Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Snart bompengar också för elbilar, vad tycker Du om det?

Startet av engolf, søndag 02. september 2018, klokken 20:23

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: Løve på fredag 07. september 2018, klokken 08:24
NRK lisensen er en øremerket avgift. Vet ikke om vi har lenger, men vi hadde en hermetikkavgift fær som gikk til kontroll av hermetikk.

Det er betaling for en tjeneste. Radioen er gratis, men det koster å se NRK TV som er hva du betaler for i lisensen. Har du en TV så kan du få denne plombert og slippe å betale.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Hvis det plutselig blir halv pris på EL og en mindre økning på fossil, er et i praksis en dreining tilbake mot fossilsamfunnet.
De fleste elbiler har tilkortkommenheter i forhold til fossil, og det må kompenseres helt til de blir jevnbyrdige på bruksnytte.
50% er et feiltag av stortinget. Det burde max vært 25% frem til 2025, om det utopiske målet skal ha sjans til å bli nådd.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

jlan

Trøsten er at det kommer hydrogen plug-in biler med svære batterier. Og de får fritak til 2025.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Counterpointer

Sitat fra: Løve på fredag 07. september 2018, klokken 08:24
Sitat fra: arthur på torsdag 06. september 2018, klokken 18:46
Hvem skal i stedet betale regningen siden brukerne skal slippe unna?

Alle er brukere og alle betaler skatt. Ergo, finansieres via statsbudsjettet.
Sorry, alle betaler ikke skatt. Selv om det burde vært sånn.
Alle betaler avgifter i flere former (uten at det blir rettferdig av den grunn...).

Det vi burde hatt var en flat bruttoskatt i bunn, da hadde alle bidratt ! Men det er ikke mulig å gjennomføre da det er en opphopning av penger og makt i de samme gruppene.

arthur

Greit nok at alle er brukere direkte, eller indirekte, men er det rimelig at man skal likestilles helt uavhengig av i hvilken grad man benytter et samfunnsgode? Eksempelvis er det en god del mennesker her i landet som ikke eier eller benytter bil mens andre kanskje kjører 30-40.000 kilometer i året hvorav mye strengt tatt er helt unødvendig kjøring?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Kårepåsporet

Sitat fra: arthur på lørdag 08. september 2018, klokken 06:01
Greit nok at alle er brukere direkte, eller indirekte, men er det rimelig at man skal likestilles helt uavhengig av i hvilken grad man benytter et samfunnsgode? Eksempelvis er det en god del mennesker her i landet som ikke eier eller benytter bil mens andre kanskje kjører 30-40.000 kilometer i året hvorav mye strengt tatt er helt unødvendig kjøring?

Nei!
Det er ikke greit at fru Hansen på 94 år som bor i en gammel nedslitt villa med høy eiendomsskatt, aldri har hatt bil, lever nøysomt, handler ikke alle disse varene som fraktes langs norske veier osv osv.
Joda, hun handler mat, men dere trenger ikke være bekymret, det er ikke sjåførens lønn som skal dekke bompengene, bompengene for å frakte 10 kg matvarer koster ikke allverden.
Hvorfor ikke øke avgiftene på røyk og alkohol noe hinsides, samt kriminalisere smugling og fjerne all taxfree handel?
Da blir det mer inntekter til AS Norge, mindre rusproblemer og bompengene kan settes lavere. For vi ville jo ikke valgt lavere generelle skatter, ville vi vel?
Bompenger er årets viktigste sak. For noen.
Jeg synes nok er nok! Bomringene kommer alle til gode, de som i dag reiser kollektiv (tusen takk til dere

automat

Bilister i Norge (- elbil) betaler allerede mye. Høye engangsavgifter, høye drivstoffavgifter og milliardbeløp i bompenger. Hvor mye mer skal bompengene skrus opp? Jeg tror vi nærmer oss et nivå hvor mange syns totalbelastningen på avgifter blir for høy.

Vi trenger en helhetlig gjennomgang av hvordan bilismen skal skattlegges i fremtiden. Ikke bare klatte på med mer bompenger her og der.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

Kanskje noe av problemet er at alt for mange som IKKE trenger å bruke bil gjør det? Og at man kjører en masse mer, eller mindre, helt unødvendig hvor det å gå, eller sykle (elsykkel?) ville vært like enkelt, raskt og gjort godt for folks helse? I dag skal alt, og alle, kjøres hvor man tidligere klarte seg godt med å gå eller sykle, og kanskje man med fordel kunne redusere litt av alt det alle barn bare må på, til og fra hver dag i uken?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Hansi

Sitat fra: arthur på lørdag 08. september 2018, klokken 08:38
Kanskje noe av problemet er at alt for mange som IKKE trenger å bruke bil gjør det? Og at man kjører en masse mer, eller mindre, helt unødvendig hvor det å gå, eller sykle (elsykkel?) ville vært like enkelt, raskt og gjort godt for folks helse? I dag skal alt, og alle, kjøres hvor man tidligere klarte seg godt med å gå eller sykle, og kanskje man med fordel kunne redusere litt av alt det alle barn bare må på, til og fra hver dag i uken?

Dette er en svært reell problemstilling.

I Drammen har man et sted et telleverk for å vise hvor mange syklister som har passert i løpet av dagen og året.. Sikkert positivt det, men antallet syklister blir som en dråpe i havet sammenlignet med hvor mange som kjører bil på veien rett ved siden av (og man har ikke satt opp noe telleverk som viser hvor mange som har passert med bil). Jeg er overbevist om at mange av de som kjører bil godt kunne klart seg med (el)sykkel.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Initium

Sitat fra: arthur på fredag 07. september 2018, klokken 08:23
Nå drar du vel i gang en helt annen diskusjon? Uansett hvor dyktig man måtte være så vil både bygging og drift av infrastruktur koste store beløp så spørsmålet består; hvem skal betale hva i hvilken grad og hvorfor?

Nei, behovet for inntekt og forvaltning av samme inntekten er definitivt to sider av samme sak.

Jeg lapper klærne mine, spiser maten min, klarer meg med et sett pent brukte ski, og kan unne meg ufattelig mengder ferie og fritid på en helt vanlig lønn

arthur

Siden du siterer meg så er det vel mitt innlegg du kommenterer uten at jeg på noe sett eller vis ser relevansen til mitt innlegg hva ditt innlegg angår.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

automat

Sitat fra: arthur på lørdag 08. september 2018, klokken 08:38
Kanskje noe av problemet er at alt for mange som IKKE trenger å bruke bil gjør det? Og at man kjører en masse mer, eller mindre, helt unødvendig hvor det å gå, eller sykle (elsykkel?) ville vært like enkelt, raskt og gjort godt for folks helse? I dag skal alt, og alle, kjøres hvor man tidligere klarte seg godt med å gå eller sykle, og kanskje man med fordel kunne redusere litt av alt det alle barn bare må på, til og fra hver dag i uken?
Hvem skal avgjøre hva som er nyttig og hva som er unyttig kjøring?

Det er jo f.eks unyttig å kjøre til et treningssenter hvis man kan sykle eller gå. Men hvis alternativet er at man ikke trener i det heletatt hvis man må droppe bilen? Da er det ihvertfall fra et folkehelseperspektiv bedre at man tar bilen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

Sitat fra: automat på lørdag 08. september 2018, klokken 10:56
Sitat fra: arthur på lørdag 08. september 2018, klokken 08:38
Kanskje noe av problemet er at alt for mange som IKKE trenger å bruke bil gjør det? Og at man kjører en masse mer, eller mindre, helt unødvendig hvor det å gå, eller sykle (elsykkel?) ville vært like enkelt, raskt og gjort godt for folks helse? I dag skal alt, og alle, kjøres hvor man tidligere klarte seg godt med å gå eller sykle, og kanskje man med fordel kunne redusere litt av alt det alle barn bare må på, til og fra hver dag i uken?
Hvem skal avgjøre hva som er nyttig og hva som er unyttig kjøring?

Det er jo f.eks unyttig å kjøre til et treningssenter hvis man kan sykle eller gå. Men hvis alternativet er at man ikke trener i det heletatt hvis man må droppe bilen? Da er det ihvertfall fra et folkehelseperspektiv bedre at man tar bilen.

Den enkelte får selv på helt frivillig basis gjøre seg opp sin egen mening mht hva som er nyttig/ikke nyttig. Jeg tror faktisk at de fleste skjønner det av seg selv i rimelig grad så det som i noen grad er å "praktisere" det.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

engolf

Det är många faktorer med bompengar som jag generellt inte tycker om.
När jag flyttade till Oslo för ca 14 år sen kostade en passering i Oslo 20 kr (om man betalade kontant på plats), och om man hade bricka kostade det 400kr per månad oavsett antal passeringar. Betalade man däremot för ett helt år kunde kostnaden sjunka ner till 370 kr månaden. För en stund sedan (som fossilbilist) betalade jag minst 1600 i månaden i bompengar för resor till/från jobb, inget nöjesåkande alltså. Per år snackar vi om kostnader på upp mot 20000 kr. Samma typ av resa alltså har gått upp från 4800kr, till ca 20000 kr per år i bara bompengar. Nånstans måste ju gränsen gå, det kan inte fortsätta in i det oändliga, för i mars kommer det tiotals nya stationer bara i Oslo, priserna ökas, och bara bråkdel av inkrävda pengar går till väg.

Jag tycker att vägar borde byggas via skattesedeln, för hela samhället idag använder vägar direkt eller indirekt.

Løve

Sitat fra: arthur på lørdag 08. september 2018, klokken 06:01
Greit nok at alle er brukere direkte, eller indirekte, men er det rimelig at man skal likestilles helt uavhengig av i hvilken grad man benytter et samfunnsgode? Eksempelvis er det en god del mennesker her i landet som ikke eier eller benytter bil mens andre kanskje kjører 30-40.000 kilometer i året hvorav mye strengt tatt er helt unødvendig kjøring?

Ja, de som bruker sykehusene mest bør skatte mest. De som bruker sykkelstiene mest bør skatte mest. De som tar bussen oftest bør betale mest per billett. De som har to unger i skolen må skatte mer enn de som har en unge i skolen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA