Niro kommer uten APP? En real kalddusj...

Startet av muggost, torsdag 20. september 2018, klokken 10:30

« forrige - neste »

Haralda

Jeg har ventenummerlitt litt over 600. Håper på bil med app. Men dette blir for dumt.... De første får altså det dårligste....

HCO

Litt opphypet dette, eller?

Vi har aldri hatt fossilbil med app, og nå har vi to elbiler som heller ikke har det. Har aldri savnet det. Jeg må uansett være i eller ved bilen både for å kjøre den og for å sette i ladekabelen.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Limodriver

Jeg begynner også å smake litt på endringer som skal komme senere. Denne informasjonen ville ha vært nyttig før vi måtte avgjøre om vi skulle ha First Edition. Enda bitrere blir det når en ikke kan hoppe av FE for senere leveranse. Betingelsen om å måtte velge farge/soltak og være bundet til dette eller ikke velge FE, men da ikke få noen info om utsatt leveringstid ble litt merkelig.

Opel har vært et kapittel for seg, men jeg synes Hyundai/Kia roter litt også. Spørsmålet er om klordninger slik det har blitt praktisert overhodet er en god løsning.

geear

HCO,
Sveivevinduer og nøkkel i døra var sikkert også fint, helt til en prøvde bil med elvinduer og "fjernstyrt sentrallås"...

Sånn ellers fremstår first edition omtrent slik per i dag:
- four shades of grey
- kun skinn
- kun alt utstyr (evt eks takluke)
- kun 64kWh
- ikke mobilapp
- antageligvis ikke hengerfeste

HCO

Jeg har sveivevinduer bak, funker som fjell de. Og så er det en elektrisk dings mindre som kan gå istykker når bilen er utenfor garanti.
2022 Zero SR/F

tornaldo

Sitat fra: HCO på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 17:53
Litt opphypet dette, eller?

Vi har aldri hatt fossilbil med app, og nå har vi to elbiler som heller ikke har det. Har aldri savnet det. Jeg må uansett være i eller ved bilen både for å kjøre den og for å sette i ladekabelen.

Men du ville vel f.eks satt pris på å kunne forvarme bilen på vinterstid?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Trond.m

Ja, men hva er problemet med å gjøre dette uten app ?

HCO

Sitat fra: tornaldo på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 18:32
Men du ville vel f.eks satt pris på å kunne forvarme bilen på vinterstid?

Vi forvarmer begge bilene hver dag hele vinterhalvåret. Dersom jeg har glemt å skru det på i bilens display når jeg parkerte, kan jeg trykke på forvarmeknappen på fjernkontrollen mens jeg drikker morgenkaffen - da er bilen varm og isfri før jeg får kommet meg ut av døra.
2022 Zero SR/F

Joltus

Kan bli knall med plass 17xx dette!

Hadde nok tatt en first Edition hadde eg fått muligheten, men nå svir det litt mindre at eg ikke somlet meg til å reservere tidligere!

Limodriver

Et alternativ er å sette forvaring til et gitt tidspunkt hver ukedag som er tidligere enn avreise. Da er bilen isfri når en drar og det tar kort tid å få varme med varmepumpe og setevarme.

Øyvind.h

Etter 5 år med app er det helt utenkelig å kjøpe bil uten. Det finnes en del workarounds for akkurat forvarming, men når det kan gjøres fra mobilen hvor som helst er det blitt forventningen til en bil nå.
Men med appen kan jeg gjøre mye annet også. Eksempelvis låse opp/igjen, se hvor bilen er i verden, følge med på ladestatus, bli varslet om lading stoppes, følge med at hurtiglading fungerer slik den skal, vite når lading er ferdig, justere ladenivå, varsles om alarm blir utløst.

I det hele tatt mye mer enn forvarming, selv om forvarming er svært viktig for meg.
På den gamle golfen hadde jeg webasto med fjernkontroll. Det fungerte greit. Fjernkontrollen ga lyssignal som viste om bilen hadde mottatt eller ei. Men i blant stod bilen slik at fjernkontrollen ikke nådde frem. Og i blant hadde forvarming stoppet uten kjent grunn. Da ble det skraping. Noe jeg ikke har gjort på flere år nå :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tornaldo

Sitat fra: Joltus på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 19:30
Kan bli knall med plass 17xx dette!

Hadde nok tatt en first Edition hadde eg fått muligheten, men nå svir det litt mindre at eg ikke somlet meg til å reservere tidligere!

Siden de ekstra funksjonalitetene skal komme «neste år», er det vel ingenting som tilsier at det skal komme såpass tidlig i produksjonen som du sikkert vil få tilbud om bil?

Eller blir det slik at man til enhver tid står som «førstemann» hvis man velger å vente med bestilling til etter ditt kønummer?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

jkirkebo

Sitat fra: Limodriver på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 19:38
Et alternativ er å sette forvaring til et gitt tidspunkt hver ukedag som er tidligere enn avreise. Da er bilen isfri når en drar og det tar kort tid å få varme med varmepumpe og setevarme.

Det forutsetter jo at du har samme avreise hver dag, evt. vet på forhånd når du skal dra. For mange av oss stemmer ikke det overhodet.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

OlaM

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 19:43
Etter 5 år med app er det helt utenkelig å kjøpe bil uten. Det finnes en del workarounds for akkurat forvarming, men når det kan gjøres fra mobilen hvor som helst er det blitt forventningen til en bil nå.
Men med appen kan jeg gjøre mye annet også. Eksempelvis låse opp/igjen, se hvor bilen er i verden, følge med på ladestatus, bli varslet om lading stoppes, følge med at hurtiglading fungerer slik den skal, vite når lading er ferdig, justere ladenivå, varsles om alarm blir utløst.

I det hele tatt mye mer enn forvarming, selv om forvarming er svært viktig for meg.
På den gamle golfen hadde jeg webasto med fjernkontroll. Det fungerte greit. Fjernkontrollen ga lyssignal som viste om bilen hadde mottatt eller ei. Men i blant stod bilen slik at fjernkontrollen ikke nådde frem. Og i blant hadde forvarming stoppet uten kjent grunn. Da ble det skraping. Noe jeg ikke har gjort på flere år nå :)

Helt enig i alt. I tillegg er forvarming nyttig på veien også, ikke bare kalde ukemorgener hjemme. Skru på varme på vei opp stolheisen siste tur i bakken, eller slå på AC på vei tilbake til bilen fra fjelltur en varm sommerdag. Hadde kanskje vært lurere av Kia å ikke si noe, sikkert mange som klarer å utsette kjøpet et år.
'21 3LR

02jan

Kom akkurat tilbake fra årets første skitur, å komme tilbake til nediset vinduer og iskald bil , er noe jeg har sluppet siden jeg gikk over til elbil ( det var en av de store fordelene ).

Når neste skitur , eller neste gang jeg skal ut å kjøre er opp til hva jeg selv måtte finne ut av, for andre er det sikkert fint å følge en fast mønster.

Sikkert er det at kjølige dager kommer hit til landet de beste 6 mnd, og stå å skrape is på bilrute er noe sv det siste jeg vil bruke tid på (har ikke gjort dette på 4 år).
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA