Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kongsberg

Startet av Småfly, søndag 07. oktober 2018, klokken 14:13

« forrige - neste »

Småfly

Hei.
Hva finnes av chademo i Kongsberg for tiden? Er det fortsatt noe på shell express, finner den ikke på noen kart (hvem drifter den i såfall)?
Evt andre eller om det er planglagt noe...

Espen Hugaas Andersen

Jeg er ganske sikker på at hurtigladeren ved Shell er fjernet. Men det er i hvert fall to stk ved Kiwi Moane. Fortum. Og om man skal nordover er det i Lampeland.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

automat

Kommer jo ny E134 gjennom Kongsberg (første delstrekning nettopp åpnet). Vi får satse på at det kommer ladestasjon i forbindelse med den.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Småfly

Ok, høres ut som det bare er Moane som er ett alternativ. Det er snakk om tønsberg-området til blefjell om vinteren. Moane er "litt tidlig" på vei til med tanke på høy SOC, men greit for å handle ihvertfall. Noen som vet om det pleier å være mye kø der fredager eller søndager på vinteren?
Litt rart det er så dårlig med ladere i området der. Skulle Moane være ute av drift kjenner jeg at det kan bli litt spennende ;)

Orbit

Moane har desverre vært befengt med en del kø de fredagene jeg har vært forbi, og også defekte ladere. Jeg bruker ofte Moane som lade&handle-stopp, men har ca halvparten av gangene endt opp med bare handling og tatt ladingen på et senere alternativ.

Søndager er det lite kø, sikkert redusert trykk når butikken er stengt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

SveinJ

Lader ved Shell Express ble demontert tidlig i sommer. Det er to hurtigladere ved Kiwi Moane. De eneste i byen. Ved kiwi Gomsrud er det 2 st 22kW ladere, de er som oftest ubrukte ser det ut som. Både GK og FCD har prøvd å få satt opp lader tidligere, men ikke lykkes.
Ved Diseplass E-134 er det lagt til rette for at det kan bli satt opp hurtiglader. Ellers i kommunen er det FCD ved Kiwi Hvittingfoss
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Amatøren

#6
Kongsberg, fylkets teknologihovedstad og ingen hurtiglader ved sentrum eller ved universitetet, Krona.  :o

6,5 km fra Kongsberg sentrum til Kiwi Moane.....  :-\

Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Bestilt VW e-Golf (01.2019?)
Reservert Audi e-tron
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

sindreisen

Kongsberg fremstår som et sort hull i ladenettet til samtlige operatører. Fordi det ikke fristet å kjøre omveien til Moane, endte vi opp med å kjøre Oslo- Kongsberg - Hovin i Tinn kommune og tilbake via Kongsberg og ned Sandsvær til Grelland ved E18, en rundtur på rundt 30 mil, uten tilgang på hurtiglading på veien. Vi trodde det var lader på Drammensveien 1/Shell Express, men den er sporløst forsvunnet, og det helt uten forklaring. Får prise seg lykkelig for at vi har bil med en viss rekkevidde...

Gitt Kongsbergs posisjon som knutepunkt for hyttetrafikk både til Blefjell, Veggli, mange destinasjoner i Telemark og andre steder, en brukbart stor befolkning og det nå lett ironiske tilnavnet "teknologibyen", synes jeg man burde kunne forvente bedre.

Shell Numedalsveien hadde vært en perfekt plassering for ladestasjoner som kan betjene alle som skal til fjells, og i tillegg ville de ligge mye nærmere sentrum enn Moane. I tillegg må da Skollenborg være et vel så opplagt sted å ha ladere om det Moane er?

Espen Hugaas Andersen

Vet det var tegnet inn ladere på Kongsbergtoppen, når det bygges ny matbutikk der. Men klarte ikke å få klarhet i om det var hurtigladere. Og så kommer det trolig hurtigladere på ny Circle K (og kanskje på Max?) på Diseplass.

Vet ikke akkurat når det er planlagt at Max/Circle K skal åpne. Nyveien/tunnellen skal åpne i høst, så ville nesten anta at dette åpner kort tid etter veien åpner. Sikkert i løpet av 2020, i hvert fall.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sindreisen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 04. februar 2019, klokken 13:49
Vet det var tegnet inn ladere på Kongsbergtoppen, når det bygges ny matbutikk der. Men klarte ikke å få klarhet i om det var hurtigladere. Og så kommer det trolig hurtigladere på ny Circle K (og kanskje på Max?) på Diseplass.

Vet ikke akkurat når det er planlagt at Max/Circle K skal åpne. Nyveien/tunnellen skal åpne i høst, så ville nesten anta at dette åpner kort tid etter veien åpner. Sikkert i løpet av 2020, i hvert fall.

Veldig interessant info for oss som ikke abonnerer på Laagendalsposten :)

Trekkoppbil

Det er vel Lampeland som er ladestedet for turer til Blefjell.

Sist jeg var der, var det 1 times kø for Chademo. Det er bare 2 chademo-ladere her, og de er kombinert med CCS.
I det siste har det vært en del tekniske trøbbel.
Det kan være tryggest å betale med ladebrikke, så brikka blir hvitlista, som kan være redningen hvis laderen ikke er på nett neste gang du kommer. Dersom det ikke nytter å ringe C&D for å restarte ladere som ikke virker, kan løsningen være å restarte med nødsstoppen og vente på en 5 minutters syklus.

Kiwi Moane har ladere i ett glassbur i solveggen. Jeg lurer på om disse for heteslag om sommeren.

SveinJ

Sitat fra: sindreisen på mandag 04. februar 2019, klokken 15:13
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 04. februar 2019, klokken 13:49
Vet det var tegnet inn ladere på Kongsbergtoppen, når det bygges ny matbutikk der. Men klarte ikke å få klarhet i om det var hurtigladere. Og så kommer det trolig hurtigladere på ny Circle K (og kanskje på Max?) på Diseplass.

Vet ikke akkurat når det er planlagt at Max/Circle K skal åpne. Nyveien/tunnellen skal åpne i høst, så ville nesten anta at dette åpner kort tid etter veien åpner. Sikkert i løpet av 2020, i hvert fall.

Veldig interessant info for oss som ikke abonnerer på Laagendalsposten :)
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

SveinJ

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 16. februar 2019, klokken 13:46

Kiwi Moane har ladere i ett glassbur i solveggen. Jeg lurer på om disse for heteslag om sommeren.

Nei det får de ikke, har ladet der selv i solsteiken.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Trekkoppbil

Ja, jeg opplevde også at man kunne lade der i sommer. Ved et tilfellet var en av to ladere i drift, i motsetning til tilbaketuren da begge laderene stod med viftene på, uten at de ville lade.

SveinJ

Siste jeg leste er at det sannsynligvis ikke blir klargjort noe for lading på Diseplass før i slutten av 2020. Dessverre.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA