Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Snart bompengar också för elbilar, vad tycker Du om det?

Startet av engolf, søndag 02. september 2018, klokken 20:23

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: engolf på onsdag 05. september 2018, klokken 22:20
Det är absolut inget fel med att bidra till vägutbyggning, men då tycker jag pengarna bör öronmärkas just till det ändamålet.
Och när det gäller elbilar som måste betala bompengar: jag är rädd för att så fort en fördel med elbilägandet försvinne, kommer de andra också försvinna väldigt fort, bompengar är bara första steget:(

Det finnes en masse forskejllige skatter og avgifter i vårt land, men kan noen liste opp hvilke av disse som er øremerket til noe som helst?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

xyzzy

Sitat fra: engolf på onsdag 05. september 2018, klokken 22:20
Det är absolut inget fel med att bidra till vägutbyggning, men då tycker jag pengarna bör öronmärkas just till det ändamålet.
Och när det gäller elbilar som måste betala bompengar: jag är rädd för att så fort en fördel med elbilägandet försvinne, kommer de andra också försvinna väldigt fort, bompengar är bara första steget:(

Etterhvert som elbiler er den nye normalen, kommer de til å forsvinne alle sammen. Bompenger og bilavgifter kommer til å øke kraftig på fossil slik at elbil blir det beste alternativet, men kollektivfelttilgang og gratis parkering for "alle" biler, null moms (i motsetning til nesten alle produkter),  nulling av bilavgifter etc. er naturligvis ikke holdbart i lengden.

Rollep

2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

arthur

Hvem skal i stedet betale regningen siden brukerne skal slippe unna?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Kårepåsporet

Sitat fra: arthur på torsdag 06. september 2018, klokken 18:46
Hvem skal i stedet betale regningen siden brukerne skal slippe unna?

Minstepensjonister? Aleneforeldre som ikke har råd til bil?

1317142119

Jeg er for at bompenger finansierer veien, men med forutsetning om at de fjernes når veien er betalt og at det finnes en alternativ, tregere rute uten bompenger.

Paradokset i spesielt Stor-Oslo er at fanatikerne ønsker bilen dit peppern gror, samtidig som bilistene i svært stor grad sponser alle de som kjører kollektivt. Hvordan MDG og AP har tenkt å finansiere kollektivtrafikken uten bilistene er det ingen som tør å spørre om virker det som.

zener

Det heter jo ikke veiavgift lenger, men årsavgift på motorvogn og nå sist trafikkforsikringsavgift. Nå har jeg ikke tallene i hodet men skatter og avgifter på bil og drivstoff er langt høyere enn hva som brukes på vei. Tilbake i 2002 gikk bare 1/3 til vei:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/a228dE/vi-betaler-33-milliarder-i-bilavgift-en-tredel-gaar-til-vei

Vil tro at andelen er enda lavere nå med stadige flere bompengeprosjekter.


Jeg bor i Oslo og sykler 90% av tiden og kvittet meg for noen år siden begge fossilbilene mine og har nå kun elbil.

Men når de nå innfører mer bompenger over hele Oslo samt på elbil kan det være at man kaster alt av malespann, radioaktive røkvarslere, asbest, metall, glass osv. rett i søppelkassen enn å betale bompenger for å kjøre det til nærmeste gjenbruksstasjon.


Det frister også å kjøpe en slik bil og cruise opp Karl Johans gate når det innføres bompenger på elbil:

https://www.youtube.com/watch?v=HNiF1UEjrE0

arthur

I Norge er alle skatter og avgifter rene fiskale avgifter og ikke øremerket til noe som helst. Holder da vann, avløp og renovasjon utenom da dette er tjenester som betales til selvkost. Blir egentlig helt uinteressant å snakke om avgifter forbundet med bil og bilbruk dekker mer enn kostander for det gjør nok også avgiften på sukker og moms på alle typer tjenester, eksempelvis på bruk av advokat.
Det hele kokker ned til hvordan man skal finasniere utgifter til bygging og drift av infrastruktur og da synes alle å mene at det som passer best for den enkelte er det mest rettferdige, ikke helt uventet akkurat det!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Initium

Sitat fra: arthur på torsdag 06. september 2018, klokken 18:46
Hvem skal i stedet betale regningen siden brukerne skal slippe unna?

Tja, oppskriften på løsning av alle problemer har alltid vært MER PENGER her i landet, jeg er ikke så sikker på at det stemmer lengre.
https://www.aftenposten.no/norge/i/wlwlo/Ni-hovedfunn-i-Riksrevisjonens-gransking-av-Stortingets-byggeprosjekt

Sjekk status på Ruters nye billettsystem ( 600milloner ), Autopass II ( 2 milliarder ) nytt nødnett, nytt NAV IT system, offentlig innkjøp av busser, trikker og andre varer,  kaoset rundt tildeling av søplekjøringskontrakter i Oslo osv osv så ser du at det ikke NØDVENDIGVIS er 100% korrelasjon mellom penger samlet inn, og velferd til de svake, som er venstresidens argument for å hente 50% av all verdiskapning inn til statskassen i form av skatter og avgifter

arthur

Nå drar du vel i gang en helt annen diskusjon? Uansett hvor dyktig man måtte være så vil både bygging og drift av infrastruktur koste store beløp så spørsmålet består; hvem skal betale hva i hvilken grad og hvorfor?

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Løve

NRK lisensen er en øremerket avgift. Vet ikke om vi har lenger, men vi hadde en hermetikkavgift fær som gikk til kontroll av hermetikk.

Løve

Sitat fra: arthur på torsdag 06. september 2018, klokken 18:46
Hvem skal i stedet betale regningen siden brukerne skal slippe unna?

Alle er brukere og alle betaler skatt. Ergo, finansieres via statsbudsjettet.

1317142119

Sitat fra: arthur på fredag 07. september 2018, klokken 07:51
I Norge er alle skatter og avgifter rene fiskale avgifter og ikke øremerket til noe som helst. Holder da vann, avløp og renovasjon utenom da dette er tjenester som betales til selvkost. Blir egentlig helt uinteressant å snakke om avgifter forbundet med bil og bilbruk dekker mer enn kostander for det gjør nok også avgiften på sukker og moms på alle typer tjenester, eksempelvis på bruk av advokat.
Det hele kokker ned til hvordan man skal finasniere utgifter til bygging og drift av infrastruktur og da synes alle å mene at det som passer best for den enkelte er det mest rettferdige, ikke helt uventet akkurat det!
Bompengediskusjonen i Oslo handler ikke om det som passer en selv best. Det handler om at det er en massiv logisk feil i hvordan Oslo ønsker å styre sin egen by. De vil ikke ha biler og bruker bompenger som et virkemiddel for å få færre til å kjøre bil. Samtidig er bilistene som kjører i Oslo en vesentlig grunn til at folk i Oslo kan kjøre kollektivt så ekstremt billig.

At det er rushtidsavgift for å komme inn i Oslo er en ting, men når de setter opp disse prisene for alt det er verdt hvor eneste argument er å gjøre det så jævlig som mulig for bilistene, så ber de om støy rundt bompenger.

Burger

13 osv: Synes det ikke er en logisk brist jeg

Biler forurenser.
Kollektivt forurenser mindre.
Bykjerner sliter med levestandard pga forurensning.
Bompenger (avgift) får færre til å kjøre bil. Mindre forurensning
Penger som blir tatt inn gjør går til kollektivtransport mer attraktivt så det blir enda mindre biler og mindre forurensning.

Husk at det er tverrpolitisk enighet om bomringen i Oslo, selv om det er passer verdensbildet å skylde kun på MDG.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA