Elbilforum.no
Bilmerker => Hyundai => Hyundai KONA => Emne startet av: e-curious på torsdag 20. september 2018, klokken 22:20
Hva er erfaringene med nær- og fjernlys?
Personlig synes jeg at hovedlysene er ganske gode, og at måten kurvelysene fyller ut til sidene når en svinger fungerer godt. (utfyllingslysene synes fungerer ennå bedre enn i standard e-Golf lys).
Nærlysene derimot er jeg veldig skuffet over. Jeg opplever at når bilen står i ro på flat vei så lyser de godt. Problemet er med en gang det blir antydning til fall/bakke, eller man bremser ned. Da er det ikke mange meterene en ser framover, det sterke lyset gjør dessuten at en får kraftig egenblending. Med lysautomatikken kan det av og til oppleves skummelt når det plutselig blir svart.
Går det ikke ann å slå av automatikken?
Jeg er fornøyd med lysene, men var ikke godt vant fra før da tidligere bil er 11år gammel og har gått 200K km. Rimelig matte lykter på den. Automatikken har jeg bare brukt midt på dagen, ellers foretrekker jeg å ha baklys tent.
Problemet ikke automatikk men nærlysene
Jeg har ikke opplevd samme problematikken med nærlysene som du beskriver her.
Kan det være en feil med høydejustering av lysene?
Uten at jeg vet, vil jeg tro det er en automatisk høydejustering på LED-nærlys slik som det er på xenon. På xenon er dette et krav for å unngå blending. I og med at det ikke er noen manuell høydejustering av nærlysene på Kona EV, men det er avbildet manuell justering i instruksjonsboken som jeg da antar relaterer seg til halogen, vil jeg tro det er automatisk høydejustering på LED-lysene. Dersom problemet er slik du beskriver ville jeg tatt kontakt med forhandler og spurt om det er automatisk høydejustering av LED-lysene og eventuelt fått dem til å sjekke automatikken.
Er det ikke slik at det er et krav til lyktespylere og høydejustering DERSOM lyset er over 2000lm? Det er ikke direkte knyttet til xenon eller LED..
Du kan justere LED lyktene selv.
Ser i bruksanvisningen at Kona EV leveres både med Halogen og LED lys.
Halogen kan justeres fra kupeen, hvor justerer seg selv. Men hvis justert feil fra fabrikk må du åpne panseret og justere dem korrekt med et skrujern.
Side 7.62 for dem som lurer.
Hadde bilen inne til sjekk, høyden på nærlysene ble justert litt. På flat vei og bil som er i jevn bevegelse er nærlysene bra nok. Det er når bilen bikker fremover eller det er en svak stigning forut at jeg synes at de ikke gir hensiktsmessig lys.
Sitat fra: gr på fredag 21. september 2018, klokken 13:38
Er det ikke slik at det er et krav til lyktespylere og høydejustering DERSOM lyset er over 2000lm? Det er ikke direkte knyttet til xenon eller LED..
Sist jeg var borti denne regelen mener jeg det var mindre enn 2000 lumen, ikke mer enn.
Det gir ingen som helst mening. Lyktespylere og høydejustering er for å ikke blende andre trafikanter.
Beklager her rotet jeg D
et er ikke krav til lyktespyler med mindre lysstyrke enn 2000 lumen. Da denne bestemmelsen kom var det mange produsenter som laget biler med lysstyrke rett under 2000 lumen og tilbød lyktespylere som ekstrautstyr.
Litt of tonic, men Birger N Haug hevdet en periode hardnakket at importerte Leaf som ikke hadde lyktespylere ikke var typegodkjent i Norge. De hevdet til og med at det Statens Vegvesen hadde en sak på det slik at bilene måtte få ettermontert lyktespylere om de skulle beholde typegodkjenningen.
Parallelimporterte biler er ikke typegodkjent, men enkeltgodkjent.
Og regelverket er slik at alt som er godkjent og registrert i et annet EU/EØS-land kan importeres og registreres i Norge uten noe videre seremoni.
Ikke ifølge Birger N Haug. 8)
I forhold til Statens Vegvesen er det ikke noe problem så lenge en presenterer COC papirer for bilen. Det er ikke nødvendig at bilen har vært registrert i noe annet land.
Sitat fra: Limodriver på mandag 24. september 2018, klokken 18:27
Ikke ifølge Birger N Haug. 8)
I forhold til Statens Vegvesen er det ikke noe problem så lenge en presenterer COC papirer for bilen. Det er ikke nødvendig at bilen har vært registrert i noe annet land.
Nei, COC går selvfølgelig også helt fint, men for de aller fleste vil bruktimport være det aktuelle, og da holder det å komme med bilen og utenlandsk vognkort. (begge deler av vognkort om det er fra land med todelt vognkort)
Må være ekstremt bra kjørelys på bilen for motgående biler blinker med lysene som om jeg skulle hatt på fjernlyset. Blinker tilbake.
Høres ut som feil justerte lykter.
Gode lykter er ikke det samme som å blende andre trafikanter.
Skal nevne det når bilen skal på service. Har kjørt snart 300mil så det blir ikke lenge til.
Eller det kan jo være så enkelt som at Kona har et uvant lysbilde, og møtende tror du kjører med tåkelys på, og bare blinker med lysene fordi det pleier de å gjøre Når de møter sånne biler i mørket.
Hvis du synes lyset funker, så er det sikkert i orden. Krisemaksimering flommer det over med i dette forum.
Min tanke har vært det samme, TorT. Derfor skal jeg vente til service med å nevne det for forhandler. Etter gårsdagens 30mil mørkekjøring synes jeg lysbildet er bra. Kanskje noe bredere mot venstre enn jeg er vandt til og mye skarpere lys enn på gamle bilen, men da trenger man ikke ledplanke selv om det er så trendy.
Kjørte første tur over litt lengre distanse idag. Mange biler som blinker. Kjørte på dagtid, så bare i tunneler. Er det bare pga gode lys, eller for høyt justerte lys? Legger merke til trafikkskilt lyser opp mer enn jeg tror er normalt, men nå var lysene på C-Zero trolig ikke allverden å sammenligne med?
Noen som har fått justert sine lys?
Kan det være så enkelt som nr 7, nivåbryter for frontlys??
Takk for tips. Men, Kona Electric har ikke bryter / hjul nr 7.
Det er lysstyrke i instrument panel som er første bryter til venstre.
Høyde for lys skal justeres automatisk?
På side 3-94 og 3-95 står det om nivåbryter for hovedlys. Den kan være manuell eller automatisk.
bildene ovenfor er tatt ut av brukermanualen for min Kona Electric :o
Men...., skulle det kun være automatisk høydejustering, så kan det
være den som ikke virker. Å da er det en sak for forhandleren din.
Jeg har kjørt gjennom utallige tuneller i Bergensdistriktet, og ingen har blinket 8)
Takk for info.
Tolker bilder og tekst som Kona kan være utstyrt med både automatisk og manuell høyde justering av lys.
Vil anta alle biler levert i Norge har automatisk. (Brukt importerte kan være uten)
Da svært mange blinket igår er det noe som tyder på at høydejustering ikke er helt som den skal. Vil undersøke med forhandler.
Hei
Sjekket i min bil, der er IKKE slikt justeringshjul, "Norsk bil".
Men, jeg lar den stå på Auto, så regulerer lang/kort, høyre/venstre sjøl..
Lysene ble justert hos Hyundai forhandler igår. De bekreftet de var for høye.
Når jeg kjørte i kveld ser jeg lysene er lavere og ingen blinket.
Ergo: Blir du blinket på, be forhandler sjekke lysene.
En ting jeg stusset på:
Når jeg hentet bilen tenkte jeg ikke over at lysbryter stod i av posisjon. Oppdaget det først senere på dagen.
Har sett det før også at verksted setter bryter til av posisjon.
Er det årsaken til at en del kjører uten lys, at verksted har slått av lysene? :D
Normalt lar jeg lysene enten stå i auto, eller på posisjon - slår de aldri av, og dermed tenker en ikke på å slå de på heller.
Opplever også motgående biler blinker. Skal inn på verksted og justere lys i morgen. Garantisak.
Lysene ble justert hos Hyundai forhandler 16.9 - og det har ikke vært noe blinking siden da.
Men, igår var det en bil som blinket, på dagen når det var lyst. Lyset stod på auto.
Stoppet for å se, og da så jeg ikke noe lys. Satte da lysbryter på, og sjekket - lys virket. Kjørte videre.
Sjekket mer idag, og da fungerte det som normalt, auto gir kjørelys, og fult lys gir fult lys.
Er det jeg som har sett feil, lysene var faktisk på? (Blinkingen var pga. en annen årsak?)
Eller er det noe som gjør at lys ikke går på i enkelte situasjoner når det står på auto?
Blir usikker her.. :o
SitatLysene ble justert hos Hyundai forhandler 16.9 - og det har ikke vært noe blinking siden da.
Men, igår var det en bil som blinket, på dagen når det var lyst. Lyset stod på auto.
Stoppet for å se, og da så jeg ikke noe lys. Satte da lysbryter på, og sjekket - lys virket. Kjørte videre.
Sjekket mer idag, og da fungerte det som normalt, auto gir kjørelys, og fult lys gir fult lys.
Er det jeg som har sett feil, lysene var faktisk på? (Blinkingen var pga. en annen årsak?)
Eller er det noe som gjør at lys ikke går på i enkelte situasjoner når det står på auto?
Blir usikker her.. :o
« Siste redigering: I går kl. 21:11 av TB »
Vår bil oppfører seg sånn her, tror det er standard:
Dersom lysene er i Auto og det er lyst ute så skrur den av dagslys-lysene når du har girvelgeren i P.
Dersom lysene er i Auto og det er mørkt nok ute til at den skrur seg over fra dagslys til nærlys så vil nærlysene være på når du har girvelgeren i P.
Aha - det kan stemme bra - jeg setter bilen i P for å sjekke at lysene er på...
At lysene går av når en setter bilen i P har jeg ikke tenkt på... :angel:
Da må det være noe annet bilen jeg møtte blinket for...