Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Uvanlig høyt forbruk

Startet av knutht, tirsdag 25. september 2018, klokken 10:51

« forrige - neste »

knutht

Jeg fikk min Model X 100D for 4 dager siden og sliter med uvanlig høyt forbruk. Kjører på originale Slipstream 20" med lufttrykk på 2,7 (Vet dette kanskje er litt lavt), og jeg har problemer med å komme under 330 wh/km. Jeg ligger stort sett mellom 330 og 380 wh/km selv på langtur.

Counterpointer

Du har nok desverre fått en Jaguar I-Pace ved en feiltagelse

knutht

Ja, men er dette normalt? Jeg har lest om andre som ligger på 230-280. Jeg har bare fått kjørt på våte veier og 8-10 grader.

Espen Hugaas Andersen

Starter du med effektbegrensning på regenerering? (Gul linje i displayet)

I så fall kan det være varmeapparatet som du observerer effekten av. Det kan slå seg på i opp mot 30 minutter ved starten av en kjøretur.

Og hva definerer du som langtur og hvor raskt kjører du?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

knutht

Har hatt en langtur på 8 mil t/r på 60 og 80 km/t soner. Forbruket var fortsatt over 350 wh/km.
Jeg har satt regenerering på "low"

geear

Høres veldig høyt ut. Hvorfor kjører du regen på low?? Hver gang du trår på bremsepedalen i stedet for regen så kaster du energi rett ut vinduet.

Men.. Nå når det har blitt kaldt og batteripakken har lyst på varme så blir det fort over 300Wh/km på småkjøring på grunn av 6kW varmeelement på batteripakken, men du kan teste å sette den i range mode og se hva som skjer med forbruket ditt da. Jeg kjører så korte turer i det daglige (5-20 min) at jeg kjører i range mode hele vinteren, men slår den av igjen på langturer, da utgjør den lite. Den skulle hatt et annet navn.

Cowboystrekk

Hva er utetemp? Ved lav temp vil ofte batterivarmeren slå inn og den øker forbruket kraftig de første kilometrene. Jeg ville sterkt vurdert å øke lufttrykk i dekkene, det kan fort utgjøre en del prosent det og.

Tips for lavt forbruk:
- Ha i litt ekstra luft i dekkene, står det 3 bar så fungerer 3.3 utmerket, komforten på f.eks svært ujevn veg kan bli litt mindre, men forbruket synker med flere prosent, styrefølelsen blir kvassere, sjansen for punktering reduseres og sjansen for skjev slitasje blir mindre.
- Forvarm bilen, evt kjør med range mode på korte turer. Ikke noe poeng å fyre for kråka med batterivarmer om du skal kjøre 2km i kaldt vær.
- IKKE ha regenerering på low!!! ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

knutht

Jeg har regenerering på low for å hindre rust på bremser som jeg har erfart tidligere. Har kjørt TMS 100D i 6 måneder og har et helt annet forbruk med denne selv med 21" felger og regen på low. Her ligger jeg på rundt 220 wh/km. Skjønner ikke at X skal ligge 110-160 wh/km over denne.

1000kwh

Men følger du med på momentanforbruket? Hvis du har cruisekontroll på et flat strekke vil du jo kunne se om det er unormalt.


Cowboystrekk

Sitat fra: knutht på tirsdag 25. september 2018, klokken 11:19
Jeg har regenerering på low for å hindre rust på bremser som jeg har erfart tidligere. Har kjørt TMS 100D i 6 måneder og har et helt annet forbruk med denne selv med 21" felger og regen på low. Her ligger jeg på rundt 220 wh/km. Skjønner ikke at X skal ligge 110-160 wh/km over denne.
Du må ikke nødvendigvis kjøre med low regen hele tiden. Å kjøre opp til en høyde, sette bilen i fri og virkelig tyne bremsene fungerer bra for å fjerne rust. Har gjort det selv noen ganger :) Husk at X bruker en del god del mer energi enn S pga mer luftmotstand, mer vekt som skal flyttes, bredere dekk etc.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Øyvind.h

X har forbruk som ligger 10-30% over lik S.

Dvs en X90D bruker 10-30% mer enn en lik S90D. Økende med hastighet og delvis kulde pga større kupèvolum, men primært pga hastighet.

50% økning må skyldes endrede forutsetninger, eksempelvis batterivarmer som slår inn, større behov for kupevarme, endret friksjon pga fuktig vei, motvind +++.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

#11
8 mil er ikke veldig lang tur. Men fortsatt høres forbruket høyt ut.

Jeg vil kanskje mistenke at du rett og slett har vært uheldig med forholdene. 4 dager med erfaringer er ikke nok for å få et veldig representativt inntrykk. Det har f.eks vært mye vind i helgen, og med feil vindretning kan dette slå ut.

Etter 51.600 km med X100D er forbruket mitt nede på ett snitt rundt 255, men jeg forventer at det vil gå opp igjen til omkring 265 Wh/km i løpet av vinteren. (20" standard slipstream/19" hakka 8, ingen forsøk på energisparing)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

knutht

Takker for svar. Skal få litt mer luft i dekkene og følge forbruket framover.

Runaraa

Jeg har en x75 fra mai.

For min del er det motsatt erfaring, forholdene har vært "optimale" i hele resten av våren og sommeren.

På lengre turer langs landeveien (70-80 soner) har jeg ofte hatt ett forbruk på +/- 200 wh/km, på motorvei til f.eks Gøteborg var jeg vel å touchet oppover mot 240-250 i verste sommervarmen med et snitt på +/- 120km/h.

Så vil som andre skriver over her anta at det nok er vær og føre som utgjør mye av forskjellen. Så snart man får litt mer distanse å fordele oppstartsforbruket på blir det bedre :-)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 25. september 2018, klokken 12:50Etter 51.600 km med X100D er forbruket mitt nede på ett snitt rundt 255, men jeg forventer at det vil gå opp igjen til omkring 265 Wh/km i løpet av vinteren. (20" standard slipstream/19" hakka 8, ingen forsøk på energisparing)
Var akkurat i bilen, og jeg husket litt feil/blandet litt. Snittet er på 229 Wh/km hittil, over 51.600 km. Over vinteren vil det trolig øke til nærmere 240 Wh/km. (Syns å huske snittet for forrige periode med vinterdekk var 265 Wh/km.)

Jeg sjekket også dekktrykket. Jeg benytter 2,8 bar, bare sånn for ordens skyld.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA