Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Info! Nå!!!

Startet av ToWalkOrDrive, fredag 24. august 2018, klokken 18:38

« forrige - neste »

Ove

Tråden heter "Info! Nå!!!" Siden jeg har reservert e-tron, så kunne det vært mer interessant med mindre info om Tesla og mer om e-tron. Blir litt oppgitt av å se at det har kommet et nytt inlegg i denne tråden, og det stort sett er en ny hyllest av Tesla. Jeg liker Tesla jeg også, men når jeg vil lese om Tesla så går jeg inn på Teslaforumet. Muligens jeg har missforstått konseptet med merkespesifikk tråd.
e-Golf
i3s 120 Ah
+ noen fosile til sitt bruk

Kåre Knatten

Helt enig Ove, når jeg er klar for å kjøpe en elbil fra Audi, er det uvesentlig hva som kommer fra andre billig-produsenter som eksempelvis Opel (Tesla). Vi som har ventet på E-tron i snart 2 år er ikke interessert i oppgulp fra "fornøyde" Tesla-tilhengere, som ikke har noen annen agenda enn å rakke ned på E-tron. Hadde vi bare skulle hatt en elbil, hadde vi kanskje kjøpt en Tesla og ikke stått på venteliste. Presentasjonen av E-tron var som forventet, bortsett i fra fargen på edition One.

Touring

Den oppførselen til den Tesla-gjengen er bare helt patologisk her og på nesten alle el-bil forumer. Den selvfornøyde nedlatende attituden de viser generelt er bare så ekstremt  lite tiltrekkende. De vil gjerne Tesla så godt, men ender bare med å støte kunder fra seg.

Magnus Hansen

Velkommen til diskusjonsforum på Internett, folkens. Diskusjoner sporer alltid av.. Er det konkret info uten noe som helst støy man er på jakt etter, så bør man finne det andre steder.. Det er også helt naturlig å sammenligne Etron med andre biler. Det har også etron kjøpere gjort i denne tråden.

Ove

Du ser ikke at enkelte har fulltidsjobb, med å spamme alle tråder med Teslas fortreffeligheter, og at det tar litt overhånd? Det er nok flere enn meg som blir litt lei av det.
e-Golf
i3s 120 Ah
+ noen fosile til sitt bruk

Magnus Hansen

Sitat fra: Ove på torsdag 20. september 2018, klokken 11:55
Du ser ikke at enkelte har fulltidsjobb, med å spamme alle tråder med Teslas fortreffeligheter, og at det tar litt overhånd? Det er nok flere enn meg som blir litt lei av det.

Det jeg sier er at det er slik diskusjonsforumer på Internett fungerer og at det er naivt å tro at klaging skal gjøre noe som helst. Bortsett fra og selv bidra å ta fokus bort fra det egentlige temaet... vil man bidra til å holde en diskusjon på tema, så er det da lurere å selv bidra med spørsmål eller info.

Svolar

#201
Er det noe OTA funksjonalitet på etronen?

EDIT: Ser slik ut...så det er bra!

Hva er vitsen med sport modus? Håper en kan sette bilen i sportmodus permanent.
Jeg føler at Etron blir det litt kjedelige men fornuftige valget nå, så det blir nok en etron. Men når en skal bruke såpass mye penger på en bil vil en gjerne at det appelerer litt til følelsene...
Den er en gjennomført bra bil uten veldig store svakheter.

JorEl

Sitat fra: Ove på torsdag 20. september 2018, klokken 10:21
Tråden heter "Info! Nå!!!" Siden jeg har reservert e-tron, så kunne det vært mer interessant med mindre info om Tesla og mer om e-tron. Blir litt oppgitt av å se at det har kommet et nytt inlegg i denne tråden, og det stort sett er en ny hyllest av Tesla. Jeg liker Tesla jeg også, men når jeg vil lese om Tesla så går jeg inn på Teslaforumet. Muligens jeg har missforstått konseptet med merkespesifikk tråd.
Sant nok. Nå har jammen meg Audi en som snart kommer. Vi får se hvem av TM3 eller eltron som kommer til Norge først. Flott at det blir 2 alternativ mer :+1:

Når det gjelder model Y, så nevnte jeg det i en bisetning, siden vedkommende ville kjøpe elbil fra 6-12måneder. Og han hadde jo allerede en bmwi3 som er en fin ventebil. Trodde kanskje model Y, kunne bli vist frem om ca6mnd. Ikke ferdig, men kjekt å se hva som kommer. Den skal jo bygges på TM3 plattformen og vil derfor komme raskere en TM3, antar jeg.

Synes Eltron sin prototype var stilig.
Og fine specs;

Et batteri på 95 kWh som skal gi en rekkevidde på over 500 kilometer, riktignok etter den snille NEDC-standarden.
436 hestekrefter, som midlertidig kan økes til 504 hestekrefter. Dreiemoment på over 800 Nm gir 0-100 på 4,6 sekunder
Firehjulsdrift
Elektronisk begrenset topphastighet på 210 km/t
Hurtiglading med opptil 150 kW effekt.
Får mulighet for hengerfeste, men det er ikke kjent hvor mye vekt den vil kunne dra.


Når det gjelder "skyttergravene", så er vi gamle nok til å ta avgjørelser, bare de er bygget på fakta ;)
Men bil er jo mye følelser ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

geear

Sitat fra: Kåre Knatten på torsdag 20. september 2018, klokken 10:49
Helt enig Ove, når jeg er klar for å kjøpe en elbil fra Audi, er det uvesentlig hva som kommer fra andre billig-produsenter som eksempelvis Opel (Tesla). Vi som har ventet på E-tron i snart 2 år er ikke interessert i oppgulp fra "fornøyde" Tesla-tilhengere, som ikke har noen annen agenda enn å rakke ned på E-tron. Hadde vi bare skulle hatt en elbil, hadde vi kanskje kjøpt en Tesla og ikke stått på venteliste. Presentasjonen av E-tron var som forventet, bortsett i fra fargen på edition One.
Apropos oppgulp tenkte du nå?

Har det slått deg at de fleste Tesla-eiere og kjøpere også med stor sannsynlighet er potensielle Audi-kjøpere? Og Jaguar-kjøpere? Mange har jo også Tesla fordi det ikke har eksistert alternativer, og når det nå reklameres stort med det som nettopp ser ut som alternativer, så er det vel ikke annet å forvente enn at de vil sammenlignes mot det man har? Skal vi bare legge oss på rygg og ta i mot fordi det ikke er lov å sammenligne bilene vi har i andre merkeforum her inne? Er det rart at mange ble skuffet over i-Pace når Jaguar hadde gjort alt de kunne for å sammenligne den mot Model X, og så viste det seg å være en bil i et fullstendig annet segment? Er en Q7-kjøper interessert i en Q5? Det er også forskjell fordi de som har hatt lyst på X eller S har kunnet kjøpt en i lange tider allerede, så her er det stort sett ikke de som heller mot den ene eller andre som kommenterer, heller de som vurderer å bytte, noe som faktisk er en ganske betydelig forskjell.

Personlig har jeg likt Audi i mange år, og hatt Audi selv. Eneste grunnen til at jeg ikke har hatt mange er helt hinsides opplevelser med Møller sine Audi-avdelinger, for det er det verste jeg har vært borti på alt fra service til garantikrav. Har aldri opplevd maken. Forøvrig har de aller fleste bilene mine vært tyske, og det hadde vært mye enklere for meg å kjøpe en dyr tysker enn en dyr amerikaner eller brite (!!). Jeg syns nok også at Audien er en penere SUV enn i-Pace og Model X.

Jeg må personlig få lov til å si at jeg er skuffet over tallene Audi presenterte, uten at det kalles propaganda, og uten at reservasjonsholdere tar seg nær av det. Spesielt dette med ytelse tror jeg er helt bevisst av Audi, de tenker mer tradisjonelt og vil ha rom for S og RS-modeller. Jeg syns også det er synd at de fortsetter med det evinnelige overhenget foran (pluss litt sirompa) som alltid har gitt Audier den beryktede understyringen. Tidligere kunne det forklares med konstruksjonen (motoren lå nesten foran fremakslingen), men med elutgave har de alle muligheter til å få skikkelig akselavstand og redusere overhenget, allikevel ender de opp med kortere akselavstand enn i-Pace, som er 30cm kortere?

PS: Jeg tror e-tron kommer til å selge i bøtter og spann!

Pingle

#204
Sitat fra: JorEl på torsdag 20. september 2018, klokken 13:25
Når det gjelder "skyttergravene", så er vi gamle nok til å ta avgjørelser, bare de er bygget på fakta ;)
Men bil er jo mye følelser ;)
For fakta angående produksjonsutgaven kan denne siden være informativ:
www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/audi-tron/audi-elbil.html
eller denne:
https://www.tu.no/artikler/na-er-audis-forste-elbil-lansert-den-norske-prisen-er-endelig-bekreftet/446339
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

JorEl

Beklager data fra prototypen; 436 hestekrefter, som midlertidig kan økes til 504 hestekrefter. Dreiemoment på over 800 Nm gir 0-100 på 4,6 sekunder.


Det korrekte skal være: De to elektriske motorene har en ytelse på tilsammen 265 kW, og et dreiememoment på hele 561 Nm. Skifter man kjøremodus til sport, og trykker gasspedalen helt ned, aktiveres boost mode i åtte sekunder. Her leverer motorene hele 300kW og dreiemomentet øker til 664 Nm, og 0 – 100 gjøres unna på 5,7 sekunder.

Nå skjønner jeg jo hvorfor noen er skuffet. Men kanskje Audi kan fikse på motorkraften senere?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Meldola

For de som hadde håp om 22kW lademulighet så fikk jeg en liten kalddusj i dag. Dette blir ikke mulig før 2020 modellene går i produksjon i følge min selger.
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

JorEl

#207
Trenger bare litt hjemme. På en kveld, er det bra fylt opp anyway. Når du skal kjøre lenger blir det superlading.Over 100kwt er supert i min el-bok.
Min elbil tar 24kwt og jeg lader med 10amp ladekladd. Ladehastighet er ikke begrensnigen for meg, men batteriet. Med 16 amp er alle klar om morgenen, om ikke så bare planlegger du litt, av og til.
Du skal kjøre mye neste morgen + ha det travelt, om ikke 16amp holder sammen med E-tron.

E; Får Audi til 150kwt i nærheten av deg er du jo "all set".

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Crown

22kW er jo bare et "must" for dem som kjører 400km daglig, kommer hjem kl 23 og er avhengig av å ha fullt batteri kl 6 morgenen etter. Det kommer langt nede på min liste :)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

4Matic Fanatic

Sitat fra: JorEl på torsdag 20. september 2018, klokken 17:04
...0 – 100 gjøres unna på 5,7 sekunder.
Nå skjønner jeg jo hvorfor noen er skuffet. Men kanskje Audi kan fikse på motorkraften senere?
Jada, når eTron S/RS kommer.  Dette er nok som nevnt standard prosedyre for å kunne hente mer penger i neste fase...

Samtidig er det jo knapt noen som 'trenger' aks under 5,7 sekunder, du kjører rævva av det meste ut av lyskrysset og dette bare ved å trykke wattpedalen i bunn.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA