natta når det er tomt, og etterhvert kan det gå seg til igjen.

Det er mange ting som kan være årsak til tomt batteri. Man kan lade opp over natta, gjerne med en intelligent lader, og ikke gjøre så mye styr ut av det om det skje en eller noen få ganger. Det er bare sånne ting man må beherske når man har bil, og erfaringen min er at som regel tar batteriene seg opp igjen.

Blybatteri kan etter min erfaring være litt dårlig etter oversjøisk transport.
Kona mi 1.0 fikk en gang en oversjøisk 2 år gammel Leaf hvor batteriet stadig var tomt og det måtte lades opp, så jeg konkluderte med at batteriet måtte byttes, og jeg kjøpte nytt. Jeg somla litt med å bytte, og etterhvert var det ikke behov for å bytte, da det gamle fungerte bra etterhvert og det holdt i 2 år til, inntill vi solgte bilen.

I 2014 hadde jeg 2012-modell hvor 12V batteriet fungerte bra helt til vinteren kom. Det jeg tomt et par gnger, bla. hvis jeg var bortreist 3-4 uker, og jeg lurte på om jeg skulle kjøpe nytt, men jeg bare lada det opp av og til i løpet av vinteren, og det gamle batteriet sitter i bilen fortsatt og det har fungert bra lenge nå.

På den andre sida har jeg også bytta ett batteri som var noen få måneder gammelt, da butikken mente det feila på testen, og de gav meg nytt.

Når en har ny elbil er det åpenbart at en må beherske å kunne lade batteri, ha smart batterilader, sørge for å ha en starthjelper ,som til enhver tid er oppladet, tilgjengelig når den nye bilen ikke vil starte. En må også sette seg inn i hvordan en kommer seg inn i bilen når 12 volts batteriet er utladet.

Det var enklere før med bensin- og dieselbiler, hadde aldri slike problemer da. Aldri. Ikke en gang med mine første biler fra 70-tallet....

Hvis det er slik at en er avhengig av starthjelper, ja da må da for pokker forhandleren levere med det når en kjøper bilen!  ;)
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: TorTonsdag 10. oktober 2018, klokken 09:20
Innlegget ditt her er vel om alle nye biler.

Det er ikke bare elbiler som er sånn.  :o
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: navyelsenonsdag 10. oktober 2018, klokken 09:28
Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 10. oktober 2018, klokken 09:10
Det var enklere før med bensin- og dieselbiler, hadde aldri slike problemer da.

Utdyp gjerne hvordan du får start på en bensin eller dieselbil uten strøm på batteriet?
Ja, vet at eldre biler kunne "dyttes" i gang med flatt batteri, men dette er ikke like lett på moderne biler fulle av elektronikk eller automatgir. Kanskje vi skal gå tilbake til startsveiv?
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: tuonoonsdag 10. oktober 2018, klokken 09:39
Er pussig dette. Det var akkurat samme "nøa" da Ioniq kom. Flere slike innlegg både på FB-gruppa og her inne. Men nå har det stilna helt av. Og det er ikke akkurat kommet færre Ioniq på veiene siden da...
Vet at noen fikk gjennomført belastningstest på batteriet og fikk det erstattet på garantien. Visstnok skade.
Men man kan jo være tilbøyelig til å tro at han som nevner stillstand og transporttid (Trekkoppbil) er inne på noe.

At moderne biler belaster 12V batteriet på en helt annen måte enn hva f.eks en Volvo 144 gjorde (kupélys, sigarettenner, radio/kassetspiller og hovedlys) bør ikke komme som noen stor nyhet. Men selve batteri- og ladeteknologien har ikke forandra seg mye (snakker fossil nå). Har hatt både Tiguan og XC70 som ble brukt til mye småkjøring. Spesielt vinterstid var disse helt avhengige av å få en liten runde med vedlikeholdslader innimellom. Ellers så kunne man plutselig stå der med skjegg og salt i postkasser og sår. 
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Kårepåsporetonsdag 10. oktober 2018, klokken 09:46
Sitat fra: navyelsen på onsdag 10. oktober 2018, klokken 09:28
Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 10. oktober 2018, klokken 09:10
Det var enklere før med bensin- og dieselbiler, hadde aldri slike problemer da.

Utdyp gjerne hvordan du får start på en bensin eller dieselbil uten strøm på batteriet?
Ja, vet at eldre biler kunne "dyttes" i gang med flatt batteri, men dette er ikke like lett på moderne biler fulle av elektronikk eller automatgir. Kanskje vi skal gå tilbake til startsveiv?

Enkelt å utdype: har ikke opplevd startproblemer på mine 14-15 foregående biler. Har altså ikke hatt noe trøbbel med 12 volts batteri. Ikke før Ioniq....de 7-8 første bilene var tildels gamle bruktbiler, resten nye.....
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Kårepåsporetonsdag 10. oktober 2018, klokken 09:59
Sitat fra: tuono på onsdag 10. oktober 2018, klokken 09:39
Er pussig dette. Det var akkurat samme "nøa" da Ioniq kom. Flere slike innlegg både på FB-gruppa og her inne. Men nå har det stilna helt av. Og det er ikke akkurat kommet færre Ioniq på veiene siden da...
Vet at noen fikk gjennomført belastningstest på batteriet og fikk det erstattet på garantien. Visstnok skade.
Men man kan jo være tilbøyelig til å tro at han som nevner stillstand og transporttid (Trekkoppbil) er inne på noe.

At moderne biler belaster 12V batteriet på en helt annen måte enn hva f.eks en Volvo 144 gjorde (kupélys, sigarettenner, radio/kassetspiller og hovedlys) bør ikke komme som noen stor nyhet. Men selve batteri- og ladeteknologien har ikke forandra seg mye (snakker fossil nå). Har hatt både Tiguan og XC70 som ble brukt til mye småkjøring. Spesielt vinterstid var disse helt avhengige av å få en liten runde med vedlikeholdslader innimellom. Ellers så kunne man plutselig stå der med skjegg og salt i postkasser og sår.

Hadde selv Tiquan, med dieselvarmer med fjernkontroll som ble brukt flittig. Det er den bilen jeg har hatt lengst, nær fem år. Null problem, kanskje ladet batteriet 3-4 ganger tilfeldig. Kun servicebesøk iht varsel på kjørecomputer. Altså rundt 30000 km....
Før det hadde jeg Touraner, de var det heller ikke noe problem med, dieselvarmere på de også....
Aldri plaga med salt i postkassen. Skjeggveksten er forøvrig (dessverre) upåklagelig, men blir fjernet fortløpende
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: navyelsenonsdag 10. oktober 2018, klokken 10:00
Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 10. oktober 2018, klokken 09:46
Sitat fra: navyelsen på onsdag 10. oktober 2018, klokken 09:28
Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 10. oktober 2018, klokken 09:10
Det var enklere før med bensin- og dieselbiler, hadde aldri slike problemer da.

Utdyp gjerne hvordan du får start på en bensin eller dieselbil uten strøm på batteriet?
Ja, vet at eldre biler kunne "dyttes" i gang med flatt batteri, men dette er ikke like lett på moderne biler fulle av elektronikk eller automatgir. Kanskje vi skal gå tilbake til startsveiv?

Enkelt å utdype: har ikke opplevd startproblemer på mine 14-15 foregående biler. Har altså ikke hatt noe trøbbel med 12 volts batteri. Ikke før Ioniq....de 7-8 første bilene var tildels gamle bruktbiler, resten nye.....

Det var ikke unormalt før å se biler som trengte starthjelp. Det er tross alt en grunn til at de har solgt startkabler i alle disse årene, eller at det etter hvert har blitt mer vanlig med batteribooster. Poenget er at det ikke er et nytt fenomen, alle biler trenger 12V, enten det er bensin, diesel eller elbil.

At du ikke opplevde det behøver ikke å bety at det ikke skjedde med andre nybiler. Det er svært få biler som har så til dels detaljert forum som elbiler.
Hvis du f.eks. kjøpte en ny Passat i 2010, hvor mange forum ble det diskurert batteri, foliering, leveringstid etc? Men på forumet her rapporteres absolutt alt, og da virker det gjerne som det er mer problemer enn andre biler...
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: tuonoonsdag 10. oktober 2018, klokken 10:09
Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 10. oktober 2018, klokken 09:59

Hadde selv Tiquan, med dieselvarmer med fjernkontroll som ble brukt flittig. Det er den bilen jeg har hatt lengst, nær fem år. Null problem, kanskje ladet batteriet 3-4 ganger tilfeldig. Kun servicebesøk iht varsel på kjørecomputer. Altså rundt 30000 km....
Før det hadde jeg Touraner, de var det heller ikke noe problem med, dieselvarmere på de også....
Aldri plaga med salt i postkassen. Skjeggveksten er forøvrig (dessverre) upåklagelig, men blir fjernet fortløpende
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Kårepåsporetonsdag 10. oktober 2018, klokken 11:02
Vel, jeg hadde -98 VW kjøpt brukt ett år gammel, -02 Skoda ny, -05 Touran ny, -08 Touran ny, -10 Tiquan ny.
De reklamasjonene jeg hadde på disse var tre stykk: en panserlås, styrenhet hengerfeste og ujevn slittasje bremseklosser bak. Ingen driftsstans.

På fossilbiler er ladingen avhengig av turtall, på en elbil bør lading være enkleste sak av verden, en har jo stabil strømforsyning om bilen er på tomgang eller kjører.

Kjøremønsteret mitt har vært tilnærmet likt i alle år.

Batteriet på Ioniq var nok ferdig defekt ved levering, ikke problem etter at det ble byttet. Hvorfor opplevde jeg aldri det med fossilbilene, og heller ikke med utskjelte VW?!??
Hvis det er transport fra østen som er problem, hvorfor ikke koble fra batteri under transport, eller bytte batteri ved levering.
Jeg synes det er kjipt å kjøpe ny bil og ikke kunne stole på den.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Øyvind.honsdag 10. oktober 2018, klokken 11:43
Min 4 år gamle VW Golf gikk tom for strøm på fjellet etter bruk av webasto, og Møller påpekte ved flere anledninger at det var lurt å vedlikeholdslade.
Naboen benytter i blant mitt strømuttak til å lade batteriet i hans Octavia fordi han har opplevd død bil flere ganger. Møller hevder det skyldes bruken av webasto og korte turer.

Men det er klart mer elektronikk og ting som kan stjele strøm, feile etc i dagens biler enn for 10 år siden. Og på elbiler har vel fabrikantene en tendens til å sette inn mindre 12V batterier pga mindre behov for startstrøm, samtidig som flere har slitt med korrekt vedlikeholdslading. I farten vet jeg både Nissan og Tesla har slitt med for lite/feil lading av 12V batteri, noe som har ført til unødvendig slitasje og 12V havari.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: jkirkeboonsdag 10. oktober 2018, klokken 12:30
Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 10. oktober 2018, klokken 11:02
Vel, jeg hadde -98 VW kjøpt brukt ett år gammel, -02 Skoda ny, -05 Touran ny, -08 Touran ny, -10 Tiquan ny.
De reklamasjonene jeg hadde på disse var tre stykk: en panserlås, styrenhet hengerfeste og ujevn slittasje bremseklosser bak. Ingen driftsstans.

Heldig du, jeg hadde også en ny Touran -05 i 9 år og på de årene måtte jeg koste på den nytt batteri 2 ganger. Ikke spesielt billige batterier heller (Varta Silver eller noe sånt). Bortsett fra det var det masse andre problemer. Byttet dieselvarmer en gang (+ rep. en annen gang), byttet CD-veksler en gang, byttet låskasse bakluke to ganger, byttet hele bakluka på rustgaranti, byttet høydejusteringsmotor på venstre frontlys, byttet luftmassemåler, byttet alle glødeplugger + en masse annet småtteri jeg ikke husker i farta. Og svinghjulet tok kvelden etter at ny eier hadde kjørt den 650km...
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Stoppeonsdag 10. oktober 2018, klokken 13:10
12V batteri på min e-Golf (2015)  var dødt når jeg kom hjem fra tre ukers ferie i fjor sommer. 3V på batteriet. Møller brukte en måned på å bestemme seg for at det var batteriet som var feilen, de søkte etter feil på elektronikk som kunne ha tappet batteriet. Gratis leiebil i venteperioden, men veldig irriterende.

Har i ettertid forstått det slik at 12V batteri kun lades fra hovedbatteri, og ikke når bilen lades. Mulig man bør legge inn samme rutine med vedlikeholdslading et par ganger i året som jeg gjør på dieselbilen.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: tuonoonsdag 10. oktober 2018, klokken 16:21
Sitat fra: Stoppe på onsdag 10. oktober 2018, klokken 13:10


Har i ettertid forstått det slik at 12V batteri kun lades fra hovedbatteri, og ikke når bilen lades. Mulig man bør legge inn samme rutine med vedlikeholdslading et par ganger i året som jeg gjør på dieselbilen.

Personlig gjør jeg det. Om ikke annet så for egen sjelefred og for å kjenne ståa på batteriet på lik linje med f.eks. dekkslitasje, endeledd og støtdempere. Dagens elektroniske ladere gir ganske greie indikasjoner på batteritilstand.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Kårepåsporetonsdag 10. oktober 2018, klokken 17:58
Flott at sgs alle synes det er ok at nye biler blir stående med flatt 12 volts batteri.
Jeg synes ikke det.
Forøvrig så konka mitt ut første uken, sikkert pga manglende vedlikeholdslading.

Når jeg forhåpentligvis får ny bil i slutte av året får jeg høre om jeg kan få plugge inn en skjøteledning på ferja på vei hjem, den tar jo over en halv time.....
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: TorTonsdag 10. oktober 2018, klokken 18:58
Kan opplyse om at Kona har Utility setting, eller Hvilemodus i norsk meny.
Da trekker du strøm fra hovedbatteri. Likt campingmodus på Tesla.
Nesten litt rart at du kjøper Koreansk når VW er så glimrende. De har jo flere elbiler.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Roy Aasenonsdag 10. oktober 2018, klokken 20:38
Fatter ikke oppstyret
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: E_Sonsdag 10. oktober 2018, klokken 23:07
Har litt vanskelig for å forstå hvorfor de ikke kan ha en software som bare overvåker batterispenning og som aktiverer DC-DC dersom spenningen på 12V-batteriet synker under et visst nivå..
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Jernhestentorsdag 11. oktober 2018, klokken 08:59
Er det ikke akkurat det Kona gjør, da...?
Ref sidene H 59-61 «Aux battery saver+» i instruksjonsboken.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: TorTtorsdag 11. oktober 2018, klokken 11:50
Usj. Må ikke ødelegge god vel gjennomtenkt kritikk med fakta  :+1:
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Einridetorsdag 11. oktober 2018, klokken 15:30
Lurte på det same. Eg får innimellom opp den meldingen i displayet på bilen når eg starter den om at den bruker hovedbatteriet til å lade 12-volts batteriet ved behov.
Trur funksjonen kan skruast av i innstillinger, men eg har i alle fall ikkje skrudd den på, så den er tydeligvis på som standard. Då burde vel ikkje dette vere eit problem?
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Navl1torsdag 11. oktober 2018, klokken 15:32
Sitat fra: Einride på torsdag 11. oktober 2018, klokken 15:30
Lurte på det same. Eg får innimellom opp den meldingen i displayet på bilen når eg starter den om at den bruker hovedbatteriet til å lade 12-volts batteriet ved behov.
Trur funksjonen kan skruast av i innstillinger, men eg har i alle fall ikkje skrudd den på, så den er tydeligvis på som standard. Då burde vel ikkje dette vere eit problem?

Hei, det stemmer. Legg merke til at denne funksjonen også var aktivert i dette tilfellet. Likevel så gikk det da galt.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Einridetorsdag 11. oktober 2018, klokken 16:57
Det endrar jo saken litt. Eg antok i min naivitet at funksjonen faktisk fungerte som forventa... :D
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: TorTtorsdag 11. oktober 2018, klokken 17:03
Målte spenningen med bilen i park idag. Fylte spylevæske. Overkant av 14,5V. Hvis en skrur av bilen, men blir sittende å høre på radio, vifte og lys på, så trekkes alt fra 12V batteriet, hvis jeg har forstått riktig.
Viktig å bruke hvilemodus hvis en sitter og venter i bilen.
Satt og ventet på ferja en hel time nå i helga. Hvilemodus på.
Så ikke på prosenten, men så at bilen telte ned 3 km. Klima og radio på.

Edit. Har av og til sett advarsel om at en trekker strøm fra 12V batteriet. Er det det du mener, eller har du sjekket at denne funksjonen er på?
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Navl1torsdag 11. oktober 2018, klokken 22:31
Bare for å oppklare noen ting her.

1. Aux batterisparer har stått på hele tiden, siden bilen ble utlevert.
2. De siste dagene før dette skjedde så slik ut:

Søndag: Kjørte 40 mil
Mandag: Ble ladet fra 20% til 80%
Tirsdag og onsdag: Stod stille
Torsdag og fredag: Diverse småkjøring, ble ladet til 100%
Lørdag: Kjørte 32 mil
Søndag: Ble ladet fra 27% til 80%
Mandag: Stod stille
Tirsdag: Til verksted, koblet fra lys i fotbrønn som ble kjøpt som ekstrautstyr, lysene var feilkoblet og lyste 24/7. Ble koblet helt i fra inntil videre. 
Onsdag: Hentet fra verksted, litt småkjøring.
Bilen stod så stille frem til søndag, da med flatt 12vbatteri som resultat.

3. Jeg har aldri blitt sittende i bilen over lengre tid, med lys osv. på uten å kjøre i denne perioden.

Etter litt tankevirksomhet så kom jeg på at mens disse lysene i forbrønnen var tilkoblet fikk jeg svært ofte beskjed om at aux batterisparer var benyttet, stod bilen i mer enn en dag, fikk jeg den beskjeden, men de siste to ukene fikk jeg ikke opp denne meldingen.

12v ble testet for feil på verksted, ikke funnet feil. Ble ladet opp. Målt så til 14,2V, Målt selvutladning til 0,01 A.

Tre ting som er min teori:

1: Lysene i forbrønnene har tappet batteriet litt hver gang. Mener å ha lest i manual at denne ladefunksjonen kan slå seg av hvis den må lade batteri ofte, da den tolker det som feil på batteriet, som må utbedres.
2: En av de fem dørene kan ha stått litt åpne uten at jeg har merket det. Men jeg tviler egentlig på det, da bilen piper, uler og tuter for alt mulig. Går du fra den ulåst så bør den jo si i fra. Kan enkelt testes.
3: Det er en tredje ukjent faktor, som da kan poppe opp igjen.

Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: TorTtorsdag 11. oktober 2018, klokken 22:57
Litt av et sammentreff. Jeg har også lys i fotbrønn. Fikk problemer allerede første kvelden pga av feilkobling. Lyste kontinuerlig.
Men fikset på verkstedet allerede neste formiddag. Alt vel etterpå. Bilen stod parkert i 8 dager mens vi var i syden, så regner med at alt er OK nå.

Unnskyldnigen deres var at de hadde fått beskjed fra importør at de skulle bruke koblingsskjema fra Ionic hvis jeg husker rett. Det viste seg å være helt feil.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Navl1torsdag 11. oktober 2018, klokken 23:07
Sitat fra: TorT på torsdag 11. oktober 2018, klokken 22:57
Litt av et sammentreff. Jeg har også lys i fotbrønn. Fikk problemer allerede første kvelden pga av feilkobling. Lyste kontinuerlig.
Men fikset på verkstedet allerede neste formiddag. Alt vel etterpå. Bilen stod parkert i 8 dager mens vi var i syden, så regner med at alt er OK nå.

Unnskyldnigen deres var at de hadde fått beskjed fra importør at de skulle bruke koblingsskjema fra Ionic hvis jeg husker rett. Det viste seg å være helt feil.

Jeg tror din forhandler må snakke med min, da de er koblet helt fra hos meg akkurat nå.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: TBtorsdag 11. oktober 2018, klokken 23:42
Slik jeg tolker manualen er aux batteri funksjonen på som standard. Den vil automatisk lade 12V batteriet om spenning går ned. Men, om det skjer ofte, 10 ganger er nevnt blir funksjonen midlertid deaktivert, for å forhindre skade eller utlading av hoved batteri.

Ved lang periode stillestående er det ikkje nødvendigvis ønsket å tappe hovedbatteriet, funksjonen kan bli slått av.

Installasjon av ekstrautstyr vil kunne surre til automatisk lading, spesielt om det trekkes strøm hele tiden. Om feilen utbedres, men automatisk lading ikkje blir aktivert igjen kan batteri være nedtappa og startproblemer kan oppstå.

Om en dør står åpent vil ikkje automatisk lading skje. Om kupé lys i bil står på når en dør er åpen vil dette være uheldig... Er det en timer her som slår av lys i bil etter en tid?
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: TorTtorsdag 11. oktober 2018, klokken 23:52
@NavI1

Min forhandler er Svein Kvia avd Mariero Stavanger
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: TorTfredag 12. oktober 2018, klokken 00:44
@TB
Har selv merket at en må ta i for å lukke bakluka når alle dører ellers er lukket. Når et vindu eller dør er åpen ellers er bakluka helt normal å lukke.
Jeg har ved 2 anledninger prestert å begynne å kjøre før jeg ser i display st bakluke ikke er skikkelig lukket.
Har vært ute i bilen og testet. Hvis bakluke er i halvlås, så vil bilen låse dører, helt som normalt, og uten alarmlyder.
Hvis en ikke legger merke til at interiørlyset er på vil en ikke merke noe. Og i dagslys merker en vel neppe det.
De bilene jeg har hatt, ihvertfall etter 2000 har hatt en funksjon som slår av interørlys etter 15 eller 20 minutt.
Men hvis noen har kødda til det i ledningsnettet som har med interørlyset å gjøre, så er det ikke sikkert en slik funksjon virker.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Cydoniafredag 12. oktober 2018, klokken 13:03
Bakluka er en gjenganger som flere vissnok har opplevd på Kona. Jeg dro tilbake med bilen allerede et par dager etter utlevering. Verkstedet justerte litt på festene og bakluka ble helt fin å lukke med "normal" kraft.

Sitat fra: TorT på fredag 12. oktober 2018, klokken 00:44
@TB
Har selv merket at en må ta i for å lukke bakluka når alle dører ellers er lukket. Når et vindu eller dør er åpen ellers er bakluka helt normal å lukke.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Kårepåsporetlørdag 13. oktober 2018, klokken 06:20
Sitat fra: Jernhesten på torsdag 11. oktober 2018, klokken 08:59
Er det ikke akkurat det Kona gjør, da...?
Ref sidene H 59-61 «Aux battery saver+» i instruksjonsboken.

Samme greia har Ioniq og også kommende e-Niro.
Jeg oppfatter det som komplett meningsløst at bruker skal kunne endre denne innstillingen, når vel alle forhandlere sier den SKAL være aktivert. ALLTID.
Når en så får bilen tilbake etter service er den gjerne deaktivert.
Kjempegreier.....

Ellers så er det ikke nødvendig å åpne panser for å sjekke batterispenning, en kan kjøpe en USB lader med voltmeter til å putte i sigarettenner, så ser en ladespenning så lenge tenningen er på.


Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Kårepåsporetlørdag 13. oktober 2018, klokken 08:21
Sitat fra: snakkesalig på lørdag 13. oktober 2018, klokken 07:42
Sitat fra: Kårepåsporet på lørdag 13. oktober 2018, klokken 06:20
Ellers så er det ikke nødvendig å åpne panser for å sjekke batterispenning, en kan kjøpe en USB lader med voltmeter til å putte i sigarettenner, så ser en ladespenning så lenge tenningen er på.
Ikke om du vil ha et helt nøyaktig tall. Det kan fort bli noen tidels volt spenningstap mellom batteri og uttak.
Så lenge en ikke har noe effektutak så blir spenningsfallet minimalt, og uten betydning i denne sammenhengen. Her er det snakk om å se om bilen lader eller ei, ligger spenningen over 14 volt når tenninga er på så er ihvertfall den delen ok....
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Håkon77søndag 14. oktober 2018, klokken 21:52
Bakluka er håpløs på Kona. Den må slamres igjen som om det var siste gang. Opplevde i går at den åpnet seg på motorveien uten forvarsel. Har tydeligvis ikke vært slamret hardt nok igjen.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Biffmandag 15. oktober 2018, klokken 08:06
Prøver du å si at vi må bruke makt på bakluka til kona?  :o
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: tuonomandag 15. oktober 2018, klokken 08:31
Du får gjøre som de andre med samme problem: Få den justert. Er en problemfri garantisak som visstnok lett lar seg løse ifølge de som har rapportert inn samme problem.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Navl1tirsdag 18. desember 2018, klokken 18:43
Da var 12v flatt igjen. Denne gangen er omtalte lys koblet fra bilen. Bilen ble sist brukt i går.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: TorTtirsdag 18. desember 2018, klokken 19:03
Hvis batteriet har vært skikkelig tømt, er det ikke sikkert det blir bra igjen.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Cydoniaonsdag 19. desember 2018, klokken 10:25
Dette har blitt nevnt før, både her i forumet og i Facebook-gruppen. Selv dro jeg tilbake til forhandler et par dager etter levering, låsen på bakluka ble justert på 5 minutter. (Mistenker at mange er levert med låsen på bakluka litt for "stram", slik at selv når smekket igjen så har den ikke godt nok tak, og kan sprette opp når det rister litt på ujevn vei.)

Sitat fra: Håkon77 på søndag 14. oktober 2018, klokken 21:52
Bakluka er håpløs på Kona. Den må slamres igjen som om det var siste gang. Opplevde i går at den åpnet seg på motorveien uten forvarsel. Har tydeligvis ikke vært slamret hardt nok igjen.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Biffonsdag 19. desember 2018, klokken 11:46
Sitat fra: Cydonia på onsdag 19. desember 2018, klokken 10:25
Mistenker at mange er levert med låsen på bakluka litt for "stram"

Hater når bakluka på Kona er for stram...    :o
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Vidar_Sonsdag 19. desember 2018, klokken 13:58
Sitat fra: Cydonia på onsdag 19. desember 2018, klokken 10:25
Dette har blitt nevnt før, både her i forumet og i Facebook-gruppen. Selv dro jeg tilbake til forhandler et par dager etter levering, låsen på bakluka ble justert på 5 minutter. (Mistenker at mange er levert med låsen på bakluka litt for "stram", slik at selv når smekket igjen så har den ikke godt nok tak, og kan sprette opp når det rister litt på ujevn vei.)

Er dette det samme som beskrives i denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=CYVJBmS3wEY   eller et urelatert bakluke-problem?
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Navl1onsdag 09. januar 2019, klokken 23:54
Mysteriet er oppklart, løs ledning i motorrommet, medførte strøm på avveie
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Navl1torsdag 10. januar 2019, klokken 21:22
Og mysteriet blir dypere.

Ble på nytt oppringt av verksted i dag, hadde ikke rukket å hente bilen enda.

Den taper fremdeles strøm en eller annen plass, og de har ikke funnet ut av det.... Så nå står jeg her uten bil da...
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Bifftorsdag 10. januar 2019, klokken 21:28
Kjipt når Kona streiker!
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: SigJartorsdag 10. januar 2019, klokken 22:36
Akkuratt det samme skjedde med min forrige uke. Fulladet bil som ikke hadde blitt brukt på 2 dager, men antar at jeg ville sett eventuelle lys. Ingen varsler om åpen dør etc når jeg fikk gang på 12v igjen. Følger!
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: trondhlafredag 11. januar 2019, klokken 09:55
Å finne strømtyv på 12 volts kretser burde være barnemat for et verksted. Det høres ut som om forhandleren din burde se litt på denne video:
https://www.youtube.com/watch?v=lRcj1fQcWwU
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: jingsonsdag 25. mars 2020, klokken 22:02
Navl1, fant de ut av problemet med at 12Vs batteriet tappet seg? Har fått samme feilen på min 2 måneder gamle Kona. Stod i ro i 2,5 dager, og endte opp med 3.6V på 12Vs batteriet...

Forhåpentligvis så finner forhandler ut av det, de har konkludert med at den "lekker strøm", og driver og feilsøker videre...
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: HSvfredag 27. mars 2020, klokken 13:06
Det samme har skjedd med min tre-fire ganger. Helt dødt 12v batteri, og følgelig helt død bil. Men hjelp fra en startbooster så kommer bilen fint igang, og kjører som normalt.

Først leverte jeg den inn og fikk skiftet batteri. Ingen hjelp i det.

Nå har den vært inne hos forhandler i en ukes tid, og jeg har fått beskjed om at de har skiftet sikringsboksen i dashbordet på bilen. Dette er visstnok noe mer enn bare en sikringsboks. Det er veldig lang leveringstid på denne boksen, så forhandleren har plukket ut en fra en usolgt bil og satt den inn i min.
Jeg skal hent bilen i ettermiddag, og så får jeg bare se om det er noe hjelp i.
Uansett er jeg nå den lykkelige eier av en startbooster fra Biltema, så om problemet fortsetter slipper jeg iallefall å stå og vente på Viking.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: jingslørdag 28. mars 2020, klokken 17:17
Sukk, er vel noe tilsvarende problem med min bil. Skulle opprinnelig ha bilen en dag (onsdag) for å feilsøke, men ble oppringt om at de "måtte ha den over helgen". Feilsøknings metoden var visstnok å plukke av en og en del og så sjekke med Hyundai, "Hva plukker vi vekk neste gang?"
Fikk inntrykk av at de ikke regnet med å få den montert sammen før et godt stykke ut i uken. I tillegg så satt jeg igjen med oppfatningen om at det ble det så sinnsykt mye arbeid for verksted om jeg skulle ha leiebil i denne perioden, så det hadde vært greit om jeg lot være... Jeg vil jo ikke at lage bryderi for stakkars verkstedet, og skjønner jo at man må regne med at en to måneder gammel bil trenger en uke eller to på verksted for å fin tunes....
Er vel like greit å bare kjøpe seg en startbooster med en gang....
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: jingsonsdag 01. april 2020, klokken 15:49
Ok. Da har jeg fått beskjed fra forhandler om jeg kan hente min 2 måneder gamle Kona 2020. Den har stått på verksted i 8 dager, og blitt plukket fullstendig fra hverandre, del for del, fordi den tappet 12v batteriet fullstendig ned. Verkstedet har prøvd å finne ut hva som gjør at den lekker strøm, og har nå konkludert med at den permanent er i kommunikasjon med serverne hos Hyundai, og at dette kneler 12Vs batteriet i bilen. Tibber har hatt en integrasjon med Hyundai for smartladning (i Beta), og jeg fikk beskjed fra Tibber i går om at de måtte skru av denne integrasjonen "fordi den overbelastet serverne til Hyundai". Etter at Tibber skrudde av integrasjonen i går, så har strømtrekket forsvunnet, og jeg har fått beskjed om at jeg kan hente bilen igjen. Forhåpentligvis uten for mange løse deksler og manglende skruer...

(Jeg fikk også tilbud om leiebil i går tidlig, når jeg spurte etter dette, da de ringte og sa at de ikke ante hvor lang tid det tok, men den leiebilen rakk jeg ikke hente ut.)
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Electric cars in Norwayonsdag 01. april 2020, klokken 16:50
Sitat fra: jings på onsdag 01. april 2020, klokken 15:49
Ok. Da har jeg fått beskjed fra forhandler om jeg kan hente min 2 måneder gamle Kona 2020. Den har stått på verksted i 8 dager, og blitt plukket fullstendig fra hverandre, del for del, fordi den tappet 12v batteriet fullstendig ned. Verkstedet har prøvd å finne ut hva som gjør at den lekker strøm, og har nå konkludert med at den permanent er i kommunikasjon med serverne hos Hyundai, og at dette kneler 12Vs batteriet i bilen. Tibber har hatt en integrasjon med Hyundai for smartladning (i Beta), og jeg fikk beskjed fra Tibber i går om at de måtte skru av denne integrasjonen "fordi den overbelastet serverne til Hyundai". Etter at Tibber skrudde av integrasjonen i går, så har strømtrekket forsvunnet, og jeg har fått beskjed om at jeg kan hente bilen igjen. Forhåpentligvis uten for mange løse deksler og manglende skruer...

(Jeg fikk også tilbud om leiebil i går tidlig, når jeg spurte etter dette, da de ringte og sa at de ikke ante hvor lang tid det tok, men den leiebilen rakk jeg ikke hente ut.)

Takk for info. En veldig merkelig situasjon du har utsatt for. Man skulle da tro det lå sperrer mot slikt i løsningene.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: permbakkentirsdag 28. april 2020, klokken 23:53
Sitat fra: jings på onsdag 01. april 2020, klokken 15:49
Ok. Da har jeg fått beskjed fra forhandler om jeg kan hente min 2 måneder gamle Kona 2020. Den har stått på verksted i 8 dager, og blitt plukket fullstendig fra hverandre, del for del, fordi den tappet 12v batteriet fullstendig ned. Verkstedet har prøvd å finne ut hva som gjør at den lekker strøm, og har nå konkludert med at den permanent er i kommunikasjon med serverne hos Hyundai, og at dette kneler 12Vs batteriet i bilen. Tibber har hatt en integrasjon med Hyundai for smartladning (i Beta), og jeg fikk beskjed fra Tibber i går om at de måtte skru av denne integrasjonen "fordi den overbelastet serverne til Hyundai". Etter at Tibber skrudde av integrasjonen i går, så har strømtrekket forsvunnet, og jeg har fått beskjed om at jeg kan hente bilen igjen. Forhåpentligvis uten for mange løse deksler og manglende skruer...

(Jeg fikk også tilbud om leiebil i går tidlig, når jeg spurte etter dette, da de ringte og sa at de ikke ante hvor lang tid det tok, men den leiebilen rakk jeg ikke hente ut.)
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: permbakkentirsdag 28. april 2020, klokken 23:58
Sitat fra: jings på onsdag 01. april 2020, klokken 15:49
Ok. Da har jeg fått beskjed fra forhandler om jeg kan hente min 2 måneder gamle Kona 2020. Den har stått på verksted i 8 dager, og blitt plukket fullstendig fra hverandre, del for del, fordi den tappet 12v batteriet fullstendig ned. Verkstedet har prøvd å finne ut hva som gjør at den lekker strøm, og har nå konkludert med at den permanent er i kommunikasjon med serverne hos Hyundai, og at dette kneler 12Vs batteriet i bilen. Tibber har hatt en integrasjon med Hyundai for smartladning (i Beta), og jeg fikk beskjed fra Tibber i går om at de måtte skru av denne integrasjonen "fordi den overbelastet serverne til Hyundai". Etter at Tibber skrudde av integrasjonen i går, så har strømtrekket forsvunnet, og jeg har fått beskjed om at jeg kan hente bilen igjen. Forhåpentligvis uten for mange løse deksler og manglende skruer...

(Jeg fikk også tilbud om leiebil i går tidlig, når jeg spurte etter dette, da de ringte og sa at de ikke ante hvor lang tid det tok, men den leiebilen rakk jeg ikke hente ut.)
Interessant. Min 3 uker gamle kona knelte i løpet av helga og Hyndai veihjelp tilkalt for å få start på den. Kjørte til vekstedet, Mobile Follo, og allerede da jeg snakket med dem før kontakt med veihjelpen tilbød de leiebil. Da jeg leverte bilen tilbød de flere ganger leiebil om jeg hadde behov for det. Og de ryddet plass på verkstedet for å håndtere min bil siden det jo var helt ny. Veldig god service fra Mobile Follo, anbefales.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Sigurd2onsdag 06. mai 2020, klokken 00:03
Hvor i menyen finner man aktivering av AUx batterisparing som er nevnt her? Har hatt problemer med flatt startbatterie et par ganger, men da bare etter å ha lastet inn bagasje så luka og lyset i bagasjerommet har stått på i en halvtime-times tid. Synes det var litt lite som skulle til før batteriet ble tomt.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Mateuszmandag 22. juni 2020, klokken 10:39
Samme problem her, men det gjelder 1 år gammel bil.
12v batteri problemer startet etter et 30 tusen km service hvor de lastet inn ny software versjon.
Kanskje det har noen sammenheng?
Bilen skal til feilsøkning for andre gang nå på torsdag.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Mateuszonsdag 08. juli 2020, klokken 08:15
Liten oppfølging, verksted har byttet 12v batteri og etter en uke så dukket det opp en ny feil. EV system feil og gult utropstegn. Bilen vil ikkje koble på hovedbatteri og vil ikke gå i gir. Redningsbil bestilt og kona tilbake på verkstedet :(
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: TBmandag 30. august 2021, klokken 23:22
Eldre tråd, men samme emne - så fortsetter her.

Sist uke, torsdag var min Kona 2019 helt død. Bil kjørt 36 000 km.

La merke til at bakluken ikke var helt i lås, så mulig det var årsaken. Målte 12V batteri til 4,8 Volt.
Bilen hadde stått til lading, så hovedbatteri var ladet til 90% (som er maks for tiden..)

Ladet opp 12V batteri med en Ctek lader, og da startet bilen helt som normalt igjen.
Har ikke oppstått på nytt etter dette. (Har sjekket bakluken har gått i lås.)

Mener jeg har hatt bakluken åpen før.. den er litt vrang å få lukket helt..
Første gang jeg har erfart tomt 12V på denne bilen, men leser mange har erfart dette.

Ser jeg har skrevet et innlegg om dette selv i 2018..  :D 

Sitat fra: TB på torsdag 11. oktober 2018, klokken 23:42
Slik jeg tolker manualen er aux batteri funksjonen på som standard. Den vil automatisk lade 12V batteriet om spenning går ned. Men, om det skjer ofte, 10 ganger er nevnt blir funksjonen midlertid deaktivert, for å forhindre skade eller utlading av hoved batteri.

Ved lang periode stillestående er det ikkje nødvendigvis ønsket å tappe hovedbatteriet, funksjonen kan bli slått av.

Installasjon av ekstrautstyr vil kunne surre til automatisk lading, spesielt om det trekkes strøm hele tiden. Om feilen utbedres, men automatisk lading ikkje blir aktivert igjen kan batteri være nedtappa og startproblemer kan oppstå.

Om en dør står åpent vil ikkje automatisk lading skje. Om kupé lys i bil står på når en dør er åpen vil dette være uheldig... Er det en timer her som slår av lys i bil etter en tid?
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Håkon77fredag 03. september 2021, klokken 23:09
Jeg var også uheldig å lukke bakluka for dårlig og kom til død bil dagen etter. Satte på ctek lader og tok dieselbilen til jobb. Når jeg kom hjem var det liv i Hyundaien igjen og ingen problemer i etterkant.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: TBlørdag 19. februar 2022, klokken 09:47
Idag oppstod det på nytt. Bakluka var ikke i lås, bil helt død. Brukte bilen sist oppdatert gang onsdag ettermiddag. Tar tydeligvis ikke lenger tid før det tømmes om bakluka står delvis låst.

Satte på Cetek lader, men det ble så mye klikke lyder jeg tok ikke sjansen på å la det stå.

Forsøkte et ekstra 12 V batteri med startkabler, men det var ikke ladet på en tid.

Satte ekstra batteri på lading og tok bussen. Ser senere ikveld.

Må nok ha en oppladet starthjelp på lur for å sikre seg.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: I Koma siden 19tirsdag 22. februar 2022, klokken 15:47
Hei, under lading av 12V batteri pleier vi å stikke noe tynt ned i panserlåsen for å få bryteren til å tro det er lukket. Brettbar refleks har vist seg å være en vinner. Da kan man etterhvert ha bilen låst og den prøver ikke å holde kontrollsystemet på.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: TBtirsdag 22. februar 2022, klokken 22:00
Sitat fra: TB på lørdag 19. februar 2022, klokken 09:47
Idag oppstod det på nytt. Bakluka var ikke i lås, bil helt død. Brukte bilen sist oppdatert gang onsdag ettermiddag. Tar tydeligvis ikke lenger tid før det tømmes om bakluka står delvis låst.

Satte på Cetek lader, men det ble så mye klikke lyder jeg tok ikke sjansen på å la det stå.
Forsøkte et ekstra 12 V batteri med startkabler, men det var ikke ladet på en tid.
Satte ekstra batteri på lading og tok bussen. Ser senere ikveld.
Må nok ha en oppladet starthjelp på lur for å sikre seg.

Når jeg var hjemme igjen koblet jeg ekstra batteriet til. (Jeg ladet bare ekstrabatteri.)
Så snart ekstra batteriet var koblet til bilens batteri våknet bilen opp, og "alt" startet. Instrumenter, hovedlys, radio - alt var på med det samme.
Satte meg inn, og trykket inn brems og startknapp, da var bilen klar til å kjøres.

Lot den stå på tid, slik at batteriet ladet seg. Deretter stoppet bilen igjen, nå avslutter den på riktig måte. Koblet til Ctek lader, for å lade 12 Volt batteri helt opp. Det tar tid å lade et 12 V batteri. Neste dag var batteriet ladet opp og alt var i orden.

Årsak til klikking i rele var at jeg var utålmodig først på dagen. Koblet til ekstra batteriet, og trykket på start knappen. Bilen startet nesten opp, men batteriet var ikke sterkt nok til å få igang alle systemer, og den slo seg av på en ikke kontrollert måte. Dermed var status "på" neste gang det kom strøm.

Lærdom av dette:
- Sjekk at bakluken er helt stengt.
- 12V lades ut, vær sikker på 12V er ladet nok før en trykker på start knappen.
- Om en ikke kan vente, benytt starthjelp, eller startkabler til et batteri som har nok kapasitet.

En slik er enklere å benytte, enn ekstra batteri og startkabler:
Andersson PRB 3.0 Jump Starter 8000 mAh (https://www.netonnet.no/art/mobil-smartklokke/mobiltilbehor/powerbank/andersson-prb-3-0-jump-starter-8000-mah/1009700.11546/)
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: TBlørdag 26. februar 2022, klokken 20:01
Har koblet til "battery monitor BM2" som jeg kjøpte fra eBay i 2019..

Etter det jeg kan se lades 12V batteri hver 4 time. Bilde viser jeg åpnet bakluken kl 14.13, og den var åpen 12 minutter før jeg stengte den igjen kl 14.25. Da gikk spenning fra 12,8 V helt ned i 12,0 V før den returnerte til 12,6 V når bil igjen slo seg av.

Å la bakluken stå åpen vil trolig gjøre at 12V batteri svært raskt går tomt. Har ikke testet så langt.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Mateuszmandag 28. februar 2022, klokken 07:35
Eg byttet på min ioniq 17 lyspære i bakluka til LED. Kanskje hjelper også på kona å holde lav forbruk fra 12v batteri?
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: TBmandag 28. februar 2022, klokken 22:35
Testet å la bakluken være delvis låst, dvs slik at den ikke kan åpnes, men ikke låst.
Selve bilen var låst.

Det går svært raskt nedover, 11,75V på det laveste, ingen tegn til at bilen forsøker å lade 12 V batteri i denne situasjonen. Mulig mitt 12V er svekket pga. det er tappet langt ned to ganger, men det går svært raskt ned dette, tviler en vil klare å starte bilen om det står over natten..
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Stjerneglissøndag 03. april 2022, klokken 19:02
Kom det opp ett symbol av en bil med nøkkel da dette skjedde dere?
Dørene stod oppe i noen minutter og jeg kjørte setene fram og tilbake da jeg lette etter fruens øredobb, og nå er bilen død...
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: TBsøndag 03. april 2022, klokken 19:25
Min bil tømte seg om batteri, var ikke til stede når det oppstod.

Mål spenning på 12 Volt batteriet. Er spenning under 12 Volt er trolig batteriet tømt.

For å starte kan et annet batteri eller starthjelp benyttes, eller en annen bil og startkabler.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Stjerneglissøndag 03. april 2022, klokken 20:29
Det som irriterer meg inni skauen er at jeg ikke har rukket å få kjøpt meg ett startbooster som jeg faktisk har vurdert flere ganger.  >:(

Men dette har aldri skjedd før med denne bilen de 3 årene vi har hatt den, og jeg var vel litt optimist... Bilen var forøvrig nettopp på service og fikk diverse oppdateringer. Håper de ikke har innført nye bugs....

I tillegg hadde fruen klart å parkere bilen midt foran garasjen og sperret Teslaen inne slik at jeg kom ingen vei for å låne ett startbooster. Så da ble det å ringe Hyundai Assistanse  ::)

Veddet med henne at bilbergingsmannen ville bruke ett minutt på jobben med ett startbooster og jeg fikk rett.

Jeg prøvde å koble på batteriladeren før han kom men bilen var som nevnt tidligere i denne tråden i startmodus så den dro en masse ampere slik at jeg måtte koble fra før laderen brant opp.

En annen ting jeg obseverte på turen etter oppvekkingen var at "batteripleie" viste 0,0 kW under kjøring, og det med dårlig startbatteri?

Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: TBsøndag 03. april 2022, klokken 21:15
Jeg er rimelig sikker på at batteripleie er batterivarme. Batteriet lades så lenge bilen er på, og når den står til lading.


Å bruke batterilader til å lade opp går nok bra det, utfordring eg opplevde var at bilen forsøkte å starte, gang etter gang. Tok ikke sjansen på det. Det vil ta lang tid og. Men, er enkelt å løse, ved å koble ifra batteriet, lade opp og koble batteriet til... Om en har god tid vil det gå å gjøre det slik.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: TBonsdag 06. april 2022, klokken 18:55
Service 3 år / 45 000 km igår. Nevnte dette med at 12 V to ganger har tømt seg.
De sjekket, og byttet 12 V batteriet på garanti.

Ser batteri nå ligger på 12,7 V mot før 12,6 V uten lading.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Stjerneglismandag 09. mai 2022, klokken 23:15
Pokker ta! I dag skjedde det samme igjen da fruen skulle hjem fra matbutikken. Bilen ble ladet opp i går natt og jeg observerte at lampa i Hyundai-logoen lyste dagen før. Denne gangen hadde jeg anskaffet startbooster og vi fikk startet bilen med denne.

Hyundai kan vente seg en telefon i morgen...
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Mateusztirsdag 10. mai 2022, klokken 09:03
Anbefaller til alle vedlikehold lading av 12v batteriet en gang annehvermåned. En god teign på det at 12v batteriet har kritisk lav spenning er den lampa som lyser når hyundai lader 12v batteri. Problemet med hyundai at 12v batteriet blir lada for kort/lite og kanskje for seint.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Vidar_Stirsdag 10. mai 2022, klokken 12:54
Sitat fra: Mateusz på tirsdag 10. mai 2022, klokken 09:03
Anbefaller til alle vedlikehold lading av 12v batteriet en gang annehvermåned. En god teign på det at 12v batteriet har kritisk lav spenning er den lampa som lyser når hyundai lader 12v batteri. Problemet med hyundai at 12v batteriet blir lada for kort/lite og kanskje for seint.

Njaaa... Kan ikke si meg helt enig hverken i det du kaller for et tegn på kritisk lav spenning eller at det bør anbefales vedlikeholdslading annenhver måned. Lampen i logoeen på min bil lyser med ujevne mellomrom og det velger jeg heller å ta som et godt tegn på at ting fungerer som det skal. Har aldri hatt problemer med 12V på bilen siden jeg fikk den i 2019.

Det å ha en 12V-lader eller booster tilgjengelig skader selvsagt aldri, men ut over det er det jo en feilsituasjon om batteriet skulle gå tomt, enten det skyldes at de som tok service på bilen har "glemt" at de ikke bør tømme en kundes 12V-batteri mens de arbeider eller det er andre faktorer som spiller inn.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: TBtirsdag 10. mai 2022, klokken 17:39
Lampa på Hyundai KONA lyser i god tid før det er kritisk lav spenning. Jeg fikk nytt 12 V batteri i april. Ladingen foregår mye likt som før, men på noe høyere spenning. Se bilde under, fra igår, lading starter på 12,77 V.

Årsak til at batteri lades ut virker mer å være at bilens programvare som styrer ladingen ikke lader 12 V batteri i det hele om eksempelvis bakluken ikke er i lås. Om 12V batteri starter å bli svakt kan det gå svært raskt ned før batteriet er så lavt at bilen ikke kan startes.

At det skal ta så kort tid som å kjøre til matbutikken, handle og komme ut til død bil var svært raskt. Men, er 12V batteri svakt nok kan det skje.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Stjerneglissøndag 15. mai 2022, klokken 06:14
Oppdatering: Min lokale Hyundaiforhandler tok inn bilen for testing iht garantiprosedyre fra fabrikken. Vi kjører fortsatt rundt i lånebil etter 5 dager.

Begynner å bli lei alle de lange verkstedsoppholdene med Konaen nå. De 3 første årene fungerte bilen 100% prikkfritt, men skifte av framdriftsbatteri, fiks av motorulyd og nå 12V-batteriet bare i løpet av det siste året. Hva kan jeg forvente når nybilsgarantien går ut?
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Stjerneglisonsdag 18. mai 2022, klokken 20:10
Fikk endelig nytt 12V startbatteri på garanti idag. Det gamle hadde visst en indre skade, fant verkstedet ut. En kortslutning med andre ord.

Krysser fingrene på at ting roer seg nå. Kudos til BHN Vøyenenga for alltid proffesjonell og god kundebehandling i garantisaker.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: deep750torsdag 20. oktober 2022, klokken 23:21
Kona er over tre år, og 12V-batteriet har tappet seg ved gjentatt småkjøring. Først på søndag og så igjen i dag. Sjeldent bilen kjøres mer enn 20 min sammenhengende.
BnH sier at bilen må leveres inn, for to dager, slik de kan feilsøke. Noen som vet, om det viser seg at 12V-batteriet er synderen (slitt el.), vil det dekkes på garanti eller ikke? Mener å ha lest et sted at 12V har tre års garanti som standard. Lite lysten på å betale flerfoldige tusen, om jeg kan løse det selv ved å bytte 12V-batteriet, selv.
Skuffende at en så ny bil skaper trøbbel. Fars 12 år gamle Citroën C4 diesel, har fortsatt originalt 12V-batteri.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: TBfredag 21. oktober 2022, klokken 07:46
Jeg kan bare snakke for meg selv, jeg fikk byttet 12V batteri samtidig som bilen var på service. Slik jeg tolker dette er det en kjent sak, der 12V batteri trolig har en produksjonsfeil eller blir ladet for mye ut under transport. Dette reduserer kapasiteten og levetiden.

Ved å bytte til nytt 12V batteri løser det seg, men om bilen blir stående en tid uten bruk, eller med åpen bakluke eller dører kan batteri lades ut.

Har selv kjørt Citroën C4 diesel. Programvaren hindret utilsiktet utladning av 12V batteri. Ulempe var at en kunne ikke høre på radio mer enn ca 15 uten motor igang.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: deep750fredag 21. oktober 2022, klokken 16:23
Sitat fra: TB på fredag 21. oktober 2022, klokken 07:46
Jeg kan bare snakke for meg selv, jeg fikk byttet 12V batteri samtidig som bilen var på service. Slik jeg tolker dette er det en kjent sak, der 12V batteri trolig har en produksjonsfeil eller blir ladet for mye ut under transport. Dette reduserer kapasiteten og levetiden.

Ved å bytte til nytt 12V batteri løser det seg, men om bilen blir stående en tid uten bruk, eller med åpen bakluke eller dører kan batteri lades ut.

Har selv kjørt Citroën C4 diesel. Programvaren hindret utilsiktet utladning av 12V batteri. Ulempe var at en kunne ikke høre på radio mer enn ca 15 uten motor igang.
Hvor gammel var bilen da dette ble gjort?
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: TBfredag 21. oktober 2022, klokken 16:37
Sitat fra: deep750 på fredag 21. oktober 2022, klokken 16:23
Hvor gammel var bilen da dette ble gjort?
Bilen var ny august 2019 - batteri ble byttet april 2022 = ca 2,5 år
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Vidar_Storsdag 24. november 2022, klokken 16:38
Sitat fra: deep750 på torsdag 20. oktober 2022, klokken 23:21
Kona er over tre år, og 12V-batteriet har tappet seg ved gjentatt småkjøring. Først på søndag og så igjen i dag. Sjeldent bilen kjøres mer enn 20 min sammenhengende.
BnH sier at bilen må leveres inn, for to dager, slik de kan feilsøke. Noen som vet, om det viser seg at 12V-batteriet er synderen (slitt el.), vil det dekkes på garanti eller ikke? Mener å ha lest et sted at 12V har tre års garanti som standard.

Jeg fikk "endelig" problemer med mitt 12V-batteri etter nærmere 3,5 år uten å ha vedlikeholdsladet, men her på mandagsmorgenen var det dødt. Var i utgangspunktet innstilt på å måtte kjøpe nytt selv, men etter en telefon til forhandler opplyste de om at de opererte med samme garanti på det som på bilen (5 år) og det endte opp med en sjekk av 12V-systemet og kostnadsfritt bytte av 12V-batteri etter at de konkluderte med "defekt batteri".
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: TBtorsdag 24. november 2022, klokken 17:05
Det er bra Hyundai bytter disse 12V batteriene, vil trolig være en liten kostnad, enn omdømme for ustabil bil.

Hyundai har forholdsvis kort service intervall. Tar inn igjen en del av kostnadene der..?

Noen som har fått byttet 12V uten at service er gjennomført etter oppgitt plan?
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Tormod Beckfredag 19. mai 2023, klokken 13:23
Er det noen som har import bil, som har fått byttet 12v Batteri på garantien?
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Model Ytirsdag 23. mai 2023, klokken 09:03
Min IONIQ hadde problemer med 12V batteri. Jeg hadde en BM2 (Battery Monitor) tilkoblet for å følge opp, og så at spenning, særlig om vinter, ofte var ned på 11.5-11.8V. Bilen ladet kun i 20-min om gangen, noe som ikke er nok for et såpass flatt 12V batteri. Batteriene bør ha en vanlig vedlikeholdslader over et døgn minst en gang på de kaldeste vintermånedene. Bilen lader heller ikke hvis den er ulåst, dør åpen osv. Da må man heller sette bilen i "hvilemodus" hvis man vil ha på radio mens man vasker bil o.l.

Batteri vil ikke bli byttet på garanti med mindre det faktisk ryker, eller at man står fast og må bli tauet e.l. Dette var noe jeg ikke ville risikere, så jeg valget å kjøpe et nytt batteri selv til 1500,- fra Sønnak.
Det var noe med at teknologien i batteriet var hentet fra AGM-batteri, men at det fortsatt var et vanlig blybatteri. Men effekten var iallfall for min del at spenningen lå langt høyere på vinter, det var gjerne opp i 13V ved fullt, isteden for 12.8V. Den største fordelen var at det ladet nesten dobbelt så raskt, så det fungerte utrolig mye bedre enn originalbatteriet.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: E-Trondtirsdag 23. mai 2023, klokken 11:02
Har fått byttet batteri på garanti selv,det ser ut som om orginal batteri er av elendig kvalitet...👎
Har sett etter et batteri som er større og med bedre kapasitet,men finner ingen som passer.
Var det dette batteriet du kjøpte?

https://www.exidegroup.com/no/nb/battery/SA406
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Model Ytorsdag 25. mai 2023, klokken 10:31
Det stemmer!
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Limodrivertorsdag 29. juni 2023, klokken 16:29
Sitat fra: E-Trond på tirsdag 23. mai 2023, klokken 11:02Har fått byttet batteri på garanti selv,det ser ut som om orginal batteri er av elendig kvalitet...👎
Har sett etter et batteri som er større og med bedre kapasitet,men finner ingen som passer.
Var det dette batteriet du kjøpte?

https://www.exidegroup.com/no/nb/battery/SA406

Er det behov for noe særlig kapasitet på 12v batteriet? Sammenlignet med konvensjonelle biler der motoren skal drives rundt for å starte krever både høyere effekt og kapasitet, jeg kan ikke se at det er behov for annet enn et batteri som holder på strømmen og ikke selvutlades pga lav kvalitet eller defekter.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Electric cars in Norwaytorsdag 29. juni 2023, klokken 16:41
Sitat fra: Limodriver på torsdag 29. juni 2023, klokken 16:29
Sitat fra: E-Trond på tirsdag 23. mai 2023, klokken 11:02Har fått byttet batteri på garanti selv,det ser ut som om orginal batteri er av elendig kvalitet...👎
Har sett etter et batteri som er større og med bedre kapasitet,men finner ingen som passer.
Var det dette batteriet du kjøpte?

https://www.exidegroup.com/no/nb/battery/SA406

Er det behov for noe særlig kapasitet på 12v batteriet? Sammenlignet med konvensjonelle biler der motoren skal drives rundt for å starte krever både høyere effekt og kapasitet, jeg kan ikke se at det er behov for annet enn et batteri som holder på strømmen og ikke selvutlades pga lav kvalitet eller defekter.
Limo :+1: ser den... men tenker at vi har jo erfaringer med at det gjerne ryker noen 12v batterier på enkelte elbiler... og det koster jo så lite ekstra å legge på litt mer så så får man høyere kapasitet. Exide batteriene er veldig gode. Se de på Thansen og de er ofte billige når de er på salg...når det gjelder Biltema sine så ligger de godt under ------______> Exide sine. Det er min erfaring.   
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Limodriverfredag 30. juni 2023, klokken 12:48
Kvaliteten som du adresserer tror jeg er det aller viktigste. Det kan virke som elbiler ikke løpende lader 12v batteriet godt nok til å forhindre at batteriet forringes. Jeg er enig i at det ikke koster mye ekstra å kjøpe et litt større batteri når en først kjøper.

Uten å ha dokumentasjon eller noe fornuftig grunn annet enn skepsis, ville jeg selv kjøpt Excide eller annet anerkjent batterimerke og unngått Biltema sine.

Jeg tror en med fordel kan vedlikeholdslade 12v batteriet jevnlig. Jeg gjør dette omtrent en gang i måneden med en smart excidelader. Etter jeg begynte med det har jeg aldri hatt problemer annet enn med Konabatteriet. Det er vel så viktig å vedlikeholdslade om sommeren da det skader batteriet mer å være utladet i varmen enn når det er kaldt. Jeg har hatt batterier på dieselbil som har vært 12-13 år gamle og fungert utmerket.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Tormod Beckfredag 30. juni 2023, klokken 16:15
Sitat fra: Tormod Beck på fredag 19. mai 2023, klokken 13:23Er det noen som har import bil, som har fått byttet 12v Batteri på garantien?
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Limodriverfredag 30. juni 2023, klokken 18:16
Her vil det være fabrikkgaranti evt forbrukerlovgivning i landet bilen ble kjøpt ny som gjelder.

Kjenner jeg Huyndai Norge rett vil de nekte å gi noe på reklamasjon/garanti annet enn om de blir presset til det. De virker å gå både Harald A Møller og Bertelsen O Steen en høy gang på iboende vrienhet.

Kontakt Forbrukerrådet og forhør deg. Dersom de mener du har en god sak kan du sende klage til Forbrukertilsynet.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: TBfredag 30. juni 2023, klokken 19:15
Se post 79, jeg fikk byttet til nytt uten spørsmål. Har også lest flere andre har fått nytt. Tror Hyundai verksteder kjenner godt til feilen på disse 12 v batteriene. Kvaliteten er tydeligvis ikke helt god i kombinasjon med lang transport for bilene produsert i Korea. Resultatet er mange av 12 v batteriene feiler.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: TBfredag 30. juni 2023, klokken 19:20
I en norsk video presentasjon av nye Hyundai Kona 2023 ble det omtalt en knapp som gir nødstart selv ved tomt 12 v batteri.

Ikke så komplisert å bygge inn en funksjon som aktiverer hovedbatteriet og dermed gir strøm til 12 v systemet i bilen. Bare nevnt kort i videoen, kjenner ikke nøyaktig virkemåte.

Har også sett flere artikler om elbiler har 12 v som årsak for forholdvis ofte.

Nå er det enkelt å løse selv, men jeg har forstått den allmenne løsningen er å ringe Viking, NAF eller andre bilberger.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 01. juli 2023, klokken 01:35
Sitat fra: TB på fredag 30. juni 2023, klokken 19:15Se post 79, jeg fikk byttet til nytt uten spørsmål. Har også lest flere andre har fått nytt. Tror Hyundai verksteder kjenner godt til feilen på disse 12 v batteriene. Kvaliteten er tydeligvis ikke helt god i kombinasjon med lang transport for bilene produsert i Korea. Resultatet er mange av 12 v batteriene feiler.
Bra du fikk byttet 12v batteriet og det skulle jo bare mangle.... ja hva er det med de orginalbatteriene, det er dårlige saker.....
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Moaslørdag 01. juli 2023, klokken 15:22
Sitat fra: Limodriver på fredag 30. juni 2023, klokken 18:16Her vil det være fabrikkgaranti evt forbrukerlovgivning i landet bilen ble kjøpt ny som gjelder.

Kjenner jeg Huyndai Norge rett vil de nekte å gi noe på reklamasjon/garanti annet enn om de blir presset til det. De virker å gå både Harald A Møller og Bertelsen O Steen en høy gang på iboende vrienhet.

Kontakt Forbrukerrådet og forhør deg. Dersom de mener du har en god sak kan du sende klage til Forbrukertilsynet.
Det finnes heldigvis lokale merkeforhandlere som gir bedre service enn andre. Og selv om importøren er treg.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: RJKlørdag 01. juli 2023, klokken 16:16
Sitat fra: TB på fredag 30. juni 2023, klokken 19:20I en norsk video presentasjon av nye Hyundai Kona 2023 ble det omtalt en knapp som gir nødstart selv ved tomt 12 v batteri.

Ikke så komplisert å bygge inn en funksjon som aktiverer hovedbatteriet og dermed gir strøm til 12 v systemet i bilen. Bare nevnt kort i videoen, kjenner ikke nøyaktig virkemåte.

Har også sett flere artikler om elbiler har 12 v som årsak for forholdvis ofte.

Nå er det enkelt å løse selv, men jeg har forstått den allmenne løsningen er å ringe Viking, NAF eller andre bilberger.
Skulle du komme over denne videoen igjen, eller noe annet som omtaler den funksjonen, så del gjerne. Det høres nemlig veldig interessant ut. Og en løsning som kan være gull verd for flere bilprodusenter. Er kanskje også noe for "hobbymek" for en med gode kunnskaper innen bilelektronikk, og firmaer som elbilmek.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: TBsøndag 02. juli 2023, klokken 01:02
Sitat fra: RJK på lørdag 01. juli 2023, klokken 16:16Skulle du komme over denne videoen igjen, eller noe annet som omtaler den funksjonen, så del gjerne. Det høres nemlig veldig interessant ut. Og en løsning som kan være gull verd for flere bilprodusenter. Er kanskje også noe for "hobbymek" for en med gode kunnskaper innen bilelektronikk, og firmaer som elbilmek.

Jeg husket feil, det var ikke en norsk video. Virker som bilen av seg selv kobler ifra 12 V batteriet før det tømmes. Trykk på knappen, da kobles batteriet til igjen i 15 sekunder. Men, er batteriet defekt er en like langt.

Her er videoen:
https://youtu.be/O8SisqTcjUc?t=633

Omtalt som "12V battery reset"

Fant også en video som beskriver litt mer:
https://www.youtube.com/watch?v=U9xvQ14DTIY
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: RJKsøndag 02. juli 2023, klokken 03:05
Glimrende!

 :+1:

Takker så mye!  8)
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: Håkon77mandag 03. juli 2023, klokken 11:42
Er man sikker på at det er batteriet som det er feil med og ikke ladingen?
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: RJKmandag 03. juli 2023, klokken 12:14
Er vel et slags kombiproblem, slik jeg oppfatter det.

Jeg f.eks. har aldri hatt problemer utenom ettpar dumme tabber jeg må skylde på meg selv for, som å ikke påse at bagasjerommet var skikkelig lukket eller at jeg glemte å sette på utility-mode den ene gangen når datteren min ble sittende i bilen med headset på og måtte lade telefonen.

Men så kjører jeg veldig lite småkjøring, som jeg oppfatter at er endel av problemet. Andre har slitt med nettopp problemer med at bakluka ikke lukker skikkelig (skal være fikset med justeringer) og annet som stjeler strøm over tid (f.eks. glemmer å skru av taklys), og bilen da ikke lader 12V-batteriet slik det skal.

Man bør jo heller ikke drive å spille av radio/musikk eller holde døra åpen lenge, uten at bilen "går" eller som sagt uten å skru på Utility Mode. Builen vil jo gi advarsel om dette med både melding i displayet og plingplong-lyder, men det fordrer at man er nok tilstede til å se og høre de.

For de som småkjører mye, er det nok fornuftig investering i å bytte til et kraftigere 12V-batteri som noen har skrevet tidligere i tråden. Da tåler den bedre utfordringene med mye trekk fra dette batteriet.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: TBmandag 03. juli 2023, klokken 18:52
Jeg vil si det er en kombinasjon av dårlig kvalitet på 12 V batteri og uheldige valg i programvare som er skyld i mange av feilene.

Slik jeg tolker videoen over er programvaren i nyere utgaver endret til å slå av alle 12 v forbrukere og dermed spare strøm til start av bilen. Det bør eliminere batteriet blir tappet av dør, lys, bakluke o.l.

I dagens utgave av programvaren vil bilen ved ein feil situasjon registrere dette og slutte å lade 12 v, men fortsatt bruke strøm fra batteriet. Det resulterer i batteriet går tomt og blir unødvendig svekket. Tanken er trolig at hovedbatteriet ikke skal tømmes.

Når det gjelder småkjøring bør ikke det påvirke 12 v på samme måte som en bensin eller dieselbil.

Kona lader 12 v batteriet automatisk ved behov. Normalt hver 4. time. Om bilen ikke brukes vil batteriet bli ladet. Problem oppstår først om bilens programvare registrerer en feil (eksempelvis bakluken) spesielt om kapasiteten på batteriet er svekket.
Tittel: Sv: Kona er død
Skrevet av: geearmandag 03. juli 2023, klokken 19:30
For å si det sånn, vi har hatt noen Teslaer nå, over flere år, og aldri hatt driftsstans. E-Niroen, som slekter veldig på Kona, har hatt driftsstans fire ganger. Alle sammen på grunn av tomt 12V. De første tre gangene var det et defekt dørhåndtak som tappet strøm i følge Kia, og da ble batteri og dørhåndtak skiftet (et par år siden), den siste veldig nylig er vi usikre på, mulig det var fordi bilen var ulåst og nøkkelen lå inni. Pluss kanskje en del kortere kjøreturer der batteriet ikke rekker å lades skikkelig opp, og lang tid mellom hver gang den plugges til lader (opptil en uke), da lades også 12V. Teslaene har standbyforbruk fordi de har en del systemer aktive, inkludert monitorering av 12/15V, og med en gang det er behov for å lade batteriet så legger de inn kontaktoren til hovedbatteriet og lader opp det lille. I teorien kunne sikkert Teslaene omtrent uendret levd med en 12V kondensator (eller et omtrent defekt batteri), men ville hatt økt standbyforbruk. Null standbyforbruk er fint det, men jeg foretrekker Tesla sin filosofi, med en bil som alltid starter, kontra Kiaen..