Nylig utdannet par - Bank sier OK til lån til TMX, hva sier dere?

Startet av siljan, søn 30. sep 2018, kl. 17:17

« forrige - neste »

Sjøhyene

Erfart det samme. Ble av DNB nektet høyere boliglån selv om nåværende lån er på under 50% av boligverdi. Pga samlet intekt i familien (kona har ikke fast jobb og hver unge skreller ca 700k av hva som kan lånes). Billån derimot er null problem. Tydelig at DNB har endret praksis i forhold til boliglån for bare for få år siden fikk vi kastet penger etter oss.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

o.b.lix

Nå er reglene endret. Nå skal alle lån sees under ett og ikke bare boliglån som skal begrenses som det var før.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Carl Anton Stenling

Et moment som kan være viktig når man lånefinansierer noe såpass dyrt som en TMX eller en leilighet er å tenke over risikoen ved endring i livssituasjonen. Man bør sjekke evt. forsikring som dekker uførhet (eller dødsrisiko hvis man er i parforhold). Noen har grei dekning gjennom jobben, men mange har ikke sikret seg tilstrekkelig.

Gjør for ordens skyld oppmerksom på at jeg er ansatt i et forsikringsselskap, men arbeider ikke med salg av forsikringer.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

JorEl

Alle som er i jobb er forsikret på jobben. Livsforsikring er så dyrt at man bør heller sette pengene på fond, aksjer, rentefond, høyrentekonto. Forsikringen virker ikke alltid, det er alltid lett å kjøpe den...

Gjør for ordens skyld oppmerksom på at jeg var ansatt i et forsikringsselskap, men arbeider ikke lenger med salg av forsikringer.

(Forsikringsselskaper er glad i penger, ikke mennesker.)

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

GOS

Sitat fra: JorEl på lør 13. okt 2018, kl. 17:37
Livsforsikring er så dyrt at man bør heller sette pengene på fond, aksjer, rentefond, høyrentekonto. Forsikringen virker ikke alltid, det er alltid lett å kjøpe den...

Dette er en merkelig uttalelse. Jeg har opplevd forelder, svigerforeldre, kollegaer, venner og bekjente som har nytt veldig godt av livsforsikring når den ene parten har godt bort eller fått en kritisk sykdom. Aldri hørt om noen som har hatt problemer med forsikringen i disse tilfellene.

Om en ikke har passende / tilstrekkelig forsikring igjennom jobb så kan det være greit å supplere med ett tillegg som gjør at en får 'gjort opp' tilstrekkelig del av gjelda til at livet kan gå videre om uhellet / døden er ute.

En skal ha spart lenge i fond etc for å dekke opp det, noe som gjerne er vanskelig i de første 10-årene av voksen livet.
(Etterhvert som en blir eldre så klarer en ofte å få til både det ene og det andre + at en gjerne er blitt gjeldfri)
Audi A6 e-tron Sportback Quattro Dynamic Pro bestilt november 2024, levert mai 2025
Model Y bestilt august 2022, tatt ut juli 2022
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
Tesla Model S85 blå, levert juni -14, 2019

Carl Anton Stenling

Sitat fra: JorEl på lør 13. okt 2018, kl. 17:37
Alle som er i jobb er forsikret på jobben.

Alle har en yrkesskadeforsikring, men livsforsikring og uføredekning er faktisk ingen selvfølge i privat sektor.

Spesielt for yngre i etableringsfasen med høy gjeldsgrad bør man ihvertfall sjekke hvordan man er dekket slik at risikoen er kjent. Hvis man etterhvert har spart opp nok til å tåle større endringer i livssituasjonen så behøver man selvfølgelig ikke denne type forsikring.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

1000kwh

Dødsforsikringen til meg og fruen er veldig rimelig. Uføreforsikring er mye dyrere og dette droppet vi. Viktig at kona/samboer har minimum halve huslånet i forsikring for å kunne beholde hus og hjem.

Løve

Sitat fra: 1000kwh på lør 13. okt 2018, kl. 21:26
Dødsforsikringen til meg og fruen er veldig rimelig. Uføreforsikring er mye dyrere og dette droppet vi. Viktig at kona/samboer har minimum halve huslånet i forsikring for å kunne beholde hus og hjem.

Jeg ville prioritert uføreforsikring lenge før dødsforsikring. Å dø er billig, å bli ufør derimot...

1000kwh

At jeg dør er et større problem for kona og ungene enn at jeg blir ufør (i Norge med norsk sikkerhetsnett)...

Forskjellene i kostnader mellom de to forsikringene er betydelige.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA