Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hovedlysene på Kona

Startet av e-curious, torsdag 20. september 2018, klokken 22:20

« forrige - neste »

e-curious

Hva er erfaringene med nær- og fjernlys?

Personlig synes jeg at hovedlysene er ganske gode, og at måten kurvelysene fyller ut til sidene når en svinger fungerer godt.  (utfyllingslysene synes fungerer ennå bedre enn i standard e-Golf lys).

Nærlysene derimot er jeg veldig skuffet over.   Jeg opplever at når bilen står i ro på flat vei så lyser de godt.  Problemet er med en gang det blir antydning til fall/bakke, eller man bremser ned.  Da er det ikke mange meterene en ser framover,  det sterke lyset gjør dessuten at en får kraftig egenblending.  Med lysautomatikken kan det av og til oppleves skummelt når det plutselig blir svart.

Trekkoppbil

Går det ikke ann å slå av automatikken?

Håkon77

Jeg er fornøyd med lysene, men var ikke godt vant fra før da tidligere bil er 11år gammel og har gått 200K km. Rimelig matte lykter på den. Automatikken har jeg bare brukt midt på dagen, ellers foretrekker jeg å ha baklys tent.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

e-curious

Problemet ikke automatikk men nærlysene

Limodriver

Jeg har ikke opplevd samme problematikken med nærlysene som du beskriver her.

Kan det være en feil med høydejustering av lysene?

Uten at jeg vet, vil jeg tro det er en automatisk høydejustering på LED-nærlys slik som det er på xenon. På xenon er dette et krav for å unngå blending. I og med at det ikke er noen manuell høydejustering av nærlysene på Kona EV, men det er avbildet manuell justering i instruksjonsboken som jeg da antar relaterer seg til halogen, vil jeg tro det er automatisk høydejustering på LED-lysene. Dersom problemet er slik du beskriver ville jeg tatt kontakt med forhandler og spurt om det er automatisk høydejustering av LED-lysene og eventuelt fått dem til å sjekke automatikken.

geear

Er det ikke slik at det er et krav til lyktespylere og høydejustering DERSOM lyset er over 2000lm? Det er ikke direkte knyttet til xenon eller LED..

trykkertor

Du kan justere LED lyktene selv.
Ser i bruksanvisningen at Kona EV leveres både med Halogen og LED lys.
Halogen kan justeres fra kupeen, hvor justerer seg selv. Men hvis justert feil fra fabrikk må du åpne panseret og justere dem korrekt med et skrujern.

Side 7.62 for dem som lurer.

e-curious

#7
Hadde bilen inne til sjekk, høyden på nærlysene ble justert litt.  På flat vei og bil som er i jevn bevegelse er nærlysene bra nok.  Det er når bilen bikker fremover eller det er en svak stigning forut at jeg synes at de ikke gir hensiktsmessig lys.

Limodriver

Sitat fra: gr på fredag 21. september 2018, klokken 13:38
Er det ikke slik at det er et krav til lyktespylere og høydejustering DERSOM lyset er over 2000lm? Det er ikke direkte knyttet til xenon eller LED..

Sist jeg var borti denne regelen mener jeg det var mindre enn 2000 lumen, ikke mer enn.

geear

Det gir ingen som helst mening. Lyktespylere og høydejustering er for å ikke blende andre trafikanter.

Limodriver

Beklager her rotet jeg D

et er ikke krav til lyktespyler med mindre lysstyrke enn 2000 lumen. Da denne bestemmelsen kom var det mange produsenter som laget biler med lysstyrke rett under 2000 lumen og tilbød lyktespylere som ekstrautstyr.

Litt of tonic, men Birger N Haug hevdet en periode hardnakket at importerte Leaf som ikke hadde lyktespylere ikke var typegodkjent i Norge. De hevdet til og med at det Statens Vegvesen hadde en sak på det slik at bilene måtte få ettermontert lyktespylere om de skulle beholde typegodkjenningen.

Rav4_EV

Parallelimporterte biler er ikke typegodkjent, men enkeltgodkjent.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

E_S

Og regelverket er slik at alt som er godkjent og registrert i et annet EU/EØS-land kan importeres og registreres i Norge uten noe videre seremoni.
:)

Limodriver

Ikke ifølge Birger N Haug. 8)

I forhold til Statens Vegvesen er det ikke noe problem så lenge en presenterer COC papirer for bilen. Det er ikke nødvendig at bilen har vært registrert i noe annet land.

E_S

Sitat fra: Limodriver på mandag 24. september 2018, klokken 18:27
Ikke ifølge Birger N Haug. 8)

I forhold til Statens Vegvesen er det ikke noe problem så lenge en presenterer COC papirer for bilen. Det er ikke nødvendig at bilen har vært registrert i noe annet land.

Nei, COC går selvfølgelig også helt fint, men for de aller fleste vil bruktimport være det aktuelle, og da holder det å komme med bilen og utenlandsk vognkort. (begge deler av vognkort om det er fra land med todelt vognkort)
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA