Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Omlegging av dekk

Startet av Bård Fjukstad, mandag 24. september 2018, klokken 19:13

« forrige - neste »

Bård Fjukstad

Ute snør det ( Tromsø ) og hvis jeg skal kjøre litt sørover vil jeg trenge vinterdekk på bilen. Men hvor finner jeg informasjon om hvor man kan plassere en jekk?

arthur

Instruksjonsboken som følger med bilen?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

HPSE

Kikk under bilen, så ser du fort hvor jekken skal plasseres :-) Ps.. ikke kjøp/bruk en billig drittjekk.. Kjøp en skikkelig garasjejekk :)
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Bård Fjukstad

Ingen ting i manualen, og ikke lett å forstå hvor du plasserer jekken når man kikker under.

Jernhesten

Fra instruksjonsboken for Kona med fossilmotor, er vel likt på EV-versjonen(?):

Bård Fjukstad


Cydonia

Noen som allerede har prøvd å jekke opp bilen?
Jekkpunktene på min Kona starter 20-21 cm over bakken. Ser ikke veldig solide ut, men er vel eneste som gjelder. Ser også ut som punktene er benyttet fra før, lakken på undersiden er delvis slitt bort. Vurderer å kjøpe en garasjejekk med minst 45 cm maks løftehøyde.
Hyundai KONA electric 2018

PionerThink

Søk på Google etter Jack Pad og det kommer opp masse rart:
https://www.google.no/search?q=jack+pad&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwi8r8GJiPzdAhVIGCwKHbTtCSoQ_AUICSgA&biw=1920&bih=978&dpr=1
Klikker du på bilder så er det mye rart man kan bruke for å slippe å ødelegge nybilen :+1:
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

ProsjektX

I mangel av passende jack pads så har jeg brukt ishockey pucker også. Senest i dag med hjukskift på Kona. Funker fint. Koster hele 15kr på Biltema
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

jornare

Mine vinterdekk er 4 identiske dekk. Dvs at dekkene på høyre side vil få rulleretning og dekkmønster motsatt av de på høyre siden. Hva er greia, og er det vanlig?

bno

#10
Sitat fra: ProsjektX på onsdag 10. oktober 2018, klokken 20:43
I mangel av passende jack pads så har jeg brukt ishockey pucker også. Senest i dag med hjukskift på Kona. Funker fint. Koster hele 15kr på Biltema

Det er vel litt skummelt etter som batteriet er veldig nære?  Glipper det så er plutselig 101 ute.


Håkon77

Sitat fra: jornare på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 20:59
Mine vinterdekk er 4 identiske dekk. Dvs at dekkene på høyre side vil få rulleretning og dekkmønster motsatt av de på høyre siden. Hva er greia, og er det vanlig?
Høres rart ut. Dekkene er merket med hva som er innside og eventuelt om det er en rotasjonsretning. Sjekk merking på dekkene dine. Jeg har kjøpt mange dekk med rotasjonsretning, men aldri opplevd at ett dekkverksted har driti seg ut på dette.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Cydonia

Samme her, 4 like dekk levert på originalfelg. Dette er vel normalt, dekkene er asymmetriske og ingen bestemt rotasjonsretning. Så lenge dekkene er monternt med "outside" rett vei, så er nok alt i orden. Regner med at dekkene har like egenskaper uansett rulleretning.

Sitat fra: jornare på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 20:59
Mine vinterdekk er 4 identiske dekk. Dvs at dekkene på høyre side vil få rulleretning og dekkmønster motsatt av de på høyre siden. Hva er greia, og er det vanlig?
Hyundai KONA electric 2018

trykkertor

Det kan det være forskjeller på.
Mine fossilbildekk, Michelin Ice X har bestemt rulleretning.
Noen dekk har mønster som leder vannet ut fra midten av dekket.
Blir et slikt mønster montert på feil side, vil bilen på vått føre lede vann inn mot midten av dekket og øke fargen for vannplaning betraktelig.

Sommerdekkene mine er helt a-symetriske og hipps om happ.
Men har dekkene dine en rotasjonspil, skal jo selvsagt den følges, og hjulet monteres så bilen ruller i riktig retning.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA