Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

God lesing om Kona i NCAP test

Startet av Ramnes, tirsdag 19. desember 2017, klokken 16:32

« forrige - neste »

HPSE

Har fått beskjed i går fra Agrol om at det ikke blir rabatt på Kona... Men det sa de om Ioniq og... Så vi får se...
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Tor S.

Sitat fra: HPSE på fredag 22. desember 2017, klokken 00:10
Har fått beskjed i går fra Agrol om at det ikke blir rabatt på Kona... Men det sa de om Ioniq og... Så vi får se...

Hyundai har sagt opp avtalen med Agrol fra 1. mars :(

andy99

Sitat fra: Ramnes på tirsdag 19. desember 2017, klokken 16:32
Kona kommer bra ut i denne testen, så om det smitter over på elbilen også så gleder jeg meg stort:-)

https://www.dinside.no/motor/denne-bilen-fikk-null-stjerner/69120747#_ga=2.18732217.1498770827.1512742173-1375904370.1499803649

Vil euroncap teste electric versjonen også? Står at resultatet gjelder alle modeller, men resultatet vil vel påvirkes av 450 kg batteri og ikke minst utformingen/plasseringen av batteripakken?
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Gordon Retriever

Burde vært testet.  VW gjorde tekniske endringer etter amerikanske kollisjonstester av e-Golf.

Limodriver

Er det noen som kjenner til hvordan batteripakkene er tenkt å bevege seg ved en kollisjon?

Jeg tenker da på tilsvarende motoren på fossilbiler som skal presses ned og under kupeen for å ikke gjøre skade på de som er i bilen. Jeg vil anta batteriene ikke skal være helt stive og at det da ikke vil være noen deformasjonssone der batteriene er plassert. Samtidig er det viktig at batteriene ikke presses opp i kupeen eller kan forårsake skade på fører eller passasjerer på annen måte.

Biff

Håper at dersom batteriene får seg en støyt så kommer ikke flammekasteren inn i bilen men utover. Kjipt å bli grilla når man sitter fast.

Gordon Retriever

Sitat fra: Limodriver på søndag 17. juni 2018, klokken 17:16
Er det noen som kjenner til hvordan batteripakkene er tenkt å bevege seg ved en kollisjon?
Skal den egentlig bevege seg i det hele tatt? Siden seriøse produsenter har en tendens til å plassere batteripakken flatt mellom akslene med en beskyttende plate under, virker det som det er et ønske at den holdes så stabil som mulig.

Limodriver

Resonnementet mitt er at strukturen på bile skal deformere seg for å ta opp energi fra et sammenstøt. Dersom batteriene skal være beskyttet må gulvstrukturen være veldig stiv slik at den ikke kan deformerte seg særlig, vil en ikke da få "gammel amerikaner" effekten at bilen er stiv og "like hel" etter sammenstøtet mens fører og passasjerer blir utsatt for en større energi.

Derfor spørsmålet om batteriene f eks skal presses f eks  ned og bakover under bilen dersom kupeen deformeres. Da vil batteriene bli ført bort fra personene i bilen.

Spajderman

Deformasjonssonene er vel uansett utenfor kupéen, meningen er vel at de skal ta opp energi for at kupéen skal holde seg mest mulig intakt samtidig som de tar opp så mye av bevegelsesenergien som mulig.

Når batteriet ligger mellom akslingene ligger det vel stort sett innenfor det området man ikke vil skal bli deformert?

Limodriver

Det er helt riktig at dette primært ikke er en deformasjonssone, men det vil alltid være deformasjoner også i dette området ved større ulykker. Når en person sitter fastklemt er det f eks deformasjon i deler av kupeen og da vil dette påvirke batteriene som jo er en gedigen energipakke.

andy99

#25
Googlet litt selv.
Ikke vanlig å teste el. utgavene i tillegg til bensin/hybrid, ikke for euroncap ihvertfall. Koster mye penger.
https://www.tu.no/artikler/sa-sikre-er-elbilene/345790

Men soul har blitt testet begge versjoner.
Der har faktisk EV bedre score. 84% vs 74% på "Adult Occupant".

https://www.euroncap.com/en/results/kia/soul/7871

https://www.euroncap.com/en/results/kia/soul-ev/7872

Så er ikke kjempe bekymret, KONA Electric skal jo også lanseres i USA og der vil de jo bli saksøkt ut av en annen verden hvis det skulle være noe problemer med sikkerheten..
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

andy99

Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA