Nylig utdannet par - Bank sier OK til lån til TMX, hva sier dere?

Startet av siljan, søn 30. sep 2018, kl. 17:17

« forrige - neste »

siljan

Sitat fra: gr på man 01. okt 2018, kl. 19:42
Bare husk at på en så dyr bil, så kan 110000,- være årlig verditap, i tilfelle du vurderer å ikke bruke den opp.

Jeg har tatt høyde for 300-350000,- i tap første tre år. Antageligvis blir det ikke det, men dollaren er veldig høy for tiden, og faller den til 6 igjen så kan man se et solid sekssifret beløp fordufte bare på dollarfall - selv om Tesla nok holder igjen ganske lenge før de skrur ned prisene.
Helt klart. Nå var nok heller innlegget mitt pyntet slik at vi tjente ca 250 000 hver med lånekassen og to deltidsjobber ved siden av mens vi studerte. Men vi har i tillegg pusset opp 1/3 av et hus. Altså det har jo gått litt penger i ny sofa, tv, sofabord, spisebord, 8 stoler etc. Poenget mitt var heller med en samlet inntekt på 500 000 og det at vi har brukt mye penger på hus, så klarte vi allikevel å spare 110 000 kr i løpet av 1 år mens vi studerte.

Nå blir vi jo å tjene 600 + 400. Så en dobling. Nå har vi jo fått barn og det er ikke gratis, men med lønnsutsiktene syntes jeg det ser bra ut, og det mener jo banken også. Er kanskje bare jeg som vegrer meg litt da lånet ikke er så langt unna huslånet.

Vi skal uansett ta oss en prøvetur hos Tesla i løpet av neste uke så får vi se :)

geear

Gjør vurderingen din selv, ikke ta med banken i dette. De tar minimal risiko og har ellers kun som mål å tjene penger.

Sist vi kjøpte hus ville de innvilge oss lånebevis på 60% mer enn vi ønsket og selv mente var fornuftig.

ØHN

Nok et argumentet for å strekke seg økonomisk, og velge TMX, er kollisjonssikkerheten.

Jeg tenker å beholde min i åtte år, mulig lenger hvis den funker som jeg håper på lang sikt.

Hvis tanken er å ha bilen lenge, ville jeg droppet tanken om 75, og gått for 100. X75 oppleves som en kjempe-SUV med bitteliten bensintank.

Om 4-5 år vil X75 kanskje ha dårligere rekkevidde enn selv de billigste el-bilene i markedet. Da kan fristelsen bli stor til å bytte bil, og da ryker budsjettet.

Totalregnskapet mitt lander på at min edruelig utstyrte TMX 100D vil koste meg tilsvarende en fullutstyrt Passat i et 8 års perspektiv.

Husk å regne litt på hva dere sparer på å ikke kjøpe en dyr Tesla også. Jeg forstår det som at dere er flinke til å spare. Med høyere inntekt fremover, vil dere ha betydelige midler i formue ved å heller sette "Tesla-pengene" i aksjefond de neste 10 årene.
Tesla Model X 100D i bestilling

Elbil fundamentalist

Ett tryggere set-up er 2 biler. Elbil som eGolf Leaf Nissan ev200 evalia eller tilsvarene til hverdagskjøringen. La en mye billigere, gjerne brukt elbil ta seg av sandete parkdresser barnevogn og parkering på kjøpesentere. Det viktigste spørsmålet er da hvor mange km kjører dere på langturer, da hverdagselbilen tar seg av alt i det daglige. Fordelen er mulighet for å bruke 2 biler i en travel hverdag.

Her er det 2 muligheter:
- Ikke så mye langturer? -Kjøp en eldre flott velholdt bil som har tatt verdifallet, men har mye nytte igjen som langtursbil. F.eks en velholdt XC90 7seter eller stor BMW, eller hva dere synes er attraktivt og passer dere. Den må være «mint condition» selvsagt, men det er ekstremt mye gode kjøp der ute i denne klassen. Disse bilene har helt greit forbruk på langturer i jevn hastighet, men forferdelige tørste som hverdagsbil med 2-3 kaldstarter hver dag. En fordel å være uavhengig av lading når ungene er helt små, hvor man gjerne må stoppe når det passer ungen og ikke når det passer for lading.

- Mye langturer? -Velg en brukt Tesla eller en ny X om dere virkelig vil prioritere så mye penger så tidlig i livet på en bil. Finansiering av en dyr Tesla bør komme tilbake i sparte drivstoff utg. og bompenger etc. Hvis ikke er det dyrt jåleri.

75 batteri på en X er ikke «lite». Den er absolutt en langtursbil og klarer fint alle distansene. 100 batteriet er å investere i en enda lenger rekkevidde om det kan spare dere for ladestopp til hytta eller andre hyppige langturer, men småbarnsforeldre trenger hyppigere pauser, så da er det for dere uten effekt å kjøpe ett 100 batteri.

Som småbarnsforeldre er man kanskje ikke like ofte ute på langturer? Kan bli litt surt å se milionbilen svir av brorparten av sparepotensiet i verdifall uten egentlig å bli brukt så mye som man trodde? Da er det mer fornuftig å kjøpe en brukt, f.eks en classic Tesla modelS som har gigantisk frunk og gratis supercharger. En S85D er en fantastisk bil som er langt billigere enn en ny X.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

1000kwh

Hadde ikke kjøpt brukt X3/X5 eller XC90. Det er som å be om svære vedlikeholdsutgifter.

Og hvor mye billigere er det å ha to biler enn en ny Tesla? Må jo ikke være en P100D de kjøper.

siljan

Sitat fra: Flip på tir 02. okt 2018, kl. 07:20
Tesla kjører rentekampanje igjen nå, med 0,75% rente i opp til 10 år .
Finn frem kalkulatoren som veldig mange andre har gjort, og du vil antakelig finne at X75D er et godt valg.
Egenkapital kan da benyttes i fond/aksjer, nedbetaling av dyrere huslån etc.
Dumt spørsmål men hvor ser du de disse kampanjene? Når jeg konfigurerer så står det 3++%. Men forstår at det gjelder bare ferdig konfiguerte biler. Bare lurte på om det er lett tilgjengelig å se.

Takk

siljan

Sitat fra: ØHN på man 01. okt 2018, kl. 23:55
Nok et argumentet for å strekke seg økonomisk, og velge TMX, er kollisjonssikkerheten.

Jeg tenker å beholde min i åtte år, mulig lenger hvis den funker som jeg håper på lang sikt.

Hvis tanken er å ha bilen lenge, ville jeg droppet tanken om 75, og gått for 100. X75 oppleves som en kjempe-SUV med bitteliten bensintank.

Om 4-5 år vil X75 kanskje ha dårligere rekkevidde enn selv de billigste el-bilene i markedet. Da kan fristelsen bli stor til å bytte bil, og da ryker budsjettet.

Totalregnskapet mitt lander på at min edruelig utstyrte TMX 100D vil koste meg tilsvarende en fullutstyrt Passat i et 8 års perspektiv.

Husk å regne litt på hva dere sparer på å ikke kjøpe en dyr Tesla også. Jeg forstår det som at dere er flinke til å spare. Med høyere inntekt fremover, vil dere ha betydelige midler i formue ved å heller sette "Tesla-pengene" i aksjefond de neste 10 årene.
Gode poeng, tusen takk, og ja vi har vært/er flinke med penger. Vi har også vurdert å nedbetale huslånet raskt isteden, og være gjeldsfri i en alder av 35-40. Vi skal ta en prat i kveld.

Vhagar

Dette temaet dukker opp hver gang rentekampanjen diskuteres.

Noen er rimelig slepphendte med hvordan de formulerer seg når det kommer til lånebetingelser. Tesla tilbyr neppe fastrentelån i 10 år på en så lav rente denne gangen heller. De tilbyr en nedbetalingstid på 10 år, hvor renten starter så lavt og ellers reguleres likt med bankens andre billån underveis i de 10 årene.

De hadde tidligere et fastrentetilbud, men da for 3 år på relativt lav rente men som da etter de 3 årene spratt opp til "normal" billlånsrente. Ikke et gundstig tilbud med andre ord. Flytende rente med start under 1% derimot er et godt tilbud. Det skal mange rentehevinger til før de nærmere seg normal billånsrente.

Og ja, de som hiver ut påstander om rentekampanjer kunne godt linket til hvor det står hos Tesla (for jeg gidder ærlig talt ikke lete) og nevnt at det ev. handler om inventory biler og ikke custom order.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

krl

Det står ikke noe sted ser det ut til, men du får bekreftet informasjonen ved å ringe Tesla. Du kan også få informasjon om betingelser for de to bankene som benyttes (DNB og Santander).

Slik jeg forstår det er det er snakk om enten fastrente i 3 år, som deretter justeres opp til flytende rente etter bankens forgodtbefinnende, eller flytende rente som starter lavt og følger rentebanen fra dag 1.

geear

Sitat fra: Vhagar på tir 02. okt 2018, kl. 13:33
Og ja, de som hiver ut påstander om rentekampanjer kunne godt linket til hvor det står hos Tesla (for jeg gidder ærlig talt ikke lete) og nevnt at det ev. handler om inventory biler og ikke custom order.
https://www.tesla.com/no_NO/modelx/design og velg Lån på høyre side, ved siden av Kontant. Det gjelder nå custom også. Men i kjent Tesla-stil er det lite detaljer utover det som står i bunn om nominell og effektiv rente.

JorEl

Sitat fra: henrikhoe på tir 02. okt 2018, kl. 12:26
Sitat fra: ØHN på man 01. okt 2018, kl. 23:55

Gode poeng, tusen takk, og ja vi har vært/er flinke med penger. Vi har også vurdert å nedbetale huslånet raskt isteden, og være gjeldsfri i en alder av 35-40. Vi skal ta en prat i kveld.
De fleste blir aldri gjeldfrie. Det er fordi når en blir eldre så dukker det opp nye behov og ønsker. Større hus, kjøp av hytte, noen ferier med unger. Ungene koster ikke så mye når de er små, men bare vent ;)

Men en Tesla er som sagt en trygg bil. Men jeg tror ikke man kan kalle kjøp av Tesla for økonomisk...men man kan jo gjerne inbille seg det, fordi man har lyst på en ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

o.b.lix

Sitat fra: JorEl på ons 03. okt 2018, kl. 15:00
Men en Tesla er som sagt en trygg bil. Men jeg tror ikke man kan kalle kjøp av Tesla for økonomisk...men man kan jo gjerne inbille seg det, fordi man har lyst på en ;)

Da må man tenke på hva man sammenligner med. Sammenligner du med en VW polo til butikken og tilbake hver uke, blir den dyr. Sammenlignet med 2-seter pizzabil 40.000 km i pendling i året, koster den det samme. Sammenligner du med en stor SUV som mercedes eller audi, blir den billigere og et mer økonomisk valg.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Vhagar

Sitat fra: gr på ons 03. okt 2018, kl. 12:17
Sitat fra: Vhagar på tir 02. okt 2018, kl. 13:33
https://www.tesla.com/no_NO/modelx/design og velg Lån på høyre side, ved siden av Kontant. Det gjelder nå custom også. Men i kjent Tesla-stil er det lite detaljer utover det som står i bunn om nominell og effektiv rente.

Ja vet det, var der jeg stadig sjekket men stod alltid rundt 3% rente der. Noen nevnte at de fikk rentetilbudet muntlig ved henvendelse før det kom på nettsiden også. Derfor jeg ba om henvisning. Og noen ganger gjelder det inventory i tråder hvor folk er ute etter custom build og det forvirrer ekstra. Nå i dag får jeg også opp nye rentesatser, men de er ikke så gode som tidligere tilbud (høyere effektiv rente og kun 3 år) og de som nevner 10 års tilbud må være flinkere til å presisere at det gjelder lånetiden og ikke bindingstiden på rentetilbudet. Ellers skaper det bare forvirring for nye kunder.

I skrivende stund er teksten :
SitatNominell rente er 0,25%. Eff. rente er 2,01% ved lånebehov  kr. 502.691,-. Etableringsgebyr kr 2195,-. Total kredittkjøpspris  kr. 789.803,-. Rente er flytende og gjelder I tre år, etter tre år justeres renten til gjeldende standardrente some pt. er 3.30%
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Recursos

Ser at det er mange som nevner at inventory-biler ofte finnes fordi finansiering ikke har gått igjennom.
Selv opplevde jeg at banken "kastet" penger etter meg da det gjaldt billån, men var meget skeptiske/forsiktige opp i mot boliglånet da vi kjøpte hus ifjor.. Kan jeg risikere at banken nekter meg lån når bilen skal leveres ut, eller er den godkjente søknaden man sendte inn ved bestilling "bindende" så lenge informasjonen jeg oppga stemmer?
2015 - Leaf Nordic 6,6kW

Myrvang

Sitat fra: Recursos på fre 05. okt 2018, kl. 21:35
Ser at det er mange som nevner at inventory-biler ofte finnes fordi finansiering ikke har gått igjennom.
Selv opplevde jeg at banken "kastet" penger etter meg da det gjaldt billån, men var meget skeptiske/forsiktige opp i mot boliglånet da vi kjøpte hus ifjor.. Kan jeg risikere at banken nekter meg lån når bilen skal leveres ut, eller er den godkjente søknaden man sendte inn ved bestilling "bindende" så lenge informasjonen jeg oppga stemmer?

Har du fått et tilbud er det bindende i 3 mnd som regel. Dette forutsetter at du har oppgitt korrekt info da du søkte. Man kan bare skrive 2 mill i lønn og null gjeld og få lånet godkjent, men når det skal utbetales vil banken sjekke alle opplysninger nøyere.

Litt artig at du nevner det med billån vs boliglån; vi skulle øke boliglånet med noen 100.000,- til oppussing. DnB sa nei pga for lav inntekt i forhold til lån (på tross av god sikkerhet i bolig), vi nyttet bank til Storebrand og fikk det vi ville. Søkte billån i DnB i går på et beløp høyere enn det vi ønsket å øke boliglånet med, og fikk ja med det samme. Nå er renten høyere på billånet, mulig de benytter andre kriterier, men det overrasket oss.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA