Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Info! Nå!!!

Startet av ToWalkOrDrive, fredag 24. august 2018, klokken 18:38

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: TM på tirsdag 18. september 2018, klokken 08:00
Finn, da trekker deg bare å kjøper en annen bil. Trenger ikke bruke spalteplass her for å diskutere ditt samfunnssyn.

Denne implementasjonen av Autopass varianten går jo faktisk direkte på ustyrspakken som bilen leveres med og som sådan må det være lov å kommentere det på lik linje med hvordan flippere diskuterer hvilket utstyr de skal ha på sin bil for å få omsatt den raskest mulig..........

Fossilbil

Snakket akkurat med en kanerat hos Vw, og han sa at startprisen var 625.
Men mulig dette er grunnpris uten levering + klargjøring. Han skulle sjekke nærmere.

Så spørs det med storkundeavtaler her da..

SurSnasen

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 18. september 2018, klokken 07:32
Bilprodusenter bør jo i større grad spørre kunden hva de kanskje kunne tenke seg i sin nye bil - ikke underkaste seg statlige aktører som tydeligvis kun er opptatt av sporing og overvåkning slik at de lettere kan avgiftsbelegge i hytt og gevær. Jeg kjenner at Audi plutselig ble veldig mye mindre interessant merke å eie..........

Ikke at jeg er en fan av bompenger, men det er da vitterlig ikke noe galt i at Audi implementerer dette? Når ørten bilprodusenter ikke har klart å påvirke bompengene/sporingen gjennom alle disse årene hvor de IKKE har hatt integrert bompengebrikke, så er det vel lite sannsynlig at Audi klarer å påvirke noe ved å også la være på nye modeller? Eller hva med Tesla som til enhver tid har full kontroll på hvor samtlige av eiernes biler befinner seg? Trenden er at "connectivity" blir mer og mer standarden. Om du ikke vil ha noe av det, må du nok i fremtiden belage deg på å kjøre veteranbiler.

Om det er sporing du er redd for, så ville jeg heller begynt med mobiltelefonen...


Trond.m

Fint om vi nå kan forlate bompenge og sporingstemaet og holde oss til hva som er nytt om bilen.  ;)

Trond.m

Står på Audi.no nå:

Veiledende pris inkludert frakt og levering i Oslo er 651.900,- og det åpnes for bestilling senere i år. Prislisten vil foreligge senere

Stikkkontakt

Sitat fra: TM på tirsdag 18. september 2018, klokken 08:24
Står på Audi.no nå:

Veiledende pris inkludert frakt og levering i Oslo er 651.900,- og det åpnes for bestilling senere i år. Prislisten vil foreligge senere

Ang din sammenligning med i-pace S. E-Tron har ALLTID luftfjæring. Utstyrsnivået er ok.

Imagine

Fin bil. Kanskje litt kjedelig, men fin nok. Er tross alt bare en elbil og ikke en «skikkelig bil» ;-)
Ikke spesielt rask, men det går vel greit.
Tenker de virituelle speilene ser litt teit ut. Blir veldig 80-talls. Skjønner ikke hvorfor man gjør så stort poeng av det. Ser mye penere ut designmessig med tradisjonelle runde sidespeil. Min etron får nok tradisjonelt utstyr.

Tipper jeg kjøper en siden jeg har så veldig tidlig bestillingsnummer. Men vil nok utstyre bilen slik at jeg får den fortest mulig, om det vil ha noe å si for leveringen.

Espen Hugaas Andersen

Tror jeg ville tatt "150 kW hurtiglading" med en klype salt. Ser ut til at det blir 108 celler i serie, og spenningen blir 396V nominell. Da kan man forvente omkring 350V tomt og 450V fullt. Om man da plugger inn i en lader som støtter 350A/1000V/350 kW med tomt batteri, så vil effekten bli ca 122 kW. Ved halvfullt batteri, altså ca 396V, så vil effekten være 139 kW.

Selv om man antar at bilen tar maks lading, så vil snittet trolig være nærmere 125-130 kW opp til 60-70%. Og det er mulig det vil være faktorer som gjør ladingen tregere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JorEl

Sitat fra: Imagine på tirsdag 18. september 2018, klokken 08:31
Fin bil. Kanskje litt kjedelig, men fin nok. Er tross alt bare en elbil og ikke en «skikkelig bil» ;-)
Ikke spesielt rask, men det går vel greit.
Tenker de virituelle speilene ser litt teit ut. Blir veldig 80-talls. Skjønner ikke hvorfor man gjør så stort poeng av det. Ser mye penere ut designmessig med tradisjonelle runde sidespeil. Min etron får nok tradisjonelt utstyr.

Tipper jeg kjøper en siden jeg har så veldig tidlig bestillingsnummer. Men vil nok utstyre bilen slik at jeg får den fortest mulig, om det vil ha noe å si for leveringen.
En ICE-bil med elektrisk drivsystem. Kjedelig for oss som er blitt elbil entusiaster..Men tror vel at Audi ser for seg at kundene kommer fra "vanlige" biler med forbrenningsmotor, og vil føle seg hjemme i denne bilen. Byggekvaliteten er vel en god grunn til at man kan kjøpe denne, men det får man jo ikke vite før den har vært i bruk.
Ellers vil jeg gratulere Audi med produksjon av elbil. Tror de gjør det motvillig :-X Det som teller i et miljøperspektiv er hvor mange elbiler de lager! Tror alt blir revet vekk i Norge. Blir spennende å se hvor mange som blir solgt på kontinentet. Kanskje alt havner i Norge til slutt? Slik det har gått med E-golf.

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Espen Hugaas Andersen

Prisen virker sånn noenlunde riktig, sammenlignet med Model X. Innstegsmodellen av Model X er 55.000 kroner dyrere, men den er større, har bedre ytelser, mer hengervekt og mer standardutstyr. e-tron har trolig noe bedre rekkevidde og raskere hurtiglading (vs 75D), mens Model X har superladernettverket og trolig noe lavere forbruk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sfinxern

Kanskje et lite sidespor, men likevel relevant.

Ser det er 2 Ionity ladestasjoner under utbygging i Norge nå. Sør-landet.
Noen som vet hvor mange Ionity stasjoner som skal opp bare i Norge og når? Ser ut til at de blir tilknyttet CK stasjoner. Litt kjipt med 50kwh på Fortum/Grønn kontakt osv på langtur..

Hvordan er ekspansjonsplanene og hvor raskt kan vi se disse komme opp i landet vårt?
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Pingle

Amerikanske priser iflg bilde på electrek.co:
Premium plus: $74800 (609620 med dagens kurs)
Inkluderer oppvarmede og ventilerte seter, navigasjon med "top view camera", integrert bompengebrikke, 3D B&O lydsystem, Audi presence basic med "side assist", Matrix-lys, boks til telefon med trådløs lading.
Prestige: $81800 (666670 med dagens kurs; 8,15)
Contour-stoler med massasjefunksjon, "driver assistance package" og HUD, "dual pane acoustic glass" med mørke sidevinduer bak, "power door closers".
Edition one:86700 (706605 med dagens kurs): Daytona gray farve, sort lær, 21-tommers felger, orange bremsekalipere, eksteriør med "alu optic trim", vulkangrå asketredetaljer i inventar, pluss en del hvor bilen står i veien.

Kilde: https://electrek.co/2018/09/17/audi-launches-e-tron-electric-suv-with-74000-starting-price/
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Magnus Hansen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 18. september 2018, klokken 08:53
Prisen virker sånn noenlunde riktig, sammenlignet med Model X. Innstegsmodellen av Model X er 55.000 kroner dyrere, men den er større, har bedre ytelser, mer hengervekt og mer standardutstyr. e-tron har trolig noe bedre rekkevidde og raskere hurtiglading (vs 75D), mens Model X har superladernettverket og trolig noe lavere forbruk.

Rekkeviddesammenligning er komplisert om dagen med enkelte nye biler som bare oppgir WLTP, mens Tesla oppgir NEDC og EPA.. jeg antar også Tesla snart må komme med WLTP for sine biler?

JorEl

Sitat fra: Pingle på tirsdag 18. september 2018, klokken 08:56
Amerikanske priser iflg bilde på electrek.co:
Premium plus: $74800 (609620 med dagens kurs)
Inkluderer oppvarmede og ventilerte seter, navigasjon med "top view camera", integrert bompengebrikke, 3D B&O lydsystem, Audi presence basic med "side assist", Matrix-lys, boks til telefon med trådløs lading.
Prestige: $81800 (666670 med dagens kurs; 8,15)
Contour-stoler med massasjefunksjon, "driver assistance package" og HUD, "dual pane acoustic glass" med mørke sidevinduer bak, "power door closers".
Edition one:86700 (706605 med dagens kurs): Daytona gray farve, sort lær, 21-tommers felger, orange bremsekalipere, eksteriør med "alu optic trim", vulkangrå asketredetaljer i inventar, pluss en del hvor bilen står i veien.

Kilde: https://electrek.co/2018/09/17/audi-launches-e-tron-electric-suv-with-74000-starting-price/
Flott med masse ekstra utstyr for de som vil ha det. Tror jeg heller hadde gått for en Tesla X100D om jeg hadde hatt pengene..
3D lyd høres jo fantastisk ut. Hvordan høres 2D lyd ut egentlig?
Matrix lys kunne jeg tenke meg, på kino :P
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Pingle

Om noen ønsker å oversette bedre, er det bare å gå til bildene på Electrek, ev strømme seg gjennom presentasjonen. 3D-lyd betyr vel uansett bare at B&O har lagt inn kanaler i høyden også, til forskjell fra f.eks. 5.1-lyd som bare er i ett plan.

Ser ellers at Dinside anfører at førsteutgaven (edition one, som kommer først, iflg dinside.no) kommer i blå farve, mens Electrek sitt bilde tyder på at farven er grå.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA