Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Uvanlig høyt forbruk

Startet av knutht, tirsdag 25. september 2018, klokken 10:51

« forrige - neste »

z4rd

Som det står i det siste avsnittet...

SitatSå snakker vi Tyskland og mulighet for fri fart. Det er naturligvis helt annerledes i Norge, som er min hjemmebane. Men også her registrerer jeg større forskjell på antatt og reell rekkevidde enn det etter min mening burde være.

Et vesentlig poeng er naturligvis hva bilen skal brukes til. Det er for eksempel stor forskjell på ferieturer, da man har god tid, og legger opp dagsetapper på 20 – 40 mil, og rask yrkesmessig transport over betydelig lengre strekninger.

Til det første er elbilen helt super – til det andre, som vi testet denne gang, er den foreløpig ikke kvalifisert.

Det er sikkert noen som har dette bruksmønsteret med HØY fart (altså over 130km/t) over lange strekninger, men det gjelder neppe de aller fleste. Synes overskriften og ellers tonen i artikkelen er negativ, uten at den trekker frem fordelene, utenom en liten bisetning her og der.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

geear

Når målet var at det skulle være mulig å holde fossilbilfart OG ikke ha lenger stopptid så kunne de fleste elbilister gitt de svaret på dette før turen. En får ikke i pose og sekk enda, det er ikke til å komme fra at det å være elbilist, Tesla eller ei, er å inngå kompromiss.

Maximus

#32
Heldigvis er det ikke så veldig lenge til disse "elbilnybegynnere på tur" -testene er et tilbakelagt kapittel, i hvert fall for norske journalister.

Synes faktisk ikke de har brukt så galt med tid, kjørestilen tatt i betraktning. Tre timer og 15 min lading på 1100 kilometer, en avstand nær den fra Oslo til Fauske via Trondheim, kan ikke bare være feil, selv i Tyskland.

Spår at i neste test har journalisten akklimatisert seg, og tonen vil være mer positiv  :laugh:


Råde

Jeg synes tonen var positiv, egentlig. Man sitter igjen med inntrykket at bilen er veldig bra. «Stille i kabinen» ventet jeg ikke, tatt i betraktning en motorveistest i Tyskland hvor benchmark er de store tyske cruiserne.

Og, gitt forutsetningene, så var testresultatene riktige - og presentert helt greit... man holder mer pause i elbil. Fossilbil er raskere over lengre strekningen. Selv ville jeg, selv på lang jobbtur, holdt mer pause i fossilbil enn journalisten mente var nødvendig, men der er vi forskjellige.
e-Golf | X75D

geear

De har kastet bort en del tid underveis da, så en mer dreven elbilsjåfør hadde gjort dette mye mer effektivt.

Ankomst Aabenraa 16.00 (Rest km: 158 – lading)
Ankomst Rhüden 21.25 (Rest km: 136 – lading)

Og dette er rest etter forrige supercharging. Da er det ikke vanskelig å skjønne at de har stått 50 minutter på et par superchargere. Kunne spart seg sikkert 25 minutter på de foregående ladingene, siden det foregikk på redusert ladefart, og måtte til gjengjeld stått noe lenger i Aabenraa og Rhüden, men hadde hatt høyere ladefart hele tiden.

Drumworks

Skiftet til sommerdekk i går, og har siden dette opplevd en økning i forbruk. Har hatt bilen i flere år, og ikke opplevd dette før. Strekninger der jeg normalt ligger på rundt 200 har økt til rundt 250 både i går og i dag. Det er riktignok første gang jeg kjører med 4stk F1asym3, men disse skal jo ha lav rullemotstand, og to av dekkene er helt nye.

Noen ideer?
2016 Tesla X90D

automat

Bremseklosser som henger på? Kjenn om felgene er varme rett etter kjøring. (Forsiktig!)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Drumworks

Ingenting er varmt, nettopp hatt bilen inne på bremseservice. Skiftet kom rett og slett før/etter dekkskifte. Kom ut med 2.9 i dekktrykk, men økte dette til 3.3 uten merkbar effekt. Kjørte vinterdekkene med samme lufttrykk.
2016 Tesla X90D

Stig-Arne

Sitat fra: Drumworks på onsdag 04. mai 2022, klokken 21:24
Skiftet til sommerdekk i går, og har siden dette opplevd en økning i forbruk. Har hatt bilen i flere år, og ikke opplevd dette før. Strekninger der jeg normalt ligger på rundt 200 har økt til rundt 250 både i går og i dag. Det er riktignok første gang jeg kjører med 4stk F1asym3, men disse skal jo ha lav rullemotstand, og to av dekkene er helt nye.

Noen ideer?
Om du har f.eks 19" på vinter og 20" på sommer så ligger nok en del av forklaringen der.


Drumworks

Det er jo godt mulig, men har hatt bilen i tre år med samme forskjell i dimensjon på sommer og vinter. Nå ligger den på 270 på strekninger jeg tidligere har kjørt på rundt 200 med sommerdekkene. Eneste forskjell er at dette er første året jeg har 4stk F1asym3.

Ingen varme eller noe på bremsene som nettopp er skiftet.
2016 Tesla X90D

TB

Nye ikke slitte dekk har høyere rullemotstand?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Lynet

Sjekk hva produsenten oppgir i rullemotstand for dekkene. A har vesentlig lavere forbruk enn D. Om det er 19" eller 20" har minimal betydning. Dekkbredde og felgens utforming har betydning for luftmotstand.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Stig-Arne

Sitat fra: Lynet på lørdag 07. mai 2022, klokken 16:49
Sjekk hva produsenten oppgir i rullemotstand for dekkene. A har vesentlig lavere forbruk enn D. Om det er 19" eller 20" har minimal betydning. Dekkbredde og felgens utforming har betydning for luftmotstand.
19" og 20" har faktisk ganske stor betydning på forbruk. Jeg går opp en 5-10 % fra 19 til 20"

Drumworks

Har altså kjørt med samme felger og dimensjoner siden bilen ble kjøpt. Dette er tredje sommeren, og eneste forskjell er at fremdekkene, som i fjor ikke var F1asym3 nå er dette. Husker ikke hvilke dekk som sto foran i fjor, men det vet butikken. Bakdekkene er på sin andre sesong. Har dekkhotell, så burde være forsvarlig lagret siden i fjor.

Betraktelig høyere forbruk nå enn i fjor sommer og året før.

Noen andre som har erfaring med disse dekkene og forbruk?
2016 Tesla X90D

grondahl

Har ikke høyt forbruk.
TMX 100 med nye Eagle F1 Asymmetric 3 SUV orginal dimensjon.
Kjørte Oslo-Fagernes , forbruk 198 Wt/km, normal hastighet noe regn.

Det jeg merket var lav støy. Kjøpte SoundComfort-teknologi.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA