Niro kommer uten APP? En real kalddusj...

Startet av muggost, torsdag 20. september 2018, klokken 10:30

« forrige - neste »

tornaldo

Ser vel ingen grunn til å stoppe tråden, men at man i større  grad holder seg til saken. Jevnt over i mange tråder skjærer man laaangt ut fra det tråden faktisk skulle handle om.

Å ha en app til diverse fjernstyring og div info om bilens status er åpenbart noe veldig mange er interessert i, og som faktisk er et viktig kriterie for å velge denne bilen kontra andre. Mange går allerede på flere kompromiss ved å velge denne bilen, meg selv inkludert. Det er for mange et godt steg tilbake fra dagens fossilbil når det gjelder utstyrsnivå og egenskaper, f.eks mangel på 4x4, og da kan fort noe så «enkelt» som en app være det som avgjør.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

xyzzy

Sitat fra: tornaldo på onsdag 03. oktober 2018, klokken 09:38
Ser vel ingen grunn til å stoppe tråden, men at man i større  grad holder seg til saken. Jevnt over i mange tråder skjærer man laaangt ut fra det tråden faktisk skulle handle om.

Å ha en app til diverse fjernstyring og div info om bilens status er åpenbart noe veldig mange er interessert i, og som faktisk er et viktig kriterie for å velge denne bilen kontra andre. Mange går allerede på flere kompromiss ved å velge denne bilen, meg selv inkludert. Det er for mange et godt steg tilbake fra dagens fossilbil når det gjelder utstyrsnivå og egenskaper, f.eks mangel på 4x4, og da kan fort noe så «enkelt» som en app være det som avgjør.

Det er vel også viktig å påpeke at det er ikke bare app i seg selv som er viktig - men også at Hyundai/Kona fjerner begrensningen som ligger i at bilen må være tilkoblet strøm for å kjøre prekondisjonering.

muggost

Nå er jeg (TS) tilbake fra ferie og ser at saken har eskalert «litt» for å si det sånn :)

Det er fint at vi får en debatt, det er sånn vi får belyst saken fra flest mulig sider, men vær så snill og hold debatten til sak, ikke person. Jeg synes ikke det er nødvendig å stenge tråden enda, men hvis den utvikler seg til «du-er-dum-nei-det-er-du-som-er-dum» da stenger vi...

Anyways, det virker på meg som det er tre grupper folk her:
Gruppe A - Har behov for APP
Gruppe B - Har ikke behov for APP
Gruppe C - Gir blaffen i om bilen kommer med eller uten APP.

Dere som er i Gruppe B: Er det så viktig å «snakke ned» de som er i gruppe A? Hvis bilen blir levert med APP så er det jo ikke akkurat en ulempe for dere?

Men for å presisere litt hva jeg mener med APP, her er en liste over funksjoner som jeg mener MÅ være med:

- Starte /stoppe klimaanlegg (MÅ kunne gjøres selv om bilen ikke er tilkoblet strøm, Ref Nissans løsning).
- Sette tidspunkt for start av klimaanlegg.
- Starte / stoppe lading.
- Sjekke batteristatus.
- Få varsel om når lading stoppes.

Alle disse punktene finnes allerede hos konkurrenten Nissan Leaf, og tanken på å ikke ha disse funksjonene tilgjengelig fra dag 1 gjør det mer aktuellt for meg å kjøpe Nissan Leaf 40kWh. Den er attpåtil vesentlig billigere.

Poenget mitt med å ta opp dette her er at KiA Norge GARANTERT leser disse meldingene og således får en slags uoffisiell lodding av stemningen vedr hvilke funksjoner som skal utvikles og hvilke som skal skrotes. Dersom ingen bryr seg om f.eks hengerfeste er det heller ikke noen vits i å utvikle det. Nå har denne tråden snart 6000 visninger, og det er et tegn på at mange følger emnet og er opptatt av dette selv om det er et fåtall som skriver selv.

Jo flere folk som mener at APP-støtte er viktig jo raskere får vi det, særlig dersom folk begynner å trekke tilbake reservasjonene sine. Da får det en økonomisk konsekvens for Kia som blir veldig synlig. Nå mener jeg ikke at folk skal trekke reservasjonene sine i ren protest, men for mitt vedkommende er det uaktuelt å flise ut 400-tusen for en bil uten disse funksjonene. Jeg ønsker å få belyst saken slik at andre som gjør reservasjoner får et best mulig innblikk i hva de faktisk bestiller og hva de kan forvente å få.

At det er en del av dere som befinner seg i gruppe B skal altså ikke få stå i veien for diskusjonen mener nå jeg :)

Joltus

Hva kia Norge leser eller ei her inne er utrolig irrelevant. Hva hjelper det om importøren leser hva nordmenn vil ha når importøren har så lite de skulle ha sagt at de ikke engang vet om app muligheten før bilen blir lansert? Og fortsatt ikke vet om det kommer hengerfeste.

Kia i Korea bryr seg ikke om hva nordmenn vil ha. Det eneste de bryr seg om er å selge akkurat nok av elbilene sine slik at de får lov å selge fossil biler. Norge er et fillemarked for de. Selv om importørene gjerne vil ha oss til å tro annet.

Og kia norge er i tillegg kun importør og har ufattelig lite de skulle ha sagt. De vet ikke engang hva prisen ligger an til å bli.

Vi er prisgitt hva koreanerene har lyst å informere om og hva de har lyst å lage.

Når det gjelder app ser jo forøvrig livet lysere ut enn på lenge.

lirekassa

Joltus:

Kia fikk rundt 5000 forhåndsreservasjoner i Sør-Korea, og har rundt det samme her i Norge. Vi er et betydelig marked når det kommer til el-biler og har vært det lenge - det er også hvorfor vi også blir prioritert når det kommer nye modeller. Når de tilbyr app-støtte i ett marked og ikke i et annet, så er det klart det blir surmuling. Når atpåtil konkurrenten Nissan tilbyr app her, så gjør det saken enda verre. Allikevel - Nissan klarer fortsatt ikke å levere 60kWh-LEAF så det er klart at Hyundai og Kia gjør rett i å sko seg i et segment der det finnes få, om ingen, rivaler akkurat nå.

Selv om jeg tror både app og hengerfeste (om det kommer i det hele tatt) lar vente på seg, så vil jeg ikke underdimensjonere påvirkningskraften norsk importør har. Det er hengerfeste på hybridmodellen, og konkurrent Nissan har jo også en 'Nordic edition' av LEAF - hvorfor skulle det være annerledes her?

Cowboystrekk

Denne tråden bør stenges da det er bekreftet at bilen får APP, bare ikke med de aller første bilene.

"De første utgavene av bilen kommer ikke til å få samme telematikk som senere utgaver.
Det betyr i praksis at bilen ikke kommer til å kunne styres via en app, og at det ikke blir mulig å laste ned oppdateringer til systemet automatisk.
Det forteller Kias produktmarkedsføringssjef Alper Celik til TU Elektrisk.
«Telematikk» betyr i praksis bilens innebygde mobilmodem, altså at den kan koble seg opp mot internett via mobilnettet.
Systemet Kia skal levere vil først komme i Kia Soul. Deretter skal den leveres til Kia e-Niro. Så de første bilene som kommer på markedet får ikke dette.
Kunder som ønsker appstyring av klimaanlegg og slikt må dermed belage seg på å vente. Celik angir ikke noe spesifikt tidspunkt annet enn «neste år».
Celik forteller dette etter at vi spør ham om bilens programvare vil kunne oppdateres på lignende måte som i Teslas biler.
Fra neste år har vi ny telematikk på bilene også, slik at du kan fjernstyre bilen. Du kan varme den, finne den, og alle disse tjeneste blir tilgjengelige via smarttelefonen din. Vi kan også bruke tjenester gjennom skyen, så dette er ting vi også skal tilby. Du kan oppdatere bilen, oppdatere programvaren over lufta.
Det blir ikke tilgjengelig som oppgradering senere heller. Bilen vil ellers være helt identisk, forteller Celik. Telematikken er en egen enhet, som vil komme samtidig som bilen får en ny navigasjonsskjerm."

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

navyelsen

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 03. oktober 2018, klokken 11:51
Kunder som ønsker appstyring av klimaanlegg og slikt må dermed belage seg på å vente. Celik angir ikke noe spesifikt tidspunkt annet enn «neste år».

[...]

Telematikken er en egen enhet, som vil komme samtidig som bilen får en ny navigasjonsskjerm."

Sannsynligvis kommer dette også med en betydelig prisøkning
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

muggost

Denne tråden bør stenges da det er bekreftet at bilen får APP, bare ikke med de aller første bilene.

Helt uenig i at tråden bør stenges, diskusjonen er ikke død, men jeg kan finne en ny tittel (igjen) hvis det hjelper noe?

Cowboystrekk

Sitat fra: muggost på onsdag 03. oktober 2018, klokken 12:11

Helt uenig i at tråden bør stenges, diskusjonen er ikke død, men jeg kan finne en ny tittel (igjen) hvis det hjelper noe?
Diskutere om hva da? Kjøper du bil tidlig får du ikke APP, kjøper du bil litt senere får du APP. Er ikke hele premisset til tråden å diskutere fraværet av APP? Når sjefen sjøl går ut å sier hvordan det blir, hva mer er det egentlig å diskutere? Noen mener app er viktig (deriblant meg), andre ikke, man vil jo aldri komme til noen enighet med mindre poenget er å bare diskutere å være uenige? ;) For all del, kjør på videre, men nå har vi fått fasiten og da er jo tråden egentlig besvart :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

hELgenen

Kan jo bruke tråden til å informere NÅR app kommer - f-eks avklare fra hvilken dato en kan signere kontrakt å få med app

Joltus

Lirekassa: problemet er at salg i land som har krav til andel nullutslipp biler er mye viktigere enn noen skarve tusen salg til Norge.

Det er bilindustri vi snakker om her. De liker ikke å selge biler som det tapes penger på, og som i tillegg vil knuse den delen de tjener på......

borge

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 23:59
Enkelte er ikke interessert i å føle elementene og leve litt.
De vil aller helst kjøre hjem i et vaffeljern.  :D

Du mener vel "hjem i en putekasse" her, gjør du ikke?

AppleKnocker

Sitat fra: navyelsen på onsdag 03. oktober 2018, klokken 12:06

[...]

Telematikken er en egen enhet, som vil komme samtidig som bilen får en ny navigasjonsskjerm."

Sannsynligvis kommer dette også med en betydelig prisøkning
Mulig, men det er grenser for hva en Kia kan koste og fortsatt være interessant.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Enlace

Står opp, ser ut vinduet, ser frosten, slår på varmen i bilen via appen i Ampera E, går på badet, setter meg etter 15 minutter inn i min varme Opel som jeg har sjekket er fullladet før jeg går ut.

Har startnummer 17xx på Niro E. Ingen app som kan styre funksjonene, ett klart tilbakeskritt. Får litt mer kjørelengde om vinter, større bagasjerom. Har bodd flere år i Afrika, greide meg uten varmt vann og strøm i lange perioder, men det var deilig å komme seg på et hotell og få en god dusj og ligge i en god seng! Klart det er en liten mental nedtur!

Kona får Opelen, jeg tar Niroen, usikker på hvem som blir familiens favoritt!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA